Age of Mythology - 2. část návodu

Týden se s týdnem sešel a my pro vás máme již připravenou druhou část návodu na jednu z nejlepších realtime strategických her tohoto roku. Tentokrát se podíváme na ty mise kampaně v Age of Mythology, které se odehrávají v prosluněném Egyptě (je jich celkem jedenáct, v kampani se jedná o scenaria 11 - 21).
Age of Mythology CZ Vážení čtenáři, týden se s týdnem sešel a já vás vítám u druhé části návodu na jednu z nejlepších realtime strategických her tohoto roku. Tentokrát se podíváme na ty mise kampaně, které se odehrávají v prosluněném Egyptě (je jich jedenáct v kampani se jedná o scenaria 11 - 21). Jako obvykle ještě na začátek návodu přidám krátký disclaimer: neberte tento návod úplně jako stoprocentně přesné a optimalizované řešení všech misí, spíše jen jako popis taktiky, s jakou se mé maličkosti podařilo je dohrát. Je docela možné, že sami vymyslíte řešení lepší, jednodušší, ekonomičtější – v tom případě mi nespílejte, jsem nakonec také jenom člověk… (i když podle recenze to tak moc nevypadalo :o)

Pád trojzubce – část 2: Egypt
Mise 11
Zničehonic jste se objevili v Egyptě a vaší jedinou šancí je teď pomoci ochránit vykopávky jednoho velmi cenného artefaktu. Hned na začátku mise dejte stavět kasárna a rozdělte své síly k jednotlivým zdem. První útoky byste měli snadno přestát, snažte se zaměstnat nepřátele, aby moc neničili zdi. Po chvíli přijde ničivý útok katapultu, proti kterému se nemůžete bránit, na prostřední zeď. Nažeňte sem co nejvíce pěších jednotek – za katapultem následuje několik brouků skarabů, kteří dokáží ve vaší obraně nadělat pořádný zmatek. Až si s tímto poradíte, zeď opět vystavte a doplňte ke každé několik obranných věží – když už jste limitováni jednotkami, můžete si pomoci aspoň takhle. Age of Mythology CZ Zároveň nasaďte co největší počet pracovníků na odkrývání artefaktu, aby se vám mise neprotáhla na příliš dlouho (nepřežeňte to ale, taktika, že byste všechny vesničany nasadili jen na odkrývání, k úspěchu nevede – vyzkoušeno na vlastní osobě… :o). Až na jeden či dva další menší útoky brouků byste ale neměli zaznamenat větší problém.

Mise 12
Vaším úkolem zde je vrátit posvátný meč do Osirisova chrámu, aby jej mohl strážce použít proti Setovým přisluhovačům. Kousek dál po cestě narazíte na nepřátelskou vesnici. Zničte zde všechny jednotky a budovy oranžové barvy a pokračujte dále i se zachráněnými vesničany. Najdete relikvii Ankh of Ra. Dále po cestě potkáte tři nemrtvé a nějaké ty hady a krokodýly. Je dobré neposílat vesničany a nosiče meče do první linie, spíše nejprve vyšlete armádu a až bude oblast vyčištěna, přispěchejte s těmito jednotkami. Po nějaké době byste měli dorazit do většího města. To osvoboďte – přijde na řadu klasická budovatelskou-válečná-RTS část. Další cesta vás povede přes dvě brány na sever až do příslušného chrámu, který je ale chráněn pořádnou řádkou Setových přisluhovačů, takže se doporučuje neprve vyrobit nějaké ty mytologické jednotky a větší armádu.

Mise 13
Tahle mise je hodně akční, takže si nabruste myš a připravte se na nutnost rychlého jednání. Age of Mythology CZ Vaším cílem je získat ukradenou bednu s jednou z částí boha Osirise, kterého Set po svém vítězství rozprášil po světě. Okamžitě po startu mise vyšlete všechny jednotky v základně na cestu za Osirisovými ostatky a nastavte ve všech výrobních budovách maximální frontu jednotek. Když se vám povede zabrat ostatky, pošlete je rovnou dopředu a na cestu za ně rozestavte své armády, které průběžně doplňujte koktejlem válečných slonů, vrhačů s prakem a pěšáků. Nepřítel neustále vysílá nové a nové vlny vojáků, takže i vy neustále vyrábějte a posílejte, rozhodně se nesmíte za žádnou cenu uspokojit s jedním či dvěma odraženými útoky, ale neustále posilujte. Budete potřebovat i trochu štěstí, abyste odvrátili také druhé velké přepadení, které přijde až dostanete neskutečně pomalu se pohybující vůz na úroveň vstupu na náhorní plošinu. Schovávejte si božské síly právě až na tento závěr, budou se vám velice hodit. Až se vám povede dotáhnout ostatky do města, máte vyhráno a můžete se těšit na další misi.

Mise 14
Podařilo se vám dovézt Osirisovy ostatky do města, ale byli jste zrazeni. Arkantos a Ajax byli zajati, naštěstí vám ale projevila svou přízeň Isis, a tak se můžete pokusit o jejich záchranu. Rozdělte práci vesničanům a vyšlete své armády proti nejbližším nepřátelským budovám. Zničení všech monumentů v prvním okruhu zdí by neměl být problém, na armády sídlící za druhou bránou už si ale přizvěte Age of Mythology CZ i nějaké nově vyrobené jednotky, nespoléhejte jen na to, co dostanete do začátku. Hlavně začněte těžit masivně zlato a vyrobte co nejvíce posvátných krokodýlů – jsou smrtící. Až se vám podaří zničit silnou pevnost (pozor – má 2500 životů a hlídá ji několik válečných slonů), nepřátelé se trochu stáhnou a vy budete muset využít transportní lodi. Až si budete trochu jistější v kramflecích, zničte bránu vedoucí z právě vyklizené oblasti na jih. Tady jsem si všiml jedné pěkné chyby AI (i když možná to byla náhoda…): vzal jsem několik krokodýlů a začal ostřelovat městské centrum nepřítele zpoza rozbité brány. Nepřítel nereagoval a neposílal na mě žádné jednotky. Teprve když jsem ho definitivně zničil a se svou armádou překročil hranici, kde původně byla brána, vrhlo se na mě několik mantichor a nepřijemných knězů a faraonů. Nicméně pokračujeme – po zničení towm centra se vrhněte ze dvou stran na chrámy, které se nachází směrem napravo od něj, pak pokračujte na opačnou stranu. Tam vás čekají dvoje kasárna, nějaká tržiště, spousta domků a na závěr i jedna velká pevnost a přístav. Vše zničte, až pak nastupte s Amanrou do připravené transportní lodi. Vydejte se na severozápad do zeleného přístaviště, získáte tím spoustu lodí. Ani nemusíte vyrábět další, rovnou se s Amanrou a raději několika krokodýly vydejte na ostrov, kde je vězněn Arkantos se svými muži. Zabijte chabé stráže rovnou z vody válečnými loděmi a osvoboďte je.

Mise 15
Age of Mythology CZ Nejprve se musíte udržet naživu do doby, než přijede transport ze spřátelené části města. Opět se mi zdá, že se zde vyskytuje malá, ale užitečný chybka: když neopustíte prostor vězení, nikdo po vás nemůže a v klidu si počkáte na transportní lodě. Pak do nich jen rychle naskáčete, než stráže stačí zareagovat, a vyplujete směrem na jihozápad. Teď začne druhá, o poznání obtížnější část mise: je třeba dobýt zpět část Osirise a vyvézt ji z města jižní branou. Postavte jednu pevnost severním směrem, ale s ničením majáku se ani neobtěžujte, je třeba soustředit veškeré síly na dobytí Osirise. Naložte transport co to půjde škorpioními muži, naložte všechny své hrdiny a počet doplňte lučištníky a kopiníky. Vyražte se všemi loděmi, nechte galéry ostřelovat zeď okolo Osirise a až ji zničí, teprve pak se vyloďte, zničte věže a urychleně vypravte Osirise na cestu k jižní bráně. Mezitím přivezte další várku jednotek, která pomůže zajistit bezpečný odvoz. Cestou byste se neměli setkat s větším odporem, alespoň mně cesta sama šla až překvapivě hladce, jen je třeba se držet co nejvíce vlevo a vyhnout se nepřátelskému chrámu. Až se vám podaří rozbořit bránu a projet s vozem k vlajce za ní, máte vyhráno.

Mise 16
Šestnáctá mise, Dobrá rada, je tak trochu zvláštní. Začněte tím, že budete následovat Kastora až k velkému chrámu. Popadněte relikvii, objeví se první kyklop. Age of Mythology CZ Poraďte si s ním v čestném souboji a doneste ji do velkého chrámu. Pak se nebojácně postavte řadě kyklopů, která se objeví, Zeus vám pomůže je zabít. Pokračujte za Kastorem směrem na sever. Čeká vás souboj s několika chimérami, naštěstí vám Zeus pošle na pomoc několik jednotek a pak vás ještě v těžké chvíli vyléčí. Druhá část mise se odehrává v podsvětí, od Athény se vám dostane vysvětlení Garganensisova jednání a Poseidónovy zrady. Vydejte se směrem k velkému kamennému bloku bránícím vám v opuštění podsvětí a snažte se ho zničit. Až se vám to povede, budete přesunuti na světlo boží. Než naskočíte do transportních lodí, seberte poblíž se válející relikvii, bude se vám hodit. Na západním pobřeží postavte základnu a vyrobte nějaké ty mytologické jednotky. S nimi a s těmi, které jste dostali spolu s transporty se vydejte směrem na sever a zničte nepřátelský div světa. Nejprve je ale dobré se zbavit otravné pevnosti, stájí a chrámu, aby vás neobtěžovaly nepřátelské jednotky.

Mise 17
Tentokrát budeme v roli Amanry dobývat zpět Osirisovu část. Označte všechny jednotky a vejděte do vesnice na poloostrově. Začněte budovat základnu a trénovat jednotky, zatím s Amanrou projděte celý poloostrov – najdete spoustu míst pro těžbu zlata, na jihu další místo pro Town center, na severu naopak několik velmi užitečných relikvií. Doveďte svůj národ až do poslední epochy a vyrobte dostatek mytologických jednotek. Age of Mythology CZ Pak teprve se vypravte na ostrov, kde se nachází Kemsytova pevnost. Doporučuji vyslat několik galér na jeho severní výběžek, kde se nachází přístav. Zničte ho a další Kemsytovy lodě vás už nebudou obtěžovat. Pomocí lodí dále zničte všechny budovy, které je možné zničit z moře, až pak se vyloďte s pozemními silami na jižní části ostrova. Jelikož jste si poctivě zničili všechna otravná kasárna ve spodním patře, vyražte rovnou přes bránu na vyvýšenou část ostrova, kde se uprostřed nachází kýžená krabice s Osirisovou částí – bude ale potřeba nejprve svést tvrdý boj se Setovými stoupenci. Velmi se mi osvědčila kombinace katapultů s mumiemi a pěšími jednotkami na blízko, ale je na vás, jak si s Kemsytovými vojsky poradíte. Až se vám to podaří, jen doběhněte s Amanrou ke krabici, čímž vyhrajete misi. Bohužel, pomstu na Kemsytovi zatím ještě nevykonáme, ale brzy dojde i na ni, nebojte… :o)

Mise 18
Vaším úkolem v této misi bude získat Osirisovu hlavu. Nejprve obsaďte vesnici kousek na sever od vás, pomohou vám s tím nečekané posily z Midgardu, hrdinové, kteří pronásledují Gargarensise, jemuž se podařilo sjednotit obry a ohrožuje tak jejich rodnou zem. Následně s jejich armádami zničte všechny nepřátelské chrámy v poušti na východ a jih od vás, čímž zamezíte nepříjemným útokům zahnívajících mumií. Pak si v klidu stavte, vyrobte pořádnou armádu a alespoň deset vesničanů nad normální počet. Age of Mythology CZ Pak se s armádou vydejte k cíli v podobě velkého stromu a zničte vše, co se objeví v jeho okolí. Do ničení poblíž se rozprostírající nepřátelské základny se pouštět nemusíte, a ani tak nečiňte, ale zato s vesničany začněte kácet strom. Nějakou chvíli vám to potrvá, vy ale nezahálejte a vyrábějte do zásoby hrdiny a mytologické jednotky a okamžitě je posílejte strážit práce. Během celého kácení by mělo přijít několik vln nepřátelských útoků, já volil obrannou strategii s několika katapulty u stromu a pěšími jednotkami rozestavenými do kruhu okolo, přičemž jsem vždy dynamicky přesouval všechny síly na místo útoku, ale je to na vás. Každopádně podaří-li se vám úspěšně vydobýt z jeho útrob Osirisovu hlavu, mise pro vás vítězně skončí.

Mise 19
Tentokrát budeme vykonávat pomstu na zloduchu Kamosovi. Na začátku mise vyšlete své armády směrem ke Kamosově přístavišti se dvěma kotvícími loděmi. Číhá tam na vás poměrně slabá armáda nepřátel, se kterou si snadno poradíte s pomocí katapultu a vojáků, které jste dostali do začátků. Zničte všechny budovy kromě neutrálního chrámu a naskočte se svými muži do lodí. Nevyplouvejte ale ještě směrem k určenému místu, kde je dle zadání nového úkolu potřeba vybudovat základnu, ale vydejte se do úplného jihovýchodního rohu mapy – najdete tam zdarma vynikajícího transportního ptáka Roka a dvě užitečné relikvie. Teď teprve se přeneste/převezte na západ mapy a vybudujte v této oblasti obranyschopnou základnu. Máte na to pouze 12 minut, než začne Kamos zkoumat tuto část mapy, Age of Mythology CZ takže si pospěšte, vybudujte nějaké ty zdi a obranné věže, vyrobte pár střeleckých jednotek, nezapomeňte pomocí ptáka Roka vyzvednout Kolos, který vám vybudují vděční vesničané v místě, kde jste ukradli Kamosovi lodě. Až lhůta vyprší, vyšlete své armády směrem na sever a rozdělte je na dvě poloviny. Za lesem se cesta rozdělí, jednu polovinu vyšlete rovně a zničte s ní chrám, aby Kamos nemohl vyrábět mytologické jednotky, s druhou zabočte doprava a zničte budovy jako doky, kasárna a spoustu domů. S armádou, která se vydala původně vpravo, zničte Kamosovu základnu a pevnost na pravém výběžku ostrova, pak se vydejte zpět pomoci první skupině. S tou jen rychle přeběhněte z dosahu pevnosti na vyvýšené části ostrova a vydejte se do severozápadního rohu mapy, kde najdete Kamose se svými věrnými. Zabijte ho a výhra v této poměrně jednoduché misi je vaše.

Mise 20
Je třeba navrátit Osirisovy části do pyramidy, kde jedině může být oživen. Začínáte se dvěma základnami poblíž sebe, začněte je rozvíjet a s armádou, kterou dostanete do začátku, prozkoumejte co největší část mapy. Dojděte až k branám tvrdě stráženého města – cestou zničíte několik strážných věží, ale žádné větší síly nepřítel v této oblasti nemá. Na probití se k pyramidě zatím ani pomýšlet nemůžete, tak se usaďte v bezpečné vzdálenosti od města a budujte své ozbrojené síly pro následnou ofenzívu. Age of Mythology CZ Vybudujte pořádnou armádu a vyražte jednu z bran. V průběhu útoku se objeví Arkantos se svou poslední částí. S ním vyražte k severněji položené bráně a cestou osvoboďte vesničany – budou pro vás zdarma rybařit a vy tak budete snadněji doplňovat jednotky, k jejichž výrobě je potřeba jídlo. Po vyražení jižnější brány zničte nejprve pevnost a pak se vydejte opačným směrem od pyramidy – nachází se tam Kemsytovo městské centrum. Postupně zničte všechny červené budovy ve městě a až uvnitř opět zavládne klid a mír, dojeďte s Osirisovými částmi k pyramidě. Odměnou za námahu vám bude výraz na tváři hlavního padoucha poté, co se bůh skutečně znovuzrodí a zničí jeho pracně sesbírané armády, nicméně vyhráno ještě zdaleka není – Gargarensis unikl a všichni asi tušíme kam – je třeba vyrazit k poslední bráně do Midgardu. Cestou nás ale ještě čeká jedna nepříjemnost (a setkání se starými přáteli… :o).

Mise 21
Na začátku této úrovně objeví Arkantos a Ajax potopenou Odysseovu loď. Po vstupu na ostrov budou proměněni v prasata stejně jako členové posádky tohoto helénského hrdiny. Nejprve se svými divokými prasaty poražte přiběhnuvšího vesničana, načež se vydejte po cestě směrem do vesnice. Osvoboďte ze tří ohrad další členy posádky – bude třeba všechny dovést k Diově chrámu. Netřeba vymýšlet složité finty, mně se povedlo jednoduše natvrdo proběhnout Age of Mythology CZ se svými čuníky pode dvěma pevnostmi a před zraky několika nepřátelských vojáků až k chrámu – pevnost si mě nevšímala a vojáci jakbysmet. Až budou vaši muži proměněni zpět v živé bytosti, postavte u nejbližšího zlatého dolu základnu, pomohou vám s tím citelně relikvie, dvě naleznete vydáte-li se úplně na sever podél nepřátelských hradeb, dvě se nacházejí zase úplně na jihu, jedna pak ve slepé uličce na jih od chrámu. Vybudujte pořádnou základnu a silná vojska a vydejte se přímou cestou k pevnosti čarodějky Kirké. Když se vám podaří ji zničit, máte vyhráno a Odysseus bude osvobozen (se základnou na jižní straně centra ostrova se obtěžovat nemusíte, zbytečně byste rozptylovali své jednotky). Vy tak můžete v klidu pokračovat v plavbě do severních krajů a do říše Midgard.

Inu – to je pro dnešek vše. Doufám, že se vám s pomocí tohoto skromného průvodce podařilo bez větších problémů projít prosluněnou egyptskou částí kampaně. Příště (což bude opět za týden) se podíváme do méně pohostinných krajin, neboť pronásledování zločinného Gargarensise nás v misích 22 - 32 zavede do severských krajin Midgardu, které nás hned v první misi přivítají lavinou a pořádnou chumelenicí. Ale nepředbíhejme, o tom, a také o konečném zúčtování s obrovským jednookým kyklopem a překvapení v podobě lokace poslední brány se dočtete skutečně až příště.


Témata: koktejl, Loď