RECENZE: Abzû je meditativní výlet pod hladinu moře, jako hra neobstojí

aktualizováno 
Hra-nehra od tvůrců relaxačního hitu Journey nenabízí nic jiného než audiovizuální hody. Bohužel ona křehká a slovy těžko přenositelná magie tentokrát vyprchá až příliš rychle.
65

Abzû

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: 505 Games

  • Nádherná hudba a grafika
  • Poklidná atmosféra
  • Dá se zde pouze kochat okolím
  • Poměr výkon/cena

Herní karta

Obecnou diskusi o tom, co všechno můžeme považovat za počítačové hry, už snad máme za sebou, a tak vedle sebe mohou bez problémů existovat tak rozdílné tituly jako mainstreamové hry na vojáčky, interaktivní seriály, v nichž si čas od času jen určíte směr vývoje příběhu, i rozsáhlá RPG s propracovanými světy i atmosférické jednohubky, v nichž stačí jen držet šipku dopředu.

Abzű (PS4)

Abzû (PS4)

Abzű (PS4)

Abzû (PS4)

Do posledně jmenovaného žánru patří i dnes recenzovaný titul, který už tak z podstaty svojí pomalostí a poklidností každému zrovna neučaruje. Svým důrazem na audiovizuální stránku však nedokáže zamaskovat obsahovou prázdnotu ani před lidmi, kteří mají tyto hry v oblibě.

Journey pod vodou?

Abzû mají na svědomí částečně stejní lidé jako legendární Journey z roku 2012 a na první pohled to vypadá, že jediná odlišnost bude v tom, že místo po poušti se budeme pohybovat pod hladinou moře. Rozdíl prostředí zřejmě nemohl být větší, celková atmosféra klidu a míru je však více než podobná.

Abzű (PS4)

Abzû (PS4)

Bezpohlavní avatar, kterého ve hře ovládáme, by klidně mohla být stejná postava, kterou jsme ovládali již v Journey, jen místo pouštního hábitu má na sobě tentokrát potápěčský oblek (bez kyslíkové bomby). Jenže zatímco Journey ukázala alespoň jasný, byť poněkud abstraktní cíl, zde jsme bez jakéhokoli vysvětlení hozeni do hluboké vody (doslova) a neznáme ani tu základní motivaci, proč a kam se vůbec vydat dále.

Jediné, co se tu dá dělat, je plavat vpřed a kochat se zpracováním. Není tu žádný příběh, žádné hádanky a už vůbec ne akce, prostě se jen tak vznášíte mezi rybami a všímáte si detailů. Támhle majestátní želva plave na hladinu pro doušek kyslíku, támhle dovádí rej delfínů mezi trsy chaluh a tady se hejno drobných rybek rozprchne před útokem zubatého predátora.

Grafika je hodně stylizovaná, nesnaží se o (marnou) realističnost, a tak i přes jednoduchost použitých modelů vypadá krásně. V kombinaci s orchestrální hudbou Austina Wintoryho, jíž dominuje zvuk harf a hobojů, jde o velice unikátní zážitek. Bohužel ona křehká a slovy těžko přenositelná magie tentokrát vyprchá až příliš rychle.

Press button to meditate

Pokud budeme na Abzû hledět jako na relaxační titul, v němž si v krásném prostředí odpočineme od nahromaděného stresu, tak je vše v pořádku. Namísto otevřeného světa se ale přeci jen pohybujeme vpřed určitým koridorem a tuto cestu lemují události, které se snaží budit dojem, že tady jde přeci jen o něco víc.

Abzű (PS4)

Abzû (PS4)

Mimozemské artefakty, nástěnné malby a prostory zatopených chrámů vypráví svůj vlastní příběh, jenže navzdory leckdy až pompézní hudbě je samotná náplň veskrze banální. Čas od času někde přepnout tlačítko nebo se vyhnout překážce, toť vše. Přestože se hra odehrává na mořském dně, chybí jí dostatečná hloubka a hledání zcela zbytečných tajných lokací už to nespasí. Vzhledem k obrovským produkčním hodnotám a nemalé ceně (549 Kč) bychom čekali mnohem víc než jen dvouhodinovou podívanou, jejímž herním vrcholem je možnost sednout si na kamennou sochu a pozorovat okolní dění.

Abzû je lahodnou potravou pro oči a uši, ale mozek příliš podnětů nezíská, a tak jsem se několikrát přistihl, že mi myšlenky krouží kolem něčeho úplně jiného, než se odehrává na obrazovce.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

52 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 27 čtenářů

Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Další z rubriky

Šťastný je ten, kdo si nepamatuje minulost? Recenze We Happy Few

We Happy Few

Dlouho očekávaná survival akce z dystopického světa je konečně tady. Má cenu se do ní pouštět, nebo si radši máte dát...

RECENZE: Two Point Hospital je vymodlené pokračování Theme Hospitalu

Two Point Hospital

Po více než dvaceti letech přichází duchovní pokračování legendární strategie Theme Hospital, v níž jsme šéfovali...

RECENZE: Letošní FIFA sází na Ligu mistrů, jinak je vše při starém

FIFA 19

Zase o trochu lepší fotbal než v minulém roce, ale opět jistá pachuť z toho, že musíme platit plnou cenu za hrstku...

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.



Najdete na iDNES.cz