Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Age of Empires 2 - Age of Kings

  7:21aktualizováno  30. ledna 2000 7:22
Age of Empires 2 - Age of Kings
Age of Empires 2 - Age of Kings

Po zaslouženém veleúspěchu Age of Empires, nám všem bylo jasný, že po penězích prahnoucí Microsoft vydá pokračování. A začali jsme doufat, aby napravil jedinou chybu jedničky. Grafika mohla klidně zůstat, ozvučení taky a systém byl taky squjelý. Jenom ta inteligence. A teď, po zahrání alpha verze Age of Empires 2 - Age of Kings, mám smíšené pocity. Ale začneme od klasicky silné části hry, grafiky.

Precizně nakreslený a rozanimovaní pajduláci, nádherný stromy a různá divoká fauna. Něco podobného už jsem psal do recenze na jedničku. Ale co Microsofti hlavně zlepšili jsou budovy. Už žádný mini baráčky, kdy jsou jejich obyvatelé vyšší. Plně reálná velikost. To si vychutnejte na obrázcích. Díky tomu město roztáhnete na několik obrazovek, což potom není žádná sranda bránit. I řady fauny byly rozšířeny o spousty zvířátek, je tu dokonce ovce,kterou můžete ovládat (a ženy z nich těží vlnu). Dále potkáte jeleny, divoký prasata, spousty ptáků, delfíny a další zvěř. Všechno je samozřejmě perfektně rozanimované. Ale to nás, pařany AOE jedna, nezajímá, my chceme vědět něco o té proklaté inteligenci. Ale to si nechám až na konec :-).

Age of Empires 2 - Age of Kings

Abychom mohli lépe velet našim vojákům, přibylo nám pár neužitečných povelů. Nastavení agresivity někdy funguje, někdy ho zase jednotky s úspěchem ignorují - např. katapult s nastavením stand ground klidně projede zavřenou bránou ven, aby líp dostřelil na nepřítele apod. Nebo povel patrol, kterej je díky hradbám docela k ničemu. A pak ještě povel guard, kterým vámi vybraná jednotka bude střežit vámi vybranou jednotku/budovu. Ale nejde už střežit skupinka, jenom jednotlivec. Příjemné překvapení je rozdělení populace na muže a ženy. Muži samozřejmě vykonávají velkou většinu práce - těžbu všeho možného a stavbu. Ženy jsou posílány na nejpodřadnější práce - jediné, co s obtížema zvládnou, je česání, nebo nedej bože v době nejvyšší nouze je najdete na polích. A pak je tu práce nejpodřadnější, stavba obytných domků. Autoři to vzali opravdu realisticky. Nejenže muž je mnohem rychlejší ve stavbě a těžbě (a žena v kydání hnoje na poli), ale i u inteligence jsou patrné rozdíly. Například když pošlete ženskou dělat něco mimo hradby (třeba těžbu dřeva),tak možná z města vyjde a stromeček si najde, ale když je poblíž zavřená brána, tak po nasbírání pár klacků neomylně jde k té zavřené bráně. A tam samozřejmě neudělá nic jinýho, než že se zasekne. Možná jen náhoda,ale u chlapa se mi to nikdy nestalo :-).

Samozřejmě už můžeme udělat výrobní řadu (kam se vejde až dvacet potvor). Age of Empires 2 - Age of Kings Dokonce můžeme i použít tzv. Gather pointy - místa, kam půjdou právě vyrobení vojáci půjdou. Ale co mě nejvíc potěšilo jsou multi commands. Při zadávání rozkazu podržíte shift a tím vytvoříte pracovní řadu. Novinka to sice není,viděli jsme to ve Starcraftu a TA, ale stejně to potěší. Nebo můžete do vybraných budov (town center, castle, věž) poslat vojáky schovat se (a v multiplayeru tím zmást protivníka), nebo tam pouze schovat peony v bitevní vřavě. Mnohem logičtější by sice bylo, kdyby šlo vyhnat vojáky na hradby, takhle za nima jenom blbě postávají a dělají s prominutím houby. A ani lučištníci za hradbama při útoku přehnaně aktivní nejsou. A to jsou v podstatě všechny změny, které AOE2 přináší. I zatím mi to plně vyhovuje a těším na tu inteligenci. Takže co dál, národy a jednotky.

Jak vypovídá název (Age of Kings), děj se odehrává v Evropě ve středověku. Národy jsou ale takový... nám Evropanům nedostačující. Ty, kteří tajně doufali, že si zahrají za České království, zklamu. Ale neuzoufejte, zapomnělo se i na větší mocnosti. Obávám se, že nebýt toho, že první kampaň se odehrává ve Francii (a vedete společně s Johankou z Arku tažení proti anglánům), tak by se tam ani ti Frankové nedostali. To je totiž jedinej Evropskej kmen. Žádný Slovani, Keltové, Vikingové... Místo toho zde najdeme spoustu jinejch ras, kterým se o království může jenom zdát - Japonci, Číňané, Peršané, Turkové, Byzantové... Název Age of Kings je opravdu vhodně vybranej :-). Age of Empires 2 - Age of Kings Jen si představte, jak krásný by bylo hrát jednu kampaň třeba za husity, s dobovýma hrdinama. Nebo další kampaň třicetiletá válka... Nebo třeba pirátit za Anglii s Franckem Drakem. Nebo si dát další Waterloo. Bohužel to vypadá tak, že toho se v AOE2 asi nedožijem.

Podobně jako v AOE jedničce se základní jednotky moc neliší, národy mají rozdílný pouze speciální jednotky a určitej stupeň vývoje. To znamená, že některý můžou upgradnout těžkou jízdu dvakrát, jiní jen jednou. A podobně. Co se ale liší je grafika budov. Obzvlášť japonská je nádherná. A to je asi vše,pomalu se blížíme k cíli tohoto preview - inteligenci. Ještě předtím si postěžuju na ne moc pěkně provedenou vodu (to ze screensotů nevypadá, ale ona je statická - nevlní se).

A je to tady. Inteligence se sice dost zlepšila, ale ne zas tak moc. Jelikož je celá hra jinak hotová, tak mají tvůrci ještě čas na zlepšování, což, jak pevně doufám, udělají. Ale aby jste si nemysleli, že je to nějaká tragédie, ani náhodou, jen... Například v kampani je počítač dobrým soupeřem,ale to jenom díky tomu, že má několikrát víc základen a zdrojů než vy. Když dáte nejvyšší obtížnost a deathmatch na náhodně generovaný mapě a máte smůlu, že je počítač hned u vás, tak vás asi rozseká. Ale jestli je na druhý straně mapy, tak si pěkně počkáte, než vás najde. A když už vás najde, tak budete pravděpodobně dostatečně silní na to, aby jste se mu ubránili.Ale zase na druhou stranu, ubránit se mu je jedno a zničit ho druhé. Prostě AI je o kapánek horší než u Starcraftu či TA (doposud nejchytřejší RT).Uvědomte si, že autoři mají spousty času to všechno ještě vylepšit, protože hra ještě stále není ve finální verzi. Prostě a jednoduše já jsem zatím navýsost spokojen a rozhodně to nevypadá na nějakej hypovanej shit.

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.