Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Age of Mythology - lepší než Warcraft III?

  12:00aktualizováno  15. února 2003 11:10
Ensemble Studios, autoři Age of Empires, nám představují svůj nový titul - plně 3D realtimovou strategii se silným příběm a řadou originálních prvků. Bude možnost přivolávat božské síly a mytologické jednotky stačit na titul nejlepší realtimové strategie roku? Odpověď hledejte v naší první recenzi finální české verze hry.

BonusWeb HIT Age of Mythology CZ

Zdravím vás, malí lidičkové, co byste rádi? Že byste si chtěli poslechnout něco o hře Age of Mythology? Ale ano, proč ne, ostatně není přání, které bych vám nemohl splnit. Ale nebude to jen tak. Sedíte teď na svých pohodlných židlích a upíráte své oči nepřítomně do blikajících monitorů. Já po vás chci něco jiného. Vstaňte, postavte obrazovky na zem, poklekněte, sepněte ruce a skloňte hlavu v pokorném gestu. Tak, správně. Teď teprve jste hodni toho číst následující řádky (ufff, tak to je síla :-) - pozn. red.).

Co byste chtěl slyšet nejdříve? Že je Age of Mythology jednou z nejočekávanějších her tohoto roku jistě velmi dobře víte. Stejně tak vám není neznámé, že na ní pracovali Ensemble Studios, kteří již mají na svědomí dva díly RTS Age of Empires, že o distribuci se postaral softwarový gigant Microsoft, což už samo je zárukou kvality. Jistě také alespoň tušíte, že u nás bude hru prodávat firma AT Computers v českém překladu Mrazíka a jeho týmu. A právě o této verzi si budete dnes povídat. Cože? Že ještě nevyšla? Že není možné, abych ji již více než týden ohříval na svém nebeském harddisku? Utište se, nehodní! Zapomněli jste snad, že mohu všechno? A ty, nevěřící Tomáši, podívej se na obrázky okolo tohoto textu – nejsou snad na nich všechny texty ve tvém rodném jazyce?

Jak se tak rozhlížím, je vás tu docela hodně. Přesto začnu nejprve tím, co si můžete zkusit pouze v jednom osamoceném pařanovi. Hlavním lákadlem hry Age of Mythology je totiž kampaň, Age of Mythology CZ dlouhá a rozsáhlá, během níž vystřídáte tři velké starověké národy. Do třiceti dvou misí je rozdělen epický příběh, který si nezadá s Homérovými největšími díly. Stanete se Arkantosem, vůdcem lidu bájné Atlantidy, která poslední dobou čím dál tím častěji musí čelit vyčerpávajícím útokům odvážných pirátských lodí a co hůř, obrovských a strašlivých mořských příšer – krakenů. Arkantos se odhodlává k činu a na poslední chvíli se připojuje k helénským armádám obléhajícím město Trója. V první části kampaně, kterou hrajete za řeckou civilizaci, tak najednou s úžasem zjistíte, že jste se stali součástí mýtu: že pomáháte Agamemnónovi bořit brány Tróje, že stavíte s Odysseem dřevěného koně, že v noci tajně otevíráte brány armádě, která jen zdánlivě odplula a že zachraňujete Helenu v troskách hořícího města… Už to bude pro vás, nezkušené, asi zcela neuvěřitelný pocit, ale co teprve až zjistíte, že celá tato monumentální bitva, která Homérovi vystačila na jeden dlouhý a barvitý epos, byla jen začátkem? Že se nacházíte v něčem mnohem hlubším a komplikovanějším, co pochopit nebude vůbec jednoduché?

Nerad bych vám zkazil zážitek ze hry, když jste se ke mně začali tak krásně modlit, a tak nebudu v líčení příběhu dále pokračovat, snad jen naznačím, že nezůstane jen u Atlantidy a Řecka: projdete si podsvětí s nezbytnou Chárónovou bárkou, duchy zemřelých a démonickými nestvůrami, zničehonic se ocitnete v Egyptě, kde se rozhořela válka mezi božstvy, a ani zde vaše cesta neskončí – Age of Mythology CZ tak se stane až v krutých podmínkých severských ledových plání.

Příběh hraje v Age of Mythology obrovskou roli, které se řada věcí podřizuje. Setkáme se tak zde s velkým množstvím cut-scene sekvencí v enginu hry, na které se budete podobně jako u skvělé české Mafie doslova těšit. Ty vám vždy poodhalí část příběhu, načež kamera vystoupá do klasického top-down pohledu a vy se rázem ocitnete "uvnitř". Je to úžasný pocit – a nemyslete si, že nevím, že slovo "úžasný" používám příliš často (vždyť už z mé podstaty vyplývá, že vím všechno), jenže ono to tak opravdu je.

Design misí je díky zacílení na příběh o poznání variabilnější než v naprosté většině dnešních RTS. Ano, občas se setkáme i s misí "vybuduj na tomto místě základnu a znič všechny nepřátelské pevnosti na této mapě", ale většinou jsou úkoly mnohem zajímavější: musíte se proplížit Trójou a otřevřít Agamemnónovu vojsku bránu, musíte zabránit zlým silám aby pomocí velkého beranidla zničily bránu do říše Tartaros, musíte ochránit práce na odhalení zakopaného artefaktu před Setovými přisluhovači, musíte zachránit Osirisovy ostatky před týmiž nekalými živly, nebo v podobě divokých prasat sehnat ostatní přátele a prosit bohy o pomoc proti zakletí (jen doufejte, že nenarazíte na Asterixe s Obelixem :o).

Cože? Co to slyším? Snad nereptáte? Bolí vás kolena? Age of Mythology CZ To přece vydržíte, vždyť jsme si ještě neřekli ani to hlavní… No dobře, můžete jednu nohu zvednout, ale víc vám nepovolím, ani kdybyste se na hlavu stavěli. Musím vám totiž ještě povědět o tom, proč je Age of Mythology tak originální a zábavná hra, i když na první pohled vypadá jako tuctová realtimová strategie. Ano – co si budeme povídat, základ je stejný. Máte Town Center, okolo něj spoustu vesničanů, ti těží tři základní suroviny (dřevo, zlato, jídlo), staví budovy, v nich rekrutujete jednotky, čas od času povýšíte do nového věku, přibudou vám nové stavby, upgrady a jednotky… řekli byste: klasika. Ale to bychom zapomněli na spoustu důležitých prvků.

Předně: velmi závisí na tom, kterého z nás, bohů, si zvolíte z širokého pantheonu pro každý národ. Hlavními božstvy Řeků jsou Zeus, Poseidon a Hádés, u Egypťanů Ra, Isis a Set, Vikingové si mohou zvolit Odina, Thora či Lokiho, ale tím výběr zdaleka nekončí. Vždy při postupu do dalšího věku (ty jsou v pořadí klasický věk, věk hrdinů a věk mýtů) totiž musíte vybrat ještě jednoho z dvojice nižších božstev, které vám zpřístupní různé nové jednotky, upgrady, budovy, mytologické jednotky a kouzla. Je na vás, zda zvolíte Arese, který vám zlepší pěší jednotky, či Apollóna, který přidá body lučištníkům – je to na vás, ale volte moudře podle situace ve hře…

To, že budete ve hře konat hrdinské činy, předpokládá, že se setkáte i s nějakými těmi hrdiny. Ano, je tomu skutečně tak, mí lidičkové. Hrdinové na pohled vypadají skoro jako obyčejné jednotky, Age of Mythology CZ snad až na to, že mají vlastní jméno a trochu větší počet životů. V bitvě jsou ale velmi užiteční díky své schopnosti nabití a následného chycení a odhození nepřátelské jednotky, což jí ubere pěkných pár životů. Krom toho samozřejmě umí také bojovat standardními zbraněmi – a nepatří k nejslabším. Navíc pokud padnou, nemusíte si kvůli tomu rvát vlasy a sypat popel na hlavu, stačí k nim doběhnout s nějakou jinou vlastní jednotkou a my vám je oživíme. To ale platí jen pro ty, kteří jsou spjati s příběhem, ty, které jste si koupili v městském centru, vám resurektovat nebudeme, zase až tak milosrdní nejsme… pěkně si je kupte znova, aspoň na ně pak budete opatrnější.

Čas od času se nám některý váš hrdina ve hře zalíbí, a tak mu já a mí kolegové darujeme nějaké ty božské síly – vy to možná budete z nevědomosti nazývat kouzly, neboť to tak skutečně vypadá. Efekty těchto sil jsou různé, ale vzhledem k jejich omezenému množství jsou skutečně ničivé. Roj meteoritů dokáže spolehlivě zničit obrovskou armádu, mor seslaný na nepřátelská kasárna efektivně zabrání výrobě jednotek, tornádo rozežene i pořádný strach nahánějící vojsko. Ne všechny síly jsou ale útočné – můžeme vám také nabídnout pohled do nepřátelského tábora, vyléčení všech jednotek v určitém okruhu či přivolání duchů zemřelých předků, kteří za vás po určitou dobu budou chrabře bojovat. A protože už jsme si dnes mnohokrát řekli, že já a mí kamarádi z Olympu a jiných božských sídel víme a dokážeme všechno, je repertoár kouzel v Age of Mythology pořádně široký… Age of Mythology CZ

Víte, ještě k jedné věci se vám dnes přiznám. Krom toho, že si my bohové rádi vychutnáváme lehce masochistický pohled na klečící a vroucně se modlící lidičky, jako jste třeba vy, máme rádi i nejrůznější cetky. Když nám tedy v Age of Mythology přinesete do chrámu nějaký ten zajímavý artefakt, můžete počítat s tím, že vám dáme svou libost patřičně znát. Jinak řečeno: získáte-li během mise nějakou relikvii a úspěšně ji umístíte do svého chrámu, přidáme vám pořádně citelné bonusy k surovinám či bojovým schopnostem…

Ve hře vám dovolíme pochopitelně rekrutovat všechny klasické typy jednotek (s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých národů) – budete si tak moci pořídit pěšáky/mečníky, lučištníky, kušníky, kopiníky, sekerníky či nejrůznější jezdce. Platí i staré dobré pravidlo trojúhelníku: jezdci platí na lučištníky lučištníci na kopiníky a kopiníci na jezdce. Celou tuto realtimově-strategickou idylku ale nabourává další novinka, se kterou Age of Mythology přichází. To jsou takzvané mytologické jednotky – nejrůznější kreatury, se kterými jste se ve starověku možná mohli setkat a možná také ne – záleželo, čemu jste věřili. Když si získáte dostatek božské přízně (postup je u každého národa jiný, viz níže), můžete na svět přivést minotaura, hydru, brouka skaraba či řadu jiných nestvůr, které jsou nepoměrně silnější než jakékoliv jiné jednotky ve hře. Tady vidíte, jak se vyplatí být zbožný, nehřešit a poctivě chodit každou neděli do kostela. Age of Mythology CZ

Jak již bylo řečeno, jednotlivé národy se od sebe dosti výrazně liší, a to i v základních věcech. Řekové, za které začínáte kampaň, jsou asi nejklasičtější: nabízejí univerzální vesničany, božskou přízeň získávají modlením u chrámů a pro těžbu všech surovin jim stačí jen dva typy budov (skladiště a farma). U Egypťanů je to trochu složitější: jejich vesničané (či spíše pracovníci) jsou sice také univerzální, ale stavět musíte hned tři typy budov a k získání božské přízně nestačí jen postavit vesničana poblíž chrámu a nechat ho klanět se a zbožně hýkat – musíte nám postavit pořádné pomníky a obelisky, které pak ovšem surovinu jménem Favor generují samy. Konečně Vikingové jsou nejoriginálnější a nejobtížnější na pochopení a hraní, pak to ale stojí za to. Nejenže mají prakticky pro každou surovinu zvláštní jednotku (trpaslíky s krumpáčem, vesničany a jakési polobojové jednotky na stavbu budov), nemusí stavět skladiště, ale stačí jim pojízdné vozíky. Navíc musí pro získání božské přízně makat o poznání více než ostatní národy: musí totiž bojovat. Ano, Vikingové si Favor nezískají jinak, než že setnou hlavy pořádnému počtu ne zrovna kamarádsky se tvářících vojáků.

Tak, teď byste mohli mít rámcovou představu o tom, jak Age of Mythology vypadá. Ale ale, kam odcházíte? Dovolil jsem vám snad vstát? Vždyť ještě zdaleka nejsme u konce! Zatím jsme si popsali jen singleplayerovou kampaň, která vám sice zabere hodně času, ale zdaleka není jedinou složkou hry. Age of Mythology CZ Nemáte-li zrovna po ruce kamaráda, stačí kliknout na položku Skirmish. Zde si můžete nastavit celou řadu různých nastavení, podle kterých se vygeneruje náhodná mapa pro deathmatch proti počítači. Vyberete typ mapy, velikost, podmínky vítězství, nadefinujete počítačové protivníky – už jen tento mód nabízí potenciálně takřka nekonečnou zábavu. Tím ale nabídka Age of Mythology nekončí.

Je tu totiž ještě možnost multiplayeru, a to jak po síti, tak po internetu, pochopitelně přes microsoftí Zone. Dá-li bůh (tedy dám-li), multiplayer Age of Mythology se stane hodně hranou záležitostí, přestože (či možná právě proto), že hra není tak akční jako Warcraft III a jednotlivé bitvy většinou trvají déle. Hodnocení, zda jsou strany vyrovnané a kteří bohové jsou lepší, nechám na vás, ale lehce vám napovím: nebude velkým překvapením, když každý z vás dojde k úplně jinému výsledku. Hra je totiž výtečně vybalancovaná a vyhrát tak můžete úplně s kýmkoli.

Vidíte, už tu plkám drahnou dobu a ztrácím s vámi svůj božsky drahý čas, ale ještě jsem se ani nedostal k audiovizuálnímu zpracování. Tady budu poměrně stručný, byť by si možná nádhera, která se vám objeví na monitorech, zasloužila delší ódu: grafika je plně 3D a dokazuje, jak úžasně může kvalitně zpracovaná strategie ve třech rozměrech vypadat: perfektní modely, precizní animace (obzvláště vlnky na moři jsou k zulíbání – skoro už jsem řekl božské!) a efekty božských sil, které zkrátka a jednoduše musíte vidět – to vše přitom ve velmi přehledném pohledu, který si sice můžete zoomovat a otáčet, Age of Mythology CZ ale jen těžko budete nalézat důvody, proč tak činit.

Neméně nádherné jsou i zvuky a hudba, která se vám bude linout z reproduktorů. Ten, kdo skládal ony chorály a příjemné, podbízivé melodie, které se perfektně ke hře hodí a skvěle ji doplňují, odvedl skvělou práci. Namluvení už není tak jednoznačně vynikající, ale za špatné se označit také nedá. No a o zvukových efektech se dá u málokteré hry pronést něco vím-já-jak (=bůhvíjak) moudrého, takže se spokojte s tím, že vás nezklamou.

Český překlad je na vcelku slušné úrovni, i když musím, bohužel, uznat, že někdy to zaskřípe. Konkrétní příklady si teď nevybavuji, ale když má člověk možnost srovnávat s původním dabingem, někdy se docela podiví. Osobně bych proto volil spíše původní verzi, ale nevidím to jako problém hry, protože čeština bude volitelná. Někdy se najde i nějaká ta pravopisná chyba, ale ne velké hrubky a ve vcelku snesitelném množství. Čeština je řešena formou přídavného patche, díky čemuž si lze vybrat, jestli budete hrát lokalizovanou či původní verzi.

Nic není dokonalé, tedy kromě toho, co vytvořím já nebo některý z mých známých. V Ensemble Studios ovšem zatím žádní bozi na rozdíl od jednoho českého herního webzinu nepracují (no, i když…), a tak se dá očekávat, že se i na Age of Mythology nějaká ta chybička najde. Není to nic závažného, ale přiznejme si, že v některých momentech hra přeci jen ztrácí. Multiplayeru chybí větší množství módů pro ozvláštnění hry, celkově je i přes slušnou variabilitu o něco slabší než u Warcrafta III. Ačkoli je umělá Age of Mythology CZ inteligence počítače na hodně slušné úrovni, útočnou taktiku stále ještě neovládl úplně dokonale a leckdy na vás pošle skutečně nesmyslně složenou skupinu vojáků. A konečně překlad do českého jazyka: není to vyloženě zápor, ale někdy přeci jen maličko skřípe. Celkově lze však jeho úroveň hodnotit kladně…

A výsledek? Nedošlo-li vám ještě z toho, co jsem tu napovídal, že se jedná o megalomanský a po všech takřka stránkách propracovaný a do dokonalosti dovedený herní kousek, pak byste zasloužili meteoritem do hlavy. Ačkoli Age of Mythology není nejlepší hrou všech dob, je to rozhodně záležitost, kterou byste měli vyzkoušet. I kdyby jen proto, aby vám připomněla, jak důležitá je naše přízeň a co se stane, když si nás, bohy, pořádně rozzlobíte…

P. S.: Autor byl naposledy spatřen, kterak byl zřízenci nechvalně proslulého bohnického ústavu odtrháván od počítače a balen do svěrací kazajky s cedulkou "božský komplex" a pod tím menším písmem "nevyléčitelné". Na nás tak zbývá vyřešit otázku, kterou si položil v titulku článku, avšak k jejímu zodpovězení se jaksi nedostal. Takže: přestože Warcraft III: Reign of Chaos u nás dostal nižší hodnocení, nesmíte to brát jednoznačně tak, že je horší než Age of Mythology (mně se například zmíněný WarCraft III líbí více - pozn. Vrah). V obou případech se jedná o vynikající RTS, obě dvě hry mají zajímavou kampaň, rozdílné strany konfliktu a nabízejí skvělou zábavu na dlouhou dobu. Snad jen v multiplayeru prvně jmenovaný přeci jen o malý kousíček vede.

Age of Mythology
Výrobce: Ensemble Studios
Vydavatel: Microsoft
Distribuce v ČR: AT Computers, české titulky
Stáhněte si: demoverze, trailery #1, #2, #3, #4, #5, #6, #7, #8, screenshoty #1 #2, #3, #4, #5, cheaty, savy, trainer
Oficiální homepage: www.ensemblestudios.com/aom
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Age of Mythology splnil naprostou většinu našich očekávání a po právu se řadí po bok Warcrafta III na pomyslný trůn realtimových strategií.
Hodnocení 90%

Autor:




Nejčtenější

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.