Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Act of War: Direct Action

  12:00aktualizováno  12. dubna 4:14
Příběhová RTS - tak jsme označili tento titul v několika předcházejících preview. Je Act of War pouhým odvarem C&C nebo skutečně čerstvým jarním větrem přinášejícím slibované inovace ? Čtěte naší recenzi.
82

Act of War

Platforma: PC
Výrobce: Eugen Systems

Herní karta

Act of War: Direct ActionLoňský rok byl na strategie nepochybně bohatý, ale ten letošní také nemusí být zase tak chudý. Na podzim by se mělo dostavit třetí pokračování Age of Empires, na Red Alert 3 se již pracuje, z Blizzardu se vynořují tiché hlasy a zvěstují o příchodu StarCraft 2, a do toho všeho přichází Eugen Systems se svým počinem jménem Act of War: Direct Action, kterému se dnes podrobněji podíváme na zoubek.

"Svět spěje k politicko-Energetické krizi"

V předchozích preview jsme nazvali tuto hru příběhovou strategií. I když valná většina realtimových strategií na  příběhu moc nestaví, a u klonů Command & Conqueru to platí dvoj, ne-li trojnásob, zde autoři chytře sáhli po letitých vojenských zkušenostech spisovatele Dala Browna a naservírovali nám opravdu slušnou zápletku, na motivy stejnojmenné knihy. V okamžiku, kdy ceny ropy na světových trzích nečekaně prudce vzrostou a svět spěje k energeticko-politické krizi, situace začínají využívat teroristé. Po sérii atentátů, po celém světě, dochází i těm největším pacifistům trpělivost a je jasné, že se musí začít něco dělat. A jak už to v počítačových hrách bývá, budete to právě vy, kdo se o to bude muset postarat.

Dale Brown

Autorem příběhu Act of War není nikdo jiný než známý  spisovatel Dale Brown. Napsal zhruba patnáctku novel válečného zaměření, které byly přeloženy do 11 jazyků a distribuovány do 70 zemí světa. Své vojenské zkušenosti nasbíral v armádě Spojených států, kde sloužil u letectva jako pilot moderních bombardérů. Inu vojenské zkušenosti se jen tak nezapřou... více informací na homepage.

Hra jde rovnou na věc, žádné zbytečné řeči a kličky, do single-player kampaně hráč vlítne bez jakéhokoliv tutorialu či vysvětlení herního systému. Ten je naštěstí dosti intuitivní a není třeba nijak dlouho přemýšlet. Každý kdo si někdy zahrál strategie postavené na herním principu Command & Conquer se bude cítit jako doma. Avšak hned v první misi narazíte na několik zajímavých inovací, které ze hry dělají místo "slušné realtimovky s dobrým příběhem", potenciální hit jarní sezóny. Především je to zakomponování hrdinů, kteří nejsou v tomto odvětví strategií až tak běžnou záležitostí. Nejedná se samozřejmě o žádného borce vyzbrojeného hromadou kouzel a zbraní, jak by si mohl náruživý warcraftista domyslet, ale o něco silnější jednotku, která zastupuje hráče v herním prostředí. Z počátku budete překvapeni s jakou lehkostí váš Jeffersson likviduje pěchotu, v pozdějších částech hry však začíná hra trpět jedním neduhem.  Jakmile vám totiž zemře, mise končí a můžete hrát znova, v lepším případě od poslední uložené pozice. To odsouvá vcelku dobrý nápad na pozici pátého kola u vozu a nebýt přílišné jednostrannosti využití, hra by určitě mohla nabrat několik bodíků navíc. Další inovací - a také podstatným zdrojem příjmů - se pro vás, kromě těžení ropy, stane zajímání zajatců. Kromě klasického bezhlavého vybíjení, můžete zraňené vojáky zajmout a utržit poměrně slušný peníz. Těžká technika samozřejmě nehledí na to kolik má nepřátelská pěchota procent zdraví a  do chudáka to třeba našije  z tankového kanonu. Mariňáci a jim podobní však ve snaze utržit nějaké ty penízky a zkušenosti střílí tak, aby nepřátele pouze zranili. Ti poté nemohou bojovat a přichází ten správný okamžik všechny teroristy pozatýkat.  Občas se vám dokonce stane, že se nepřátelé vzdají sami. Stačí jenom nakráčet do základny s početnější převahou a pak již jen sledujete, jak se vám nepřátelé vzdávají. Šetřílkové mohou zajatce poslat i do nemocnice a zaručit si tak stálý přísun peněz, což se v časech ropné krizi zajisté hodí.

I když se zdá, že ložiska jsou nevyčerpatelná, opak je pravdou a pokud nejednáte rychle, budete se muset přesouvat po mapě hledajíc nová a nová ropná ložiska, dříve než si kolem nich postaví nepřítel svoji předsunutou bázi.

"Kampaň nenabízí hru za stranu zla, což je díky politice velkých vydavetelských domů zcela pochopitelné"

Pojďme se však nyní podívat na jednotlivé bojující frakce, kterým jsme doposavaď nevěnovali pozornost. Kromě teroristů, kteří se skrývají pod názvem Consortium, si budete moci zahrát i za armádu USA a Task Force Talon. Bohužel, kampaň nenabízí hru za stranu zla, což je díky politice velkých vydavatelských domů zcela pochopitelné, avšak doplácíme na to pouze my - hráči. Naštěstí si můžete vyzkoušet Consortium v multiplayeru. Mise single-player kampaně, která je pojata ve stylu provázaného příběhu jsou sice většinou typu "najdi, znič, ubraň", avšak hra rychle nabírá spád a nudit se rozhodně nebude. Bohužel, ve chvíli kdy se pořádně rozehrajete a začnete se pokládat za válečného experta, zjistíte, že hra je na svém konci.

Act of War: Direct ActionVelikým plusem jsou poměrně rozmanitá herní prostředí. Navštívíte bitevní pole od pobřeží USA, přes severní Afriku, až po území CCCP. Samostatnou kapitlou je však městská zástavba. Některé mise se odehrávají právě v různých světově proslulých městech, přičemž autoři se snažili dodržovat reálie a města skutečně vypadají tak jak by měla. Jednotlivé detaily jsou vskutnu impozantní. Dopravní semafory, poštovní schránky a další prvky městské infrastruktury jsou rozsety různě po městě. Těžké technice však nečiní žádné problémy se přes ni dostat; schránky, lampy, semafory i stromy mizí pod pásy vaší obrněné divize a tak při troše štěstí si s pomocí tanku můžete vybagrovat v lese vlastní dálnici.

Grafickému zpracování hry není mnoho co vytknout. Efektní exploze, datailní prostředí a velmi slušné animace jednotek, překonávají většninu strategických hitů součastnosti. Jediným neduhem je však poměrně velká hardwarová náročnost. Na testovací konfiguraci vybavené procesorem 2.5GHz, 256 RAM 933MHz a 256 MB grafickou kartou ATI X800 měla hra ve městské zástavbě tendenci se občas zasekávat. Extrémní vliv na celkovou hratelnost to nemá, ale nepřetržité půlhodinové cukání obrazu dokáže vynervovat i toho největšího kliďase. Naopak v pouštních lokacích a jiných místech detailově chudších hra šlapala jako hodinky a mimo jednoho pádu do Windows jsem se nesetkal s žádnými problémy.

Chcete vědět víc?

V dnešní době musí mít každá pořádná hra svoje fanstránky. Webové stránky planet-actofwar.com jsou již dnes vcelku informačně obsáhlé a přinášejí vše od základních informací, přes návody až po aktuální novinky. Potěší však i rychle rozrůstající se sekce downloadů, ve které najdete nejenom nové mapy, utility nebo wallpapery s tématem hry. Fanoušci by tyto stránky rozhodně neměli minout.

Po celou hru vás provází ingame renderované animačky v kombinaci s hranými scénami, které příjemně překvapí. In-game animace, které se spouští na základě dosažení nějakého důležitého bodu, splnění úkolu či informování o současné situaci přímo na herní mapě v malém okénku, vám pomáhají dotvářet celkovou představu o tom, co vaši virtuální vojáčci právě vykonávají. O dotváření dějové linie se starají již hrané videosekvence. I když názory na výkon herců jsou místy rozporuplné, většinou jsem neměl výhrady a i přes jejich béčkový výkon jsem se u nich náramně bavil. Obvlášť efektní je video hned na začátku hry, pojednávající o demonstraci před Buckinghamským palácem, kdy si připadáte opravdu jako při sledování akčního filmu.

Act of War: Direct ActionVe hře po celou dobu hraje hudební doprovod, místy připomínající zvukovou kulisu klasického amerického válečného béčka. Dunivé zvuky po čase lezou na mozek, ale od toho je tu také tlačítko mute. Kvalitní soundtrack - jako například u Age of Mythology - se téhle hře vyhnul. Hlášky jednotlivých vojáků nejsou nejhorší, avšak ničim výrazně nezaujmou. Našťestí tento faktor není podstatný pro celkový verdikt.

Verdikt: Ačkoliv nejsem zastáncem zjednodušeného vojensko-ekonomického modelu, který prezentují klony Command & Conquer, Act of War vás osloví svou bravůrně zvládnutelnou single-player kampaní, která by při troše štěstí mohla konkurovat i titulům ze stáje Blizzardu. Až na průměrnou dobu hraní nelze hře nic vytknout. Nepřináší moc inovací, ale na druhou stranu nikoho neurazí a z žánru Command&Conqueru ždímá skutečně maximum. Hledáte -li povedenou realtimovou strategii na deštivé jarní víkendy, sáhněte po Act of War a budete se bavit.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

82 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 235 čtenářů

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....



Najdete na iDNES.cz