Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Al Lowe - první herní humorista

  12:00aktualizováno  3. září 10:23
Al Lowe je nejstarším herním vývojářem, ale nemyslete si, že jde o nějakého suchara - právě naopak. Jeho série vtipných lechtivých adventur s plešatým chlípníkem Larrym v hlavní roli dokazuje, že titul prvního herního humoristy si plně zaslouží. Pravdu o jeho hrách, životě a nekonečnosti vesmíru se dozvíte v našem profilu.

Al Lowe Sierra, tehdy vlastně ještě Sierra On-line, byla na přelomu 80. a 90. let minulého století modlou všech jen trochu adventure pozitivních pařanů. Chrlila totiž jeden hit za druhým a na slavné série jako Quest for Glory, King's Quest či Leisure Suit Larry ještě dnes velké množsví hráčů se slzou v oku vzpomíná. Autorem posledně jmenovaných dobrodružství plešatého chlípníka ve volném bílém sáčku je právě Al Lowe, který se právem může honosit titulem prvního herního humoristy. Pravdu o jeho životě, hrách a pochopitelně také o velikosti penisu majora Zemana se dozvíte v následujících odstavcích.

Narodil jsem se jako chudé černošské dítě…
…to je slavná věta, kterou Al začíná každý svůj životopis. Není to pravda, ale krásně to vystihuje charakter autora slavných, lehce lechtivých adventur. Už jako dítě byl Al nepolepšitelný vtipálek a třídní kašpar, který se často dostával do průšvihů s vtípky, které bavily jeho spolužáky, méně už ale učitele a zodpovědné osoby. "Dnes dostávám zaplaceno za to, co mě dřív dostávalo do problémů," usmívá se z perspektivy několika desítek let Al Lowe.

Ač se to zdá vzhledem k jeho nevalné studentské pověsti takřka neuvěřitelné, stal se po vystudování vysoké školy Al Lowe učitelem. Celých patnáct let vyučoval hudbu a sám o tomto svém životním období říká: "Myslím, že to byla skvělá průprava na tvorbu počítačových her." K té se dostal v roce 1982, kdy si jeho dětských hříček, vystavovaných na Applefestu, povšiml Ken Williams a zakoupil na ně práva – rovnou spolu s autorem. V témže roce tedy Sierra vydává Alovy tituly Dragon's Keep, Bop-a-bet a Troll's Tale, zatímco se Al Lowe pouští do tvorby dětských her na základě nově zakoupené Disney licence.

V roce 1983 stihl Al Lowe udělat A Gelfling Adventure podle filmu Jima Hensona Dark Crystal, slovní procesor HomeWord Speller a databázový program HomeWord Filer, dětskou adventuru Winnie the Pooh in the Hundred-Acre Woods a ještě hudbu do dvou her Roberty Williams, King's Questu 2 a Mickey's Space Adventure.

Donald Duck´s Playground Donald Duck´s Playground Troll´s Tale

Teprve o rok později dostal prostor k realizaci vlastního projektu - adventury The Black Cauldron. Ačkoli se opět jedná o filmovou hru, vaše možnosti odchýlit se od děje jsou značné (a navíc jste za ně odměňováni), trochu netradičně působí i nelineárnost hry (dospět můžete až k šesti různým koncům). The Black Cauldron byl poměrně úspěšný, a tak se Williamsovi neostýchali svěřit prověřenému programátorovi práce na kódu King's Questu 3. Ten vyšel v roce 1985. Rok 1986 přinesl další úspěch - Donald Duck's Playground byla v mnoha časopisech vyhlášena nejlepší edukativní hrou roku. Alovy ambice v té době ale začaly sahat o poznání výše. "Uvědomil jsem si, kolik dospělých lidí hraje hry, a rozhodl se něco udělat pro tuto cílovou skupinu."

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards
Krabice Leisure Suit Larry 1 "Larryho postavu inspiroval typ lidí, kterých jsem znal mnoho. Takoví ti chlápci, co se vrací z obchodní cesty a vypráví o tom, kolik žen sbalili. Kdykoliv někoho takového uslyšíte, můžete si být jistí, že si ve skutečnosti vůbec nezasouložil, že jen tak tlachá." Tak představuje svou nejslavnější postavu sám Al Lowe. Vraťme se ale ještě trochu v čase, do doby, kdy o sérii lehce erotických her s Larrym v hlavní roli nemohlo být ani řeči...

V roce 1981 se programátor Chuck Benton začal zajímat o databázové programování na Apple II, ale nebyl si jist, zda je tento primitivní počítač schopen je zvládnout. Jako test jeho schopností proto vytvořil malou textovou adventurku. Chodila bezproblémově a lidem, kteří ji hráli, se líbila, takže se rozhodl zkontaktovat největšího publishera her na tento počítač. A tak se stalo, že Sierra vydala svou jedinou textovku - Softporn. Úspěch této lechtivé gamesky byl neuvěřitelný – v době, kdy se prodalo teprve 100.000 kusů Apple II, si hru legálně zakoupilo 25.000 uživatelů, tedy čtvrtina všech majitelů! "To je ještě o to úžasnější, že každý, koho jsem znal, měl pirátskou kopii," dodává ještě Al Lowe. Faktem je, že šlo s největší pravděpodobností o hru, kterou hrálo největší procento uživatelů systému, pro který byla vyrobena.

Možná vám teď vrtá hlavou otázka, proč se vlastně zabýváme hrou, na které Al Lowe neměl žádný podíl. Jaká je souvislost mezi Softpornem a sérií Leisure Suit Larry? "Na konci roku 1986 jsem dokončil program King's Questu 3 a bavil se s Kenem Williamsem o dalším projektu. Uvědomili jsme si, že na trhu nejsou žádné hry, které by byly přímo určeny dospělým, jen samé ohrané "zachraňte princeznu" a "zachraňte galaxii". Vzpomínali jsme na staré časy a Ken vytáhl Softporn. Co kdybys udělal moderní verzi s lepší hudbou, grafikou, vším? Navrhl mi…" Než se Al rozhodl, chtěl si Softporn znovu zahrát.

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

První ani žádné jiné dojmy nebyly ovšem nic moc: "Wow, ta hra byla úplně mimo. Jejím cílem bylo dostat během jedné noci v Las Vegas do postele tři ženy. Neměla žádného hlavního protagonistu, téměř žádný děj, nic moc texty. Kenovi jsem tak řekl: "Není prostě možné, abych tuhle hru převedl do nového kabátu, když mi nedovolíš si z ní dělat legraci. Je tak zastaralá, že je to skoro jako nosit volné sako [leisure suit]!" Všichni se smáli, ale po chvíli mě to trklo… hej, počkejte! To má něco do sebe – a tak se zrodil Leisure Suit Larry."

Krabice Leisure Suit Larry 2Tehdy ještě neexistovaly žádné grafické nástroje pro PC, a tak si je Sierra musela vytvořit. Zároveň byl také nedostatek kvalitních grafiků, takže byl Al Lowe štěstím bez sebe, když se mu podařilo, si na 4 týdny "vypůjčit" Marka Crowa, který se jinak plně věnoval prvnímu Space Questu. Al sám zatím pracoval na herním designu. "Puzzly v Softpornu byly většinou skvělé, a tak jsem je ponechal, i když jsem vždycky litoval příkazu 'dej whisky ožralovi' za účelem získání dálkového ovládání…"

Softporn neměl žádnou hlavní postavu. Al Lowe se oproti tomu snažil, aby se hráč s charakterem postaršího plešatého chlípníka co nejvíce sžil. Jak toho dosáhl? "Používal jsem typ hlášek 'you take the key' namísto 'Larry takes the key'. Zdá se, že to fungovalo, protože hráči pak přicházeli s dotazy 'jak vezmu klíč?' místo 'jak donutím Larryho, aby vzal klíč?'"

Al Lowe byl pořádně nervózní, jestli jeho první velký titul nebude hloupý a frustrující. Přemluvil tedy Kena Williamse k něčemu, co dnes bereme za naprostou samozřejmost, ale tehdy se to příliš nenosilo – betatestingu. Na hráčské fórum na CompuServe pak Ken poslal oznámení, že ti, kdo chtějí testovat zbrusu novou hru, mu mají poslat 100 slov dlouhou esej na téma Proč bych měl dostat kopii zdarma. Zájem byl velký a brzy měl Larry spoustu nadšených betatesterů. "Fungovalo to takhle: na disketě byl speciální kód, který hlídal 'you can´t do that there' chyby (ty vznikaly ve chvíli, kdy hráč napsal příkaz, kterému hra nerozuměla). Když tester na nějakou takovou narazil, odeslal mi kód číslo scény, napsaný příkaz a podrobné informace o postupu ve hře. Všechny tyhle soubory jsem zkompiloval, roztřídil scénu po scéně a dopsal stovky nových hlášek…"

Leisure Suit Larry 2: Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (In Several Wrong Places) Leisure Suit Larry 2: Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (In Several Wrong Places) Leisure Suit Larry 2: Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (In Several Wrong Places)

Po třech měsících vývoje a dvou betatestingu Sierra hru v polovině roku 1987 vypustila – jen aby se dočkala nejhorších prodejních výsledků ve své už tehdy dlouhé historii. Ovšem neuvěřitelná čísla měla teprve přijít – co měsíc se totiž počet prodaných kopií zdvojnásobil a o Vánocích se Larry propracoval na přední místa žebříčku. Vzápětí byl vyhlášen nejlepší adventurou roku, takže si Al mohl oddychnout a pustit se do prací na dalších dílech.

Krabice Leisure Suit Larry 3Poté, co udělal program Police Questu 1 a King's Questu 4 a hudbu pro Space Quest 2, vydal v roce 1988 Leisure Suit Larry 2 s podtitulkem Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (In Several Wrong Places), o rok později pak Leisure Suit Larry 3: Passionate Patti In Pursuit of the Pulsating Pectorals. Rok 1990 přinesl Laffer Utilities, rok 1991 pak krom remaku jedničky v líbivé VGA grafice a s novým interface také Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does A Little Undercover Work. Cože? Proč Larry 5? Kam se poděla čtyřka? Tak se ptali hráči – a Al Lowe po letech předkládá tyto odpovědi…

Leisure Suit Larry 4 – chybějící diskety
Proč si žádný z nadšených hráčů první trilogie nemohl zahrát Larryho 4? Snědl diskety s hotovou hrou Alův oblíbený pes? Jsou zamčené v armádních základnách v Novém Mexiku? Pohřbeny v Čejenských horách? Zakopány na zahradě hluboko pod zemí? Al Lowe nabízí tyto odpovědi:

  • Bylo to proto, že chtěl co do číslice za názvem dohnat autory Space Questu.
  • Bylo to proto, že Larry 4 byl příliš úchylný na to, aby se dal prodávat.
  • Bylo to proto, že nechtěl být spojován s “bombou” v podobě DOS 4.
  • Bylo to proto, že mezi trojkou a pětkou vyšly Laffer Utilities a nesly nálepku verze 4.01.
  • Bylo to proto, že diskety ukradl Broderbund a vydal je jako Where in the Hell Is Carmen Sandiego.

    Leisure Suit Larry 3: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals Leisure Suit Larry 3: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals Leisure Suit Larry 3: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

    Jaká je pravda? Na čtvrtém díle Larryho se skutečně pracovalo, ale už samotný koncept byl natolik střelený, že hra ve své době, ba ani nikdy jindy, neměla šanci na dokončení. Proč? Poslechněte si Ala Lowa: "Po dokončení Larryho 3, který končí happy-endem, jsem se nechtěl pouštět do dalšího pokračování. Sedli jsme si s Kenem a přemýšleli co dál. A rozhodli jsme se objevit internetové hraní." Cílem bylo vytvořit Leisure Suit Larry 4 - první online multiplayerovou adventuru. Zatímco Al měl na starosti design a high-level programování, Jeff Stephenson měl vytvořit samotný systém a Matthew George low-level komunikační kód.

    Krabice Leisure Suit Larry 5V lednu 1991 tato trojice začala pracovat. "Asi po měsící jsme zjistili, že jsme v průšvihu. Rozhodl jsem se napsat několik deskových her jako test systému. Fungovalo to. Ale stále jsme byli daleko od toho, aby ve hře chodily charaktery, komunikovaly a prováděly akce v herním světě… tak jsem přidělal backgammon. Pak šachy. Stále jsme neměli systém, který by umožnil vše potřebné pro adventuru. Už mi docházely nápady i na minihříčky, a tak mě zachránil Ken, který to, co jsme měli hotovo, vydal – takže vznikla TSN – The Sierra Network." Po šesti marných měsících konečně Al zjistil, jak je situace beznadějná, a od projektu ustoupil. Ostatní zaměstnanci Sierry a pochopitelně též nadšení hráči volali po čtvrtém dílu Larryho, a tak se Al rozhodl jim ho dát, ovšem v trochu jiném balení, než čekali – tak vznikl Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does A Little Undercover Work.

    Leisure Suit Larry 5 – vášnivá Patti opět na scéně
    Nabízí se pochopitelně otázka, proč se tedy Passionate Patti Does A Little Undercover Work nazývá Larry 5. Neměla by to být spíše čtyřka? Al Lowe opět nabízí několik vysvětlení:

  • "Vždycky jsem předpokládal, že série Larry bude trilogie. Proto jsem zakončení trojky udělal idylické – Larry a Patti byli spolu, Larry vyprávěl svůj životní příběh pomocí počítačové hry, zdálo se, že spolu budou ještě dlouho šťastně žít…"
  • "Práce na Larrym 3 byla vyčerpávající, protože bylo potřeba stihnout letní nákupní sezónu. Byl jsem unavený. A unavený Larrym. Když se mě tedy v Sieře ptali na další pokračování, znechuceně jsem odpověděl: Larry 4 nebude. Končím u tří."

    Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does A Little Undercover Work Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does A Little Undercover Work Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does A Little Undercover Work

  • "Když jsme definitivně vzdali vývoj online adventury, přišel jsem s několika vtipnými nápady na čtvrtou hru, ale zasekl jsem se u začátku. Nemohl jsem přijít na to, jak rozjet příběh, protože jsem nechal Larryho žít šťastně až navěky…"
  • Krabice Leisure Suit Larry 6 "Když už jsem pokročil s designem nové hry, vrazil jsem jednoho dne do zaměstnankyně Sierry, kterou jsem dlouho předtím neviděl. Její první otázka byla: 'Na čem teď děláš?' Larry 4?' A já odpověděl: 'Ne, asi Larry 5! Samozřejmě, že dělám na Larrym 4…?' A vtom mi to došlo. Proč ne? Kdo říká, že pokračování musí jít po pořádku! Reakce lidí byly vždy: 'Larry 5? A co se stalo s Larrym 4?' To bylo přesně to, co jsem chtěl. Mohl jsem novou hru začít kdekoliv. Byl to ujetý, pitomý, směšný nápad – přesně v Larryho stylu. A vyřešil se tím problém, jak zaujmout lidi a nechat je přemýšlet nad tím, zda jim něco neuniklo… A to je, dámy a pánové, pravda o tom, co se stalo s Larrym 4. Anebo ho možná vážně sežral můj pes…"

    Po Larrym 5 v roce 1991 se Al vrhl na zbrusu nový projekt Freddy Pharkas (viz další odstavce), načež se znovu vrátil ke svému oblíbenému hrdinovi. Rok 1994 tak přináší prvního Larryho, který byl vydán na CD (Leisure Suit Larry 6: Shape Up or Slip Out!) v kompletně nové grafice a s novým interface, rok 1998 Leisure Suit Larry's Casino (vůbec poslední Alovu hru) a přesně v polovině prodlevy mezi těmito tituly nejlepší Alovu hru vůbec - Leisure Suit Larry 7: Love for Sail (všimněte si umného využití podobnosti slov sail – plavba a for sale – na prodej). Vtipný podtitulek se nerodil lehce – ostatně posuďte sami z následujícího seznamu pracovních názvů:

    Leisure Suit Larry 6: Shape Up or Slip Out! Leisure Suit Larry 6: Shape Up or Slip Out! Leisure Suit Larry 6: Shape Up or Slip Out!

  • Leisure Suit Larry in Yank Hers Away!
  • Leisure Suit Larry in Thar She Blows!
  • Leisure Suit Larry’s Half-Mast Adventure
  • Leisure Suit Larry in Ship Happens!
  • Leisure Suit Larry in Different Day, Same Ship Krabice Leisure Suit Larry 7
  • Leisure Suit Larry in Different Ship, Same Day
  • Leisure Suit Larry in A Shipload of Fun
  • Leisure Suit Larry in Up Your Anchor
  • Leisure Suit Larry’s Naval Exploits
  • Leisure Suit Larry Hoists His Yardarm
  • Leisure Suit Larry in Hoisting the Old Yardarm
  • Leisure Suit Larry Hides The Old Sea Cucumber
  • Leisure Suit Larry Lays Anchor
  • Leisure Suit Larry in Yo! Ho! Blow The Man Down!
  • Leisure Suit Larry in Blow The Man Down
  • Leisure Suit Larry in Blow Me Down
  • Leisure Suit Larry in Mutant He On The Bouncy
  • Leisure Suit Larry in Nautical But Nice!
  • Leisure Suit Larry in Das Boob
  • Leisure Suit Larry in Das Booty
  • Leisure Suit Larry’s Moby Dick
  • Leisure Suit Larry in Around the World in 80 Ways
  • Leisure Suit Larry in Around the World in 80 Lays
  • Leisure Suit Larry Gets His Sea Legs
  • Leisure Suit Larry Goes Cruising For Babes
  • Leisure Suit Larry Glances A Stern
  • Leisure Suit Larry Boards His Dinghy
  • Leisure Suit Larry Lands A Ho!
  • Leisure Suit Larry Takes An Enormous Ship
  • Leisure Suit Larry Hoists His Rubber Dinghy

    Leisure Suit Larry 7: Love for Sail Leisure Suit Larry 7: Love for Sail Leisure Suit Larry 7: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry, Proud Little Seaman
  • Leisure Suit Larry Fills His Rubber Dinghy With Seaman
  • Leisure Suit Larry Finds Himself In Deep Ship
  • Leisure Suit Larry in The Lust Boat
  • Leisure Suit Larry Goes Down With The Ship
  • Leisure Suit Larry Spots The Submarine
  • Leisure Suit Larry in Chicks Ahoy!

    Hurá na divoký západ!Krabice Freddyho Pharkase
    Krom své slavné série Larry vytvořil v první polovině 90. let Al Lowe ještě dvě hry. Jedná se o rodinnou fantasy adventuru Torin's Passage (1995) a především vynikající humornou westernovku Freddy Pharkas: The Frontier Pharmacist. Proč zrovna apatykář? "Když jsem mluvil s Robertou Williams o tom, jaký druh westernu by mohl být vtipný, chtěl jsem říct 'farmer' a zároveň se pokoušel o 'ranger'. Vyšel z toho patvar 'farmer-cist'. Pharmacist? A nakonec – proč ne? A tak se zrodil Freddy Pharkas…" Ačkoli Freddy věhlasu Larryho nedosáhl, stal se i tak úspěšnou hrou. Stejně jako Larry měl pomalý start, ale nakonec se ho prodalo více než 400.000 kusů.

    Současnost
    Momentálně si Al Lowe už několik let užívá zaslouženého důchodu, poté, co koncem devadesátých let vlastnické a jiné změny v Sieře způsobily pád této velmoci a odchod některých klíčových pracovníků. Rád by se pustil do Larryho 8 nebo do pokračování Freddyho Pharkase, ale situace tomu moc nenasvědčuje. Zatím si tedy užívá svého volna, tráví čas s rodinou (Al je už přes 30 let šťastně ženatý), poslouchá hudbu, čte, sleduje filmy a hraje si se svými osobními stránkami na adrese www.allowe.com, kde mimo jiné běží i zajímavá služba CyberJoke 3000, která vám každé ráno pošle jeden vtip. Nejstarší herní vývojář má na lenošení plné právo. Svou práci v podobě šesti Larryů a mnoha dalších zábavných adventur už odvedl více než dobře.

    Freddy Pharkas: The Frontier Pharmacist Freddy Pharkas: The Frontier Pharmacist Freddy Pharkas: The Frontier Pharmacist

    Zajímavé odkazy: osobní stránky Ala Lowa, diskografie Ala Lowa, možnost stažení her The Black Cauldron, Donald Duck´s Playground, Winnie the Pooh, Mickey´s Space Adventure, Troll´s Tale a dokonce i Softporn. Pokud vás zajímá více než série Larry hra Freddy Pharkas, doporučíme vám tuto stránku.

  • Autor:




    Nejčtenější

    For Games 2017
    Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

    Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

    Gabe Newell
    Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

    Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

    Fire Emblem Warriors
    RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

    Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

    Civilization III
    Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

    Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

    Call of Duty: WWII
    Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

    V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

    Další z rubriky

    For Games 2017
    Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

    Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

    Grand Theft Auto 5
    Jakým typem hráče jste?

    Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

    Tracer z Overwatche
    Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

    Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.