Age of Empires 3: The Warchiefs

• 628
Sérii her Age of Empires od vývojářů Ensemble Studios jistě netřeba žádnému z počítačových stratégů představovat. Nejnovějším počinem v této sérii, a zdá se že na nějakou dobu i posledním, je datadisk Age of Empires III: The Warchiefs.
82

Age of Empires III: The WarChiefs

Výrobce: Ensemble Studios

Ensemble Studios presentNejviditelnějším přídavkem celého datadisku na něž směřuje hlavní marketingová kampaň jsou tři nové hratelné národy z řad původních amerických obyvatel – indiánů. Zahrát si tak můžete za Aztéky, Irokézy či Siouxe a vyzvat na souboj některou z invazních evropských civilizací nebo bojovat o území Ameriky s jiným domorodým národem.
Každý z těchto národů se hraje zcela odlišně od jakéhokoliv evropského národa. Hlavním pilířem těchto civilizací je jejich posvátné ohniště, díky němuž mohou velmi pružně měnit styl hry i během samotného hraní. Nezbytnou nutností jsou také zcela nové jednotky, vybalancované tak, že ač se to z počátku hraní nezdá, jsou schopné velmi efektně čelit jakýmkoliv jiným, ve hře dostupným jednotkám.

Firepit – posvátné indiánské ohniště

Jedná se o hlavní bonus tří nově přidaných indiánských civilizací. Jde o velmi významný prvek, jehož správné používání je klíčem k úspěšnému hraní nových ras. Firepit může být postaven již v první době za, na svou hodnotu směšnou, cenu 100 dřeva. Posléze k němu lze poslat na rituální tance až 25 vesničanů, čímž se zrychluje efekt získávání různých bonusů z této budovy. Bonusy jsou několika druhů a jsou vypsány pro jednotlivé indiánské civilizace níže v jejich popisu.

Aztékové

Ensemble Studios presentJak je o nich známo, dle skutečné historie byli velmi rychle vyvražděni expandujícími Španěly a nestihli si ani osvojit používání koní, k čemuž se ve hře přiblíží a tak jako aztécký hráč nebudete mít možnost vyrobit jedinou jízdní jednotku. Také vám to přijde jako nepřekonatelný handicap? Věřte že není, jen se musíte naučit, že některá pěší jednotka má zkrátka parametry jízdy (rychlost, dobře ničí lučištníky a děla), jiná je zase velmi odolná v ničení budov atp.
Většina jednotek se u Aztéků i jiných indiánských civilizací vyrábí ve War hutu, což je kombinace kasáren a outpostu, stejně jako je tomu v původní hře u Rusů. Jelikož indiáni nemohou samozřejmě stavět pevnost, tento účel u nich plní jakási silnější verze War hutu – Nobles hut, ve které lze též vyrábět sice drahé, ale zato velmi účinné jednotky.
Firepit bonus, který je u Aztéků velmi účinný je možnost ve třetí době nechat tancem spawnovat kněze, kteří mají jednat možnost tančit na ohništi místo vesničanů (šetří tak vesničany pro získávání surovin) a mohou navíc léčit zraněné jednotky. Pokud kněz tančí na ohništi je jeho efekt dvakrát větší než když zde tancuje vesničan – a to se již opravdu vyplatí. Ve čtvrté době mohou Aztékové z ohně vyvolávat super silné Skull knighty.

"V boji vyzkoušíte i elitní indiánské jednotky jako je Skull knight nebo Dog Soldier"

Irokézové

Ensemble Studios presentJejich hlavním firepit bonusem je tanec ze čtvrté doby, který zvýší celkový populační limit. Jsou nejcharakterističtější tím, že přebrali mnoho věcí od evropských přistěhovalců a tak se s nimi hraje relativně stejně jako s evropskými národy. Vytvářet můžete dokonce i děla, což jiní indiáni nemohou. Jejich nejsilnějším základním vojákem je Tomahawk.

Siouxové

Jestliže si někdo z vás pamatuje Huny z Age of Empires II, tak to jsou přesně oni. Již od začátku začínají s populačním limitem 200 a nemusí tudíž stavět domy. Jejich specialitou jsou jízdní jednotky velmi širokého spektra. Nejsilnějším vojákem je bezpochyby Dog Soldier, kterého lze získat pomocí zásilek nebo ho ve IV. době lze spawnovat z firepitu. Bohužel se Siouxema hrajete tak trochu vabank, protože vaše základna obvykle čítá jen několik málo budov. Specialitou Siouxů je, že mohou za velmi nízkou cenu stavět teepee, které zvyšuje život okolním jednotkám.

"V datadisku přibyla možnost pomocí trade postů vyhrát hru"

Trade monopoly

Ensemble Studios presentJedná se o nový systém pomocí nějž jde dosáhnout výhry. V původní hře jsme byli zvyklí, že trade posty – obchodní stanice u stezek, nám poskytovaly výhodu v podobě získaných XP nebo surovin. Obdobné to je s indiánskými vesnicemi, kdy lze využít unikátních domorodých vynálezů a jednotek. V datadisku přibyla možnost pomocí trade postů vyhrát hru. V případě, že na začátku hry zvolíte typ hry s možností této výhry, stačí vám pak ve hře kontrolovat nadpoloviční počet těchto objektů a posléze spustit za určitou cenu odpočítávání pěti minut, které vás dovedou k výhře, jestliže vás soupeř o nadvládu nad nimi mezitím nepřipraví. Samozřejmě nelze tuto možnost využít dříve než ve čtvrté době.

Neviditelné jednotky

S podobným elementem se setkáváme v mnoha jiných hrách, i zde vše funguje tak, jak by člověk předpokládál. Existují jednotky, které mají schopnost přejít do stealth módu, ve kterém jsou neviditelní pro jednotky soupeře a budovy, kromě městského centra a pevnosti a určitého rádiusu kolem nich. Stejně tak mohou zneviditelněné jednotky vidět všechny průzkůmné jednotky. Některé jednotky, které nemají tuto schopnost v základu lze stealthem vybavit pomocí poslaných karet. Neviditelnost je však u těchto jednotek vykoupena velkým snížením jejich rychlosti. Evropské národy mohou trénovat neviditelné špiony v kostele od třetí doby.

Doba míru

Ensemble Studios presentDalší velkou novinkou, kterou ocení mnoho hráčů je možnost na začátku hry zvolit dobu, po kterou na sebe hráči nesmí útočit a nesmí stavět budovy v nejbližším okolí soupeřova původního města. Odpadnou tak dohady, kdy jste sice měli domluvenou a hráli „no rush“ hru s dohodnutým limitem vzájemného neútočení, ale jeden z protihráčů tento limit nedodržel a zaútočil dříve na což jste logicky nemohli být připraveni. Na výběr jsou čtyři délky mírového období a sice 10, 20, 30 a 40 minut. Během této doby na sebe nesmí útočit jednotky, defenzivní struktury jako jsou outposty a pevnosti však střílet mohou, což je velmi praktické a zabraňuje to nasunutí armád doprostřed města těsně před zánikem limitu. Také se v tomto typu hry, který se svým stylem hraní od běžného zcela liší, velmi uplatní hradby a dříve netoliko používané karty z pozdějších dob.

"Jakmile je revoluce dokončena, získáváte nový balíček obsahující čtyři karty, z nichž každá může být použita nekonečněkrát"

Revoluce

Revoluce je u původních evropských civilizací alternativou postupu do páté imperiální doby. Jestliže jste ve čtvrté době, můžete se rozhodnout zaplatit 1000 dřeva, jídla a zlata a vyvolat nezávislost na původní mateřské zemi. Tato možnost vám přináší řadu výhod a může vést k velmi rychlému konci hry ať už na vaší či soupeřově straně. Jen jeden člověk v každé hře má možnost využít revoluce, kdo tak učiní jako první záleží vždy na okolnostech, mnohdy se však k této možnosti ani nedostanete. Vyhlášení revoluce funguje jako normální postup do další doby. Na výběr dostanete ze dvou politiků, kteří vám každý nabízí jiný bonus v závislosti na tom, za jakou civilizaci hrajete. Jakmile je revoluce dokončena, získáváte nový balíček obsahující čtyři karty, z nichž každá může být použita nekonečněkrát, záleží jen na tom, jestli máte dost zásilek. Na výběr jsou čtyři karty. Poslání více miličních jednotek, rotačních děl – které jsou extra účinné proti pěchotě (kdo z Ensemble Studios presentVás viděl film Poslední samuraj dokáže si jejich efekt dobře představit), poslání dalšího vozu, který se mění v pevnost. Poslední kartou je obrněná loď.
K hlavnímu efektu revolty se však dostávám až nyní. Je jím efekt, který při dokončení revolty změní všechny vaše vesničany v milici a znemožní Vám vyrábět další nové vesničany. Buďte si tak vždy dobře jistí, že máte dostatečné množství surovin potřebných pro zajištění dalšího chodu vaší civilizace nebo že váš spoluhráč v týmové hře bude schopen tuto obživu zajistit sobě i vám. Tato možnost se ukázala při týmovém hraní jako velmi dobrá varianta, která většinou protihráčům podlomila kolena.

Noví indiánští spojenci

Spolu se třemi hratelnými indiánskými civilizacemi přibylo i několik indiánských spojenců, které si můžete získat postavením trading postu u jejich vesnice. Mezi nové kmeny se řadí Apači (Texas, Sonora, Painted Desert), Cheyennové (Velká jezera, Velké pláně, Skalnaté hory), Huróni (Nová Anglie, Velká jezera, Saguenay), Klamati (Kalifornie, Severozápad), Mapuči (Araucania), Navahové (Painted desert, Sonora), Zapotec (Orinoco, Yucatan). Jak je vidět z tohoto výčtu, přibylo opravdu hodně možností indiánského spojenectví, které se vám velmi vyplatí hlavně z důvodů velmi dobrých technologií, které někteří indiáni nově nabízí. Jen namátkou se jedná například o 40% zrychlení výroby koní, pěchota +50% obléhací útok atp.

Nové mapy

Ensemble Studios presentJak jste si také mohli všimnout v závorkách u indiánských kmenů se vyskytují jména map, která jsme v původní hře neměli možnost vidět. Celkem se jedná o 6 nových hratelných map (Painted desert, Orinoco, Andy, Araucania, Severozápad, Kalifornie), kdy každá z nich se velmi odlišuje od každé předchozí a nabízí zcela jinou taktiku hraní. Všechny staré známé mapy samozřejmě zůstávají.

Singleplayerová kampaň

Co by to bylo za dílko, kdyby v sobě neobsahovalo i velmi poutavý a pěkně udělaný příběh ve formě singleplayerových misí. Kampaň ve své podstatě navazuje na příběh rodiny Blacků, který se odehrával v původní hře. Zavede vás na počátek americké historie, samozřejmě jak jinak, hrát budete za nové indiánské národy. Zjistíte, jak to mohlo vypadat ve válce o nezávislost a v americké občanské válce. Jednotlivé scénáře se poměrně odlišují, dohromady jsou pospojovány krásnými animacemi, avšak bohužel jak bývá u této série v posledních dílech zvykem, velkou ránou je velmi krátká hrací doba této kampaně.

Multiplayer

Singleplayerová kampaň však asi není tím, co by většinu hráčů ke hře přilákalo. Tím je bezpochyby multiplayer, který se opět dá oficiálně hrát pouze přes online systém ESO. Teprve zde vyzkoušíte, jak na tom se svým herním skillem opravdu jste. Chybou však je, že hra obsahuje poměrně velké množství drobných bugů, které sice nekazí celkový herní dojem, ale občas dokážou dobře naštvat. První opravný patch už je na světě a pro další se sbírají podklady pro opravy, tak jen doufejme, že se vše dá co nejrychleji do pořádku.

Česká lokalizace

Klady a zápory

Plus Množství nových prvků
Plus Variabilní multiplayer

Mínus Grafika nedoznala vůbec změny
Mínus Délka singleplayerové kampaně

Cena 559 Kč
CZ České titulky/dabing AJ

Z důvodů českého lokalizace se hra na náš trh dostala se zpožděním teprve před Vánocemi a tak je třeba se v recenzi této české verze trochu podávat na zoubek i onomu českému překladu. Celková úroveň je dobrá, hrůzné zážitky, které jsme měli třeba při pohledu na lokalizaci Age of Mythology se zaplať pánbůh neopakují. Čeština není bez chyb, ale během hraní vás tyto nebijí do očí a celkově nutno říci, že se překlad povedl.

Závěrem

Bohužel hra je však určena především a jen pro fanoušky AoE3, kteří hledali a čekali na nový obsah hry, nepřináší však nic tak převratně nového, aby k sobě přitáhla i nové hráče, kteří nevlastní původní hru, která je ke hraní potřeba. I přes tento fakt nutno říci, že se jedná o datadisk spíše nadprůměrný než opačně.

82 %

90 %

Doposud hodnotilo 535 čtenářů