Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

America's Army - dojmy z boje

  12:00aktualizováno  12:27
Máte rádi zelenou? Řadíte se mezi obdivovatele legendární U.S. Army? Pokud ano a nebude vám vadit trocha buzerace, jež k vojně odjakživa patří, pak je America's Army hra právě pro vás. Pokud jste náhodou občanem USA, kdoví? Třeba právě ve vás nalezne vaše armáda dalšího nováčka. Pokud ne, můžete si to plně vynahradit ve Vyškově.

America's Army

Nestává se často, že by propagační hra k sobě poutala mnoho pozornosti. Většinou proto, že když je hra propagační, bývá také nízkorozpočtová, což se v mnoha případech rovná výrazu nekvalitní. Nicméně v případě America's Army (AA) tomu bylo trochu jinak, celý projekt je totiž vyvíjen pod křídly jedné z největších a bezesporu nejpodivnějších :o) organizací na světě - samotné U.S. Army. Hra má sloužit jako propagační materiál a usnadnit nábor nováčků, kteří si budou moci touto elektronickou formou ozkoušet roli vojáka, jedné z mnoha zpracovaných reálných jednotek. Vojsko si od této hry slibuje zvýšení zájmu mladých mužů a žen o službu a dává všem možnost trochu nakouknout pod pokličku této obrovské mašinérie, se kterou se velikostí mohla měřit snad jen bývalá armáda bývalého SSSR.

Dlužno dodat, že to je poprvé, co někdo takovýto záměr realizoval. Využití technologií počítačových her pro různé simulátory není nové (ani naopak), ale tyto trenažéry byly většinou určeny pro interní použití, nebo pro klasický prodej jako komerční tituly. Tím narážíme America's Armyna další zajímavost AA - bude totiž (jako každý správný reklamní materiál) šířena zdarma - což jistě mnohé zelené srdce potěší, zvláště když je tu možnost (respektive nutnost) hrát hru po internetu. Právě rozvoj internetového hraní hodně omezil nelegální kopírování her, častou poviností vlastnit pro online hraní unikátní číslo. To v případě AA odpadá, postačí, když seženete dostatečně rychlé připojení a hru si stáhnete. Tuto možnost máte ode dne nezávislosti (čtvrtého července). Učinila tak i naše redakce a pokud nepatříte mezi šťastlivce s levným a rychlým internetem, čtěte dále.

První spuštění hry se obešlo bez jakýchkoliv cavyků (intra :o), ale tak už to v armádách asi chodí. Prostudoval jsem si nastavení klávesnice, upravil grafické detaily a rozlišení a klikl na "Přihlášení do služby". To se skládá z několika úkonů. Předně musíte hru opět vypnout a přes internetový prohlížeč si zdarma vytvořit online profil svého vojáka. Trochu pakárna, ale tak už to v armádě asi chodí. V profilu vyplníte krátký standardní dotazníček, zvolíte jméno a heslo. Systém vám odešle e-mail, kterým svoji registraci potvrdíte. Nyní je vaše armádní identita připravena a můžete se America's Armyvrhnout do boje. V tuto chvíli na mne dolehl další neduh dema (ve finální verzi to má být opraveno) - nemožnost se do hry připojit přímo, musíte z internetu stáhnout prográmek GameSpy: Arcade, který vám servery vyhledá.

Za chvíli kdy jsem našel volný server s dobrým pingem (někde ve Francii, u nás pokud vím zatím nefunguje ani jeden) a připojil jsem se do hry. Jaké však bylo moje zděšení, když mi server vypsal, že pro právě probíhající misi nemám kvalifikaci! Trochu rozzuřen buzerací jsem tedy klikl na položku Tréninkové mise a zaškrtl základní zbraňový výcvik. Ten trval asi deset minut a byl to víceméně pěknej vopruz :o). Splnil jsem ho na výbornou (40 časovaných terčů, 40 nábojů, 38 zásahů) - seržant mi pogratuloval a odeslal moje výsledky na velitelství (hra je uploadla k mému online profilu). Se splněním základního výcviku ve střelbě se mi otevřel další - opičí dráha. Prvně jsem si myslel, že právě toto nebude sebemenší problém, avšak když jsem napotřetí dráhu neproběhl, začal jsem vidět zeleně. Právě zde se armádní buzerace projeví nejvíce - seržant mne při každém nepředpisovém překonání překážky častoval "armádníma cintama" typu: "This is maybe your way, but not the army way" atd.. To mne trochu America's Armyvytočilo, nicméně po asi desátém oběhnutí buzerplacu s překážkami se mi povedlo vše předpisově a v časovém limitu. Na další tréninky jsem neměl sílu, avšak i s těmito dvěma se mi otevřelo mnoho online serverů (návod jak si založit vlastní, najdete na této stránce).

Pak již hraní probíhalo víceméně podle mých představ. Hra je (ač postavena na postarším Unreal enginu) poměrně náročná, jak na hardware, tak na rychlost internetu. Pohybuje se v ní totiž poměrně dost hráčů a síťový kód není ještě příliš optimalizovaný - proto jsem měl mírné problémy s plynulostí. Rychle jsem si však zvykl a posléze se stal plnohodnotnou součástí týmu. Právě tým je základem této hry, stejně, jako je základem funkčnosti (nejen) americké armády. Musíte dávat velmi dobrý pozor, jak se vaše jednotka pohybuje a nemá moc cenu se odtrhnout a jít něco kutit na vlastní pěst. Hrdinství je poslušnost, asi tak bych to shrnul. Průběh hry bych nejvíce přirovnal k titulu Tom Clancy's: Ghost Recon, nebo SWAT3. Jedná se o velmi realistickou simulaci boje. Pohyb vojáků je propracovaný, jsou k dispozici až tři rychlosti pohybu (chůze, běh, sprint) a tři polohy (sed, klek, leh). Pokud se plazíte, nevidíte logicky zbraň, protože plazit se a zároveň mířit "emšestnáctkou" moc nejde. Stejně tak zapomeňte na střílení v běhu, ze žebříku atd. Hra se prostě snaží o America's Armyrealističnost na každém kroku, což jí jde k duhu. Pokud jste hráli některý z podobných titulů, nebude vám činit sebemenší problém se s AA sžít.

Hra skýtá množství sympatických detailů. Například podobně zpracovaný systém zranění, jako byl ve výše zmíněném Ghost Recon. Jedna kulka vás může zabít, ale i zranit a zranění se pak odrazí na vašich schopnostech. Zhorší se míření, zpomalí pohyb - prostě tak jak by to mělo být. Střelba se také nese v tomto duchu - je možné střílet jednotlivé rány, nebo dávky po třech. Střílet lze i přes mířidla, což zmenší přehled o tom, co se děje kolem vás, ale zase s sebou nese zpřesnění zásahů. Zajímavostí jsou i granáty, které mají dva módy - můžou být odjištěny při odhození, nebo již v ruce (to jsem zjistil v momentě kdy mi jeden bouchnul v náručí :o).

Nudit se rozhodně nebudete a s přibývajícím časem a počtem absolvovaných misí se bude vaše pozice v týmu zlepšovat. Nespornou výhodou je uložení vašeho profilu na hlavním serveru hry - ten se pak nahraje, ať již se připojíte k jakémkoliv ze serverů, roztroušených po světě. Dalším plus mají autoři za zaznamenávání škodivců. Ti co America's Armyonlinovky hrají, jistě ví o čem mluvím. Nezřídka se vyskytne nějaký naprostý idiot, který začne střílet vlastní tým a kazit tak hru. V AA by o toto mělo být postaráno. Občas se náhodou stane, že někoho zraníte granátem, ale každé toto pochybení se do vašeho profilu zaznamená a pokud přesáhne určitou hranici, půjdete do basy (váš online profil bude na určitou dobu pozastaven). Avšak najdeme zde i jednu nepříliš šikovnou věc. Oba týmy reprezentují U.S. Army, avšak protistranu vidí jako teroristickou jednotku vyzbrojenou kalašnikovy - takovýto přístup mi přijde trochu směšný a dětinský. Je to však daň propagandistickému zaměření hry, jedná se přeci o náborový prostředek americké armády a ne teroristů.

America's Army vypadá velmi dobře a nadějně. Postupem času by mělo být zpracováváno stále více jednotek a hra by měla narůstat. Pravděpodobně pak bude stačit stáhnout několikamegový update a nebude třeba znova tahat tak velký objem dat, což je řešení více než rozumné. Nezbývá nám tedy, než si počkat na září, kdy má být k dispozici oficiální plná verze. Hra má své neduhy, jako třeba buzeraci na cvičišti, ale i ta je užita v rozumné míře a věřím, že nováčkům, který tento žánr moc nehrají, přijde vhod. Mě osobně trošku chyběla možnost tyto mise přeskočit, ale v americké armádě má vše řád, a tak to vypadá i ve hře. Pokud tedy chcete alespoň virtuálně nakouknout pod pokličku U.S. Army a máte k zelené kladný vztah, neváhejte a určitě po America's Army: Operations Recon (jak zní celý název tohoto dema) sáhněte, nebudete litovat.

Autor:




Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Další z rubriky

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.