Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alan Wake - psychologický thriller

  12:03aktualizováno  6. října 11:14
Není to tak dávno, kdy nám finští tvůrci z Remedy představili velice ambiciózní titul Alan Wake. Co všechno tato hra od tvůrců Maxe Paynea nabízí? To se dozvíte v našem preview!

Alan Wake
 Výrobce: Remedy Vydavatel: ? V ČR: ?
 Datum vydání: ? Vydání v ČR: ? Lokalizace: ?
 Homepage: http://www.alanwake.com/
 Další: veškeré informace o hře Žánr: 3rd person Hra více hráčů: Ne

Finští vývojáři z Remedy Entertainment si už pro nás připravili pár slavných titulů. Myslím, že titul Max Payne a Max Payne 2: The Fall of Max Payne mluví opravdu za vše. Jedny z nejlepších her moderní historie snad padly každému do ruky. Po vydání druhého Max Payna však již Remedy Entertainment dva roky mlčí. Ale jak se tak zdá, s největší pravděpodobností to je pouze ticho před velkou bouří. Letos na výstavě E3 vývojaři z Remedy představili ambiciózní titul s názvem Alan Wake, a při té příležitosti měli lidé možnost shlédnout skvělý trailer, nad kterým nevěřícně kývalo hlavou stovky přítomných lidí.

Všechno se odehrává v podhorském městečku Bright Falls, kde se občané pravidelně schází v neděli v kostele, kde šerif projíždí ulicemi se zapáleným doutníkem a kde je také parta chlápků, kteří občas vyráží na lov do místních hor. Mimo jiné se sem přistěhoval i hlavní hrdina Alan Wake, spisovatel, který píše knihy s hororvými motivy. Do svých knih bere inspiraci ze své mysli, potažmo z nočních můr, které ho ve snech často trápily. Důvodem proč odešel právě do tohoto městečka bylo záhadné zmizení přítelkyně. Alana Wakea však zmizení své snoubenky natolik vzalo, že vyhledal lekářskou pomoc u místního psychiatra. K tomu ho donutil i fakt, že najednou ztrácí inspirace pro své romány. V sanatoriu, kde nějaký čas pobyl se však setkává se ženou, která mu připomíná jeho nezvěstnou dívku. Se ženou se seznámí a doufá, že na minulost zapomene a znovu najde inspirace do svých knih. To se taky stalo. Noční můry se Alanovi vrátily, jenže nastává menší problém. Sny se mísí s realitou a ani sám Wake nerozezená co je skutečné a co ne. Nastává tak boj o holý život a samozřejmě že Alan Wake se celé věci snaží přijít na kloub, jenže otázek, na které nezná odpovědi stále přibývá.

Mimo jiné se sem přistěhoval i hlavní hrdina Alan Wake, spisovatel, který píše knihy s hororvými motivy.

Max Payne 2

Max Payne II je typickým druhým dílem, což je, poeticky řečeno, jeho darem i prokletím a pro většinu z nás i splněným snem. Vezmeme-li si jednotlivé aspekty hry a porovnáme-li je s prvním dílem, zjistíme, že vše prošlo cestou mírného pokroku – vylepšená grafika, poněkud účelově, ale na efekt perfektně interaktivní prostředí, nový příběh prošpikovaný Maxovými hlubokomyslnými myšlenkami a poznámkami, lepší Bullet Time, stejně krátká herní doba... a hra jako taková se hraje víceméně stejně. Nové módy po dohrání hry by měly vydržet tak dlouho, než se objeví první modifikace a doufejme, že i přislíbené editory. K dobru musím přičíst i perfektní optimalizaci herního enginu.

I když by se zpočátku mohlo zdát, že půjde o běčkovou hororovu akci, ve které z každého rohu na vás skočí všemožné příšery, je tomu docela jinak. Autoři spíš hru přirovnávají k psychologickému thriller. Nejednoho z vás určitě napadne seriál, který vznikl na počátku devadesátých let, Městečko Twin Peaks od Davida Lynche. Pokud jste viděli jedno ze dvou zatím dostupných videí, určitě mi dáte za pravdu, že typická atmosféra amerického městečka ze hry přímo srší. Skřípání zrezlých dveří u vchodu na dvůr místního motelu, benzinová stanice s houpajícím se nápisem "No Smoking", poletování letáků po ulicích a tajmený zvuk větru, který naklání stromy až k zemi navodí jistě skvělou atmosféru.

Podle slov vývojáře Sama Lakea bude ve hře použit zcela nový a originální systém boje. Prý by měl připomínat bullet-time, který se poprvé objevil v Max Payneovi. Co to však bude nám zatím nikdo neprozradil. Alan Wake ma mít silný a napínavý příběh, už proto se nejedná o nějaký survival horor, nicménéně o psychologickou akční adventuru. Ve hře byste se však neměli zcela držet dějové linie, v některých věcech byste měli mít volnou ruku. Stejně tak jako v lokacích - ty jsou všechny přístupné, budete mít absolutní volnost v pohybu, postupem času se prý mají otevírat ještě další lokace mimo městečka Bright Falls. Jistě asi nejsem jediný, komu podobná volnost připomíná GTA :-). Stejně tak jako v GTA by mělo městečko žít "normální život", ve hře budou i změny počasí - mlha, déšť, bouřka atd. Vedle toho je zde možnost pohybovat se v několika dopravních prostředcích. Nicméně Sam Lake řekl, že narozdíl od GTA bude ve Wakeovi kladen větší důraz na příběh.

Alan Wake ma mít silný a napínavý příběh, už proto se nejedn á o nějaký survival horor, nicménéně o psychologickou akční adventuru.

Základní princip hry je zatím den a noc. Den, kdy Alan Wake žije normální civilní život a noc, kdy musí čelit nočním můrám, které se mu zjevují. Alan se bojí noci a přízraky, kvůli kterým Alan Wake sotva spí, zase světla. Proto budete mít v základní výbavě baterku. V městečku Bright Falls je také obrovský maják - to jsme vlastně mohli vidět již v jednom videu, jak se Alan dovnitř majáku snaží marně dostat. Čím více světla samozřejmě bude, tím míň bude přízraků, pochopitelně. Ovšem hrát hru a mít co nejvíce světla, abych potlačil noční můry, mi přijde trochu bezduché, proto jsem zvědav s čím Remedy přijdou. Více informací však zatím není známo, i když hra měla svou prezentaci už na letošním E3.

Skřípání zrezlých dveří u vchodu na dvůr místního motelu, benzinová stanice s houpajícím se nápisem "No Smoking", poletování letáků po ulicích a tajmený zvuk větru, který naklání stromy až k zemi navodí jistě skvělou atmosféru.

Co víme však naprosto jistě je fakt, že hra bude mít skvělý grafický engine - neskutečný počet polygonů a vůbec celé herní zpracování. Podle mnohých se jedná o to nejlepší, co jsme zatím na PC mohli vidět - fotorealistická grafika, stíny, světla a podobně. Demoverze hry byla zveřejněna na letošním veletrhu E3 v San Francisku na grafické kartě čipu ATI R520. Díky tomu mohla hra využít všechny své možnosti. Každý objekt měl stín a tak celkově se všechno ve hře chovalo reálně. Stromy, které se ohybají při větru nebo z cest, po kterých jezdíte, jde prah. Nebojte se, ani fyzický engine nebude pozadu. Stejně tak jako když jste v Max Payne 2 narazili do bedny a ta se překlopila nebo posunula, budou i podobné věci použity v Alan Wake. V tomto videu jsme mohli vidět, jak se z hory, která zastiňuje městečko, svrhla část horského masívu.

Městečko Twin Peaks

Poklidné městečko ležící uprostřed lesů v Kanadě zcela zaskočí vražda mladé dívky Laury Palmerové. Šerif dostává pomoc přímo příslušníky z FBI a agenta, který se jmenuje Dale Cooper. Postupem času se z případů stává podivná záhada, která se shoduje s vraždami dalších dívek na různých místech ve Státech. Kromě vraždy se však v Twin Peaks ukazuje i řada nepravostí, podvodů a dalších podobných věcí. Takto by se dal asi v krátkosti shrnout příběh seriálu režiséra Davida Lynche, scenáristy Marka Frosta, který vznikl na počátku devadesátých let. Nejedná se však přímo o kriminální seriál, nicméně spíše odhalování pravé tváře horského městečka Twin Peaks.

Alan Wake Alan Wake Alan Wake
Screenshoty - Videa

Pokud se ptáte na datum vydání této ambiciózní pecky, těžko vám někdo odpoví. V současné době se zmiňuje přelom roku 2005 a začátek 2006. Podle mnohých se však vydání ještě o nějaký ten měsíc prodlouží. Co je však důležitější, tvůrci uvažují o distribuci přes internet. Podobně jako to udělali Valve Software se svým Half-Life 2 přes systém Steam. Avšak ani krabicová verze by na pultech obchodů chybět něměla, nemáme se tedy čeho bát.

Alan Wake je bezpochyby jednou z nejočekávanějších her. Na svědomí jej má finské vývojářské studio Remedy Entertainment a už jen kvůli dvoum předchozím titulům (Max Payne a Max Payne 2: The Fall of Max Payne) do této hry klade mnoho lidí hodně nadějí. I když předchozí tituly Remedy trpěly krátkou herní dobou - třeba Max Payne 2 jsme mohli dohrát během 10 hodin, tohoto neduhu se chtějí Finové tentokrát vyvarovat. Pokud tedy všechno vyjde, tak jak každý očekává, čeká na nás skvělá akční adventura plná desítek atmosferických prvků se silným příběhem, vynikající grafikou i fyzikou.

Index očekávání: 10/10

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Hordy zombie a mumie. Strange Brigade už ani nemůže být béčkovější

Strange Brigade

Strange Brigade je bezduchá kooperativní akce, v níž jde jen o nekonečné střílení zástupů nepřátel. I takové hry jsou...

Washington DC v troskách. První dojmy z hraní The Division 2

The Division 2

Vyzkoušeli jsme si chystané pokračování postapokalyptické střílečky The Division a bylo to skvělé. Autoři jsou sice na...

Vypadá to jako Bioshock, ale není to Bioshock, co to je? We Happy Few

We Happy Few

Od prvotního návrhu prošla hra We Happy Few výraznými změnami. Místo sandboxové hratelnosti se teď soustředí především...



Najdete na iDNES.cz