Age of Mythology – první dojmy

  • 1344
Předlouhé čekání na budoucí megabombu od tvůrců legendární hry Age of Empires stálo za to. Naše dojmy z testování betaverze Age of Mythology, vynikající strategie plné bohů, hrdinů a dávných civilizací, jsou víc než pozitivní a už teď je jasné, že před sebou máme hru, která se zařadí mezi nejlepší tituly svého žánru.

AGE OF MYTHOLOGY
Výrobce hry: Ensemble St.
Vydavatel: Microsoft
Datum vydání: X./XI. 2002
homepage
Age of MythologyPo megaúspěchu Warcraft III přebírá žezlo pro nejočekávanější RTS současnosti Age of Mythology (dále jen AoM). Vývojáři z Ensemble Studios, kteří vyplodili legendární hru Age of Empires, nechávají svůj budoucí hit uzrát a několikrát jeho vydání odložili. Jelikož je hra již skoro hotová, dostali jsme od Microsoftu hratelnou betaverzi, z níž jsou následující dojmy a postřehy. O AoM toho bylo napsáno víc než dost, jenom shrňme, že hra vychází z principů Age of Empires, ale odehrává se v mýtických dobách plných udatných hrdinů, mocných božstev a jejich krutých příšer. Nápis "A Game For Everyone“ na oficiálních stránkách mluví za vše. AoM v žádném případě není revoluční RTS či hra tento žánr podstatně obohacují, je "jen“ řemeslně dobrým kouskem a ze hry je cítit zkušenost autorů, projevující se ve vynikající, takřka dokonalé hratelnosti a atmosféře.

Stejně jako v Age of Empires i tady se začíná s městským centrem a několika vesničany, kteří staví budovy, těží dřevo, kutají zlato a loví divokou zvěř. Za pár surovin se v kovárně vylepší výzbroj, vycvičí pár paňáců a Age of Mythologyjde se na nepřítele. Prostě staré známe Age of Empires, leč obohacené o mytologii a božstva. Výběr mezi třemi civilizacemi (Řekové, Egypťané a Seveřané, kteří jsou říznuti vikingskou kulturou) ještě obsahuje volbu jednoho ze tří bohů, podle nichž se daná civilizace diferencuje na tři další větve. Řekové například mají díky Poseidonovi levnější kavalerii či unikátní milici, bránící napadené město, Hádes má pod palcem stíny, v něž se transformují mrtví vojáci, a vládce bohů Zeus přináší výhody v podobně silné pěchoty.

Odlišnost tří civilizací a jejich tří bohů (dohromady tedy devět) je ale mnohem větší, než by se mohlo na první pohled zdát. Ve hře je celá spousta nejrůznějších mytologických vylepšení (silnější zbraně atp.), jež garantuje uctívaný bůh. Takovéto vylepšení krom zlaťáků stojí i "božskou přízeň", která je vlastně čtvrtou surovinou. Jak ji získat? Řekové nahánějí své vesničany, ať padnou na kolena a v chrámu vzývají svého olympského boha; Egypťané staví monumenty a Seveřané na to jdou prostě – přízeň dostávají za každou seťatou hlavu nepřítele a vypleněné budovy. Přízeň slouží i k vyvolání speciálních mytologických jednotek. Severský troll či řecká chiméra nadělají slušnou paseku, a co teprve egyptský fénix, jenž svým dechem opéká a spaluje nepřátele. Mytologických jednotek je spousta, jsou Age of Mythologysilné a mají speciální útoky (kraken svými chapadly omotá loď a hodí ji pod hladinu). Ovšem masové uctívání boha a tuny mytologických jednotek rozhodně k převálcování nepřátel nestačí. Bez obyčejných vojáků to opravdu nejde a na legendární hrdiny jsou mytologické potvory krátké. Partička ledových obrů přimrazí a roztříská ledasco, jenže jakmile přiběhnou Herkules s Jásonem, vzadu jištění střílejícím Odysseem, po obrech zůstane jen hromádka ledu. Každá civilizace nabírá hrdiny jinak, to si ale povíme až při jejich popisu.

Stejně jako v Age of Empires se i zde za zaplacení určitého počtu surovin civilizace vyvine do dalšího věku (v AoM jsou čtyři). Při skoku do další epochy se výběrem jednoho ze dvou podbohů, jemuž bude věk zasvěcen, civilizace dále diferencuje. Bůh podaruje své uctívače mytologickými vylepšeními, unikátní mytologickou jednotkou a k tomu přidá jedno jedinké kouzlo, které může být použito jen jednou. V prvních epochách jsou kouzla víceméně ekonomického a obranného charakteru (vytvoření magické léčící fontány, příměří na jednu minutu, magický štít pro jednotky atd.), později jsou přístupny masově vraždící lahůdky; ať už meteory budou zapalovat město, tornádo hladově zhltá vše před sebou či zemětřesení podrtí půdu pod nohama, vždy má člověk pocit dobře vykonaného teroru.

Age of MythologyMytologie, kouzla a bohové hraní obohacují, přestože se hra drží klasického a v současné době kapku nudného schématu realtimových strategií. AoM ovšem nelze upřít pár nových nápadů, třebas překopaný systém sběru jídla či příjem zlata pomocí obchodování hráči jistě uvítají. To jsou ale jen drobnosti; zkrátka a dobře, na bůhvíjaké novinky se tady nehraje. V žádném případě to však nesnižuje vysoké kvality celé hry, vždyť jen málokdy se povede RTS, která by chytla úplně všechny. A takovým titulem AoM je. Začátečníci budou nadšeni, ti zkušenější ocení mytologický nádech, nebudou mít problém pochopit principy hry během chvilky a postupně budou vymýšlet nové a nové taktiky, kterak podrtit nepřítele. Jediné, s čím se člověk musí seznámit, jsou diference mezi jednotlivými civilizacemi. Představíme si je proto podrobněji.


Řekové
Řekové jsou ze všech civilizací nejsušší, stylem a zaměřením se podobají civilizacím z Age of Empires. Mají silné bojovníky, pestrou paletu různých jednotek, mocnou jízdu a především čtyři různé hrdiny. Každý z nich ovládá speciální útok či vlastnost vylepšující okolní obyčejné pěšáky. I mytologické stvůry jsou rozmanité a silné - takový rozzuřený jednooký Kyklop chňapne nepřátelského pidižvíka a mrskne s ním o zem. A mnohohlavá hydra nebo nemotorní, zato nepřemožitelní, talosští obři ční nad ostatními a ničí je během chvilky. Řekové jsou silní ve všech obdobích, stylem vyhoví především začátečníkům, ostatním možná budou připadat moc obyčejní.

Age of Mythology Age of Mythology Age of Mythology


Vikingové
Vikingové, aneb trpaslíci a seveřané všeho druhu se zalíbí těm, kteří vyznávají útočný styl hry. Kromě suroviny sbírajících vesničanů (budovy staví vojáci) lze vytrénovat i roztomilé trpaslíky zakrslíky, kutající zlato mnohem rychleji než obyčejní pracanti. Narozdíl od Řeků mají Vikingové k dispozici vojáky ihned, což se hodí pro veselé přepadení nic netušícího nepřítele, který teprve prohání ovečky s klacíky a shromažďuje jídlo na výcvik prvních bojovníků. Obecně jsou Vikingové pohybliví, docela silní, a protože mají malý technologický strom a mobilní vozíky pro rychlý sběr surovin, během chvilky se vyvinou do posledního věku. Jelikož božskou přízeň získávají v bojích, neustále musí válčit. Ideálně se k tomu hodí jejich hrdina Hersir (takový hromotluk s přerostlým kladivem), jehož množství není nijak limitováno.

Age of Mythology Age of Mythology Age of Mythology


Egypťané
Egypťané jsou přesně takoví, jak byste čekali. Jejich lid vede faraón, zároveň vystupující jako hrdina, jež zvyšuje produkci v budovách. Zajímavé je kouzlo v posledním období od podboha Osirise, které faraóna přemění v mocného poloboha ničícího svými blesky vše v dosahu. Faraónovi sekundují knězi léčící své lidičky a bijící nepřátelská monstra. Celkově Egypťané vyhoví defenzivnější taktice (zdarma vylepšují věže a superrychle cvičí žoldáky pro nutnou obranu), přestože mají v zásobě mohutné slony či rychlé velbloudy.

Age of Mythology Age of Mythology Age of Mythology


Age of MythologyUž teď není pochyb, že AoM bude špičková hra. Bohužel, kampaň a singleplayerové mise jsou docela slabé. V porovnání se hrou Empire Earth a jejími geniálně nápaditými a rozmanitými misemi má AoM nudnou omáčku, jež jakýms takýms způsobem vypráví příběh. Úkoly jsou veskrze složeny ze starého známého – znič tamto, postav to a to – a v kombinaci s triviálním designem hratelnost po pěti misích upadá. Těžko soudit příběh, betaverze obsahuje jen dvanáct misí, v nichž řecký rek Arkantos vyhání piráty a plení Tróju. Návaznost na další kapitoly a civilizace bude patrná až v plné verzi; snad se příběh rozeběhne takovým ďábelským tempem jako ve Warcraftu III. Ovšem mód random map i multiplayer je parádní. Zejména díky skvělé AI a rozmanitým mapám. Předdefinováno je jich několik základních druhů. Prostředí je různorodé, válčí se v království Hádese, kde se potulují hyeny, vražedné stíny a stromy jsou ohlodány pachem smrti. Máme tu mapu překypující zlatem, které je hlídáno nedobytnými pevnostmi; nechybí ani klasiky ve středomořském či severském prostředí, vždy je ale mapa něčím ozvláštněna. A právě variabilní mapky pro multiplayer zaručují dlouhou zábavu. Na ní má svůj podíl i vynikající AI. V single playeru toho moc poznat nejde, nicméně v módu random map umělá inteligence předvádí divy. Zatímco se člověk patlá se zajištěním surovin a trénuje první bojovníky, z ničeho nic přiběhne obrovská tlupa nepřátel a Age of Mythologytotálně vyplení nechráněné území. I když nepřítel dostane co proto, za chvilku se přivalí další várka jednotek a dokončí zkázu. Ucelený obrázek bude patrný až z finální verze, každopádně autoři si s AI opravdu vyhráli.

A na závěr to nejlepší, aneb tak nádherná grafika v žádné RTS k vidění nebyla. Prostředí je úžasně detailní, rozmanité, průzračná voda omývající pobřeží je přenádherná, každé vylepšení jednotky či obranných věží je vidět, kouzla jsou vizuálně fantastická a co teprve pohled na oheň prskajícího obra či na krásnou egyptskou architekturu. Mimoto je AoM názorným příkladem, že 3D RTS může být stoprocentně přehledná. Pohled je zvolen perfektně, otáčení kamery či přibližování by ale někdy bodlo. Hudba je kapku slabší, namluvení dialogů skvělé, a to i díky tomu, že lidičkové mluví svým rodným jazykem.

Neměli bychom vynášet předčasné soudy, leč bude-li AoM ve finální verzi vypadat tak, jak vypadá, a přidá k tomu propracovanější a zábavnější singleplayerové mise, dočkáme se vynikající RTS, jež jasně převálcuje současné špičky v čele s Empire Earth a nabídne alternativu k Warcraft III. Datum vydání snad zůstane na slíbeném přelomu října a listopadu, u nás si války rozmarných bohů a jejich mocných mýtických příšer vychutnáme v české verzi.

Chcete-li se o Age of Mythology dozvědět podrobnosti, určitě si prohlídněte výborné české fanouškovské stránky (díky Martinu Janečkovi za výklad a objasnění některých věcí).