Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Age of Empires II: The Conquerors

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:37
Pokud patříte mezi milovníky historicky laděných RTS, určitě doma máte hru Age of Empires II: Age of Kings a přemýšlíte, zda se vám vyplatí koupit si k ní datadisk, který nese název The Conquerors. My jsme se na něj podívali a nyní se můžete dočíst, k jakému verdiktu jsme dospěli.

Age of Empires II: The ConquerorsPokud se jen trošku zajímáte o realtimové strategie, tak vám zajisté není zapotřebí připomínat, co spojuje společnosti Microsoft a Ensemble Studios. Ano, je to série historicky laděných RTS Age of... Jako první spatřila světlo světa hra Age of Empires, na což po nezbytném expansion packu navazoval druhý díl s podtitulem Age of Kings. A jak už to ve světě počítačových her bývá, protože i toto pokračování si získalo srdce mnohých hráčů, dočkalo se i ono nezbytného datadisku. Ten nese hrdý název Age of Empires II: The Conquerors, tedy Dobyvatelé. Tato recenze se vám pokusí přiblížit, co nového vám rozšiřující disk přináší a na co se můžete těšit.

Zástupci Microsoftu tvrdí, že The Conquerors Expansion Pack není pouhým datadiskem, ale že přináší i zlepšení herního komfortu Age of Empires. To je sice jistým způsobem pravda, ale... raději řekněme, že Dobyvatelé datadiskem jsou. Pokud by na ně bylo nahlíženo jiným způsobem, jejich hodnocení by bylo zcela pochopitelně mnohem nižší, protože nejde říci, že by těchto vylepšení bylo dost na to, aby mohl být nový produkt považován za samostatnou hru.

Age of Empires II: The ConquerorsNejdůležitějším obsahem The Conquerors jsou bezpochyby kampaně. Ty nám tvůrci připravili celkem čtyři a stejně jako v původní hře i zde jste postaveni do pozice jisté historické postavy a v jednotlivých misích plníte úkoly, se kterými se museli potýkat i vaši historičtí předchůdci. Těmi jsou konkrétně Atila Hun, El Cid a Montezuma. Od tří lineárních kampaní, ve kterých figurují zmínění velikáni, se poněkud odlišuje kampaň poslední. Ta je sérií rekonstrukcí historických bitev, které mezi sebou nejsou nijak propojeny.

Ve všech kampaních je vaším protivníkem pochopitelně počítač. Způsob boje s ním se ale od časů Age of King přeci jen trošku změnil. Tvůrci hry si totiž dali práci s vylepšením (a zhoršením) umělé inteligence nepřátel, takže je možné ji více přizpůsobit vlastním potřebám. Začátečníci mají nyní větší šanci uspět v řadě jinak velice obtížných misí, zatímco zkušení hráči mohou v počítači konečně nalézt alespoň trochu zdatného protivníka, který rychle a efektivně vytěží veškeré zdroje ve svém dosahu a vzápětí si vybuduje silnou a diverzifikovanou armádu, kterou není snadné pokořit.

Age of Empires II: The ConquerorsNové kampaně ale znamenají také nové národy a nové jednotky. Ano, i toho se zde dočkáte. Každá z nových ras, kterých je celkem pět, má své vlastní bojové jednotky, budovy a vývojový strom technologií. Tomu jsou také přizpůsobeny způsoby boje, protože každá z nich se opírá o jiné prvky. Aztékové o brutální sílu svých pěšáků, Mayové oproti tomu více spoléhají na své lučištníky. Hunové ve hře zase nezapřou svůj nomádský původ, protože oni sami domy příliš nepotřebují (počet obyvatel může přesáhnout ubytovací kapacitu domů), a tak neváhají ničit i budovy svých protivníků. Korejci zase budují velice kvalitní obranné věže a Španělé mají své conquistadory s jejich střelnými zbraněmi, proti kterým obstojí jen málokterý nepřítel.

To však není všechno, co vám datadisk přináší. Je zde také množství drobných vylepšení, kterými se vyhlazují některé nedostatky, jimiž trpěla původní hra. Jako příklad zde mohou sloužit například pěšáci, které se od určitého stupně vývoje nevyplatilo vytvářet - neměli rychlost rytířů či jiných jízdních jednotek, ani nebyli schopni útoku na dálku jako lučištníci. Do velkého hromadného útoku se tedy příliš nehodili. Stejně tak byla znevýhodněna i beranidla, protože Age of Empires II: The Conquerorsjsou taktéž schopna jen útoku zblízka. Hra tak byla od určité chvíle ochuzena o jisté prvky, které bylo zapotřebí dostat zpět. Tento problém vyřešili tvůrci s jednoduchostí a grácií, kterou jim může kdekdo závidět - pěchota se nyní může "schovat" v beranidlech, kde je chráněna před nepřátelskými lučištníky a může se tak bez problémů dostat až na místo určení. Beranidla obsahující další jednotky jsou navíc rychlejší než dříve, takže již na místo střetnutí nedorazí až dlouho po ostatních, jak tomu bylo předtím.

Vyřešen byl i problém s mangonelami, které se občas stávaly nejen hrozbou pro nepřátelské jednotky, ale hlavně pro vlastní řady. Tato mohutná zbraň vrhající kameny měla dříve v oblibě ostřelovat nepřátelskou jednotku obklopenou vašimi vojáky, což mělo za následek, že ztráty byly na vaší straně podstatně větší, než u vašeho protivníka. Nyní si již imaginární obsluha této obléhací zbraně dává pozor, aby nezpůsobovala ztráty ve vlastních řadách.

Za nejdůležitější vylepšení považuji zavedení nové vlastnosti hry, kterou jsem si pojmenoval API. Ne, není to to, co si myslíte. Je to "Artificial Peasant Intelligence" - umělá Age of Empires II: The Conquerorsinteligence vesničanů. Ano skutečně se začínají chovat téměř inteligentně. Ještě sice nejsou schopni nezávislého efektivního uvažování, ale je zde zřetelný určitý pokrok. Nyní když vyšlete skupinu dělníků postavit důl či pilu, sami ihned po dokončení stavby začnou těžit kámen či zlato, případně kácet dříví. Není zde již ani problém s neustálým obnovováním farem, které může být nepříjemné zvláště ve chvílích, kdy táhnete se svou pracně vybudovanou armádou na nepřítele. Máte možnost zadat obnovování farem, takže ihned po jejím vyčerpání příslušný vesničan vytvoří novou a začne opět sklízet. Kromě toho peasanti pracují o poznání rychleji, což se projeví v rychlejším shromažďování zdrojů.

Závěrem je možné říci, že The Conquerors Expansion Pack tvoří poměrně zdařilé rozšíření původní hry Age of Empires II: The Age of Kings. Pokud tedy tento titul vlastníte a už jste odehráli vše, co vám mohl nabídnout, ale stále jste se ještě nenabažili herního systému jako takového, jsou Dobyvatelé určeni právě pro vás.

Age of Empires II: The Conquerors
Výrobce: Ensemble Studios
Distributor: Microsoft
Minimální konfigurace: Pentium 166 MHz, 32 MB RAM, 100 MB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 233 MHz, 64 MB RAM, 100 MB HDD
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Datadisk k velice dobré hře, který kromě nových misí přináší i jisté vylepšení původního herního systému.
Hodnocení: 85%

Autor:




Nejčtenější

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Wolfenstein II: New Colossus
Nacisti, spousta krve, sex a hlášky. Nový trailer na Wolfensteina baví

Jedna z neočekávanějších her letošního roku na sebe upozorňuje novým trailerem. A ten je doopravdy podařený. Fanoušci Quentina Tarantina budou nadšení.  celý článek

Xbox One X
A pak že to nejde. Epic nakrátko propojil všechny platformy. Prý omylem

Definitivní důkaz, že po technologické stránce propojení hráčů na všech platformách nic nebrání, se podařil hře Fortnite. Jenže stav, kdy se mohli utkat hráči...  celý článek

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.