Okolo využití nových velkokapacitních optických datových médií se velmi živě diskutovalo už před nástupem současné generace konzolí. Nyní ale ožívá znovu. Microsoft totiž tvrdí, že sázka na klasické DVD disky se u jejich konzole Xbox 360 ukázala jako velmi správná z hlediska konkurenčního boje s PlayStation 3 od Sony.
Přitom se až donedávna zdálo, že Microsoft ve válce nových datových médií drtivě prohrál. Zatímco Sony se svou PlayStation 3 vsadila na vlastní formát Blu-ray, Microsoft se přiklonil ke konkurenčnímu formátu HD-DVD, za nímž vedle několika dalších firem stála především Toshiba. Záhy se ale ukázalo, že oblast domácí zábavy ovládne Blu-ray, zatímco HD-DVD se dnes již povaluje na smetišti elektronických dějin, společně s externími HD-DVD mechanikami, které začal Microsoft prodávat k Xboxu 360. Není tedy divu, že se prakticky ihned objevily spekulace, že se výhledově Xbox 360 dočká i Blu-ray mechaniky.
Tyto spekulace ale opět aktuálně smetl ze stolu jeden ze šéfů anglické větve Microsoftu Stephen McGill, když řekl: "S formátem Blu-ray u Xboxu 360 vůbec nepočítáme. Ve skutečnosti totiž budoucnost domácí zábavy začala již na podzim, kdy Xbox 360 jako první a jediná konzole nabídl streamovaná videa v rozlišení 1080p".
Jeho kolega Aaron Greenberg pak zašel ještě dále, když prohlásil, že absence Blu-ray formátu je ve skutečnosti důvodem, proč je Xbox 360 úspěšnější než PlayStation 3. "V Sony vsadili na fyzická média a s nimi jsou spojeny jisté náklady," řekl Greenberg a doplnil: "Skutečnost, že jsme schopni nabízet konzoli za cenu začínající již na 199 dolarech, je benefitem plynoucím z toho, že těmito náklady nejsme zatěžováni."
Ve výsledku to tedy není zase až tak zběsilá myšlenka, jak by se mohlo z nadpisu zdát. Podle Greenberga je cena jedním z hlavních důvodů, proč je v současnosti ve světě prodáno téměř dvakrát více Xboxů než PlayStation 3. Nechejme pak pro tuto chvíli stranou, že podle běžně dostupných čísel si asi většina lidí představuje pojem "téměř dvakrát více" trochu jinak.
Pro úplnost si ale aktuální počty uveďme. Podle americké agentury NPD se dosud v Americe prodalo 20 milionů Xboxů 360 a 12 milionů PS3. Server Vgchartz ovšem uvádí, že se prodalo 22,27 milionu X360 a 13,12 milionu PS3. Celosvětově pak po X360 sáhlo 38,48 milionu zákazníků, zatímco PS3 si pořídilo 32,81 milionu hráčů.
Nakonec Greenberg potvrdil McGillova slova, když řekl, že Microsoft vsadil na digitální distribuci, která byla a nadále je budoucností domácí zábavy, protože díky ní můžeme doma sledovat filmy ve vysokém rozlišení, aniž bychom museli mít disk. V případě streamovaných videí navíc není ani potřeba nic stahovat. "A máme největší knihovnu filmů a seriálů. Největší knihovnu obsahu ve vysokém rozlišení ze všech konzolí," zakončil Greenberg svůj projev.
Menší háček ale spočívá v tvrzení "ze všech konzolí". Vzhledem k tomu, že populární Wii vysoké rozlišení vůbec nepodporuje, tak je to ve skutečnosti jen ze dvou konzolí.