Age of Mythology - 1. část návodu

  • 1344
Age of Mythology od Ensemble Studios je bezesporu jednou z nejočekávanějších her letošního roku. Proto jsme pro vás jako první připravili návod, který vás provede všemi misemi kampaně této vynikající RTS. V prvním díle se podíváme na řeckou část kampaně, dobudeme Tróju a díky Diově milosti vyjdeme živi i z podsvětí…

Age of Mythology CZ Nejprve dovolte několik úvodních slov k tomuto návodu. Měl by vás provést kampaní pěkně misi po misi, pokaždé jsem popsal (snad přehledně, snad výstižně – to musíte posoudit vy sami) svůj vlastní vítězný postup na normální obtížnost. Nemusí být úplně dokonalý a rozhodně není jediný správný, ale může vám v těžkých chvílích pomoci.
Co se obecných rad týče, platí většina věcí jako v ostatních RTS – tj. tvořte variabilní armády, nezapomínejte na lučištníky proti pěšákům, jezdce proti lučištníkům a kopiníky proti jezdcům (klasicky to trojúhelník), využívejte hojně mytologických jednotek a nebojte se při závěrečných bitvách na konci misí použít své božské síly – ostatně od toho je máte. Dávejte si pozor na hrdiny – ti pro příběh důležití (Arkantos, Ajax, Agamemnón…) se vám po smrti reinkarnují, to ale neplatí pro ty, které naberete v Town centru.

Pád trojzubce - část první: Řecko

Mise 1
Prvním úkolem je zabití krakena. To je velice jednoduché – sám na břeh nemůže, takže stačí ho dostatečně dlouho ostřelovat katapulty a lučištníky. S dalšími několika výsadky si poraďte tak, že na břeh rozestavíte střelecké jednotky do půkruhu a jakmile se poblíž objeví nepřátelská loď, Age of Mythology CZ spusťte palbu – v ideálním případě byste ji měli potopit, aniž by piráti vůbec vyskákali. Vytvořte si větší armádu – zdrojů byste něměli mít nedostatek. Na závěr mise vás totiž čeká bitva s větší armádou pirátů najednou a třemi krakeny. Naštěstí vám přijdou v pravý čas na pomoc posily, s nimiž byste neměli mít s první větší bitvou problémy.

Mise 2
Je třeba dát za vyučenou pirátům. Nejprve vybudujte vesnici a začněte masivně těžit suroviny. Volně se rozšiřujte na jihovýchod, směrem severně narazíte na první malou nepřátelskou hlídku. Pirátská základna se nachází až za vyvýšeninou, kterou vidíte na severovýchod od místa vylodění. Shromážděte velkou armádu a zaútočte z více stran (můžete buď přímo z jihu nebo oklikou ze severozápadu, nejlepší je zkombinovat obojí), dobýt ji by neměl být vzhledem k chabé obraně problém. Jen nezapomeňte vhodně zmixovat střelecké a pozemní jednotky, doporučuje se též vyrobit nějaké ty kyklopy na černou práci s bořením budov. Až se vám povede zničit hlavní stan nepřítele, stačí jen vyběhnout na kopec za minotaurem, mise bude vítězně ukončena a vy se dozvíte další část slibně se rozvíjejícího příběhu.

Mise 3
K městu Tróji dorazil Arkantos se svou armádou právě včas. Vaším prvním úkolem ve třetí misi bude postavit provizorní základnu směrem na východ od místa vylodění, takže se do toho neprodleně pusťte. O kousek dále po pobřeží se nachází malá nepřátelská základnička, kterou raději ihned zničte. Age of Mythology CZ Trochu se rozviňte, vyrobte lukostřelce, jezdce a pěšáky, můžete si přilepšit nějakou to mytologickou jednotkou. Dostanete další úkol – zničit dva trójské přístavy, aby se Agamemnónova vojska mohla vylodit. Začněte tím na severovýchodě, je méně chráněný a jeho zdolání přes hlavní bránu by nemělo být problémem. Horší už je to na západě, doporučujeme pořídit několik kyklopů a dostatek střeleckých jednotek – čeká vás souboj se třemi titány. Až je porazíte, zbavte se i druhého přístavu. Možná vás bude ohrožovat nepříjemně silná loď s katapultem na palubě – pak stačí popadnout všechny střelecké jednotky a stoupnout si nejdále jak to jde – loď na vás nedostřelí a vy budete moci v poklidu přístav zničit a vyhrát tím celou misi.

Mise 4
Agamemnón vymyslel plán na dobytí města. Je na vás, abyste splnili roli, která se od vás očekává. Prvním úkolem je najít zdroj zlata a přerušit trójské dolování. Stačí vyslat celou armádu trochu na sever, zabít zde pár bojových jednotek a bezbranných vesničanů a postavit zde vlastní skladiště, pak můžete začít těžit sami. Doporučuje se zabrat i druhý důl, který se nachází severozápadním směrem od vaší základny. Malý kousek západně od tohoto místa se nachází slabá základna nepřítele, kterou urychleně zničte a počkejte si na obchodní karavanu, která se sem za chvíli dostaví. Tu pochopitelně zničte také a začněte poklidně rozvíjet své město a zvětšovat počty armády – budete to potřebovat. Až si budete trochu jistější v kramflecích, vydejte se po cestě směrem na severovýchod od prvního dolu na zlato. Age of Mythology CZ Zaberte nejprve ještě jedno dolovací místo, následně vyražte bránu a zničte menší trójskou základnu poblíž velké brány. Těsně před ní vás čeká nepříjemné uskupení dvou strážních věží, hradeb, několika katapultů a hlavně pevnosti – je třeba využívat chytře božských sil, nezapomenout na mytologické jednotky a hodně lučištníků. Pak už vás čeká jen oříšek v podobě hlavní brány, využijte pomoci obléhacích strojů, ale je možné ji vyrazit i jen pohou hrubou silou desítek panáků – jak je libo. Kašlete na útoky zoufalých Trójanů – cílem v této misi je pouze zničit bránu, nemá cenu se v okamžiku, kdy už jí ubírate procenta pevnosti, zaobírat bůhvíjakým pitomým pěšákem, který vašemu minotaurovi seká do palce levé nohy… :o)

Mise 5
Situace vypadala růžově, až do chvíle, než na bitevní pole dorazila zpráva, že Ajax nemůže podniknout akci, protože jeho tábor přepadla silná trójská jízda. Hned na začátku mise popadněte všechnu svou armádu a urychleně mu běžte pomoci. Pak budete muset vystavět znovu a lépe jeho tábor (aspoň že jsou některé budovy již hotové), hlavním úkolem bude dobytí trójské vojenské oblasti na severozápadě. Kousek na sever od vaší základny najdete několik trójských farem. Zabijte vesničany a postavte zde vlastní sýpky – budete je moci využít k vlastnímu prospěchu. Teď už chybí jen krůček k hlavní vojenské zóně Trójanů. Hra vám vřele doporučuje pořízení dobývacích strojů nebo silných mytologických jednotek, ale skutečnost není zase tak hrozná – obranné zdi jsou poměrně nízké a dostanete se přes ně i s obyčejnými pěšáky. Na pobití nepřátel uvnitř se ale nějaká ta hydra nebo minotaurus hodí. Age of Mythology CZ Vaším cílem je zničit všechny budovy uvnitř hradeb, doporučuji nejprve se soustředit na nepříjemné budovy jako kasárna, pevnost či Town Center.

Mise 6
Vaším prvním cílem v šesté misi bude natěžit alespoň 1000 jednotek dřeva, aby bylo možné postavit trójského koně. Vyrobte proto na začátku dostatek vesničanů, později je bohatě využijete na těžbu zlata a jídla na vydržování vojska. Dejte si pozor na skupinku průzkumníků, kteří se objeví zničehonic ve vaší základně několik minut po začátku mise. Je třeba je všechy zabít, ale neměl by to být problém ani s armádou, kterou jste dostali do začátků. Až se vám podaří dostavět koně, nastane druhá, individuální část mise. Ve třech se budete muset dostat k bráně a otevřít cestu Agamemnónovým vojskům. Nejprve se vyhněte několikačlenné stráži kousek na jih od vás, pak zabijte kyklopa hlídajícího obléhací věže a přivlastněte si je. Využijte jich ke zničení otravné stráže, kolosu poblíž a vrhněte se přímo k velké bráně. Tu zničte a s pomocí Agamemnónova vojska rozstřílejte na cucky všechny tři pevnosti. Není to nic obtížného, stačí jen nedělit své síly a se všemi vojáky postupně projít přes všechny tři – soustřeďte se jen na budovy a ignorujte do vašich kolosů a dobývacích věží píchající pěšáky – zbytečně byste s nimi ztráceli čas.

Age of Mythology CZ Mise 7
Tentokrát dostanete pod svou kontrolu Ajaxe a Arkantose. Bude na vás, abyste dostihli a osvobodili zajatce. Vydejte se proto západní cestou, kde narazíte nejprve na chabou lidskou stráž a následně na několik nepříjemných zvláštních kreatur. Vždy po boji si počkejte – hrdinové se automaticky léčí. Využít můžete v krajní nouzi i božských sil, ale bude lépe, když si je schováte na později. Po čase narazíte na několik uvězněných kentaurů. Prozradí vám, kde je skrýván Chiron, ale bude potřeba nejrpve dobýt zpět město Ioklos. Zachraňte dva utíkající pěšáky (milice) a vydejte se se svými jednotkami severně. Za pomoci kentaurů zničte všechny pěšáky vyskytující se v oblasti, získáte posily v podobě bránících se obyvatel města. Teď je na vás, abyste se rychle dostali k nově označenému místu a zničili nepřátelské věže a kasárna. Až se vám to povede, rozjeďte co největší výrobu v obsazených stájích a cvicištích, dokud vám budou stačit suroviny. Pak se vydejte dobývat dále přes další úroveň hradeb. Tady je třeba zničit opět nepřátelskou věž a kasárna, získáte zase nějaké nové budovy a suroviny, takže si budete moci polepšit a zregenerovat vojsko. Vyrobte silnou armádu, snažte se o co nejvíce mytologických jednotek – bandité mají v centru města poměrně velkou armádu a budete rádi za každou hydru. Zničte dvě brány a pevnost a osvoboďte Chirona pro úspěšné dokončení mise.

Age of Mythology CZ Mise 8
V kraji se opět děje něco divného. Na začátku mise můžete se silami, které máte do začátků, zaútočit souběžně na obě brány na sever od vašich dvou Town Center, je dobré zničit dvoje kasárna na severovýchodě, pevnost ve výběžku a dvě kasárna i se strážnou věží na severozápadě, abyste si tak na chvíli ulevili od nepříjemných nepřátelských útoků. Dále se ovšem nedoporučuje bojovat na dvou frontách – počítač je schopen simultánně přemýšlet o dvou bitevních polích a nasazovat tam patřičný počet jednotek, vy jen těžko, nehledě na to, že možná budete mít problémy se zdroji. Já šel východní cestou, potřeboval jsem řadu mytologických jednotek a lučištníků. Je třeba vylomit první bránu za zlatým dolem, zde zničit kasárna a strážné věže, projít okolo brány směrem na západ, zničit velkou bránu před cílem mise a následně rozbořit dvojici vedle sebe stojících pevností (navzájem se kryjí, takže to není nic jednoduchého). Zároveň byste mohli zaměstnávat nepřátelské jednotky na jihozápadě, aby je náhodou nenapadlo přijít na pomoc branou, kterou jste cestou minuli, či jihozápadní branou u pevností.

Age of Mythology CZ Mise 9
Nacházíte se v podzemí a snažíte se za každou cenu zabránit zničení brány. Nejprve se rychle probijte svými prvními jednotkami k velkému beranidlu a začněte na něj útočit co nejdříve. S ostatními jednotkami zničte stráže na cestě a zablokujte cestu ze dvou tunelů – stačí zaútočit na velké kamenné kvádry na jejich konci, když je "zničíte", zavalíte tím vchod a nepřátel bude méně. Je životně důležité udělat to co nejdříve, jinak si ani neškrtnete. Pak už jen toužebně očekávejte posily a neprodleně je posílejte ničit beranidlo a doufejte, že vám to časově vyjde dříve, než brána Tartaru padne… Po nějaké době se objeví nepřátelské posily z jiných směrů, vždy nechte slabé pěšáky (zato v hojném počtu) bušit do beranidla a silnými kentaury a střeleckými jednotkami rychle zničte mytologické jednotky – vesničané a malí bojovníci žádnou větší hrozbu nepředstavují.

Mise 10
Cesta zpět je zavalena, a tak nám nezbývá, než hledat pomoc u duchů mrtvých. Ti vám pomohou – nepřátelské jednotky je totiž nevidí a v případě nouze je s nimi můžete snadno zničit. Doporučujeme ale je využívat hospodárně, není jich v úrovni mnoho. Cesta podsvětím je poměrně lineární, od prvního ducha čekajícího na cestě vlevo se dozvíte, že vaším úkolem bude posbírat tři posvátné artefakty, Age of Mythology CZ které se v podzemí nacházejí. Vždy cestu vpřed opatrně prozkoumejte duchem a rozhodněte se, na co stačíte sami bez jeho pomoci a na co ne. Nezapomínejte ani na slepé uličky, najdete tam většinou další duchy. Až dorazíte k prvnímu artefaktu, získáte zdarma jednu božskou sílu. Kousek na sever se nachází chrám, okolo kterého obchází šest kyklopů a minotaurů – jasný příklad situace, kdy si s vlastními silami nevystačíte. Až se vám podaří ho zničit, pokračujte směrem na sever. Poprvé se setkáte s nemrtvými a u druhého artefaktu také s posvátnými Setovými krokodýly. Nicméně nedělejte si s nimi starosti, nejsou zase tak silní, abyste si s nimi nemohli poradit i bez pomoci duchů. Za druhým artefaktem přijde zdánlivě jeden z nejobtížnějších momentů mise – přeplavit se přes řeknu na Chárónově bárce a poradit si se strašlivým krakenem číhajícím u místa vylodění. Naštěstí se brzy po zahájení cesty zničehonic z vody vynoří pár dalších podobných bárek a s nimi byste si měli s mořskou potvorou poradit. Cestou k poslednímu artefaktu vás čeká několik soubojů s hady, až na ten závěrečný ale není třeba sáhnout k použití božské síly nebo duchů. Získali jste tři artefakty, je ale potřeba je donést do chrámového komplexu na jihozápadě mapy. Neprodleně tam tedy vyražte. Těsně před ním vás čeká velká bitka s mnoha kyklopy a dokonce dvěma titány, pokud jste si ale schovali dostatek duchů, měla by to být hračka (mě to dokonce vyšlo tak, že jsem nemusel zabíjet ani jednoho… :o).

Diovou milostí, útěkem z podsvětí a zjevením se v Egyptě končí první část kampaně – a končí i první část našeho návodu. Příště od nás čekejte popis misí 11 – 20, které se odehrávají právě v této africké zemi.


Témata: bitka, hračky, Karavan