Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

AION: revoluce nebo evoluce? První dojmy z bety

  0:02aktualizováno  0:02
AION je spíše než hrou plnou revolučních novinek kompilací osvědčených principů. Hráči World of WarCraft zřejmě měnit nebudou.

AION pro boj s velkou konkurencí vsadil na PvPvE (představte si skupinu hráčů soupeřící s NPC bossem i nepřátelskou aliancí zároveň), křídla jako dopravní prostředek, souboje ve vzduchu a v neposlední řadě i pestré možnosti při úpravě postav. Logickou otázkou je, jakým způsobem se podařilo inovace implementovat a zdali hráče čeká revoluční hra či další neúspěšný produkt.

Aion

Přezdívka, heslo a jedem
Po přihlášení na server je nutné zvolit jednu ze dvou ras. Na výběr jsou Elyos zastupující světlou stranu a Asmodians, páni temna. Elyos mají vzhledem blíže k lidem. Barva kůže je sytá, dokonce někdy až rudá. Vzhled Asmodians je výsledkem adaptace na prostředí, ve kterém po dlouhou dobu žijí. Jejich domovem je chladný a temný svět, proto je kůže této rasy matná nebo tmavá a oči jim v boji svítí. Drápy na nohou jsou důsledkem drsného povrchu, který je všudy přítomný v horní části Atrei (herního světa, ve kterém se AION rozkládá).

AionZvolit rasu nestačí, a tak v zápětí následuje další rozhodování. Jde o povolání, se kterým bude hráč brázdit herní svět.

Na začátku jsou k dispozici čtyři archetypy: válečník, mág, zvěd a kněz. Na devátém levelu lze splnit sérii úkolů, které zpřístupní další specializaci. Kromě toho také postavu promění z obyčejného smrtelníka na daevu, jakýsi ekvivalent anděla (získá křídla a tím pádem i schopnost létat).

Válečníci se vyprofilují jako templáři (hlavní tank, snáze se udrží jako nepřátelský cíl) nebo gladiátoři (udělují větší poškození a mohou zastupovat pozici offtanka). Mágové zvolí mezi spirtmasterem (jakási obdoba zaklínače, lze s nimi vyvolávat "mazlíčky") a sorcererem (klasickým pánem magie). Zvědové zaváhají mezi assasinem (zástupcem zlodějů) a rangerem (pánem luku) a rozhodování knězů mezi priestem (nejtradičnějším léčitelem) a chanterem (postavou srovnatelnou s paladinem ve WoW) nebude o nic jednodušší.

Žlutá mamka, modrý taťka a zelený synek
Jednou ze silných stránek AIONu má být míra s jakou lze postavy upravovat. Vývojáři se již v trailerech pyšnili rozmanitostí a herní ukázky tak často končily mozaikou složenou ze stovek různě vypadajících obličejů. Nezbývá než složit výsledku poklonu, možnosti při tvorbě postavy jsou skutečně dechberoucí.

AionJen samotný panel pro úpravu obličeje nabízí třináct parametrů k modifikaci. Od velikosti hlavy, přes vzdálenost očí, tvar obličeje až po špičatost uší. Můžete si charakter založit desetkrát a nikdy nebude úplně stejný. Hra nabízí širokou paletu obličejů, účesů, fousů i tetování.

Lze nastavit barvu rtů, pokožky i vlasů. Při tvorbě postavy chybí pouze možnost zvolit barvu pro tetování, jichž hra nabízí přes deset.

Za zmínku stojí i nastavení těla. Lze například ovlivnit velikost hlavy, vypracovanost svalů nebo tloušťku postavy. Rozdíl mezi největší a nejmenší postavou je úctyhodný, jinými slovy od trpaslíka až po obra. Osobně bych uvítal o něco větší minimální výšku postavy, občas mi (respektive mé postavě) proběhlo mezi nohami pár těžko identifikovatelných pixelů.

Modifikací postav celá tahle sranda nekončí. Tvůrci přišli se skvělým systémem, díky kterému je možné přebarvovat zbraně či brnění a měnit jejich vzhled na základě jiného předmětu. Jedná se o definitivní tečku za masou her, kde hráči měli nachlup stejně vypadající výzbroj. Konečně.

Postava je krásná, tak hurá do hry
AionPrvní, co je vidět po vstupu do hry samotné, je klasické uživatelské rozhraní, dobře známé z mnoha jiných MMO. Jedná se o osvědčený standard, který nepřekvapí, ale zároveň ani neurazí a funguje na jedničku.

Druhý prvek, který si zaslouží o něco více pozornosti, je grafické zpracování. Vývojáři si zvolili Crytek engine, takže hra vypadá opravdu úchvatně. Prostředí je detailní a pohled na něj lahodí oku. Přestože je zemí původu Korea, manga styl ze hry není nijak výrazně cítit. Některé obličeje mají pochopitelně asijské rysy, což pro našince působí jedině osvěžujícím dojmem. Vezmeme-li v potaz engine, na kterém je hra vystavěna, běží na průměrném počítači všechno velmi plynule (a to i v plných městech).

Jak je to s tou revolucí?
AION svůj marketing z velké části vystavěl na moderním systému bojových kombinací, které lze do jisté míry přirovnat k "mlátičkám" typu Tekken či Street Fighter. Tyto kombinace jsou ve hře nazývány chain skills a odemykají se postupně (na prvním levelu nejsou k dispozici). Některé dovednosti mají kombinace, které navazují a je možné je v omezeném čase provést. Všechny ovšem nemají 100% úspěšnost a je tam pouze určitá šance na jejich vykonání.

AionPrvní levely tak nevybočují ze stereotypu většiny (MMO)RPG. Hráče čeká obyčejné zabíjení příšer, ke kterému poslouží pár základních dovedností. Hra pro levelování nabízí dva způsoby, jeden je tradiční opakované zabíjení příšer (grind), druhý pak plnění úkolů, které herní NPC nabízejí.

Rozmanitost skillů je (alespoň u assasina) velkým plus. Jednotlivé dovednosti mají dlouhý cooldown, a je proto třeba skilly hodně střídat. Hledání perfektního pořadí je zábava na mnoho levelů. Sympatické je i učení nových dovedností, které probíhá přes knížky, jenž je možné nakoupit dopředu a ušetřit tak čas ztrácený pravidelnou návštěvou hlavního města.

Úkoly jsou si s těmi ve WoW podobné jako vejce vejci. Jejich zaměření osciluje od "běž a zabij deset švábů" po sbírání různých předmětů a konverzaci s počítačem řízenými postavami. Systém úkolů ničím nenadchne, je ovšem dobrou alternativou k bezhlavému grindu.

Osobně jsem musel pro dosažení některých levelů zabíjet desítky potvor. Podíl na tom měl jistě fakt, že jsem celý čas strávil s kamarádem v partě. Míra grindování by se s oficiálním vydáním hry měla změnit. Z nepochopitelných důvodů běží na Evropských beta serverech zastaralá verze. Live start by měl být s číslovkou 1.5. Nový patch přinese řadu změn a vylepšení. Jednou z nich by mělo být navýšení zkušeností, které hráč plněním úkolů získá (údajně z 15% na 30%). Měla by se tím eliminovat nutnost dogrindovávat některé úrovně.

WoW+Lineage2 = AION?
Od začátku je ve hře všudypřítomný pocit famliarity. Jádrem hry jsou principy známe již z World of Warcraft a Lineage okořeněné o Age of Conan a špetku dalších online her. Autorům se podařilo vytěžit ze zmiňovaných titulů to nejlepší a výsledek funguje skvěle. K dobře známým principům vhodně zvolili další ingredience, jako upravitelnost postav a kombinace dovedností.

AionHra elementy z jiných MMO jen bezmyšlenkovitě nevykrádá, ale snaží se o jejich rozvíjení a vylepšování. Je třeba dodat, že mnohdy úspěšně.

Upravený je například princip kolekce surovin, který se neomezuje na "sebráno, vytěženo, sebráno". Při snaze o získání nějakého z cenných materiálů nabíhají dva teploměry. První je úspěch a druhý (vsadím se, že byste to neuhodli) neúspěch. Teploměr, který se naplní jako první, určuje výsledek těžby či sběru a celou akci je možné opakovat třikrát. Šanci na úspěch pochopitelně ovlivňuje úroveň sběračského řemesla, která se překvapivě zvyšuje i nepovedenými pokusy.

Hromadění surovin by postrádalo smysl bez způsobu, jak je využít. Takovou možnost nabízí crafting. Řemesel je dohromady šest (alchemy, armorsmithing, weaponsmithing, tailoring, handicrafting a cooking) a nikdo hráči nebrání naučit se je všechny. Maximální dovednosti lze dosáhnout pouze v jedné.

Kromě zdrojů, které jsou získatelné těžením a sbíráním je třeba i materiálů, které poslušně odevzdávají zabité příšery a prodávají NPC k tomu určené. Zlepšovat se v profesi je možné za pomoci craftovácích úkolů, jejichž suroviny z větší části dodá zadavatel questu a z menší části jsou k dostání v obchodech.

AionObchodovat je v současné době možné třemi způsoby. Prvním je klasická výměna mezi hráči, kteří stojí u sebe. Druhým jsou osobní obchůdky, které lze rozprostřít kdykoliv a kdekoliv. Stačí vybrat jaké předměty chcete prodávat a jakou cenu za ně očekáváte.

 Třetím je systém trade brokerů podobný aukcím ve World of Warcraft. Na rozdíl od aukcí se zde nepřihazuje a obchoduje se vždy za pevně stanovenou cenu. Předmět vydrží vystavený po osm dní a počet věcí obchodovatelných touto cestou je limitován.

Co jinde nebylo
Zajímavou novinkou jsou bezesporu tituly, které postava může odemykat plněním úkolů. Písmenka před jménem neslouží jen pro parádu, ale upravují statistiky charakteru. Na nízkých úrovních je vylepšení zanedbatelné, a tak se často stává, že někdo přeci jen nosí nevhodný titul pouze na okrasu.

Jediný způsob jak odlišit dovednosti v rámci povolání jsou stigmata. Jedná se o jakési kameny, které lze nosit po 20 levelu. Zpočátku lze využívat pouze dva, za každých deset dalších levelů však přibývá jedno políčko. Na maximální (tedy padesáté) úrovni je vyhrazeno pět polí. Stigmata jsou odměnou za questy a padají z různých příšer. Jejich výskyt je poměrně běžný, takže by se nemělo jednat o nedostatkové zboží. To ovšem neznamená, že by byly levné.

Lítat jako pták
AionDalším vztyčným bodem reklamy na AION je hutně propagovaná možnost po světě létat. Plachtění Atreiou je vskutku skvělým zážitkem. Prožitek z takřka neomezeného pohybu má jedno velké ale. Ve velké části světa nelze létat volně a přichází velké zklamání.

Hra ovšem umožňuje tzv. gliding, stačí skočit z vyššího bodu a křídla se otevřou automaticky. V takovém případě není možné letět volně, jedná se spíše o klouzání po povrchu. Je to však výrazně rychlejší než pohyb po "vlastních" nohou a s trochou zkušeností je možné glidovat notnou chvilku, takže se klouzání brzy stává zábavou.

Když se řekne A, musí se říct i B. V AIONu jsou pomyslné A právě ony zmiňovaná křídla. Za B by se dalo označit PVP v Abyssu, vesmírném světě spojujícím obě frakce. Pro vstup do Abyssu je třeba splnit sérii úkolů, které jsou k dispozici od 25 levelu. Ve výhni boje se pak hráči setkávají od 25 až do maximální úrovně. Jejich cíle se v závislosti na levelu liší. Nižší úrovně mohou v Abyssu plnit úkoly a získávat tak další levely, zatímco postavy s maximální úrovní tíhnou spíše k dobíjení neutrální pevnosti střežené nepřátelskými Balaurami. To vše se děje za všudypřítomné hrozby PVP a postavám nic nebrání v lovu jiných hráčů.

AionSoupeřit s protivníky ve vzduchu zpočátku působí poněkud chaoticky a postavy schopné útočit na dálku mají na nižších levelech jednoznačnou výhodu. Situace se obrací v hromadných soubojích, kde se drobné nevyváženosti často vytrácí.

Jasná koupě?
Pokud jste hráčem World of Warcraft, nemusí vás AION přimět k nákupu nové hry. Spíše než hrou plnou revolučních novinek je kompilací osvědčených principů. Některé nápady jsou jen převzaté a vylepšené, přidává se k tomu trocha nového a hra přes drobné nedostatky působí jako kompaktní celek. Je pěkná na pohled, mechanismy jsou zábavné a nic v ní nechybí.

V případě, že hledáte alternativu nebo jen momentálně nemáte co hrát, mohl by tento titul být právě tím, co hledáte. Je jisté, že nabídne mnoho hodin zábavy, a jak už se pomalu u moderních MMO stává zvykem, hra ve skutečnosti začíná až po dosažení maximálního levelu. AION obsahuje instance stejně jako World of Warcraft. Ty by měly být výzvou pro větší počet hráčů a plnohodnotné PvPvE v Abyssu si na nízkých levelech taktéž neužijete.

Index očekávání: 85%

Autor:




Nejčtenější

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Další z rubriky

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.