Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Alundra - nejlepší akční RPG pro PSX

  12:00aktualizováno  27. července 11:06
Hledáte nejlepší akční RPG pro PSX? Právě jste ho našli, je to Alundra. Už je to nějaký ten rok, co k nám zavítal malý a sympatický elfí chlapík se schopností vstupovat do lidských snů a je jen velká škoda, že v galerii kvalitních akčních RPG zůstává na této platformě trochu osamocen.

Alundra Začnu trochu zeširoka. Zelda pro SNES byla na začátku devadesátých let v oblasti akčních RPG možná stejně revoluční, jako její pozdější a co se týče herních mechanismů velice podobná 3D inkarnace s přívlastkem Ocarina of Time. Nicméně pro mne osobně se vrcholem na tomto poli stal (pochopitelně v době 16-ti bitů) legendární Landstalker od formy Climax. Lidé z uvedené vývojářské skupiny mají na svědomí taktéž zde recenzovanou Alundru a pokud jste už měli tu čest s Landstalkerem, velmi brzy zjistíte, že v případě Alundry se z hlediska herních nápadů mnoho nezměnilo. Což by koneckonců nevadilo. Ale přichází stagnace i po technologické stránce, což z pohledu 32-bitů není právě dobrá vizitka. Čili Alundra je stejně jako Landstalker prezentovaná „jenom“ jako 2D hra. Tady trochu odbočím. Je totiž zvláštní, že 32-bitový Sega Saturn, o němž bylo obecně známo, že je slabší oproti PSX ve 3D aplikacích, dokázal hned zkraje nabídnout trojrozměrné akční RPG jako Virtua Hydlide či zejména Dark Savior (což byl, mimochodem, další počin tvůrců Landstalkera s originálním soubojovým systémem a nelineárním dějem), zatímco výkonnostně silnější PSX až později kontroval vizuálně nepříliš hezkými 3D pokusy jako Granstream Saga či Brave Fencer Musashiden. A tak s ohledem na tyto PSX počiny ještě můžeme grafickou podobu Alundry ve 2D kvitovat s povděkem. Protože k čemu 3D svět, který absolutně nedokáže zaujmout? Ale přesto si neodpustím štiplavou poznámku. Pokud na stařičké konzoli Sega Mega Drive ještě dnes můžeme hrát zcela konkurenceschopné (vůči 32-bitům) akční RPG s názvem The Story of Thor, je trochu záhada, kam se poděl um programátorů, pominu-li fakt, že Alundra akčních RPG je na moderních konzolích obecně hrozně málo! A opravdu kvalitních ještě méně…

V jednom bodě jsou však Landstalker a Alundra stále nepřekonatelní. Obsahují skvělá puzzle. Málo platné, ačkoliv je Zelda kvalitní, zdaleka nenabízí takové zajímavé rébusy. Nejsem žádný Bilbo Pytlík, ale hádanky se mi prostě líbí a textové hlavolamy prezentované v Alundře patří k tomu nejlepšímu, s čím jsem se v této oblasti na konzolích setkal (pravda, Light Crusader byl také skvělý, a abych nemluvil jenom o 16-ti bitech, tak takový první díl Dino Crisis je v tomto směru sakra dobrý – ale zde to je trochu jiný žánr). No nic, myslím, že právě nastal příhodný čas věnovat se plně naší retro recenzi, takže pusťme se do toho.

Jak příběh začíná, našeho hlavního hrdinu Alundru zastihneme na lodi. V Alundrových snech se totiž začíná objevovat tajemný Lars, jeden ze strážců pečeti, za jejíž branou se již 1000 let ukrývalo zlo - démon Melzas. Lars ve snu vyzývá Alundru k cestě do nové země, kde má pomoci lidem vesnice Inoa. Loď, na níž se Alundra plaví, sice vzápětí ztroskotá v bouři, ale řízením šťastného osudu našeho hrdinu vyplaví moře na písčitý břeh, kde se ho ujme starý Jess, jeden z obyvatelů již zmiňované vísky Inoa. Jen co se Alundra trochu vzpamatuje, čeká Alundra ho první velká zkouška. Musí zachránit několik lidí od nepříjemných děsů, které stravují jejich duši a tělo. Jenomže snové představy lidiček mají za sebou mnohem hrozivější příčinu – za vším je povstání démona z temnot Melzase, který chce ovládnout celý svět a zničit lidskou rasu. Jako Alundra se mu sice dokážete postavit, ale boj to bude více než bolestivý, neboť krutý Melzas stihne během hry poslat do tenat smrti mnoho nevinných lidí z vašeho okolí. Bohužel, byť jste v tomto dobrodružství úspěšní, není cesty, kterak je zachránit.

Výbornému příběhu napomáhají četné textové dialogy s NPC (nejenom s těmi ve vesnici) a nutno říci, že story celkově patří k největšímu pozitivu tohoto titulu. Grafické zpracování je, jak již bylo naznačeno 2D, s nešťastnou snahou o zohlednění 3D prvků jako např. terénních aspektů, takže za některými objekty bude vaše postava schovaná apod. S tím souvisí jedno obrovské negativum, které Alundra kvůli tomu má. Zkreslování vzdálenosti a výšky. Při častém plošinovkovitém přeskakování se totiž velmi špatně odhaduje, kam bude nejlepší skočit a jakou platformu je právě nutno zdolat. Nevyhnutelné absolvování některých obtížnějších úseků znovu a znovu kvůli těmto pochybením je tím pádem vysloveně mrzuté, ne-li přímo otravné! Jinak je grafická skladba v rámci svých možností velmi pěkná, scenérie (zejména ty snové) slují velkou variabilitou a nepřátelé, ať již divoká stvoření této části světa či přisluhovači Melzase, jsou poměrně rozmanití. Interakce prostředí obnáší obvyklé Alundra vysekávání travin (kde občas zbude nějaký peníz pro sebrání), pozdější devastaci k tomu určených kamenných bloků a další flóry, přenášení a házení některých specifických objektů (tady také na hlavu nepřátel) a naposled samozřejmě aktivování rozličných přepínačů a pákových mechanismů.

Hudební část hry je spíše průměrná, třebaže tu najdeme něco velmi interesantních songů, výstižně podkreslujících atmosféru dané oblasti či momentální situace, většinu herního času strávíte za doprovodu příliš hlasité a opakující se znělky, což je zanedlouho docela únavné.

Hlavní postava v zásadě disponuje dvěma druhy ataku pro každou ze zbraní, jejichž výčet tvoří kouzelné hůlky a jakýsi řemdih na střední vzdálenost, meč na blízko a konečně luk pro atak z bezpečné distance. Typový výčet zbraní je velmi sympatický, a byť se omezuje ve své podstatě na opakované tisknutí jediného tlačítka pro hlavní útok, samozřejmě na jistou strategii boje dojde, neboť každá kreatura má své slabiny a tomu pak uzpůsobíte svůj styl. Kapitolou samou pro sebe jsou koncoví bossové. Oproti japonské verzi byla markantně zvýšena obtížnost, pročež hlavní bossové slují opravdu velkou odolností. Určitým východiskem z nouze budiž možnost použití magie, škoda jen toho mála magických bodů pro Alundra čtyři elementární kouzla. Se soubojovou fází bohužel nic nenaděláme, na druhou stranu není mnoho her, které by v tomto bodě nabídly nějaké komplexnější zpracování – dva díly The Story of Thor a 64-bitové Zeldy jsou v tomto směru čestnými výjimkami.

Tak dále. Vylepšování parametrů hlavní postavy je pro tento žánr standardní. Postupem ve hře, konkrétně splněním každého z úkolů, navyšujete hodnotu své životní energie (jednotlivé dílky života si za poctivě sebrané peníze také kupujete) a dále získáváte nové propriety, které vám propůjčují nové dovednosti a díky nim se otevírají předtím ukryté či nepřístupné cesty vpřed. Ze začátku umíte toliko chůzi, běh a skákání přes platformy. Později přibude např. plavání či zvedání objemných objektů. Nezastupitelné místo patří možnosti vylepšování zbraní a zbroje, pročež výše uvedené mimo jiné vyměňujete za ve hře nalezené specifické symboly. V přehledně designovaném inventáři mají své neodmyslitelné zastoupení také četné uzdravovačky (ve formě bylin) a elixíry, neboť dungeony jsou opravdu rozsáhlé, plné pastí a nástrah a nepřátel lačnících po vaší smrti. Třebaže svět Alundry není na první pohled dvakrát velký, snové dimenze a další a další předtím skryté dungeony zaručují jistých několik desítek hodin čistého herního času pro konečné dohrání. Navíc je tento titul velmi obtížným kusem, už jenom těch hádanek, jež jsem zkraje zmínil. To znamená, že pakliže s tímto žánrem nemáte příliš zkušeností, vyberte si nejprve něco méně náročného…

Alundra Tady se nabízí otázka. Nejlepší akční RPG na PSX a tak „nízké“ hodnocení? Tak za prvé, 70% je pro mne synonymum pro DOBROU hru. A za druhé, byť to zní vůči tomuto titulu krutě, v jeho případě trochu platí, že je to jednooký mezi slepými král. Neboť jaký tu máme v žánru akčních RPG výběr: Diablo, Darkstone, Blood Omen – izometrické pokusy, z nichž je zdaleka nejlepší ten poslední jako netradiční upírské RPG. Svébytné Deception se svým zajímavým herním systémem ala Pán jeskyně, v němž stavíte do cesty dobrodruhům všelijaké nástrahy a potíže. Na Dragon Valor od Namco raději zapomeňte. Série King’s Field z vlastního pohledu se From Software příliš nepovedla, ostatně jeho hry na PS2 (Evergrace, Eternal Ring) dopadly zrovna tak. No a naši skromnou hitparádu poražených uzavírají plošinovkovité projekty od Squaresoftu jako Brave Musashi či Threads of Fate. Takže prohlédneme-li si kandidáty, musíme přese všechno říci, žádná sláva – i přes tu snahu. A v případě N64 – nebýt dvou dílů Zeldy, tak by to pro tuto platformu dopadlo ještě daleko hůře. A Dreamcast? Climax Landers je další nepovedený pokus o znovuvzkříšení legendy se jménem Landstalker. Ale zpět na PSX. Alundru rozhodně berte a stejně rozhodněte zapomeňte na díl druhý, který má kvalitativně společné toliko jméno. Á propos. Obsah krabičky titulu Alundra obsahuje kromě výborného manuálu také skromnou mapku světa, v němž se tento příběh odehrává. Což je koneckonců příjemný bonus…

Alundra
Výrobce/Vydavatel Matrix/Working Designs
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ne/ne
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, jeden blok
Verdikt: Třebaže Alundra nenabízí nic nového a převratného, stále se dobře hraje a pro fanoušky RPG ve svém žánru znamená dobrou koupi.
Hodnocení: 70%

Autor:
Témata: Diablo, Loď, software, Zelda
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

novinky 14. 4. 2024 16

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

magazín 12. 4. 2024 91

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

retro 11. 4. 2024 16

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

novinky 11. 4. 2024 28

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

novinky 13. 4. 2024 7

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

novinky 18. 4. 2024 5

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

magazín 18. 4. 2024 0

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

novinky 17. 4. 2024 1

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

novinky 17. 4. 2024 4

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...