Airlines 2 - prachy v luftu

12:00aktualizováno  15. února 2003 11:11
Ano, právě vzduch je prostředníkem, díky němuž můžete ve hře Airlines 2 vydělávat penízky. Brzy poznáte, že letecká doprava může být nejen způsob jak zbohatnout, ale také jak přijít na mizinu. Během více jak 40-ti let vývoje firmy se dostanete od starých skořápek k supermoderním strojům, ale stále to je boj.

Airlines 2 Jsou lidé, dokonce některé znám, kteří když nad nimi prolétne letadlo, hned vzhlédnou vzhůru a s poznámkou typu: „Ta Es pětačtyřicítka to dneska ale žene“ uznale pokyvují. My ostatní smrtelníci si o tom sice myslíme své, ale to je jen čistá závist nad znalostmi ostatních. Pomineme-li tyto nadšence, tak málo kdo dnes vůbec zvedne oči nahoru, když po nebi prolétne nějaké éro. Na leteckou dopravu jsme všichni zvyklí. Ovšem udržet letadla ve vzduchu není jen otázkou schopnosti pilotů, ale především schopností managerů, ředitelů a jiných kancelářských krys, bez nichž by žádná společnost dlouho na trhu nevydržela. A právě do role ředitele vás pasuje ekonomicko-strategická hra Airlines 2. Bude tedy jen na vás, zda svou leteckou společnost dokážete dovést do vítězného konce - jako tu nejsilnější na světě.

Začneme trochu netradičně grafickým zpracováním. To je opravdu skromné a kromě malých ikonek letadel se ve hře nepohybuje vůbec nic, tedy až na vaše konto. Stav své společnosti, tvoření nových linek a vůbec veškeré dění na scéně letecké dopravy sledujete na trojrozměrně zpracované Zeměkouli. Ta je rozdělena na 15 regionůAirlines 2, např. Afrika, západní Evropa, Austrálie atd. Ty mají význam hlavně na počátku hry, kdy můžete podnikat jen v jednom zvoleném regionu a teprve po získání dobrého jména se rozšířit na další území. V každém regionu je zhruba stejný počet měst a v každém z nich pochopitelně také jedno letiště. Najdete tu snad všechny velká města světa a i naše Praha nezůstala bez povšimnutí; mimochodem celkem je jich 253. Města resp. letiště se od sebe liší jednak svou velikostí a také sortimentem nabízeného a požadovaného zboží, které můžete přepravit.

Vaší hlavní snahou je pochopitelně dosažení co největšího zisku. Ovšem protože Airlines 2 jsou hrou zahrnující mnoho vlivů, není vždy ten na první pohled nejlepší obchod nakonec nejvýhodnější. A naopak pro spokojenost zákazníků je lepší nechat jednu lehce ztrátovou linku, než si jejím uzavřením znemožnit jiné kontrakty. Prostě je potřeba zjistit všechny souvislosti, abyste mohli úspěšně podnikat. Naštěstí je tu poměrně přehledný sytém tabulek, ve kterých se ihned dozvíte, které linky jsou ztrátové, či zda máte některá letadla nečinná. Do tabulek a na různé grafy budete koukat nemalou část herního času. Nejen na mapě totiž budete zprostředkovávat obchody a vydělávat prachy. Airlines 2 V tabulkách naleznete možnost koupě podílu například výrobců léčiv, či můžete získat akcie konkurenční společnosti. Krom toho si zde můžete uložit peníze na úrok do banky nebo naopak si nějaké půjčit.

Stěžejní část hry je ale stále v tvoření nových spojení a přizpůsobování již fungujících podle momentálních požadavků. Protože svět v Airlines 2 je opravdový fungující svět, kde vaše konání ovlivňuje okolí a okolní svět ovlivňuje vás. Nabídka zboží se postupem času mění, stejně tak jako poptávka a i počet pasažéru je kolísající. Vliv na ně má postupné vyvíjení měst, ale také i celo-regionálními a globální vlivy. Tropické bouřky, ropná krize či nespokojený personál, s tím vším se budete muset vyrovnat během více jak čtyřicetiletého vývoje vaší firmy. K úspěchu by vám mělo pomoci také více jak 100 druhů letadel. Ty pochopitelně nemáte k dispozici ihned. V roce 1960, kdy hra začíná, jich máte pouze 20, ale každou chvíli je oznámen nový prototyp, který je po určité době také uveden na trh. Letadla se liší hned v několika parametrech. Je to jejich dolet, kapacita pro náklad a pasažéry, cestovní rychlost a pochopitelně také cena. Změnou letadla za vhodnější typ se může rázem stát z prodělečné linky slušný kšeft. Je tedy pochopitelné, že letadlo s doletem 10 000 kilometrů a velkými provozními náklady nebudete posílat do sousedního města jen s poštou. To už musí opravdu stát za to, abyste se vydali přes oceán.

Airlines 2 Na přepravu čekají potraviny, textil, plastické hmoty, léky, chemické a elektronické zboží. Kromě toho každé letiště má také určitý počet přepravy-chtivých pasažérů a pokud není co transportovat, tak je tu vždy alespoň pošta. Každé letišti totiž disponuje pouze některým typem nákladu a také jen něco požaduje. Letadlo navíc dokáže převážet na jedné cestě pouze jeden druh zboží plus pasažéry. Tedy vždy musíte najít „kompatibilní“ letiště, kde naleznete opačné požadavky a nabídky a z nich vybrat tu nejlukrativnější. Letiště se liší svou velikostí, což ovlivňuje počet linek, které s ním mohou být spojeny. Bohužel, nezřídka se vám stane, že lukrativní zboží přestanou na dané letiště dodávat a máte smůlu. Příčinou může být také to, že jste nedostatečně odebírali či naopak dodávali požadované zboží. U letiště totiž ihned vidíte, kolik zboží je právě na skladě, případně jaký je požadavek a jeho příslušné ocenění.

Konkurence je další věcí, se kterou se budete muset vypořádat. Ta je opravdu nemilosrdná a tak budete mít stále co dělat, abyste si před ní udrželi náskok. Počítačových oponentů může být až sedm. Zvítězí jen ten nejlepší, i když to není úplně přesné. Podmínky vítězství si stanovíte ihned na počátku hraní. Jsou zde 4 možné způsoby výhry. Buďto se vítězem stane ten nejvšestrannější, s největším ziskem, nejrozšířenější nebo nejuznávanější. Airlines 2 V podstatě jde téměř vždy o to samé, tedy být úspěšný, ale vždy se musíte zaměřit trochu jinak. Pokud chcete pokrýt co největší část trhu, sáhnete mnohdy i po méně výhodných nabídkách, pokud chcete být nejrozšířenější, budete především stále expandovat na další území.

S postupným rozšiřováním firmy roste (a nebo pochopitelně i klesá) spokojenost zákazníků s vašimi službami. Pokud stoupne na určitou hodnotu, můžete dostat práva pro podnikání mimo váš region. Ovšem můžete provozovat pouze dopravu mezi vaším původním územím a některým jiným, nikoliv mezi ostatními navzájem. To pochopitelně časem také půjde, ale znovu si budete muset vybudovat pověst i v ostatních oblastech. Zvýšit si popularitu v regionu můžete například zlevněním ceny letenek či zlepšením servisu. Každá oblast nabízí své produkty (kanadské potraviny, australský textil či elektronika z Dálného východu). Některé cennější zboží se tedy vyplatí dovážet i z jiného kontinentu.

Celkově jsou Airlines 2 docela zajímavou hrou, ovšem hrou zaměřenou na poměrně specifickou hráčskou obec. Kdo se rád vyžívá s tabulkách, teší ho stále zdokonalovat a prozkoumávat všechny souvislosti, bude pravděpodobně spokojen. Jistě vás při hraní potěší také příjemná hudba, která dokresluje atmosféru této nenásilné hry.

Airlines 2
Výrobce: Interactive Vision
Vydavatel: Take 2