Alpine Racer 3 - až se zima zeptá

12:00aktualizováno  31. prosince 11:54
Hardware konzole PlayStation 2 je dostatečně výkonný, aby dokázal důstojně zpracovat i ty nejnovější hitovky z videoherních kabinetů. Takže se není co divit, že i Namco chce z této skutečnosti vyždímat, co se dá. Nejnovějším přírůstkem do rodiny arkád je tak Alpine Racer 3, jenž vás zavede na zasněžené svahy.

Alpine Racer 3

Konverze z videoherních automatů mají něco do sebe. Už jenom to, že vám umožňují přenést si váš oblíbený coin-op do tepla vlastního pokoje (mám na mysli samozřejmě pouze hru, ne celou skříň, i když ...). A taky třeba proto, že si těžkými mincemi neroztrháte kapsy. Jak ale již několik případů z nedávné minulosti ukázalo, nemusí to vždy být tak nějak úplně to pravé ořechové. Jako nejzářnější příklad bych uvedl 18-Wheeler od Segy. Na automatu naprostá bomba, kdy sedíte v měkké sedačce, kroutíte velikým volantem a čas od času si zatroubíte na překážející osobáky. Když máte ale tutéž hru ovládat DualShockem a sedíte při tom v křesle, ve kterém sedáváte dnes a denně, stává se okamžitě z trháku velmi nudná záležitost. Poněkud podobné je to bohužel i v případě hry Alpine Racer 3. Mnozí jistě znají parádní automatovou podobu sérií Alpine Racer a Alpine Surfer od Namca, kdy stojíte na imitaci lyží, respektive snowboardu, a přichyceni za okolní madla se nakláníte jako při "skutečné" jízdě. A ani vám nevadí, na kterém místě to vlastně dojedete, hlavně že si dobře zablbnete. No jo, ale kupovat si ke hře domů i celý automat?

Alpine Racer 3 je takovou jakousi mixturou výše zmiňovaných her Alpine Racer a Alpine Surfer. Dá se zde totiž jezdit jak na lyžích, tak na snowboardech. Celková struktura hry je dnes už víceméně naprosto standardní. Nabízí několik herních režimů, přičemž těžiště spočívá v jednom hlavním, představujícím "sezónní" pohárové soutěžení. Nejen do něj můžete vstoupit s Alpine Racer 3 jedním z poněkud pestré směsice jezdců a jezdkyň (nějaký kolumbijský Pedro, nebo co to je za exota, je už docela moc i na mě, pokud uvážím, že jezdí na lyžích jako drak). Ti mají různé vlastnosti, jež se ještě dále modifikují podle použité výzbroje. Jinými slovy: čím lepší dřeva pod sebou máte, tím lépe se vám jezdí. Asi je více než jasné, že začínáte na nějakých těch obyčejných prknech ze sudu a lepší, delší, krásnější, ovladatelnější a rychlejší nádobíčko si můžete dopřát až pokud si na něj vyděláte. To ovšem nebude zas až tak rychle, protože hra "bonifikuje" srážky a pády odečtem finančních částek.

Celý šampionát je koncipován jako několikadenní soutěž, přičemž se každý den střetnete s jedním soupeřem, tedy kromě dne prvního, kdy jedete pouze na čas. Na každý závod sice máte vypsán časový limit, ale ten je hodně benevolentní, takže je nakonec úplně k ničemu. Hlavním úkolem v každém závodě je totiž porazit soupeře a aby se vám to podařilo, musíte zajet čas hluboko pod limit.

A jak se to celé hraje? Dobře. Nebo lépe řečeno, mně se to hrálo dobře a hra mě opravdu bavila. Je jasné, že tento titul ani náhodou nemůže konkurovat sérii SSX, ale je potřeba podotknout, že k tomu si tahle hra ani ambice nedělá. Ze hry je cítit arkádová živelnost a uvolněnost, tak typická pro videoherní automaty. Jedete prostě naplno z kopce dolů a snažíte Alpine Racer 3 se co nelépe prokličkovat mezi všemožnými nástrahami, kterých, pravda, mohlo být o něco více a mohly být i nápaditější a propracovanější. Jeden příklad za všechny: na jedné trati se v jednom místě spustí z okolních svahů série lavin. Dochází k tomu ale vždy pouze v okamžiku, kdy vy dojedete do určitého bodu na trati a to ať už jste ve vedení či nikoliv. Nemáte tedy žádnou šanci horami sněhu projet jinak, než že mezi nimi prokličkujete po předem nadefinované trase. Navíc jsem v tomto konkrétním případě čekal alespoň to, že když jedu v závěsu za soupeřem a ony laviny se utrhnou, že by můj rival mohl být zavalen a já se tak mohl pohodlně dostat do bezpečného vedení. Bohužel. Asi není potřeba nějak mocně zdůrazňovat, že jednotlivé postavy mají různé jezdecké schopnosti, které se taky patřičně projevují, takže hratelnost není redukována na jeden jediný model jízdy, ale s každým jezdcem je potřeba najít tu správnou řeč.

Co se týče tratí, tam jsem byl vcelku spokojen, i když je jasné, že i zde se dalo vymyslet plno nejrůznějších věciček a zlepšováků. Navíc všechny tratě (až na poslední, bonusovou) působí dosti uniformně, takže po delším hraní vás jistojistě začnou nudit. Také je zde menší nelogičnost. V jednom z prvních kol jedete po některé ze sjezdovek, na níž je tak a tak vytyčena závodní trať. Pokud se na ni ale vrátíte v některém z kol finálových, tak nejenže je trať vytyčena v některých místech jinak (což je samo sebou docela logické), ale dokonce i Alpine Racer 3 lesní úsek, kterým jste již projížděli, je delší a hustší než minule. Holt, to se pozná vyspělá technologie.

Mám-li se vrátit ještě k samotnému závodění, pak musím zopakovat, že je opravdu vcelku dosti zábavné, ale mohlo by rozhodně být ještě mnohem zábavnější. Na vině je poněkud neohrabané ovládání, kdy celou hru kontrolujete v podstatě jen analogovou páčkou. To sice není nikterak tragické, ale tak nějak jsem nezaznamenal, že by se dalo smysluplně přibrzdit, takže pokud je váš jezdec rychlý, ale není moc dobrý v zatáčení, tak se do některých zatáček prostě nevejdete. Škoda. Na druhou stranu je ale nutno říci, že hra s tímto prvkem jaksi implicitně již počítá, protože i tak máte šanci na vítězství poměrně velikou.

Poněkud větším zklamáním je ale technické zpracování. Grafika sice není nikterak špatná, ale řekněme si na rovinu, že po zhlédnutí technicky parádního intra čeká člověk prostě víc. Jak jezdci tak i okolí jsou zbytečně pixelovatí a objekty na tratích navíc i poněkud hranaté. Tady si myslím, že nebylo potřeba nutně zůstávat u automatové předlohy. Podobně ochuzené jsou i zvuky, takže každá postava má pouze pár hlášek a oslavnou či poraženeckou repliku v cíli, přičemž v případě některých slečen-závodnic tyto proslovy docela trhají uši. A abych pravdu řekl, ani si už nepamatuji, jaká je ve hře vlastně hudba.

Takže obligátní shrnutí. Alpine Racer 3 rozhodně není špatná hra a mě osobně opravdu bavila. Bohužel ale není ničím extra a na trhu je nespočet titulů, které ji překonávají jak v technickém zpracování, tak kupříkladu v rozmanitosti. A hlavně v životnosti. AR3 je totiž opravdu hodně krátká záležitost. Mohu jej tak doporučit pouze jako příležitostné arkádové zpestření. Těžko ovšem říci, zdali stojí zato, dát plnou cenu za hru, která vám většinu času bude ležet v polici. Děkuji za pozornost.

Alpine Racer 3
Výrobce/Vydavatel Namco/SCEE
Další ovladač: ano