Aliens vs. Predator 2: Primal Hunt

12:00aktualizováno  11:28
Pokud se vám už stýská po křupání vetřelčích kostí drcených kulkami z vaší pulzní pušky a po řevu vojáků zaživa kuchaných zápěstními břity, pokud vám chybí nářek civilistů, žadonících o milost před tím, než jim uhryznete hlavu, nezoufejte. Právě se vrátila jedna legenda, konkrétně její datadisk Primal Hunt.

Aliens vs. Predator 2: Primal HuntJiž dávno tomu, dávno, co se do herní arény nenápadně vplížil malý, ale rychlý a dravý borec, který hbitě zatlačil do pozadí předešlé krále ringu. Ač nesl docela atraktivní jméno Aliens vs. Predator, ostatní ho znali spíše pod přezdívkami, které se kolem jeho legendy rychle vytvořily. Byl charakteristický svou originalitou a chytlavou jednoduchostí, rychlou hratelností a také vysokou obtížností. Vzhledem ke slávě, kterou si vydobyl, se jeho tvůrci nenechali dlouho pobízet a oznámili vývoj druhého dílu. Aliens vs. Predator 2, ač se v porovnání s prvním dílem, co se týče hratelnosti, v mnohém rozcházel (nejdůležitější byla možnost hru kdykoliv ukládat, stejně tak obsahoval mnohem komplexnější a delší mise, než první díl), dosáhl stejného, či spíše ještě většího komerčního úspěchu, a tak nám teď Third Law Interactive (autoři KISS: The Psycho Circus – Nightmare Child) přinášejí datadisk zvaný Primal Hunt.

Příběh Primal Hunt se odehrává na planetě LV 1201 a začíná dávno předtím, než na ní lidé vystavěli kolonii a výzkumné centrum. Je rozdělen do tří kampaní, které se Aliens vs. Predator 2: Primal Huntprolínají jak časově, tak co do lokací, ve kterých se odehrávají. Začíná jednoho krásného slunečního jitra, kdy k LV 1201 dorazí i jeden z Predátorů, aby ji prozkoumal a nalovil si nějaké trofeje. Jenže během ranní procházky spojené s devitalizací a následnou dekapitací příslušníků místní fauny, kteří měli tu smůlu, že se ocitli ve špatnou dobu na špatném místě (tzn. před hrotem jeho kopí), narazil hlavní hrdina – onen Predátor – na Vetřelce a, pronásledujíce je až do hlubin jejich hnízda, objevil Pilotovu loď a v ní i jakýsi mocný insekticidní artefakt, působící na Vetřelce asi jako Raid na komáry. Jenže predátor je v komplexu poté, co aktivuje stázové pole, uvězněn. O 500 let později se na LV 1201 již vesele hemží lidičkové pracující na výzkumu Vetřelců, kteří zjistí, že někde ve vetřelčím Hnízdě se nachází jakýsi artefakt. Pro ten je tedy vyslán žoldácký major, hezká a přitažlivá, ale tvrdá Dunya, jíž se podaří deaktivovat stázové pole a artefakt ukrást. To probere hibernovaného Predátora, který Dunyu pronásleduje do základny. V kampani za Vetřelce se musíte, podobně jako původní hře, proplížit první úrovní, abyste nalezli osamělou oběť, tentokráte Predátora. A shodou okolností (a pera scénáristy) je to váš hrdinný Predátor, který bude o pár okamžiků později hibernován. S jeho pomocí (v jeho útrobách) se později dostanete do lidského Aliens vs. Predator 2: Primal Huntvýzkumného centra, abyste nalezli a zničili onen artefakt.

Primal Hunt nabízí 9 singleplayerových (tři za každou rasu) a 4 úplně nové multiplayerové mise, krom toho samozřejmě obsahuje všechny nové patche k původní hře (až do verze 1.0.9.6) a také množství starších multiplayerových map. Možná si stejně jako já řeknete, že devět misí je málo, ale pokud budete Primal Hunt hrát, budete docela mile překvapeni jejich délkou a vyšší obtížností. Doporučil bych začít hru kampaní za predátora, protože ačkoliv je možné kampaně v Primal Hunt hrát podle libosti, příběh nejvíce vynikne, pokud budete hrát v pořadí Predátor - Žoldák – Vetřelec. Predátor je kus chlapa a navíc kromě výjimečné fyzické odolnosti disponuje i množstvím technologických vymožeností, takže jediný, kdo jej může reálně ohrozit, je větší skupina vetřelců, či několik facehuggerů. Při hře za žoldáky se narozdíl od prvního dílu setkáte s vetřelci téměř hned za prvními dveřmi a ve stejném stylu budete pokračovat i po zbytek úrovní. Ačkoliv hned na začátku první mise naleznete téměř veškerý arzenál a dostatek nábojů, vězte, že šetření bude na místě, protože v misi poslední o nějakou lékárničku či bednu s municí ani Aliens vs. Predator 2: Primal Huntnezakopnete, zatímco váš detektor pohybu bude pípat jako o závod, zobrazujíce desítky vetřelců, kteří vám budou neustále v patách. Při hře za Vetřelce, respektive Predaliena, se hratelnost i design misí (a jejich náplň) velice podobají původní hře, budete vládnout všemi schopnostmi alienů, a kromě toho po predátorovi zdědíte možnost vyššího výskoku a větší odolnost.

Ani co se týče zbraní a vybavení, neočekávejte žádné velké inovace. Dunya získala do své výbavičky druhou pistoli, dále mohou lidé ovládat kulometné věže a také umísťovat automatické obranné věže, což se bude hodit zejména při multiplayerovém hraní. Dvě pistole jsou celkem k ničemu (stejně tak jako pistole jedna) a ke slovu přijdou až poté, co vám dojdou náboje do pulzní pušky nebo proti Praetorianům (pokud si nabijete protipancéřové náboje). Jedinou opravdu užitečnou součástí vybavení je detektor pohybu, jehož rozsah byl zvětšen na celých třista šedesát stupňů, takže uvidíte i vše, co se pohne za vámi. Predátor získá plazmovou pušku, která střílí nezaměřované (narozdíl od ramenního kanónu) plazmové výboje s velkou frekvencí, v multiplayeru pak budete moci použít schopnost autodestrukce. Predalien může útočit pařáty, ocasem nebo skokem a jediným rozdílem proti původnímu Aliens vs. Predator 2 je design čelistí, které jsou nyní nahrazeny Aliens vs. Predator 2: Primal Huntpredátořími kusadly.

Většina misí se odehrává kdesi v podzemí nebo v chodbách výzkumného centra megakorporace Wayland-Yutani a na povrch se podíváte jen zřídka. Když už se ze zatuchlých (a většinou i oslizlých) podzemních prostor prokopete na zelené louky, zjistíte, že prostředí již není tak sterilní jako v původní hře, narazíte totiž na nové nestvůry, domorodé zástupce fauny LV 1201. Občas se objekt, o kterém jste si ještě před chvílí mysleli, že je hromadou kamení, změní ve velkou ještěrkovitou opici, jindy na vás vybafne jakýsi obrovský, zubatý a náležitě zuřivý tur, jehož curriculum vitae zřejmě zní: "Řítím se na vás!", nebo vás budou otravovat jacísi přerostlí "olgojové chorchojové", kteří se pohybují pod zemí a v ten nejneočekávanější okamžik vykouknou, aby se vám pokusili ukousnout zadek. Autoři při designu jednotlivých úrovní šikovně využili stejný přístup jako Monolith u původní hry, takže se na ta samá místa podíváte z pohledu Dunyi, Predátora i Vetřelce, což jim na jednu stranu ušetřilo dost času s designem unikátních lokací, na stranu druhou to působí jako dokonalé příběhové tmelivo.

Aliens vs. Predator 2: Primal Hunt

Ačkoliv jsem byl zpočátku Primal Huntem nemile překvapen (zejména mě zarazily občasné projevy umělé inteligence, či v tomto případě spíše debility alienů, kteří se poté, co zlikvidují vaše spolubojovníky, zastaví a čekají bez nejmenších náznaků nepřátelství vůči vaší maličkosti), postupem času mě ale vtáhl příběh a skvělá atmosféra a já jsem se začal výtečně bavit. Zejména je třeba zdůraznit, že ačkoliv náplně misí nejsou nijak originální, je hra o dost obtížnější, což je primárně způsobeno hromadami nepřátel, kteří se na vás budou řítit odevšad, bohužel i zezadu, a pokud se podíváte detailněji, zjistíte, že se vylézají dokonce i ze zdí, což si mohli Third Law odpustit. Přesto se ale jedná o kvalitní zábavu, která vám však vydrží asi jen na jedno delší odpoledne.

Aliens vs. Predator 2: Primal Hunt
Výrobce: Third Law Interactive
Vydavatel: Sierra