Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Age of Conan - závěr recenze

aktualizováno 
Po pěti letech vývoje se otevírají brány do světa, jemuž vládne barbar Conan. I on ale sklonil hlavu.
70

Age of Conan: Hyborian Adventures

Platforma: PC
Výrobce: Funcom

  • Chytrý soubojový systém
  • Grafika a vynikající soundtrack
  • Hodně chytlavé
  • Málo obsahu na vyšších úrovních
  • Nedodělky, náročnější na HW

Pokud máte rádi svět Conana, dobrý počítač a dostatek času, račte vstoupit.

Herní karta

Age of Conan

Navigace:
-
První část recenze (26.5.2008)
-
Druhá část recenze (23.6.2008)
- Třetí část - závěr (28.12.2008)

Age of Conan
Tvorba postavy nabízí šírokou paletu možností. Vytvoříte si krásnou dívku, svalnatého hrdinu, nebo ohavnou lidskou zrůdu? Je to jen na vás.

Vítáme vás u recenze Age of Conan. Vzhledem k tomu, že MMORPG hry v podstatě nelze dohrát, dokud její autoři přidávají nový obsah, a posoudit kvalitu a úspěšnost hry můžeme, s klidným svědomím, až po několika měsících, rozhodli jsme se vám naše zkušenosti zprostředkovávat průběžně. Osobně považuji za největší zážitek v MMORPG právě začátky, kdy hráči nový svět ještě objevují, osvojují si finty v soubojích a povolání teprve čekají na svoji normalizační vyvažovací dávku.

Část první (26.5.2008)
Po pěti letech vývoje nese Funcom svoji kůži na trh a věří, že jejich svět pro dospělé je natolik poutavý, aby si po několik příštích let udržel dostatek hráčů. Ještě než do světa podle Roberta E. Howarda vstoupíme, čeká nás nezbytná tvorba postavy. Na výběr jsou tři rasy a celkem dvanáct povolání, která zastupují čtyři obvyklé archetypy (voják, mág, léčitel, zloděj). Už zde někteří kolegové strávili několik desítek minut, protože kromě účesů, barvy očí či velikosti poprsí lze měnit i tvar těla a obličeje. Nechybí ani různá tetování. Díky mnoha nastavením se hráči snáze identifikují se svojí postavou a rolí.

BonusWeb gameplay video
Na tomto videu vám ukážeme rozhraní, v němž se vytváří postava, a samozřejmě souboje - v akci uvidíte mého medvědího šamana. Video v lepší kvalitě stahujte od nás zde (44,2 MB, 640x480).



Age of Conan
Bitvy proti přesile jsou ve hře běžné. Tato fotka je trochu fabulace, ve skutečnosti bych zvládl zhruba tři protivníky na stejné úrovni.

Začátky nebývají hrdinské a nejinak tomu je i v Age of Conan. Probouzíme se na pláži neznámého ostrova – jako otrok, který přežil ztroskotání otrokářské lodi. Po několika prvních soubojích a záchraně krásky v nesnázích se hráč ocitá v pirátském městečku Tortage. Ostrov je začátečnickou zónou pro prvních dvacet herních úrovní. Vysvětlí vám, jak hra funguje, seznámí s ovládáním a více se zaměřují na vyprávění hráčova příběhu.

Přes den potkáváte ostatní hráče a můžete společně plnit úkoly. V noci je hra vyhrazena pouze vám, kdy sledujete svůj osud a pomalu skládáte mozaiku toho, kým jste. Obě z částí mají svoje různé úkoly, den a noc se přepíná pokecem s hostinským U žíznivého psa. Startovní zóna je, bohužel, společná pro všechny tři rasy, příběh se drobet liší pouze v závislosti na zvoleném archetypu.

Age of Conan
Takto vypadá dopravní prostředek ve hře. Ale až od čtyřicáté úrovně, do té doby hezky po vlastních.

Brzy po startu zjistíte, že i Hyboria má svoje omezení. Její svět je roztříštěn na mnoho zón, přičemž při přechodu se objeví nahrávací obrazovka. To je na první pohled zklamání, ovšem každá mince má dvě strany. Program sám reguluje počet hráčů v každé zóně a v případě potřeby založí její kopii.

Může se tak stát, že pozvete skupinku dobrodruhů za účelem splnění těžkého úkolu, dáte si sraz na křižovatce před vesnicí nepřátel a byť budete stát na stejném místě, neuvidíte se. Je potřeba se přepnout do stejné kopie zóny.

Díky tomuto systému tak autoři bez problémů ustáli počáteční nápor hráčů. Příklad: zatímco zóna pro úrovně třicet, v níž jsem plnil úkoly, měla tři kopie, u startovní zóny jsem jich během oficiálního zahájení napočítal přes 70. Výhodou této regulace je, že se nečekají fronty na nepřátele, kteří se "nestíhají obnovovat" a hráčů, které potkáváte, je "tak akorát". Osobně s tím problémy nemám, ale rozumím i těm, jimž bude vadit, že to není ten "jeden velký svět".

Age of Conan
Úkol splněn, vlk si pochutnává na vnitřnostech z prasete. Lepší, než kdyby šlo o moje vlastní...

Pojďme na souboje – ty se vám budou líbit. Předně, když švihnete zbraní, zraňuje se vše v trajektorii úderu, nikoliv pouze zaměřený cíl. Pokud hrajete na PvP nebo RP-PvP serverech, je docela možné, že se vám přihodí následující situace: vidíte chudáka, který má hromadu problémů třeba s dotírající dravou šelmou, a rozhodnete se mu velkoryse pomoci. Zacílíte na šelmu, provedete zdrcující úder, nicméně tím zasáhnete – a samozřejmě zabijete – i onoho nešťastníka. Pokud byste mu chtěli skutečně pomoci, musíte se dost hlídat, nebo jej pozvat do skupiny.

Další kapitolou je systém útočení. Časem si zažijete určité postupy, o tom žádná, zábavnost soubojů ale spočívá v tom, že musíte reagovat na protivníka. Vysvětlím. Začínáte se třemi směrovými útoky – zleva, na hlavu, zprava (ty na vyšší úrovni ještě doplní další dva). Pokud budete do nepřítele mlátit například pouze zprava, přelije si tam svoje štíty (to jsou ty bílé obloučky okolo jeho postavy). To znamená, že vaše rány z tohoto směru jej mnoho nezraní. Postupem času se naučíte mnoho kouzel a

Age of Conan
Bitevní vřava, právě plníme úkoly určené pro partu dobrodruhů.

speciálních kombo útoků. Abyste takový kombo útok úspěšně provedli, musíte ve správný okamžik stisknout danou kombinaci ze základních úderů. Samozřejmě i kombo by pro největší účinnost mělo končit v místech, kde se protivník kryje nejméně.

Za poslední hlavní důvod, proč si souboje oblíbíte, považuji bitky proti přesile. Rozdat si to naráz na život a na smrt proti třem až čtyřem protivníkům je v Age of Conan denní chleba a zatím nepociťuji ani náznak omrzení. Různé AoE útoky a odhazování do dálky vypadají skvěle, atmosféru dále umocňuje opravdu povedený soundtrack. A třešnička na dortu? Šance na tzv. "fatality", kdy protivník zemře obzvláště brutálním způsobem a svojí krví potřísní váš monitor.

Age of Conan
Do tohoto pohledu se hra přepne během rozhovorů s počítačovými postavami.

Od soubojů s počítačem je jen malý krůček ke střetům s hráči. Gildy se teprve formují, hráči se skládají na založení vlastního města a postavení prvních budov. Bitvy o tvrze mezi gildami jsou v těchto dnech hudbou budoucnosti. Zatím se bojuje při levelování (na PvP serverech), kdy se například parta padouchů dohodne a zabíjí ostatní osamocené dobrodruhy, na což zareagují ostatní hráči, složí o něco větší skupinu a vyrazí se pomstít. Nebo se v menu přihlásíte na bitevní pole a až se sejde dostatek hráčů, utkáte se. Po skončení se opět ocitáte na původním místě, není třeba nikam běhat.

 Event gildy Targuen - stavění budovy města

Na prvním snímku se "staví", respektive roste ze země nová budova města - obranná věž. Na druhém se všichni běží podívat nahoru. A třetí snímek je "focení" členů před pevností.

Age of Conan Age of Conan Age of Conan



Potyčky mezi hráči můžeme označit za všechno možné, jen ne statické. A to z jednoduchého důvodu – běhání. Kromě počtu životů a many disponuje každá postava staminou. Tu potřebujeme na kombo útoky a právě běhání. Takže, pokud hrajete za melee povolání a potkáte kouzelníka, připravte se na to, že před vámi bude zdrhat a

Age of Conan
Právě probíhající souboj dvou týmů v aréně. Ačkoliv se to ještě nezdá, na tomto snímku my zbývají asi dvě sekundy života.

kličkovat. Pokud se pustíte do pronásledování sprintem, bude vám klesat stamina a tím se zároveň připravíte o kombo útoky – na druhou stranu z dálky mu nic neprovedete.

Zde doslova platí „easy to learn, hard to master“, jinými slovy rychle pochopíte, co a jak máte dělat, ale chvíli potrvá, než svojí postavu dokonale zvládnete. Souboje jsou samozřejmě mnohem zajímavější, když proti sobě stojí dvě skupinky, případně každý hraje sám za sebe ve větší bitce. Vyvážení postav nehodlám komentovat a na jiné než maximální úrovni mě ani nezajímá. Tomuto aspektu se budeme věnovat až za několik týdnů.

Vedle soubojů si pár slov zaslouží i plnění úkolů. Jistě, i v tomto případě to je paranoia ve smyslu "ó vyvolený, jen ty můžeš zachránit tento svět... proto mi přines deset krysích ocásků", ale jinak to asi nejde (i když, napadá nás systém „veřejných úkolů“ ve Warhammer Online, kdy se hráč, jako jeden z mnoha, připojí k již probíhající události). Zpět ale k Age of Conan – zde je náplň klasická: zabij, najdi a přines, doruč, promluv si či eskortuj. Líbí se mi, že se ale najdou i úkoly, v nichž nejde o to pouze někoho zabít.

Age of Kudlenka - názor Oty Schona
Age of ConanAge of Conan jsem hrál už v IGN betě. I když tehdy byla hra ještě dost nevyladěná, co se nároků na počítač týká, okamžitě mě uchvátila. Díky týdnu hraní jsem si vyzkoušel několik různých povolání, abych nakonec skončil u toho nejlepšího. Po spuštění brzkého přístupu do hry pro vybrané předplatitele jsem strávil půl hodiny úpravou tváře a poprsí barbarky Kudlenky.

Za touhle volbou nestojí fascinace Barbarem Conanem, ale samotná hratelnost. Drtivé a brutální útoky a nutnost zabít nepřátele dříve, než se prokoušou přes vaši koženou zbroj má prostě něco do sebe, nemluvě o možnosti používat od začátku luk a střídat obouruční zbraně či kudličku do každé ruky.

Narozdíl třeba od léčitelských povolání barbar v průběhu prvních třiceti úrovní nenaráží na žádné dramatické změny ve stylu a efektivitě boje. Naopak, ničivá síla barbarů plynule stoupá s tím, jak se objevují nové dovednosti a větší a blyštivější zbraně. Hra je velkorysá, a tak i hráč, který se soustředí jen na svůj vlastní osud a hraje o samotě, má k dispozici obstojné vybavení. Něco zajímavého občas spadne z nepřátel, ale nejlepším zdrojem zbraní a zbrojí jsou lidé, kteří vám zadávají úkoly. Odměny jsou lákavé a každé povolání si přijde na své.

Lepší kusy lze získat v podzemních kobkách a epických instancích. Sami se tam ale nepouštějte, i když barbarka Kudlenka zvládla zabít obrovskou příšeru i sama, ale příšerka měla na kopí jen 25 zářezů, zatímco na ostří Kudlenčiny sekery už jich bylo třicet dva. Pěkné věci se dají najít také v bazaru, ale ten je kvůli podvodníkům zavřený, provoz by měl ale zase brzy zahájit.

Nejvýznamnější a také nejzábavnější částí hry je samozřejmě boj. O soubojovém systému Age of Conan jste už určitě mnohé četli. Je jiný, než jste zvyklí a je díky tomu mnohem zábavnější. Ani po více než třiceti hodinách hraní se neomrzí. Hlavní zásluhu na tom má skutečnost, že většinou bojujete proti dvěma a více nepřátelům najednou a nemáte moc čas přemýšlet nad zbytečnostmi. Pikantním kořením soubojů jsou animace smrtících útoků. Není nic hezčího, než když Kudlenka zasekne padouchovi obouruční sekeru do boku a pak mu svými pěstěnými ručkami zlomí vaz. A krev cáká až do nebes.

I přes špatně zvladatelnou agresivitu je ale Kudlenka v celku hodné a dobře vychované děvče, takže neváhá věnovat nějaký ten čas na pomoc bližním, byť si za to nechává zaplatit. Třeba sbírání zubů vanirských útočníků, kteří plundrují Conallovo údolí jí vyloženě bavilo. Ale to je jen rozptýlení od smyslu života barbarky Kudlenky – vše, co dělá, dělá proto, aby získala zpět svou paměť zatemněnou stygyjským čarodějem. Kudlenku ještě čeká dlouhá cesta...

A teď rychle a věcně – Age of Conan zatím předvedl snad nejhladší start nové MMORPG a hra jako taková je strhující. Nejvymazlenějších je zatím prvních dvacet úrovní v Tortage, po opuštění ostrova ale zase člověku padá čelist nad krásou a různorodostí jednotlivých království Hyborie. Funcomu se povedlo nevídané – zázračné zvýšení plynulosti hry mezi betaverzí a finálním klientem. Jistě, pořád je vhodný dvoujádrový procesor a spousta ramky, ale na nižší detaily si zahrajete i na tři roky starém počítači. Jen si neužijete ty grafické orgie.

Jistě, i AoC má chyby – většina questů po opuštění Tortage už není namluvená, animace šatů a vlasů je horší než v EQ2, pár questů nefunguje, jak má (Kudlenka narazila na 2 ze šedesáti), chat a správa guild by si zasloužil ještě trochu práce a na vyšších úrovních to bude chtít víc questů. Ale jaká MMORPG byla při spuštění dokonalá?

Age of Conan
Pokud nepřátelskému týmu zničíte tento totem, zabití hráči se již neoživí.

Hodně rychle si zvyknete na trasování úkolů. Namísto nekonkrétních popisů vám hra na mapě křížem označí místo, kam jít a následně ukáže, kde si vyzvednout odměnu. Vím a souhlasím, je to další zjednodušení, na druhou stranu odpadá často zdlouhavé hledání a hráči se díky tomu můžou soustředit na provedení samotného úkolu.

O povoláních jsme referovali již v dojmech z bety, rozepsal bych se konkrétněji o tom, které hraji – medvědím šamanovi. V betě mě oslovil Conqueror; plechovka, která to se štítem neumí, raději rozdává rány. Jenže představa hraní toho samého se mi vůbec nelíbila, proto jsem se vrátil k postavě se schopností léčit (ty si obvykle vybírám). Medvědí šaman u mě zvítězil ze dvou důvodů. Ze všech tří léčitelů obleče nejlepší brnění v této třídě (medium) a způsob jeho léčení mi přijde vskutku originální. Léčivá kouzla se totiž aktivují tím, že mlátím do nepřátel a opravdu, i ve skupince to funguje. Také záleží na správném rozestavení skupiny a natočení.

BonusWeb gameplay video
Uvidíte městečko Tortage ve startovní zóně, souboj s jedním z bossů v singleplayer části hry, souboj s pirátem a nakonec si, už ve "velkém světě", pozabíjíme pár vlků. Video v lepší kvalitě stahujte od nás zde (66MB, 640x480).



Age of Conan
Další z úkolů pro skupinku, tentokrát zapalujeme stany.

Do úrovně dvacet jsem neměl daleko k tomu šamana smazat, protože zatímco ostatní si dávali dva až tři nepřátele náraz, sám jsem pižlal jednoho. A měl co dělat. Na třicítce už bych neměnil. Rozdávané rány sice nepatří k nejsilnějším, nicméně tři až čtyři protivníci už nedělají problémy – průběžně se totiž uléčím. Pokud se mi podaří přežít úvodní nápor, je vyhráno. V tom mi pomáhá především odhození protivníků stranou a plošný stun.

O hře se hodně mluví v souvislosti s nároky na herní železo. Perfektní grafika si žádá svoje a ačkoliv je Conan slušně optimalizován (oproti betě), na starších konfiguracích to není ono. Pokud se vám trhá World of WarCraft a chcete zkusit AoC, přišel čas na upgrade. Osobně jsem nerad zainvestoval do nové desky, procesoru, pamětí a grafiky, starý zdroje to ještě utáhne. Na konfiguraci Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33 Ghz, 3GB RAM DDR2 a grafice GeForce 8800 GT můžu, v rozlišení 1280x1024, hrát na maximální detaily. Minimální konfigurace uváděná Funcomem je možná tak vhodná ke spuštění, ale ne hraní.

Age of Conan
Ty oči...

Jako každé MMORPG ani Age of Conan se nevyhnul porodním bolestem. S úvodním náporem hráčů se autoři vyrovnali slušně, přesto ve hře tu a tam narazíte na nedotaženosti. Někteří obchodníci jsou neaktivní, hráči čas od času hlásí zabugovaný úkol. Stalo se mi, že se rolovalo o předmět, který vypadl z nepřítele i po opuštění skupiny. Na jednom místě jsem objevil problém s terénem, kdy vizualizace neodpovídá tomu, po čem se chodí. Výsledkem bylo mírné zaboření postavy. Během té doby mi hra asi třikrát spadla, uznávám ale, že mám na druhém monitoru často spuštěné ICQ a další programy. Očekávám, že většinu problémů Funcom časem odstraní a v porovnání se startem jiných MMORPG Conan nijak nevybočuje z řady.

Age of Conan
Masakr. Nechtěl bych být v kůži těch chudáků na kůlech.

Co mi na začátku nesedlo je spartánské chatovací a gildovní rozhraní, předpokládám ale, že se brzy objeví řada addonů na jejich úpravu. Doufám ale v brzké opravení bugu s mapu, kdy se (někdy) místo podkladu objeví šedivá plocha.

Verdikt: Ještě před pár měsíce nepatřil Age of Conan k mým očekávaným titulům, nicméně jak se přibližovalo datum vydání, můj zájem rostl. A betaverze rozhodla, že plné verzi dám šanci, stejně jako mnoho známých i kolegů, kteří po hodně dlouhé době zase hlásili, že u něčeho seděli do čtyř do rána. Ti nejzapálenější si vzali dovolenou, jinými slovy, ohlasy hráčů jsou zatím příznivé a sám za sebe hru doporučuji.

Age of Conan
Jedním z cílů gildy je postavení vlastního města. Daně zatím nefungují, takže sbírka mezi členy probíhá průběžně na dobrovolné bázi.
Age of Conan z trůnu World of WarCraft nesesadí z jednoho prostého důvodu – nesplňuje základní požadavek masovosti a to, aby si hru zahrál každý i na nejběžnějším počítači. A o tom, zda si Age of Conan udrží hráče, rozhodne až end-game content, což je otázka pro další měsíce. Zatím tedy palec nahoru, Funcom zabodoval.

Minimálně další dvě aktualizace budou následovat. Vyřkneme číselný verdikt, podíváme se na bitvy o tvrze, jak to při nich zvládá server, vyváženost PvP, stavbu města, craft a další aspekty hry, které vyžadují až týdny testování.

23.6.2008 - druhá část recenze (Otakar Schon)
Počítače několika redaktorů Bonuswebu okupuje Age of Conan už téměř dva měsíce - od veřejného testování přes včasný přístup až po plnohodnotné hraní se stovkami tisíc dalších podobně postižených jedinců. A co se od zveřejnění první části změnilo? Trochu přituhlo, trochu nás bolí nohy a Funcom opravuje chyby a nedodělky, až se nestačíme divit, co všechno je vlastně "špatně".

Age of ConanV první části recenze jsme představili základy herních principů, prošli ostrovem Tortage a nastoupili na cestu osudu, která jednoho krásného dne vyústí v setkání s králem Conanem. Opuštění Tortage přitom pro mnohé hráče může představovat šok, který se projeví kontrolou zapnutí reproduktorů a nastavení zvuků ve hře.

Důvodem je náhlá změna ve zpracování herních úkolů. V Tortage jsou všechny plně namluvené, ale po jejím opuštění uslyšíte zatím hlas pouze v případě „osudových" úkolů. Možná, že je to drobnost, ale pro spoustu hráčů je tato změna docela zásadní, a tak Funcom na léto slibuje namluvení dalších 60 questů.

Po opuštění Tortage se ale dočkáte i příjemných změn. Tou hlavní je větší odlišnost různých povolání i v rámci jednoho archetypu. Směrování vlastní postavy výrazně určuje volba „featů", a to z několika různých stromů vlastností a dovedností. Například barbar si může vybrat neutrální vývoj společný pro barbary, vrahouny a rangery nebo si zvolí strom zaměřený na boj s obouručními zbraněmi či se naopak může zdokonalovat v boji se zbraní v každé ruce.

Age of ConanVýběr zaměření není v žádném případě kosmetický, ale výrazně ovlivňuje herní styl. V případě barbara to znamená volbu mezi rychlým dávkováním brutálního násilí v krátkém čase vůči jednomu nepříteli (dualwield) nebo máchání obouručním mečem, který dokáže ukáznit celou skupinu potvor.

Oba styly mají své opodstatnění v bojích proti počítačem řízeným nepřátelům i živým protivníkům. Zatímco rychlá likvidace jednoho cíle se může zdát ideální pro PvP, ve skupinových bojích to není úplně pravda. Zvlášť, když barbar s obouručákem a patřičnými featy dokáže nejen omračovat nepřátele, ale zároveň omráčení či zpomalení pohybu odolávat.

Další úroveň specializace postav představují dovednosti, do kterých hráči investují body získané každou úrovní. Jejich nabídka je bohatá a zajímavá. Vojáci mohou zvýšit šanci, že potvory budou útočit právě na ně a nebudou si všímat více zranitelných dobrodruhů, raubíři pak naopak mohou zvyšovat svou schopnost zasadit nepříteli ránu tak, že si jí ani nevšimne. Trochu nepříjemnou skutečností ale je, že v současné době některé z těchto dovedností nefungují tak, jak by měly.

Age of ConanŘíkáte si, jak je to možné? Nevíme. Ale mnohem důležitější je, že jsme si toho při hraní sami ani nevšimnuli. To samozřejmě autory, kteří slibují brzkou nápravu, neomlouvá. Jen to ukazuje, že je mnohem důležitější, jestli se člověk při hraní baví než to, jestli všechna čísla pracují správně.

Další oblastí, která se v pozdějších fázích hry mění, je komunikace mezi hráči. Prvních dvacet úrovní se dá absolvovat téměř bez zabíjení potvor a plnění úkolů v denním, multiplayerovém, režimu.

Po příchodu do volného světa už se situace mění. Pořád můžete celkem pohodlně hrát sami, ale o mnohé byste se tím připravili. Nemluvíme tak ani o stavbě vlastního města, které je zatím hlavně estetickým zážitkem, ale o dungeonech plných „epických" potvor a zajímavých odměn, které po drobné úpravě skutečně začaly padat v množství větším než malém.

Věřte tomu, že kdo se nepodíval do kobek Sanctum of Burning Souls, neviděl tu nejpůsobivější soustavu kobek ve virtuálních světech. Už příchod k téhle herní oblasti je neskutečný. Obrovské portály vytesané ve vysoké skále, dlouhé kamenné schody, hra světel a stínů... K tomu dokonalé ozvučení a atmosférické efekty v podobě mlhy nebo animací nemrtvých nepřátel dokreslují tvář jedné z nejoblíbenějších oblastí ve hře.

Age of ConanSkupina soudruhů vám přijde vhod i při plnění běžných úkolů. Někde je nepřátel tolik, že útok na jednu potvoru přivolá několik dalších, a proti deseti rozzuřeným vlkodlakům toho sami moc nenaděláte. S trochou štěstí se vám podaří zabít jednoho. Ale opakovat to ještě devětkrát není moc velká zábava. Přitom už ve dvou je život o hodně snazší, zvlášť když oba umíte využívat soubojový systém a správně se k nepřátelům postavíte.

Po opuštění Tortage se otevírá také svět hráčských cechů. Tedy, do guildy můžete vstoupit i v Tortage, ale po dvacítce máte přeci jen větší možnost výběru a hlavně – můžete si založit guildu vlastní. Můžete být i sami, s názvem podle vlastního výběru nad hlavou i s možností postavit si město, i když vám to pravděpodobně bude trvat roky.

To nejen kvůli ceně některých surovin, ale také kvůli nutnosti zvládnout sběr surovin (po lvl 20) a naučení se vlastnímu řemeslu (po 40. úrovni). Výroba předmětů je hodně zjednodušená, ale zájem hráčů o tenhle aspekt už tvůrce hry přiměl k příslibu, že celý systém přepracují. Učit se mohou třeba od EverQuestu 2.

Další změnou v rytmu hry po odchodu z Tortage je systém osudových úkolů – těch už zbývá jen několik. První na třicáté úrovni, další na padesátce, potom v šedesáti a nakonec až po dosažení zatím maximální úrovně. Ve srovnání s plynulým vyprávěním příběhu je to trochu škoda, ale přeci jen, vyprávět jeden příběh sto a více hodin čistého času by bylo skoro nemožné. Alespoň se člověk má na co těšit. Nejen na zajímavé odměny, ale právě na ty střípky příběhu.

Méně bude nejen „destiny" questů, ale i těch ostatních. Prvních 40 úrovní si toho ani nevšimnete, ale pak trochu narazíte. Už nebudete plnit „zelené" questy a pobíjet slabší nepřátele, ale s přehledem zvládnete plnit všechny aktuální úkoly. Budete tak čas od času bojovat s dlouhým přebíháním mezi od sebe vzdálenými oblastmi – „čtyřicátníci" mají nejvíce úkolů v oblasti Field of the Dead a v honosné čtvrti města Tarantia, v němž sídlí i král Conan.

A protože budete muset plnit v podstatě náročnější úkoly a zabíjet potvory na úrovních stejných nebo vyšších, než jste vy sami, trošku se zvýší i obtížnost samotné hry. Začnete si více všímat, jak vaši protivníci používají speciální útoky a brzy si vypěstujete alergii na vražednou kombinaci kouzelníků a lučištníků v některých oblastech.

Zajímavější začnou být i souboje s hlavními potvorami spojenými s plněním úkolů. Bossové si trochu více hrají. Používají teleportaci, vyvolávají hordy svých pomocníků a vůbec vyvádějí psí kusy, přičemž Funcom slibuje ještě zajímavější souboje v pokročilých dungeonech.

Age of ConanMMORPG tituly jsou věčně nedokončené, pořád se vyvíjejí a v měsících po startu to platí dvojnásob. Age of Conan není výjimkou, a tak Funcom oznámil jakýsi plán dalšího vývoje, který do značné míry slibuje věci, které už ve hře měly podle původních plánů být. Jde o nové úkoly a celé herní oblasti či vylepšení PvP systému, které jsme popsali v novince.  Další přislíbené novinky potom zahrnují možnost vytvářet guildovní aliance a do konce roku bychom se měli také dostat systému powerpointů.

Název přitom neodkazuje na prezentace vytvořené v Microsoft Office, ale slibuje možnost vývoje postavy i po dosažení maximální úrovně či přístup ke speciálním dovednostem a vybavení. Powerpointy přitom bude možné získávat nejrůznějšími způsoby za „aktivní“ hraní, každý hráč ale bude dostávat určitý počet bodů i za pouhé placení měsíčních poplatků. Tím Age of Conan připomíná veteránské odměny pro předplatitele EverQuestu 2, což není vůbec na škodu.

Další část recenze s konečným číselným hodnocením přineseme v průběhu léta. Dozvíte se v ní více o stavbě měst, bojích mezi hráči a zábavě, která čeká nebo také nečeká hráče, kteří už dosáhli nejvyšší úrovně.

28.12.2008 - závěr recenze (Otakar Schon)
Age of Conan - třetí část recenzeOd spuštění skutečně hrdinské MMORPG Age of Conan uběhlo už půl roku. Za tu dobu si hráči následující příklad barbarského krále Conana prošli spoustou dobrodružství i útrap.

Pobili stovky tisíc nepřátel, zapletli se s bohy i démony a hlavně, utkali se s tvrdými útoky konkurence. Za šest měsíců si Conan vyzkoušel pozici nejžádanější hry na trhu a stal se na několik měsíců nejúspěšnější MMORPG při jejím startu.

Zároveň o všechny své primáty přišel při spuštění konkurenčního Warhammeru Online a nového datadisku pro World of Warcraft. Conan za pouhého půl roku přišel i o svého ředitele. To ale není až tak důležité. Mnohem zajímavější je, jak se za půl roku dokáže původně nehotová hra změnit, kolik hodin zábavy dokáží autoři bezplatně přidat a kolik práce mají ještě před sebou.

Za osmdesátkou i osamoceně

Předchozí díl recenze jsme zakončili ve chvíli, kdy redakční hrdinové dosáhli přibližně poloviny své cesty za slávou a osobní pochvalou od krále Conana. To už dávno neplatí a i „vlčice samotářka“ Kudlenka je nedaleko setkání utkání s bohem Sethem. Po boji s tímto démonem zakončí svou hrdinskou cestu a stane se členkou oddílu Conanovy osobní stráže.

Její cesta nebyla lehká. Z noblesní Tarantie a Plání mrtvých vedla přes Eiglophijské hory, předmostí pevnosti zloducha Atzela a Bouřnou řeku do pouštní oblasti Kheshatta. Z mírného podnebí do vysokých hor plných sněhu a ledu do palčivého žáru Kheshatty, kde slunce jako by bylo blíž.

Age of Conan - třetí část recenzeNebyla to nuda. I když jsme v prvních dílech recenze upozorňovali, že po prvních dvaceti úrovních naprosto dokonalé zábavy přichází mírné rozladění, pořád bylo co dělat. Nedostatek questů se občas objevil, ale vždycky jen na jednu, dvě úrovně.

To platí pro samostatnou hru, při plnění skupinových úkolů je nabídka širší a mezery se tak dají odstranit. Skupinovému hraní nahrává i to, že vlk samotář si neužije těch nejhezčích herních lokalit. Velké dungeony vypadají monumentálně už z venku, uvnitř se ale kromě povedené architektury skrývá opravdu hutná atmosféra, která na návštěvníka působí i ve chvíli, kdy už si ho potvory raději nevšímají.

Funcom samozřejmě cítil nespokojenost hráčů s nutností občas obíhat dokola opakovatelné úkoly v tarantijských vilách (ty ale slouží dál jako relativně bezpečný a efektivní způsob získávání zkušeností i peněz), a tak zapracoval i na doplnění obsahu.

Age of Conan - třetí část recenzeZa první půlrok přibyla velká zóna Ymir’s Pass, která si na své objevitele přichystala pěkných pár překvapení. Nebudeme je prozrazovat, ale při prvním vstupu do téhle oblasti doporučujeme opravdu koukat na obrazovku a hlavně zapnout reproduktory.

Ymirův průsmyk je plný ledových obrů, Atzelových pohůnků a rozsáhlou oblastí se potulují i duchové tří králů. Součástí herní mapy je i nový dungeon – Amfiteátr, aby si na své přišli naši vlci samotáři i celé smečky dravých šelem.

I když Funcom zpomalil vydáván nových aktualizací, v plánu pro začátek příštího roku jsou další nové oblasti, které mají zacpat další díru v podobě obsahu pro úrovně těsně pod vrcholem. Nedostatek úkolů a nutnost získat obrovská množství zkušenosti dělá z posledních pěti levelů zbytečnou otravu. To má vyřešit další herní oblast – chudinské slumy v Tarantii. V kontrastu s bohatou čtvrtí má tato oblast přinést nejen jinou vizuální podobu, ale hlavně jinou atmosféru díky nutnosti zvolit mezi dvěma bojujícími frakcemi. Celou oblast tak má být možné projít dvěma odlišnými způsoby.

Ještě před přidáním chudinské čtvrti plánuje Funcom dárek pro hráče, kteří už dosáhli maximální úrovně. Ti dostanou nový skupinový dungeon Xibaluku s unikátními odměnami a několika hodinami herního času potřebnými pro zdolání všech nepřátel. Kromě toho se nového obsahu dočkají i staří vlci samotáři, kteří se budou moci opakovaně poměřit s nestvůrami v instanci poeticky nazvané Sklepení na jatkách.

Změna za změnou

Age of Conan - třetí část recenzePřidání nových herních oblastí, ať už naplněné nebo slibované, není zdaleka jediná věc, která se v Conanovi mění. Změny se dotkly a stále dotýkají všech zásadních aspektů hry. Už při oficiálním spuštění hry se účastníci testování divili, že se Funcomu opravdu podařilo výrazně snížit nároky hry na výkon počítače.

Age of Conan díky svému grafickému zpracování volá po opravdu výkonném počítači, ale i na stroji s grafickou kartou za tři tisíce korun si člověk může užít plnou kvalitu textur. V podstatě každá aktualizace hry pak přináší další optimalizaci, která se projevila například v dungeonech, v oblíbených vilách ve Staré Tarantii plných opakovatelných questů, i v rozlehlých herních oblastech. Autorům hry se podařilo odstranit padání herního klienta, problémy s načítáním orientační mapy nebo občasným zpomalením odezvy serverů, které komplikovalo zejména vzájemné boje mezi hráči.

Grafiky se týká i další pomalá změna. Age of Conan stejně jako třeba EverQuest 2 nebo Vanguard doplatil na vysokou kvalitu modelů herních postav tím, že je příliš náročné vyrobit dostatečné množství vizuálně odlišných předmětů. S tím teď Funcom bojuje a přidává další a další varianty zbrojí.

Největší užitek z toho mají hráči na nejvyšší úrovni. Právě jim jsou určeny „kulturní“ zbroje, které vycházejí ze specifických stylů jednotlivých herních národů. Stejní hráči mají přístup také k PvP zbrojím určeným speciálně pro vzájemné souboje mezi hráči. Vybavení se týkají i další chystané změny. Hráči si stěžují na to, že zbroje a zbraně mají příliš malý vliv na schopnosti jejich postav. Po novém roce by mělo dojít k přepracování celého systému, kvalitní vybavení tak bude hrát o něco větší roli, což sice znamená odklon od původní filozofie hry, ale více to odpovídá naturelu hráčů online her.

Nejvýraznější změna pro hráče, kteří Age of Conan okusili při spuštění a teď se do hry vracejí, se týká unikátního bojového systému. Namísto pouhého mačkání ikon speciálních úkonů musí hráč tancovat prsty po klávesnici, takže boje připomínají trochu herní systém God of War a trochu Dance Dance Revolution. V upravené verzi ale k vykonání většiny útoků stačí pouze jeden nebo dva stisky kláves. Tuto změnu si vynutili hlavně fanoušci PvP. Díky rychlejšímu sledu útoků jsou bitvy záživnější.

Celý PvP systém se od spuštění také dočkal změn. Funcomu se konečně povedlo implementovat komplexní systém, který chrání hráče před nefér chováním. Za zabíjení slabších protivníků trestá hra útočníky jejich označením za vrahy. Vrazi přitom nemají přístup do měst a jejich život se tak stává výrazně těžším. Pravidla hry pomáhají udržovat i silné stráže, které i z nejlépe vybavených vrahů dokáží udělat sekanou.

Jako v každé jiné hře ale stejně při PvP záleží hlavně na tom, s kým se do boje pouštíte. Čestné souboje jeden na jednoho mají něco do sebe, rozhodně jsou zábavnější, než když jednoho nebožáka zmastí pětičlenná skupina. Ještě zajímavější jsou ale velké bitvy o pevnosti. Při dobíjení opevněných tvrzí přijdou ke slovu i mamuti a nosorožci, kteří dokáží palisády rozvrátit. Účast v takové bitvě je ale v podstatě vyhrazena pouze členům velkých guild, které mají dostatek prostředků na postavení celého města s pevností. Na každém serveru se ale takové najdou.

PvP lze v Conanovi zažít i bez rizika v podobě miniher. Stačí se přihlásit a ve chvíli, kdy se chce utkat dostatek hráčů, přenese hra všechny účastníky do speciálních arén. Prvních pár kol na člověka může působit zmatečně, ale stačí pár hodin, a člověk objeví skutečnou zábavu, zvlášť v sehrané skupince.

Age of Conan - třetí část recenzePo dalších hodinách ale narazí minihry na přirozený mantinel v podobě malého množství různých prostředí. Pak i na PvE serverech zbývá ještě jedna možnost – oblast Boarder kingdoms, kde je možné bojovat s ostatními hráči, jak se komu zlíbí.

Na nižších úrovních se ale hráči na nePvP serverech spíše snaží vyšvihnout postavu na maximální level, takže jsou PvP bitky spíše záležitostí ostřílených veteránů. To je daň za volbu PvE serveru.

Po půl roce existence Age of Conan je zřejmé, že Funcom vytvořil další Anarchy Online. Na jednu stranu je to poklona, protože po sedmi letech a čtyřech datadiscích je Anarchy Online bezkonkurenčně nejpropracovanější sci-fi online hrou vůbec. Na straně druhé to znamená, že se management Funcomu nepoučil a už podruhé přišel o šanci skutečně ovládnout svět online her při spuštění svého nového titulu. Fanoušci World of Warcraft mohou v klidu spát, král Conan je nebude trápit. Ale bojovníci, kteří touží po realistickém světě plném krve a potu, by měli rozbít prasátko, a prostě to zkusit. Nemedijci už zase útočí.
70%

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

82 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 847 čtenářů



Nejčtenější

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.