ALFA: Antiterror

  12:00
Tahových strategií pořád ubývá, ale s příchodem nadějné firmy MiST Land na trh se začíná blýskat na lepší časy. Vedle nových Jagged Alliance pracují tito vývojáři i na neméně zajímavé ALFě. Čtěte o ambicích této hry.

ALFA: Antiterror Ruští vývojáři se pomalu, ale hodně jistě začínají dostávat do popředí herního businessu, i když v jejich případě pořád převládá kvantita nad kvalitou, avšak i s ní se poslední dobou začíná blýskat na světlejší zítřky. Vývoj hry zde nestojí mnoho a tvůrci se zde ukázali jako značně talentovaní vizionáři, jimž práci dost často kazí nenasytní vydavatelé, kteří hry vydávají bez řádného odladění a mnohdy i s nehotovým systémem. Něco podobného se stalo i firmě MiST Land a jejich titulu Paradise Cracked, jenž přinesl mnoho novátorských myšlenek, avšak dojel na špatné ovládání a značnou rozvláčnost. To už by se ale nemělo opakovat u dalších titulů. Strategy First tomuto studio uložilo velký úkol, který sám o sobě něco napovídá o jeho kvalitách – MiST Land mají totiž vytvořit dvě pokračování legendární Jagged Alliace. K tomu všemu navíc již dlouhou dobu pracují na nadějné hře ALFA: Antiterror, jíž ani omylem nevěnují nějak zmenšenou pozornost. Jde o jejich originální produkt a jako takový si ho tentokrát hodlají hýčkat, než bude skutečně schopen spatřit světové trhy a nejlépe na nich oslnit koupěchtivé zákazníky. ALFA: Antiterror

V ALFě bude kladen důraz na sžití s vlastními jednotkami, kdy bychom měli mít pocit, že jsme skutečně na bojišti a ne jen že udílíme pouhé rozkazy.

ALFA Antiterror patří do žánru taktických her, jejichž počet neustále utěšeně roste a zatím se dá prohlásit, že je tomu tak dobře, zvláště, když se často dočkáme tak zajímavých myšlenek, jaké přináší právě tento projekt. Autoři ho zjednodušeně přirovnávají k vynikající Full Spectrum Warrior, ale na rozdíl od něj bude boj veden tahovou formou a přibude i na flexibilitě znázorňovaných akcí. Půjde tedy víceméně o tahovou strategii, ovšem nemusíte se bát, že by šlo o jeden z těch neuvěřitelně těžkých, komplexních a pro většinu lidí nudných kousků. V ALFě bude kladen důraz na sžití se s vlastní jednotky, kdy bychom měli mít pocit, že jsme skutečně na bojišti a ne jen, že udílíme pouhé rozkazy. Zatím není příliš jasné, jak něčeho podobného chtějí tvůrci docílit, ale podle dojmů některých zahraničních periodik se jim to již v prvních hratelných verzích poměrně daří.

Děj nás zavádí do nepříliš vzdálené minulosti, mezi léta 1984ALFA: Antiterror a 2001, kdy se ve státech bývalého Sovětského svazu rozbujely rozličné teroristické skupiny, jež ohrožují v rámci možností spokojený život občanů. Bylo tak nutné sestavit jednotku nejlepších vycvičených mužů a posílat je rozbíjet tyto ultra nebezpečné gangy, které mají disponovat i jadernými hlavicemi. Hra si bere hodně velký příklad z jednotek Specnaz a dalších ruských speciálních sil, což je rozhodně pozitivní informace, jelikož se můžeme těšit na značně autentické pozadí i postupy. Na druhou stranu se autoři nechtějí vymezovat pouze tímto směrem, ale plánují začlenění i zahraničních postupů a především nejrůznějších zbraní, bez jejichž kvalitního a četného zastoupení bychom si podobnou hru nedokázali představit. Dodejme ještě, že bychom měli hrát za nadějného důstojníka KGB, která se později přeměnila v západním směrům více vyhovující organizaci FSS. Zažijeme s ním spoustu zkoušek a vůbec situací, které podobného člověka v Rusku provázely. Jedním z vrcholů by měl být přerod mocného Sovětského svazu v Rusko a další menší státečky. O jakous takous uvěřitelnost průběhu života vojáka se postará samotný vedoucí projektu, jímž je Vitaly Shutov. Nám to jméno nic neříká, avšakALFA: Antiterror jde o bývalého člena armády, konkrétně vykonával funkci snipera.

Hra nám nabídne zajímavou možnost obchodování na černém trhu, kde není nemožné se dostat k jakémukoliv vybavení a zbraním. Osaháme si tak jak klasický AK-47, který je v některých situacích prostě pořád nenahraditelný, tak i RPG-7 s mocnými raketami. A jak už jsme řekli, zastřílíme si i z bouchaček západní provenience, reprezentované například společností Smith & Wesson. Bude toho samozřejmě ještě mnohem, mnohem více. Pro úspěšnou operaci je však také nutné vybavit se nějakými těmi podpůrnými serepetičkami, jako jsou helmy, neprůstřelné vesty, ale také asi deset druhů granátů, mezi nimiž nechybí klasické výbušné, slzné, plynové, oslepující či šokové. V této oblasti rozhodně můžeme čekat velká překvapení a leckterý militarista se v té obři porci zbraní dokonce ztratí.

Legenda jménem Jagged Alliance pokračuje

Byla jednou jedna společnost a ta se jmenovala Sir-Tech. Založil ji Američan českého původu a spolu se svými kolegy přivedl na svět několik vynikajících skvostů. Především šlo o tři díly Wizardry (po dokončení osmého pokračování firma zkrachovala) a dva díly Jagged Alliance s několika přídavkami. Jde o tahovou strategii s hafem obšírných možností, značnou délkou a vynikající hratelností. Jen hodně těžko se tomuto mixu odolává a jakmile se jednou pustíte do hraní, přestává se ještě hůře. Ale po krachu Sir-Techu se zdál být osud JA zpečetěn. Vyšlo sice ještě několik přídavků od cizích firem, avšak od Strategy First, společnosti, jež drží práva a zaměstnává několik tvůrců JA, nebylo slyšet takřka nic. Minulý měsíc se ale ledy prolomily a Strategy First ohlásila, že jsou ve vývoji rovnou dvě pokračování Jagged Alliance a obě vyvíjí ruská firma MiST Land ve spolupráci s Game Factory. První titul bude klasickým pokračováním ve 2D grafice a údajně by měl vyjít ještě tento rok. Druhý pak nabídne zpracování na 3D enginu ALFA: Antiterror, bude jmenovat Jagged Alliance 3D a dočkáme se ho o něco, asi o půl až o rok, později. Doufejme, že se oba projekty povedou a legendární série se vrátí se vší parádou.

Zajímavé je, že design ALFA: Antiterror by vedleALFA: Antiterror strategického plánování měl nabídnout i možnost běžet a prostřílet se nastalou krizovou situací, ovšem tento postup prý bude jen pro opravdové šikuly a vytvrdílky. Pokud si ho zkusíte poprvé, bez řádného tréninku, s největší pravděpodobností tvrdě narazíte, pročež se stejně většina hráčů vrhne na taktické plánování, které navíc přinese mnohem větší zábavu, ostatně s tímto cílem autoři hru také vytváří. Pod ruku se nám dostane jednotka o čtyřech mužích a my budeme mít rozličné možnosti, jak s nimi efektivně naložit. Interface má být naštěstí velice jednoduchý a bude reflektovat současné stadium strategií, tudíž očekávejme klasický systém waypointů. Důležité je rovněž nastavit chování svých svěřenců, a to dokonce v jednotlivých segmentech pohybu nebo při určitých situacích. Jde především o agresivitu a obezřetnost, s jakou zareagují na spatřeného nepřítele. Někdy se totiž vyplatí ho naprosto vystřílet, jindy je na místě opatrný postup a nezburcování všech nepřátelských pohůnků.

Jako v takřka každé moderní turn-based strategiiALFA: Antiterror zpočátku svým svěřencům udělíme možné příkazy a v další fázi pak budeme jen ve zhruba třicetisekundové pasáži sledovat, jak je plní. Stejně si bude počínat i nepřítel a tahy obou soupeřů by měly probíhat simultánně, tak, aby se hra zbytečně nezdržovala a nestala se nudnou. Někdy se vám podaří naplánovat akci týmu třeba přes více tahů. V takovém případě nemusíte truchlit, hra si vaše příkazy zapamatuje a provede později. Je ale samozřejmé, že podobný postup bude praktikován převážně v prvních, rozehrávacích částech hry. Později, kdy je každý krok důležitý, už podobná taktika úspěchy slavit nebude, natož, aby spořila čas. Při neočekávaných situacích by mělo být možné hru pozastavit a v omezené míře své příkazy upravit. Když jsme mluvili o samotném přehrávání akce, je třeba k tomu dodat, že v případě jejího neúspěchu se díky podobnému systému dá skvěle odhalit spáchaná chyba, protože akci si budeme moci přehrávat pořád a pořád, různě ji zpomalovat, zrychlovat, přetáčet apod.

Při neočekávaných situacích by mělo být možné hru pozastavit a v omezené míře své příkazy upravit.

Singleplayerová složka nabídne čtyři tematicky odlišné kampaně obsahující přesALFA: Antiterror dvacet velice dlouhých a rozsáhlých misí, k jejichž dohrání nějaký ten čas potřebovat jistě budeme. Navíc se chystá i nemalá podpora pro zápolení vícera hráčů. Až 16 hráčů se má utkat ve skvěle designově provedených úrovních, v nichž se i umné využití prostředí bude brát za taktickou výhodu. Zajímavě působí informace o soupeřících stranách, jelikož si budeme moci vybrat ze skutečně velkého počtu. Půjde například o americké Delta Force, anglické SAS, německé GSG-9 a vedle ruské ALFy i mnohé další. Hráči s hodně slabým připojením, kteří si nemohou zahrát přes internet nebo nemají přístup k LANu, budou mít vynikající možnost využít služeb e-mailu, v čemž ALFA sice není unikátní, ale takto pěkně zpracovaná hra se podobného využití ještě nedočkala.

Tím se dostáváme ke grafické stránce, která, ač nemá na špičku, rozhodně nezarmoutí, ba právě naopak. Pěkný pohyb postav tu je, engine zvládá i rozsáhlá prostředí a ani detaily nejsou na špatné úrovni. Mnohem důležitější však je umělá inteligence, již autoři, jako obvykle, vychvalují, co to dá. Snad se jim dá věřit a my se skutečně dočkáme realisticky kooperujících a všech výhod využívajících křemíkových protivníků. ALFA: Antiterror se tak vůbec nemá za co stydět. Nejde sice o hypovanou hru, ale, jak vidno, do předních a prestižních magazínů (mezi něž se samozřejmě řadí i BonusWeb) si cestu najde, což je rozhodně pozitivní zpráva. Tahových strategií není mnoho a pokud pocházejí od nových tvůrců Jagged Alliance, zvyšuje se po nich úměrně i poptávka. Doufejme tak, že se ALFA před svými známějšími bratříčky nebude muset stydět a nabídne nám vynikající zábavu na dlouhé podzimní a zimní večery, jelikož bychom ji měli spatřit někdy v druhé polovině roku.


Index očekávání: 7,5/10
Autor:
Témata: Raketa
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...