Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alone in the Dark 5 - Hrůza opravdu naživo

  0:03aktualizováno  0:03
Popáté budeme sami v temnotách. Sami mezi monstry. Sami tváří v tvář smrti. Zdá se, že tentokrát však bude Alone in the Dark něco unikátního.

Alone in the Dark 5

Alone in the Dark 5Poprvé jsme hráli Alone in the Dark v roce 1992. Stačilo PC 386 s 4 MB RAM. Vektorová grafika, dům plný zelených zombií s podzemím zamořeným monstry. Atmosféra byla fantastická, u hry jsme proseděli nesčetně hodin a znovu a znovu se vydávali na pouť hrůzy. Žádný další díl se prvnímu nevyrovnal, ačkoliv jsme zírali, že čtvrtý byl konvertován dokonce i na Game Boy Color, kde přesto vypadal neskutečně sugestivně. Pátý zdá se končí s praxí nastavované kaše a hodlá nám ukázat, jak má vypadat next gen hra, ačkoliv je paradox, že se jí dočkají i majitelé PlayStation 2. Z toho, co o hře víme a co jsme viděli, věříme, že na rozdíl od pátého dílu Resident Evilu a Silent Hillu, které v podstatě jen vylepšují grafiku, AITD se ve svém pátém pokračování stane skutečnou revolucí.

Alone in the Dark 5Co nás vede k takovémuto nadšení? Například rozhodnutí programátorů udělat hru v plném realismu. Takže zapomeňte na HUD, ukazatel zdraví, digitální číslici zobrazující počet nábojů v pistoli i v imaginárním inventáři. Tedy, ne že byste si v této hře nějak nadmíru užili střílení. Tady budete muset využívat každou věc, kterou najdete a na rozdíl od většiny titulů uvažovat tak, jako kdybyste byli v reálném světě. Dveře nejsou z laseruvzdorného titanu, ale ze dřeva. Když někde nalejete benzín, tak od něj chytí hořlavé předměty a proč posouvat sochou, až upustí klenot tvaru mnohastěnu (Resident Evil 2 vzpomínáte?), který odemkne záhadný zámek, když stačí vzít sekeru a bednu či dveře roztřískat? Co se týká rozbíjení, začněte přemýšlet, kdybyste byli v nouzi, co vše se dá rozbitím změnit ve zbraň. Tuhle znalost budete sakra potřebovat.

Alone in the Dark 5Mimochodem, když jsme u toho realismu, dokážete si asi představit situaci, kdy vás honí monstrum, vlezete do auta, utrhnete dráty u startéru a snažíte se je šikovně spojit, aby motor naskočil? No, ano, toto budete pěkně dělat analogovými páčkami. Monstrum nepočká. Co nás ale těší nejvíc, je hra s ohněm. Nic není ve hrách méně využíváno, než právě tento živel. Chápeme, že je to pracné, ale ten výsledek! Zapalovač a sprej. Samy o sobě neškodné předměty. Zkombinujte a je tu plamenomet jedna radost. Máte nádobu s benzínem? Zkombinujte ji s lepící páskou a hoďte na příšerku, která právě probíhá okolo směrem do svého hnízda, odkud na vás její sestřičky neustále útočily. Benzín pěkně teče, potvora za sebou nechává stopu. Škrt a je tu krásný plamenný démon, který je stvůře v patách, dožene ji a pak výbuch. Kolik jednou ranou? To záleží na vašem šikovném načasování.

Alone in the Dark 5Pamatujete na to, jak se Big Boss v Metal Gear Solid 3 musel cíleně léčit? Nápad skvělý, ale provedení ve zvláštní obrazovce kulhalo. Tentokráte si budete muset sprejem ošetřit skutečné zranění, zastavit krvácení a pak si na ránu dát obvaz. Kdepak tajemné medikity, kde stačí kliknout na "použij" a jste zdraví, s magií je konec, regenerace organismu jistě funguje, ale rozhodně nečekejte, že na pár sekund zmizíte z dohledu příšer a zdraví se samo upraví. Inu, nejen pohřeb tchyně, ale i realismus má své stinné stránky. Až ale přijdete k ocelovým dveřím s trojciferným kódem a zjistíte, že stačí do přístroje vystřelit, pak vytáhnout drátky a kombinací je výrazně méně, bude se vám realismus zase líbit. Podobně jako v momentu, kdy monstra polezou přes auta a vy výstřelem jedno z nich přeměníte v ohnivou kouli, zatímco v dalším ujedete. Prý ve hře pojede každé.

Alone in the Dark 5Líbí se nám, že konečně někoho napadlo, že zcela interaktivní svět je zábava. Že nechat na hráči, jaké zvolí řešení zapeklité situace, aniž by mu bylo podsouváno, jak má co udělat, je ryzí zábava. Taková elektřina. Co s tou se dá dělat. Dobrý sluha, špatný pán, stejně jako oheň. Ale pokud si vzpomenete na elementární fyziku, tedy, které předměty proud vedou, které ne, hned si pomůžete. Ve hře je zabudován nový Havok 4,5, což při házení předměty a jejich destrukci bude znatelné. Co je fajn, je odraz intenzity úderu na deformaci. V praxi třeba bodnutí nožem do kanystru. Malé bodnutí, malý otvor a pramínek benzínu vytéká déle. Co z toho plyne pro situaci, kdy ho nedobrovolně nese na zádech nalepený nějaké monstrum, je celkem jasné.

Alone in the Dark 5Abychom nezapomněli, jste ve městě New York, v centrálním parku v TEMNOTÁCH, takže neustále mějte na paměti, že si něčím budete muset svítit. Louče ale musíte z něčeho vyrobit a ve filmech sice zapálený šíp trefí chatu a ta vzplane jasným plamenem benzínu, ale tady nejste v hollywoodském blábolu. Znovu připomínáme, oheň není váš sluha, mohli byste snadno ušetřit příšerám práci, když uhoříte, ono prý stačí nést nešikovně hořící předmět a můžete ošetřovat popáleniny. Tedy, na high-end PC si tuto hru představit umíme, na PlayStation 3 a Xboxu 360 také. Jak to ale chtějí tvůrci zvládnout na PlayStation 2, to jsme opravdu zvědavi. Protože pokud toto všechno, co slibují, dokáží na více než 8 let starém hardwaru, pak by se většina programátorů na PS2 měla stydět. Nu, už aby tu hra byla.


Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Tomb Raider slaví 20 let speciální edicí
Která herní hrdinka je vaše nejoblíbenější a proč?

Na herní kvíz, v němž jsme poznávali herní hrdinky jen podle obrázků, navazujeme anketou. Podělte se s ostatními, která hrdinka je vaše nejoblíbenější a proč.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.