Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Age of Empires III - návrat krále RTS

  12:01aktualizováno  2. února 5:39
Geniální strategická série Age of Empires se co nevidět dočká dalšího pokračování. Shrnuli jsme všechny dostupné informace do jednoho článku abychom vám ukázali, že Ensemble Studios skutečně ví jak na to. Čtěte naše rozsáhlé preview z pohledu fanouška!

Age of Empires III

Jméno nejpopulárnější strategické série zní po loňském strategickém suchu jako vysvobození. Ačkoliv se na trhu objevilo několik slušných titulů jako The Battle for Middle-Earth nebo Armies of Exigo, teprve tento rok se mohou všichni příznivci realt-time strategií těšit na hru, o které sic mnoho nevíme, ale i tak můžeme říci, že brzo na královský trůn RTS usedne další z dědiců původního Age of Empires. Dámy a pánové, představujeme vám Age of Empires III.

"Vy si tak můžete prožít bitvu u Kadeše, stěhování národů či pád Říma."

Těm z vás, kteří zatím neměli čest se setkat se strategickou sérií Age of Empires, mohou přijít předchozí slova jako nadnesená. V našich krajích totiž několik roků vládne hra úplně jiná a to WarCraft III, který si vydobyl své místo především kvůli povedenému multiplayeru a dobrému hráčskému zázemí umocněnému rychle rozrůstajícím se progamingem. Avšak pro mnohé je tou jedinou pravou strategií Age of Empires, která, narozdíl od WarCraftu, přesně kopíruje dějiny naší planety a vy si tak můžete prožit bitvu u Kadeše, stěhování národů či pád Říma.

Tak jde čas ...

Age of Empires (1997)
Age of Empires (1997) 

Age of Empires II: Age of Kings
AoE II: Age of Kings (1999)

Age of Mythology
Age of Mythology (2002)

Age of Empires III: Age of Discovery 

Age of Empires III (2005)

Poslední díl Age of Empires s podtitulem Age of Kings se objevil v roce 1999 a když v roce 2001 oznámili Ensemble Studios práce na utajovaném projektu s kódovým názvem RTS-III, nikdo nepochyboval, že se co nejdříve setkáme i s dílem třetím. Nestalo se tomu však a z RTS-III se vyklubala mytologická odbočka s názvem Age of Mythology. Hra se opět setkala se světovým úspěchem, avšak hardcore fanoušci původního konceptu naříkali. "Kam se poděla historická přesnost? Co zde dělají kouzla a různá monstra?" a další otázky, námitky a nespokojené hlasy kolovaly hráčskou komunitou, dokud se vloni neobjevily první zmínky o připravovaném regulérním pokračování.

"Zajímavé bude, jak Ensemble Studios vyřeší hodně diskutované "mikro", což je ve své podstatě princip, že každá jednotka je dobrá pouze proti určitému druhu."

Dějově bude hra sledovat období od objevení Ameriky Kryštofem Columbem až před začátek občanské války v roce 1850. Pro běžného evropana je asi téma historie USA sice dosti vzdálené, ale na druhou stranu - proč si nerozšířit své všeobecné znalosti? Napomoci tomu může single-player kampaň ve stylu Age of Mythology. Mise by měly být provázané do jednoho celku, tedy přesně opačně, než tomu bylo dosud v Age of Empires, kdy jste si mohli zahrát několik kratších kampaní za různé strany. Provázaná kampaň, dle mého názoru, umocňuje hráčův herní prožitek a díky ní si zahrajete skutečně za všechny strany, kterých má být k dispozici osm. Potvrzeni jsou Francouzi, Špaňelé a Britové, spekuluje se o Holanďanech a Němcích, jejichž vlajky a znaky se objevily na několika screenshotech. Každý národ bude mít své ekonomické a vojenské výhody. Britové budou hlavně zaměřeni na ekonomiku a rychleji budou vyrábět vesničany. Francouzi se budou moci rychleji "spřátelit" s indiány a od Norů z Age of Mythology odkoukali zvláštního vesničana Coureura, který se bude moci v případě nutnosti přeměnit v lehkou pěchotu. Španělé zase budou získávat rychleji nové technologie.

Každá ze stran má disponovat mnoha jednotkami vyzbrojenými dle tehdejších standardů. S pokrokem doby pomalu mizí kuše a luky a ty nahrazují první zbraně využívající střelného prachu. To v žádném případě neznamená, že by vůně střelného prachu zcela nahradila staré, dobré, spolehlivé luky a meče. "První dobyvatelé Ameriky skutečně nebyli mušketýři, ale spíše vojáci s luky a meči, tyto zbraně jsou pro dobývání Ameriky více charakteristické než cokoliv jiného, stejně tak jako jízda, minimálně až do roku 1800, odkdy už střelné zbraně skutečně získávaly navrch.", prozradil Greg Street z Ensemble Studios. "Není potřeba se obávat, že by prvek střelných zbraní nebyl ve hře vyvážen.", dodal nakonec. 

Katapulty tak jak si je pamatujeme z minulých her Ensemble Studios definitivně vymizely. Nahradila je obléhací děla metající koule do velkých vzdáleností. Tento fakt možná nepotěší nejednoho fanouška obléhacího stylu, ale buďme rádi i za ta děla; pokud se někdy dočkáme dalšího dílu, jediné čím budeme moci útočit na velké vzdálenosti budou rakety Tomahawk. Jízda a pěchota naopak nevymizely a nedočkaly se moc zásadních změn. Samozřejmě, že všechny jednotky vypadají graficky o několik tříd výše než v Age of Mythology, ale to na celkovou hratelnost nijak nemá vliv. Zajímavé bude, jak Ensemble Studios vyřeší hodně diskutované "mikro", což je ve své podstatě princip, že každá jednotka je dobrá pouze proti určitému druhu. Tento systém byl v Age of Mythology dotažen skoro k dokonalosti, na druhou stranu se ozývaly i záporné hlasy, zvyklé na systém "čím více tím lépe". Ten je známý především ze starších dílu Command & Conquer.  

Každá ze stran bude opět vlastnit své speciální jednotky, Britové budou například disponovat "Červenými kabáty", vojáky známými z války o nezávislost. Španělé zase naopak Rodolerosy, jízdou vybavenou střelnými zbraněmi i mečem.

Age of Empires III: Age of Discovery Age of Empires III: Age of Discovery Age of Empires III: Age of Discovery

Možná jedna z věcí, která vyšvihla Age of Empires do popředí hráčského zájmu byl tenkrát nikdy neviděný systém postupu do různých věků. Princip je jednoduchý, ale veskrze geniální. Jednotlivé technologie jsou dostupné pouze po postupu určité doby, podobně jako ve WarCraftu a StarCraftu po vylepšení základny. Systém k dokonalosti opět dotáhlo Age of Mythology, kdy kromě zpřístupnění technologií a jednotek, dostal hráč také zvláštní kouzlo, na jehož úspěšném či neúspěšném použití závisela leckdy nejedna bitva nebo i samotný finální výsledek. V Age of Empires III by tento systém měl být řešen zcela jinak a to pomocí takzvaných "victory points", o kterých bohužel zatím nic nevíme; jenom to, že námět pochází z blíže nespecifikované německé stolní hry. Existuje však i další verze a to postup do dalšího věku v určitý čas. Je vidět, že ani Ensemble Studios zatím nemají jasno, ke které variantě se uchýlit. Zda nový systém postupu přinese lepší zážitek je spíše záhadou a přáním, než zcela jasně vítanou změnou.

Co na to Drátek?

 

Názor předního českého hráče Age of Mythology a Age of Empires, který v roce 2003 zaznamenal neuvěřitelný úspěch na finále počítačové olympiády WCG.

"Můžu soudit jenom podle obrázků a pár řádků informací co se ke mě dostalo, zatím se mi to hodně líbí a jsem celkem plnej očekávání :-) s AOE3 byly skoro několikaletý zmatky jestli budou/nebudou, takže dokud AOE3 nebudu mít nainstalováno nebudu mít jasný názor. Ale age dělají machři z Ensemble Studia věřím, že to bude stát za to." 

Veliká inovace tkví v samotném vynalézání technologií a obchodu. Zde velikou roli budou sehrávat takzvaná mateřská města, která se budou nacházet v Evropě. S pomocí nich budete moci získávat přístup k dalším zvláštním technologiím a bonusům. Jejich úspěšné využití leckdy rozhodne o výhře a s postupem času se budou vylepšovat. Ty pak budete moci přenášet z jedné hry do další. "Představte si, že máte dva technologické stromy, jeden civilizační za který hrajete a druhý doma v Evropě. Začínáte hrát třeba bez možnosti stavět v Americe přístavy, tuto možnost si musíte nejprve odemknout v HomeCity a pak už můžete stavět přístavů kolik chcete, avšak toto je jen příklad, bude existovat mnoho vylepšení, která lze z Evropy převzít a záleží jen na vás, která si vyberete." poznamenal Greg Street.

Velké změny se dočká i ekonomický aspekt. Skladiště tak jak je známe z předchozích dílů přestanou existovat. Těžba surovin tak bude nejspíše probíhat podle vzoru Atlantiďanů z Age of Mythology, tedy co vytěžíte, to se vám rovnou připočte, aniž byste museli suroviny někam odnášet.

Nově se ve hře také setkáme s přímou podporou neutrálních jednotek.

Nově se ve hře také setkáme s přímou podporou neutrálních jednotek. V předchozích dílech byla interakce silně omezená, dalo by se říci, že dokonce pouze na single-player kampaň. Zde však bude situace zcela jiná. Spojenectví budete moci uzavírat s původními americkými obyvateli jako jsou Aztékové, Inkové, Cherockiové, Comančové či Siuxové. Tyto kmeny by měly hráči poskytnout své vlastní unikátní technologie a jednotky.

Přestože nové Age of Empires spíše připomíná Civilization, nebude zde chybět ani podpora multiplayeru a to až pro osm hráčů přes LAN nebo Internet, zatím ve dvou ohlášených módech a to: všichni proti všem a týmová hra. Ovšem s jistotou se dá říci, že nakonec se počet herních variant rozroste, stejně jako v předchozích počinech Ensemble Studios.

Age of Empires III: Age of Discovery Age of Empires III: Age of Discovery Age of Empires III: Age of Discovery

Závěr tohoto preview patří enginu. Už v Age of Mythology vývojáři předvedli, že i přechod z 2D do 3D může být bezproblémový a naopak přinést lepší zážitek. Age of Empires III jde ve stejných stopách, avšak pokračuje mnohem, mnohem dál. Dokonalá grafika využívá naplno vymožeností DirectX 9 a podporu Pixel Shaderu 3.0, což je zárukou excelentního herního prožitku. "Máme v týmu člověka, jenž se stará pouze o vytvoření dokonalého obrazu vody", uvedl Bruce Shellye. Vylepšeny budou i exploze, odrazy a stíny. Bude se zde střídat počasí a denní cykly, bohužel to neovlivní hratelnost a půjde pouze o estetický zážitek. Budovy budou konečně úměrné velikosti ostatních jednotek a stejně tak jako lodě, což nám slibovali již v Age of Mythology, ale skutek nakonec utek. Inspiraci v předchozím titulu je také vidět v dynamické hudbě, která bude reagovat na jednotlivé bojové situace.

K dokonalosti herního prostředí po té přispěje fyzikální engine Havok, známý především z Max Paynu a Half-Lifu 2. Díky němu se budou dělové koule po dopadu kutálet, terén deformovat, vojáci lítat po výbuchu vzduchem a mnohem více, než si dokážeme v tuto chvíli představit, neboť se jedná o premiéru Havoku na poli RTS. "Reálná fyzika bude hrát hlavní roli v poškozování budov, tedy je-li budova zasažena dělovou koulí, chová se opravdu stejně jako kdyby byla zasažena ve skutečnosti, odpadávají z ní kusy zdiva, budova se reálně rozpadá. Když dělová koule vybouchne v blízkosti armády, vojáci budou rozmetáni všude okolo, mohou se dostat na střechu budovy, mohou mrtví plavat v oceánu, je opravdu velmi vzrušující toto pozorovat.", uvedl Greg Street.

Ačkoliv toho o této hře moc nevíme, je jisté, že se bude jednat minimálně o další povedený titul. My s tímto tvrzením souhlasíme a pokud se nic nezvrtne, budeme se moci přesvědčit již ve druhé polovině tohoto roku, kdy by se hra měla objevit na pultech obchodů.

Index očekávání: 90 %

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...

Hordy zombie a mumie. Strange Brigade už ani nemůže být béčkovější

Strange Brigade

Strange Brigade je bezduchá kooperativní akce, v níž jde jen o nekonečné střílení zástupů nepřátel. I takové hry jsou...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?



Najdete na iDNES.cz