Herní studio Motion Twin funguje bez šéfů a všichni zaměstnanci berou stejně

aktualizováno 
Nezávislá studia přistupují k vývoji her neortodoxním způsobem. Francouzští Motion Twin se označují za anarchosyndikalisty, nemají proto žádné šéfy a všichni jejich zaměstnanci berou stejný plat.

Nezávislé studio Motion Twin | foto: Motion Twin

Nezávislé studio Motion Twin sice nepatří mezi největší hvězdy herního průmyslu, ale za svoji sedmnáctiletou historii má na kontě už slušnou řádku úspěchů. Jejich největším hitem je asi loňská retro akce Dead Cells, která kromě PC vyšla i na X1, PS4 a Nintendu Switch. Jinak se však tito Francouzi specializují především na online multiplayerové hry, které přinášejí pravidelný zisk.

Nezávislé studio Motion Twin

Na první pohled není na studiu Motion Twin nic výjimečného.

Od desítek podobných herních studií, které můžeme najít po celém světě, se však zásadně liší svojí firemní politikou. Sami sebe označují za anarchosyndikalisty, což v jejich pojetí znamená, že místo klasické podnikové struktury nemají žádné šéfy a veškerý zisk si dělí rovným dílem. Ať už je někdo ve firmě měsíc, nebo 10 let, ať dělá grafiku, programuje, nebo se stará o sociální sítě, dostává stejný plat jako jeho kolegové. A taková praxe se zatím osvědčila.

Dead Cells

Hry Dead Cells se prodalo přes půl milionu kusů.

Jeden ze zakladatelů studia Sébastien Bénard řekl pro magazín Kotaku, že tvorba her je týmová práce a není možné nijak odlišit, čí příspěvek je pro dobro celku důležitější než jiný. 

O zásadních rozhodnutí dalšího směřování firmy se vede diskuse napříč celým týmem a pokud neexistuje jednoznačný konsenzus, prostě se o výsledku jednání demokraticky hlasuje. Tato praxe se studiu osvědčila a platy ve studiu prý zhruba odpovídají oborovému průměru. Aby to však celé fungovalo, nesmí být studio příliš velké. Maximum je prý 15 lidí, více už se prý neosvědčilo.

Nezávislé studio Motion Twin

V kancelářích studia Motion Twin to vypadá stejně jako v každé druhé IT firmě.

Celý přístup působí neortodoxně, ale v porovnání s praxemi v nadnárodních korporátech působí ideálně. Práce v herním průmyslu je totiž daleko tvrdší, než si lidé představují. 

Výjimkou nejsou ani několikaměsíční období před vydáním hry, kdy zaměstnanci často několik měsíců dělají klidně 16 hodin denně (tzv. crunche viz náš starší článek). Ani Motion Twin se této praktice nedokážou zcela vyhnout, poté se to však snaží všem vynahradit.

„Za pár let budeme nejspíše vtipkovat o pracovních podmínkách v herním průmyslu, protože jsou očividně směšné a neefektivní. Lidé prostě nejsou zdroje na jedno použití,“ shrnul svoji filozofii Bénard . Otázkou však je, jestli by s těmito praktikami nezmizela i superdrahá AAA produkce jako taková.

Autor:

Nejčtenější

Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

Fallout 76

Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

EA odstraňují ze svých her sportovce obviněné z násilí proti ženám

FIFA 19

Hvězda amerického fotbalu Kareem Hunt byl propuštěn z týmu Kansas City Chiefs kvůli fyzickému napadení mladé dívky....

Counter-Strike je nově zdarma a někteří hráči to špatně nesou

Review bombing hry Dota 2

Legendární střílečka přešla před pár dny do režimu free 2 play a mnoho zkušených hráčů to Valve nedokáže odpustit. Bojí...

Další z rubriky

Playstationová exkluzivita Journey vyjde příští rok i na PC

Journey (PS4)

Mezi všemi těmi novinkami, které byly představeny na včerejším předávání „herních Oscarů“, trochu zapadla informace, že...

V nové kampani Battlefieldu hrajeme za nacisty a střílíme spojence

Battlefield V: The Last Tiger

Po menším zdržení včera vyšel očekávaný update pro válečnou střílečku Battlefield V. Přinesl spoustu nového obsahu,...

Mortal Kombat znechutí puritány i po jedenácté

Mortal Kombat XI

Legendární bojovka se již příští rok dočká desátého pokračování, které bude minimálně stejně krvavé a násilné jako...

Najdete na iDNES.cz