Anarchy Online: sci-fi nástupce Ultimy

  • 69
Vzpomínáte si na Ultimu Online? Pokud ne, tak vězte, že ve své době se jednalo o snad nejlepší a nejzábavnější hru svého druhu. Norská společnost Funcom nám koncem roku přinese jiný MUD, který by mohl Ultimu předčit. O co se jedná? O sci-fi RPG Anarchy Online.

Anarchy OnlineOd doby vydání první masivní multiplayerovské online RPG (s krásnou anglickou "zkratkou" MMORPG) se tento žánr zaryl pod kůži již mnohým hráčům a sám prošel rychlým a bouřlivým vývojem. Norská společnost Funcom nám nyní přináší další, kterou pojmenovala Anarchy Online. Ta by se měla od ostatních her tohoto stylu mírně odlišovat. Až doposud se totiž děj těchto her odehrával ve světě fantasy, který byl zabydlen kromě lidí i elfy, skřety, trpaslíky a dalšími. Anarchy Online se ale vydala hledat námět na druhou stranu SF&F - do sci-fi. Místo pohádkových vás tedy čekají rasy zcela lidské, které se od sebe liší díky rozlišným životním podmínkám a různým mutacím, které u nich v průběhu let vznikly.

Děj se odehrává v daleké budoucnosti na planetě Rubi-ka. V té době již lidstvo osídlilo valnou většinu "naší" galaxie a (téměř) všude vládne klid a prosperita, na čemž má zásluhu především hyperkorporace Omni-Tech a nanotechnologie, kterou Omni-Tech vyvinul. Tato technologie, která je schopna manipulovat s látkami na molekulární úrovni, je umožněna díky prvku Notum, který se vyskytuje právě pouze na planetě Rubi-ka. Je tedy pochopitelné, že Omni-Tech se ji snaží ze všech sil ovládat, aby nedošlo k ohrožení těžby Notumu a tím i základní suroviny pro nanotechnologii. Tyto aktivity se však příliš nelíbí obyvatelům Rubi-ky. Cítí se utlačováni a vykořisťováni a nehodlají to tak nechat. Všechny klany, ač rozdílné, se spojily a hodlají bojovat za svá práva. Některé silou, některé diplomacií a vyjednáváním, ale žádný z nich nehodlá sedět s rukama v klíně a čekat, co jim zítřek přinese.

Anarchy OnlineJiž je vám nejspíš jasné, jaké budete mít jako hráči možnosti volby. Buď se přidáte na stranu Omni-Techu a stanete se jedním z jejich téměř tří set miliard zaměstnanců, nebo se stanete členem jednoho z klanů na Rubi-ka. Jak již bývá zvykem, každá z možností má svá pro a proti. Jako zaměstnanec hyperkorporace máte lepší přístup k vybavení, ale zase jste ze strany svého zaměstnavatele více kontrolováni. Jako člen klanu máte sice horší přístup k vyspělým technologiím, ale zato nejste nikým a ničím vázáni a navíc máte místní obyvatelstvo na své straně.

Systém tvorby postavy je v Anarchy Online poměrně dobře propracovaný. Vybrat si můžete ze dvou pohlaví, čtyř různých ras a řady "profesí", jako je úředník, doktor, nanotechnik, voják a další. Do vínku navíc dostanete svůj vlastní dům, ve kterém budete bydlet, spát, skladovat si věci, a vůbec dělat to, co asi tak doma děláte. Co se týče samotné postavy, bude mít (jako obvykle) šest vlastností a více jak čtyřicet základních schopností. Ty je možné dále rozvíjet a specializovat, takže se nemusíte spokojit například s tím, že umíte průměrně zacházet s puškami, můžete se přímo specializovat na jeden konkrétní typ, který pak budete ovládat přímo bravurně. Že vám to něco připomíná? Ano, také jsem hrál Shadowrun.

Anarchy OnlineTvůrci Anarchy Online se při vývoji hry snaží poučit z chyb či pomýlení, u kterých došlo u ostatních her žánru MMORPG, nebo naopak co nejvíce zdokonalit ty vlastnosti a funkce, které se u hráčů setkaly s oblibou. Anarchy Online tedy bude vybudována kompletně v 3D enginu, svou postavu si budete moci upravit do těch nejmenších detailů (k dispozici je přes dvě stě různých obličejů) a obléci si ji také podle svého gusta. Dobře propracovaný by měl být i systém přijímání a plnění questů a spojování do skupin. Zároveň si ve Funcomu alespoň částečně posvítili na player-killery, neboli pékáčka. Zabíjení ve městech nebude díky "zklidňujícímu plynu" možné, přichází v úvahu až ve slušné vzdálenosti od nich. Jen tam tedy budete v potenciálním nebezpečí. Ale nebojte, to není jediné preventivní opatření. Kdo bude zabíjet jiné hráče, na toho může být vypsána tučná odměna a on sám se tedy stane žádaným terčem útoku. Pokud se navíc budete chtít dostat do jiného města a nebudete chtít riskovat cestu přes nebezpečnou pustinu, stačí použít síť podzemních drah, které jsou taktéž zaplaveny zklidňujícím plynem.

Co k tomu dodat? Ultima Online byla bezpochyby vynikající hrou, která měla jen několik málo slabých míst. Anarchy Online by ji mohla dokonce předčit. Uvidíme, jak vše nakonec dopadne, ale koncem roku, kdy by měla hra vyjít, budu netrpělivě stát před výlohami a vyhlížet, zda je už na pultech i u nás.


Témata: Galaxie