Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Model hraní zdarma je pro nás nutnost, říká československé studio

aktualizováno 
Československé vývojářské studio Alda Games debutovalo povedenou hrou zdarma Zachraň šneka. O tom, proč vydali hru zcela zdarma, ale i o plánech do budoucna hovořil s Bonuswebem vývojář Matej Brendza.

Matej Brendza ze studia Alda Games

Prvotinou týmu Alda Games je titul Zachraň šneka (AppStoreGoogle Play), v němž se hráč snaží ochránit šneka před slunečními paprsky a padajícím kamením. Šnek je bezbranný a nelze s ním manipulovat přímo. Řešení hádanek se tak realizuje prostřednictvím různých předmětů. Hra vyšla zdarma.

Zachraň šneka je sice krátká hra, ale vydali jste ji zcela zdarma, bez reklam a drobných plateb. Proč? Jak tomu mám rozumět?
Hru jsme vydali bez reklam pouze na iOS, na zařízeních s Androidem se zobrazují, ovšem velmi citlivě. Na tom jsme si dali obzvlášť záležet. Začínáme a hráčů si vážíme, takže jsme se rozhodli pro toto řešení.

Matej Brendza

Je mu 25 let, za sebou má osmnáct let hraní a když dostal možnost stát se součástí týmu Alda Games, neváhal ani vteřinu. V mladém československém studiu zastává pozici projektového manažera a herního návrháře. Myslí si, že hry je nutné dělat ze srdce a ne pro peníze.

Zachraň šneka lze tady vnímat jako test schopností. Hra se povedla, co bude dál?
Práce na Zachraň šneka byla a stále je zkušeností, jakýmsi zasvěcením, kterým musí projít každý debutující vývojář. Titul neustále ladíme, nicméně zároveň jsme se pustli do dalších dvou projektů.

Jeden se ponese v podobném duchu, což znamená, že to bude logická hříčka, určená pro všechny věkové kategorie. Druhý bude z jiného soudku a půjde o mnohem komplexnější hru. Na více informací je však zatím ještě brzy.

Zatím tedy neuvažujete o Zachraň šneka 2?
Přemýšleli jsme nad tím, více jsme však nakloněni vytvoření level packu s dalšími úrovněmi. Záleží na tom, jak se titulu bude dařit na zahraniční scéně, kam vstoupil před pár dny. Neradi bychom se zaměřili pouze na jeden žánr nebo nekonečná pokračování jedné hry. Rádi přijímáme nové výzvy a pouštíme se do neznámých vod.

Zachraň šneka

Zachraň šneka

Jak dlouho jste na hře pracovali a kolik lidí tvoří váš tým?
Na hře jsme pracovali přibližně dva a půl měsíce. Na vývoji se aktivně podílel tým tvořený sedmi lidmi. Celkově však přiložilo ruku k dílu mnoho našich známých a externích spolupracovníků, především pak překladem.

Co je pro vás největší výzva při vývoji her?
Odpověď je z naší strany jednoznačná: naplnit očekávání hráčů a vytvářet hodnotné tituly. Pokud bychom však měli vyjádřit naše nejtajnější přání, určitě by znělo – uspět na globálním trhu a vytvořit z Alda Games silnou vývojářskou značku, které budou hráči důvěřovat. Jsme zatím stále na začátku, ale věříme, že s nadšením a tvrdou prací se nám alespoň zčásti podaří dosáhnout vytyčené mety.

Rozumím, ale to je cílem každého týmu. Zajímalo by mě, s čím jste se při tvorbě nejvíce potýkali, případně je něco, co vás zaskočilo? Nebo šlo vše hladce?
Jednou z největších výzev bylo vytvořit z představy koncept a z konceptu skutečnou věc. Každý titul je mikrosvět, ve kterém musí jednotlivé souvislosti dávat smysl. Na druhou stranu člověk zažije při tvorbě takového světa spoustu zábavy a v intencích kauzality může popustit uzdu fantazii.

V rámci komplikací nás zaskočily skryté chyby a jiné drobnosti, kterých jsme si při beta testování nevšimli. Ty šly odstranit snadno, ale trochu jsme se zasekli při optimalizaci hry pro různé platformy. Zatímco na zařízeních s iOS šlo vše jako po másle, na Androidu jsme zažili mírný, byť očekávaný šok. Různorodost chytrých telefonů a tabletů s tímto systémem proces značně ztížila.

Nakonec jsme z dostupných možností vytřískali maximum a výsledkem je, že Zachraň šneka spustíte téměř na všech moderních zařízeních s Androidem.

Zajímal by mě váš pohled na platební modely. Free to play model přiláká až desetkrát více hráčů než placená hra, ale často je až přehnaně agresivní. Jakou cestou se chcete vydat vy?
Určitě preferujeme free to play model s nenásilnými in-game nákupy a vhodně nastavenými mikrotransakcemi. Je to směr, kterým se chceme v budoucnu vydat a následovat ho, pokud se osvědčí jako optimální. Zároveň je podle nás nejférovější pro hráče i vývojáře.

Zachraň šneka

Zachraň šneka

Je třeba si uvědomit rozdíl mezi free to play a pay to win, tedy systémem, kdy bez placení nemáte možnost pokračovat ve hře. Takovou cestou se určitě nevydáme. Jde nám především o co nejlepší herní zážitek s minimem nutných kompromisů.

Co si představujete pod férovým free to play modelem? Jednorázové platby za další obsah?
Přesně o to nám jde. Míra softwarového pirátství je pro malá studia likvidační, nemůžeme si dovolit použít jednorázový platební model. Zároveň nechceme mít hry přeplácané reklamami na úkor toho, že je budou mít hráči k dispozici zadarmo. Správně nastavené drobné platby vidíme jako jediné řešení situace.

Které hry vás poslední dobou jako vývojáře zaujaly a čím?
Z lokální scény nám padl do oka díky zajímavému konceptu titul TurtleStrike od českých eeGon. Po grafické stránce nám zase učaroval Tiny Thief od finského Rovia.

Autor:




Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Další z rubriky

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Wolfenstein II: New Colossus
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

Říjen bude dobrý měsíc. Alespoň z pohledu fandů videoher, kterým už tradičně začínají Vánoce předčasně. Pro svého favorita nezapomeňte hlasovat pod článkem v...  celý článek

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.