Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Anarchy Online – skvělé sci-fi MMORPG

  12:00aktualizováno  21. března 10:08
Autoři této poměrně nové onlinovky se rozhodli jít doposud nevyšlapanou cestou a místo osvědčeného fantasy světa vytvořili sci-fi prostředí planety Rubi-Ka, oplývající v tomto žánru neobvyklým audiovizuálním zpracováním a obrovskou detailností, která doslova bere dech. Stane se Anarchy Online legendou?

Anarchy OnlineJiž je tomu více jak půl roku, co společnost Funcom vydala novou MMORPG Anarchy Online. Nutno však podotknout, že na začátku vše vypadalo opravdu bídně. Po příliš krátkém betatestu, který provázelo téměř každodenní patchování, se autoři i přes spousty chyb nerozhodli vydání hry o pár měsíců odložit (možná se příliš obávali fantasy MMORPG Dark Age of Camelot), ale z hráčů sprostě vytvořili jakési "platící betatestery". Ti se po zakoupení originální verze a odvádění pravidelného měsíčního poplatku stále utápěli v nedostatcích, někdy přímo fatálních. Netrvalo však dlouho a chyb se naučili využívat k lehkému vývinu špičkově vycvičených postav. Svět této potencionální bomby na poli onlinovek se tak zvrhl v naprostou frašku. Situace se naštěstí začala pomalu ale jistě zlepšovat, evropská verze hry byla již zbavena valné většiny fatálních chyb a planeta Rubi-Ka se pomalu ale jistě plnila novými obyvateli. I já jsem se nakonec nechal zlákat a vrhnul jsem se do nepředstavitelně rozsáhlého sci-fi dobrodružství, kterému jsem zcela propadl.

Ale vezměme to pěkně od začátku. Po nainstalování, registraci a otravném stahování nových patchů jsem se konečně dostal do hry, která spoustě milovníků onlinovek od základů změnila jejich dosavadní život. Ačkoliv se většina MMORPG odehrává v prostředí čistého fantasy, v případě Anarchy Online se autoři rozhodli jít doposud nevyšlapanou cestou science fiction. I když mnozí zasvěcení na toto pojetí nahlíželi spíše pesimistickým pohledem, jejich námět sklidil překvapivě veliký úspěch. Anarchy OnlineCelá hra je postavena na konfliktu mezi vládnoucí korporací Omni-Tek a vzbouřeným Klanem, jehož stoupenci se nechtějí smířit s organizovaným a striktně nalinkovaným řádem. Na tento velký rozpor z pozadí dohlíží Neutrálové, kteří necítí potřebu přidat se ani k jedné ze znesvářených stran. Planeta Rubi-Ka je tak z politického hlediska rozdělena na dvě velká území, mezi nimiž se jako v kleštích nacházejí své teritorium hájící Neutrálové, jež nemají v lásce jak stoupenci Klanu, tak Omni-Teku. Postavit se s nezájmem k takovému konfliktu je opravdu nehorázné.

Na začátku si samozřejmě musíte vytvořit postavu. Nejdříve si vyberete ze čtyř různých ras. Úplně nejvíce podobní lidem jsou první Solitus a stejně jako v ostatních RPG, jsou i zde nejvšestrannější. Druhou rasou jsou Opifex, kteří jsou velmi obratní a inteligentní a náramně se hodí například na povolání Agent nebo Trader. Nejzvláštnější jsou bezpochyby Nano. Jejich těla jsou speciálně uzpůsobena pro komunikaci s nanoboty a nanoimplantáty, a tak inklinují k "magicky" založeným povoláním, jako například Nano-Technician nebo Meta-Physicist. Všechny tři zmiňované rasy byly oboupohlavní, jako čtvrtá však přichází Atrox. Tito jedinci se na muže a ženy nedělí a jakmile je spatříte, ihned zjistíte, proč tomu tak je. Jde o hromotluky s obrovskou výdrží a silou, kteří se specializují na všechny druhy boje. Jakmile si tedy vyberete rasu (popř. pohlaví), je na řadě volba vzhledu. K dispozici je velké množství obličejů, výška (malý, normální, vysoký) a tloušťka (hubený, svalnatý, silný). Anarchy OnlinePoté již následuje výběr povolání. Profesí je ve hře celkem 12 a výrazně se od sebe liší: Agent, Doctor, Enforcer, Engineer, Bureaucrat, Adventurer, Meta-Physicist, Nano-Technician, Trader, Fixer, Soldier, Martial Artist. Pak již zbývá jen volba strany, ke které se přidáte, tedy Omi-Tek, Klan nebo Neutrálové. Pokud si vyberete Omi-Tek, začínáte ve městě Omi-1, v případě Klanu se objevíte v Tiru a členství u Neutrálů vás zavede do Newland.

Tak či onak, pokaždé se objevíte v tréninkové zóně určené pro nováčky. Zde se seznámíte se základy hry, budete se cvičit v boji s prvními nepřátelskými NPC a monstry a rozdělíte si nabyté IP (Improvement Points – vylepšující body). Ty získáte vždy při přestupu na další úroveň (max. level 200) a rozdělujete je mezi velké množství různých vlastností a dovedností, jež se co do druhu překvapivě neliší u každé rasy a profese, ale pouze počátečními hodnotami a počtem IP, které do nich musíte při vylepšování vrazit.. Meta-Fyzika tak s trochou úsilí můžete vycvičit v boji s těžkými střelnými zbraněmi, ale nikdy to nebude mít takový efekt a bude vás to stát spoustu bodíků. "Skilly" jsou v Anarchy Online rozděleny do několika skupin, jejichž schéma částečně znázorňuje přiložený obrázek. Jistě si dovedete představit, že specializací je celá řada a jen jejich stručný popis by vydal na několik stran. Můžete se stát v podstatě kýmkoliv budete chtít. Bojovat kontaktním způsobem (meče, kopí, energetické štíty, kladiva, bojová umění atd.), na dálku (pistole, sniperky, laserovky, granáty, pušky, brokovnice atd.), vytvářet si "miláčky" (obranné či útočné roboty třikrát větší než vy sami, levitující zjevení atd.), Anarchy Onlinevyrábět a prodávat zbraně a implantáty, cestovat a stát se lovcem, měnit podoby (pták, přerostlý dvouhlavý pes atd.) nebo se třeba specializovat v ovládání nanobotů. Ty zde slouží ke "spouštění" programů. Součástí každého pořádného RPG jsou kouzla, která jsou ve sci-fi světě Rubi-Ka nahrazeny programy, k jejichž "spouštění" využíváte malé, ve vzduchu poletující neviditelné částečky zvané nanoboty. Narozdíl však od klasických zažitých systémů může v Anarchy Online programy využívat i bojovník. Jsou rozděleny do třinácti druhů (dvanáct profesí + jedna obecná skupina), a tak má každý přístup k obrovskému množství specifických pro dané povolání.

Jakmile se budete cítit dostatečně vycvičení a připravení vstoupit do města, opustíte tréninkovou oblast a vrhnete se vstříc dalším dobrodružství. V jednotlivých částech počátečních měst si teprve začnete uvědomovat, jak neuvěřitelně rozsáhlá a úžasná je tato hra. Vaším primárním cílem jistě bude vylepšování postavy a s tím související pořizování lepšího vybavení. Přiznám se, že zpočátku jsem se cítil jako ta pověstná jehla v kupce sena, kterou již nikdo nikdy nenajde – navždy ztracený. Postupně jsem do hry však začal pronikat a zjišťoval jsem, kde pořídím levné brnění, zbraně a implantáty, jaké programy se mi hodí, kde se dá koupit značkový kožený kabát a sexy prádýlko pro případnou virtuální přítelkyni, auta, lodě či letadla na rychlejší a bezpečnější cestování, kde se nechat tetovat atp. Veškeré vybavení ale stálo nemalé peníze, a tak jsem plnil různé úkoly a odvážil se dále do divočiny. Anarchy Online se může pochlubit skvělým systémem generování misí, po jejichž splnění získáváte peníze, zkušenosti, užitečné předměty a Anarchy Onlinetéž vám stoupá společenské postavení. U příslušného terminálu si vyberete buď sólo nebo týmový quest a z několika vlastností si zvolíte, jakého charakteru by úkol měl být (dobro / zlo, pořádek / chaos, otevřené prostory / tajné či zamčené místnosti, odměna peněžitá či zkušenostní atp.). Počítač vám následně vygeneruje několik misí, z nichž si můžete či nemusíte vybrat. Úkoly jsou různého charakteru, od zabití přes získání nějakého důležitého předmětu až po sledování určité osoby.

Během prvních pár desítek úrovní vám budou vyhovovat sólo akce, ale nepřátelé budou sílit a postupem času budete nuceni přidat se k nějaké partičce a podnikat společné výpravy. Není divu, ostatně na kooperaci jsou onlinovky postaveny. Hra v tu chvíli získává opět úplně jiný rozměr a každé povolání má v takové skupině dobrodruhů své místo. "Týmování" je přitom velmi jednoduché. Stačí jen nabídka a oslovený buď přijme nebo nepřijme. Jelikož se zkušenosti určitým způsobem dělí, rozhodně se nevyplatí spojovat postavy s větším levelovým rozdílem, neboť v tom případě méně zdatný jedinec, ač se účastní boje, nedostává zhola nic.

Už jen z těchto málo informací je vidět, že Anarchy Online je zpracovaná do nejmenších detailů. Jednou z dalších úžasných věcí, na které jsem během svého pobytu na planetě Rubi-Ka narazil, je "síť" (Grid). Jestliže máte dostatečně vyvinutou schopnost práce s počítačem, můžete se pomocí příslušného terminálu napojit a velice rychle tak cestovat přes velké vzdálenosti Anarchy Online(viz. obrázek). Za zmínku stojí též různé upgrady do obyčejné mapky v horním rohu, sloužící k lepší orientaci. I pro aktivaci tak triviální věci, jakou je směrová šipka místo tečky znázorňující vaší postavu, potřebujete mít dostatečně vysokou schopnost Map Navigation a příslušný updatovací program. Autoři též dobrým způsobem pojali smrt, jejíž ztvárnění je v onlinovkách dosti zásadní. Pokud si postavu ve speciálních terminálech za příslušný peníz pojistíte, přijdete v případě skonu pouze o zkušenosti, které jste získali až po tomto pojištění. Předměty se vám po nějakém čase obnoví v "Reclaim" terminálech a dočasně snížené schopnosti se dříve či později vrátí do normálu.

Ovšem ne vše je tak růžové, jak to na první pohled vypadá. Například ztvárnění bojů není úplně ideální a svým způsobem tak degraduje PvP souboje, které jsou nudné a lákají málokoho. To je dle mého názoru velká škoda, neboť právě velké hraniční souboje mezi jednotlivými organizacemi by jinak byly naprosto perfektní a struktura Anarchy Online k nim přímo vybízí. Dalším neduhem je práce kamery. Můžete jí sice libovolně otáčet, ale orientace v interiérech je díky jejímu nešťastnému provedení místy nulová. Pokud navíc ovládáte svalnatého Atroxe, užijete si své. Krom toho mi chybí jakýkoliv vývoj světa. Příběh je vyprávěn na oficiálních stránkách prostřednictvím videosekvencí a novinových článků Klanu a Omni-Teku, ale na samotnou hru to má pramalý vliv – uvidíme časem, jestli Funcom plánují něco zajímavého.

Anarchy OnlineTak jsem si odbyl i trochu té kritiky. Když však proti sobě postavím všechny klady a zápory, boduje Anarchy Online na plné čáře. Autoři nám nabízejí obrovský, do detailů vytvořený svět, jehož vizuální zpracování bere dech. Na okolních screenshotech a v galerii jsem vám "vyfotil" část města Omni-1 a okolí. Architektura je naprosto perfektní a mně nezbývá než smeknout. A to jsem zatím viděl pouze malou část hry a ostatní lokace doposud jen obdivuji z jiných screenshotů, kterých je plný internet. Doufám, že tam někdy též zavítám, ale v současné době na to jednoduše nemám prostředky. Ruku v ruce s grafikou jde i zvuková stránka hry, která je též dílem mistrů. Hudební skladby jsou natolik povedené, že kdybych měl možnost, neváhal bych s koupí soundtracku ani minutu.

Na závěr bych rád zdůraznil, že ač jsem u Anarchy Online strávil poměrně dlouhou dobu a vyzkoušel jsem si hru za všechny tři strany (Klan, Omni-Tek, Neutrálové), je tato recenze pouze letmým přiblížením gigantického světa, do kterého se v případě vaší investice (zakoupení originální hry + poplatky přibližně 450,- Kč měsíčně) ponoříte. Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když prohlásím, že recenzovat Anarchy Online je s trochou nadsázky srovnatelné s popisováním a hodnocením reálného života, neboť v této hře si vytvoříte svoje druhé já a ponoříte se do světa, o kterém jste doposud jen snili. Pokud jste tedy ochotní ještě zvýšit účty za telefon a velice rádi byste nakoukli do dech beroucího sci-fi prostředí, je pro vás Anarchy Online od Funcomu tou pravou volbou.

PS: Málem bych zapomněl poděkovat štědrému Holzbohrerovi ze sousedního Německa, který mi do začátku věnoval 20.000 kreditů a ušetřil mi tak spoustu trápení. :-)

Anarchy Online
Výrobce: Funcom
Vydavatel: Funcom
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Stáhněte si: screenshoty
Oficiální homepage: http://www.anarchy-online.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 700 MB HDD, 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 1 GB HDD, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: pouze
Verdikt: Vynikající MMORPG, odehrávající se na sci-fi planetě Rubi-Ka. Pokud se rozhodnete do hry investovat, chytí vás, sežvýká a nepustí. A jestli někdy přeci jen shodou náhod uniknete, bude z vás jiný člověk, ale bude to stát za to.
Hodnocení viz. recenze

Autor:




Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.