Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ace Combat: Distant Thunder

  12:00aktualizováno  10:19
Je sice poněkud podivné a snad i lehce zmatečné , když v Americe na trh přijde Ace Combat s podtitulem Shattered Skies a v Evropě pak Distant Thunder, ale přes toto zvláštní upravení celého názvu se opravdu stále jedná o tentýž čtvrtý díl populární letecké série, který se chystá vtrhnout na naše PS2. A to již zkraje měsíce února!

Ace Combat: Distant Thunder

O hře jsme již na našich stránkách obšírněji hovořili, s blížícím se datem jejího uvedení do obchodů (8.února) se nyní můžeme podrobněji podívat na tuto zajímavou leteckou akci, mající za sebou bohatou a relativně úspěšnou minulost.

Především tolik, že počátky této série patří na coin-opy a první konzolový díl pro platformu PSX nesl název Air Combat, což může leckoho mírně zmást. Jenomže pak zde již máme epizody Ace Combat II, III a nyní IV, tady s podtitulem Distant Thunder. Oč tentokráte jde? Jste účastníky hrozivého válečného konfliktu 21.století, v němž sice stojíte na té správné straně barikády, ale nepřítel má prostě výrazně navrch. Pročež je celé vaše úsilí rozdělené do téměř dvou desítek po sobě jdoucích misí, v nichž takříkajíc pokaždé doslova taháte horké kaštany z ohně, neboť v nich musíte úspěšně projít sledem nesmírně důležitých akcí, majících klíčový vliv na celý průběh války. Vedle typického briefingu před každou z misí, zasvěcujícího vás do momentální situace a hlavně oněch klíčových úkolů, se pak nadějete i nesmírně zajímavého příběhové pozadí, sic nemajícího na váš postup ve hře vliv (a naopak), ale separátní běh událostí, líčených očima malého chlapce z okupovaného města s půvabnými Ace Combat: Distant Thunder animovanými skicami a melancholickým hudebním doprovodem velice významně podkresluje atmosféru válečného běsnění. Jemuž bude v kokpitu skutečných bojových letounů současnosti vystavena právě vaše osoba.

Pro skalní fanoušky série se zde kupodivu až tak mnoho nezměnilo. Arkádová pravidla pro ovládání letounu a mechanismy zdejší akce jsou naprosto ve shodných intencích co v minulosti, což je trochu škoda, každopádně se tak přímo nabízí, že Namco příliš neriskovalo a sáhlo po osvědčené a hráči kladně přijaté herní koncepci.
Grafické a zvukové zpracování je výtečné. Letadla jsou velice podrobně vymodelována, krajina ubíhající pod vámi je jako živá, vodní hladina, na níž se odráží oslepující slunce jakbysmet. Škoda jen, že v té rychlosti to nebudete moci povětšinou nikdy plně docenit, o to více chuti však budete mít do opakovačky (Replay) každé mise, jíž posléze můžete shlédnout z pohledu několika kamer. K tomu stylový hudební doprovod, jehož orchestrální kulisa navozuje téměř filmový dojem a to nemluvím o častých rozhovorech jednotlivých pilotů v akci. Během mise jste totiž ve vzduchu jednak s malou letkou svých spolubojovníků (mrzí mne však nulová možnost nějaké cílené týmové spolupráce, jako že byste mohli
Ace Combat: Distant Thunder koordinovat vzájemný postup) a druhak na vás čeká silná opozice nepřátelských letounů, přičemž během častých dogfightů se vám rádio plní nejrůznějšími hláškami, spoludotvářejícími naprosto jedinečným způsobem celkovou atmosféru boje. Navrch budete po nějaké době velice známou veličinou, skutečným leteckým esem, na něhož si všichni budou dávat patřičně velký pozor. Pamatuji si například na situaci, kdy během sledování nepřítele tento dostal hlášku od svého kolegy, že je v nebezpečí a vzápětí se mě oba stroje snažili vzít do kleští. Je mi líto, ale nepřežil to ani jeden z nich. Možná i proto, že jste do akce vybaveni o poznání lépe než vaši oponenti, snáze se dostáváte z případných potíží (jako když vás někdo zaměří) a zejména více vydržíte. Standardní výbavou každého vašeho letadla pak je kulomet, který je naprosto k nepotřebě na dálku a v leteckých soubojích musíte být opravdu hodně zkušení, abyste s ním dokázali sundat nepřítele. Dále tu jsou různé naváděné rakety, jež tady odvádí doslova medvědí služby jak na pozemní tak na vzdušné cíle. Bomby jako je třeba Napalm, bomby mající neuvěřitelně destruktivní efekt širokého rozsahu – ne nepodobný kobercovým náletům - apod. Arzenál je skutečně bohatý a nesmírně různorodý. Pravda, v tomto výčtu sice nalezneme též pár alternativ, které nemají příliš velké opodstatnění kvůli svému špatnému využití (problematické zaměření cíle atp.), ale po skončení Ace Combat: Distant Thunder hry si můžete jednotlivé mise vyzkoušet na přeskáčku a přijít na chuť i těmto zbraním. Kteréžto si, stejně jako nové stroje, postupně kupujete za peníze vydělané po úspěších v jednotlivých misích. Přes zbytečně nepřehlednou (nevyhovující barevné pozadí) obrazovku s nákupem/ prodejem letadel a zbraní se postupem času dostaneme k široké nabídce letecké techniky, přičemž mezi touto jsou v některých parametrech dosti významné rozdíly (manévrovatelnost, stabilita), což determinuje její použití v určitých typech misí. Jelikož tu máte v časovém limitu dosáhnout také nějakého předem stanoveného počtu bodů, bude důležitá i vaše herní strategie jakou pro to zvolíte a variant v tomto případě je – což je příjemné – hnedle několik. A pakliže vám snad nabízená letadla nebudou vyhovovat, zkuste následující. V každé z misí máte mít stranou dění ve vzduchu jeden stroj s nějakým leteckým esem (má své jméno), jehož sestřelem získáváte mimo jiné také potřebný bodík do konečného hodnocení, jež vám zaručí ve finále velice zajímavý bonus.

Je tu výběr ze tří pohledů na vaše snažení. Buďto za ocasem vašeho letounu, nebo z perspektivy první osoby a v posledku tu je efektní výhled z kokpitu stroje s prímovou možností rozhlížení se vůkol. Jenomže tato volba značně ztrácí na kráse díky skutečnosti, že vám v rozhledu citelně překážejí Ace Combat: Distant Thunder konstrukční prvky vaší kabiny, škoda. HUD reprezentuje nezbytné aspekty jako výška, rychlost, stav munice a samozřejmě tu máme charakteristický zaměřovací terčík; při naváděných raketách se vám pak v dostatečné blízkosti od cíle vizuálně i zvukově zohlední "locknutí" daného subjektu, pročež zbývá jen stisknout "fire" a držet správnou stopu. Výbuchy sice vypadají moc pěkně, ale destrukce postrádají prvek realističnosti, stejně jako mnoho dalších herních aspektů hry, což jenom dokresluje ono zmiňované arkádové pojetí. Stejně jako v minulosti tu máte žádané grafické připomenutí jednotlivých objektů na obrazovce a to formou různobarevných terčíků informujících také o vzdálenosti od cíle, k němuž se blížíte. Ono to je tak lepší, protože navzdory stejné informaci na radaru je většina objektů v krajině tak titěrná, že byste je prostě jinak ztěží zaregistrovali.

Náplň jednotlivých misí se tedy od minula příliš nezměnila, stále je to o tom, abyste zlikvidovali všechny hlavní cíle a oponenty v lokacích, jež však jsou mimořádně rozsáhlé (v orientaci vám do značné míry vypomáhá právě radar, který má dva stupně zoomu a s jehož pomocí tak snadno odhalíte vaše postavení vůči nepřátelským jednotkám) a jejichž design je navzdory zaměření hry poměrně nápaditý. Střídají se noční a denní lety, počasí, přičemž tohle všechno působí na hráče velice příjemným a Ace Combat: Distant Thunder veskrze pozitivním dojmem. Stejně jako multiplayer na rozdělené obrazovce (pohříchu jen s jediným dostupným pohledem na vaše aktivity), v němž bojujete proti kamarádovi a současně likvidujete protivníky v úsilí o co největší bodový zisk. Vzato kolem a dokola a s ohledem na nevelký počet těchto úrovní to zase není až tak významné pozitivum, ale jde rozhodně o další kolečko do soukolí hodin, jejichž tikot se fanouškům žánru bude hodně zamlouvat.

Jistě, můžu zde zmínit skutečnost, že navzdory poškození vašeho stroje tento stále vypadá stejně dobře. Že je snad i podivné, když si během mise "odskočíte" na rodnou letadlovou loď doplnit ekipáž v momentě rychlejším, než byste řekli "strč prst skrz krk". Když dokážete ve stále obtížnějších misích víceméně sami udolat neuvěřitelnou přesilu nepřátel. A možná v tomhle výčtu mohu připomenout i již zmiňovaný fakt, že je to od posledního dílu na PSX vlastně v úplně shodných herních nápadech. Nicméně relativně svobodnější výběr letadel a zbraní, znatelně vylepšená audiovizuální stránka produktu a v neposlední řadě skutečnost, že v tomto žánru prozatím nic extra zajímavého není, staví Ace Combat 4 do pozice hry, která by vám neměla uniknout.

Pravda. Třebaže v tomto žánru u mne dosud stále zůstává na prvním místě PSX titul Eagle One Harrier Attack (také s ohledem na skvělou manévrovatelnost Harrieru, díky němuž mohli býti mise mnohem nápaditější), zde recenzovaná čtvrtá kapitola populární letecké série od firmy Namco si stále drží tu pomyslnou laťku vysoké kvality.

Ace Combat: Distant Thunder
Výrobce/Vydavatel Namco
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 74kB
Verdikt: Na jednu stranu se to v otázce herních mechanismů a nápadů od 32-bitů příliš nezměnilo. Na tu druhou se to stále velmi dobře hraje a pěkně se na to kouká.
Hodnocení: 70%

Autor:


Témata: Letadlo, Radar, Raketa, Zisk


Nejčtenější

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.