Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

aktualizováno 
Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.
80

Ancestors Legacy

Platforma: PC
Výrobce: Destructive Creations

  • Grafika
  • Historické zasazení
  • Přívětivé uživatelské rozhraní
  • Celková prezentace
  • Málo pestré kampaně
  • Kolísavá AI
  • Bugy

Herní karta

Skoro to až vypadá, že Vikingové jsou zombie tohoto roku. Éra zombíků ale už přestávala bavit i ty největší milovníky, takže už bylo načase. Měli jsme tu Northgard, nové Total War či God of War protkaný severskou mytologií. Ancestors Legacy v trendu pokračuje, přidává nám blízké Slovany a Germány a ostrovní Anglosasy. Hra je dalším titulem studia Destructive Creations, které před pár lety vydalo nemastnou, neslanou, ale za to silně kontroverzní střílečku Hatred. Ani Ancestors Legacy si v ničem nebere servítky a tentokrát to je jedině ku prospěchu věci, protože historie lidstva je temná a když se ťalo mečem do živého, krev tekla.

Dobýváme a pleníme

Hra vám nabídne čtyři již zmíněné národy, každý se dvěma kampaněmi (dvě kampaně zatím nejsou přístupné) plus skirmish a hru více hráčů. První kampaň je za Vikingy a začíná na poměry RTS (real-time strategy) atmosféricky. Konečně zase RTS, která chápe, že prezentace příběhu a jistá filmovost posouvají herní zážitek na další úroveň. 

Ancestors Legacy

Ancestors Legacy

Sledujete v bouři plující flotilu drakkarů blížících se k pevnině Británie. Jeden drakkar za druhým se tříští o čnící skaliska nebo projektily z katapultů. Pár lodí dorazí ke břehu, výsadky běží s nebojácným řevem proti obraně města. Jeden Viking se probojuje srdnatě až za palisádu, ale umírá. Pohled se oddaluje, ozývá se severský hrdelní zpěv a hra plynule přechází do klasického interfacu. Ať si myslíte o Hatred, co chcete, už v tamním traileru Destructive Creations prokázali talent pro práci s kamerou a v Ancestors Legacy svůj um ještě zdokonalili.

Hra sama sebe představuje jako RTS s menšími počty jednotek. Oddílů lze mít pouze deset, což vyžaduje velké množství taktiky. Většinu hry budete v početní nevýhodě. Paradoxně, jak je úvod první vikingské kampaně dechberoucí, zbytek představuje spíš klasickou RTS s příklonem k ofenzivě. Je to tutoriál pro zbytek hry.

Jiné kafe je už první mise druhé vikingské kampaně. S jedním plukem kopiníků a dvěma hrdiny musíte obsadit silně střežená kasárna. Samozřejmě dá rozum, že nemůžete s tak ubohou armádou napadnout kasárna bezhlavým útokem vpřed, a tak se ze hry stává pomalý stealth, kdy pomalu likvidujete jednu hlídku za druhou pastmi. 

Ancestors Legacy

Ancestors Legacy

Zase trochu odlišný zážitek se vám odehraje při kampani za Slovany. V roli polského krále Měška máte nelehký úkol sjednotit Poláky proti Germánům. Klany jsou ale rozhádané, a tak jim můžete buď pomoci vyšetřit pár „případů“, nebo se na to všechno vykašlat a prostě si vzít jejich oppida silou. Obtížnost, zábavnost a originalita misí kolísá. Některé jsou téměř nehratelné, jak jsou náročné, zatímco jiné zvládnete za pár desítek minut. 

Kolísavá je i umělá inteligence počítače, ten po vás jde jako slepice po flusu, aby jindy s klidem ignoroval, že právě pořádáte frontální útok na zcela nestřeženou hlavní základnu. U kampaní by určitě nevadilo víc originality v úkolech. První mise jsou ty nejoriginálnější a pak se už jede podle klasického mustru. Přitom potenciál tu rozhodně je.

Ancestors Legacy po vás chce, abyste využívali terénu, pastí, přepadů ze zálohy a všeho toho, co máme v historických RTS tak rádi. A zde to funguje také dobře. Například hrdina na sebe může strhnout pozornost, nalákat nepřátelské oddíly k jamám plným ostnů, které zatím postaví vaše družina a těch pár nebohých duší, které se nenapíchnou na hroty, dodělá ze zálohy další skvadra schovaná v houští. V některých případech se celá mise zvrhne v přepady z houští, ale úkoly vás nutí jít do mnohem riskantnějších přímých útoků. Úloha hrdiny je klíčová, je to nejsilnější jednotka a disponuje speciálními schopnostmi, takový tank, který toho snese opravdu hodně a ještě stihne udělat pořádnou paseku.

Ancestors Legacy

Ancestors Legacy

Pozor také na lučištníky - mají friendly fire. Když je necháte svéhlavě pálit po každém, kdo se nachomýtne, může to schytat mnohem víc vaše armáda než nepřítel a navíc ještě do zad, což je konečná.

Podobně jako v Total War i zde funguje systém kámen / nůžky / papír. Typů jednotek moc není, pár pěších, nějaká jízda a obléhací stroj. Typy se mírně liší národ od národa a stejně i jejich schopnosti. Proti lučištníkům půjdete se štítonoši, proti jízdě s kopiníky a tak dále. Prostor pro chyby moc není, tak jako se nůžky otupí o kámen, se jízda rozbije o kopí. Samozřejmě, že klíčové je i použití speciálních schopností, které zvyšují statistiky, nebo přepínání mezi obranným a útočným postojem. Bitky jsou docela rychlé. K přehlednosti by docela pomohlo lepší zvýraznění označených jednotek.

Ekonomika a vývoj

Každý národ potřebuje suroviny, aby mohl pokračovat v tažení nebo bránit svou posvátnou půdu. Ekonomiku budujete zabíráním vesnic. Každá vesnice disponuje určitými surovinami. Někde je jich víc a můžete jak pěstovat jídlo na farmách, tak i těžit dřevo nebo rudu. Za dřevo najímáte armádu a stavíte budovy. Nelze stavět volně, vše má v základně předdefinovaný plac. Vůbec ničemu to nevadí, ani obranným věžím, které se staví dostatečně smysluplně. 

Ancestors Legacy

Ancestors Legacy

V Ancestors Legacy je vše uzpůsobeno rychlému nerušenému hraní, tvůrci věděli, že největší zábava jsou střety, ne rozmýšlení, kam postavíte chatrč. A tak je to zde se spoustou dalších věcí. Co může být zautomatizováno, to zautomatizováno i je, ale ne do té míry, že byste si připadali o něco ochuzení. Skvělá je i možnost oddílu zavelet jedním kliknutím ústup a druhým ústup do hlavní základny, kde rovnou doplníte stavy a vyléčíte se. V soubojích totiž platí, že pokud se dva oddíly střetnou, nemohou se od sebe odtrhnout jinak než ústupem.

K ingrediencím moderních RTS patří i levelování jednotek a vylepšování vybavení. Nejde o nic šíleného, pár upgradů, které vám zlepší odolnost, průraznost či příjem a pak upgrade brnění přímo jednotlivých pluků. Levelování také není nic složitého, jednoduše si zvolíte, zda bude pluk víc defenzivní, ofenzivní, nebo rychlejší. Vše jednoduché a účinné.

Atmosférická a povědomá

Graficky je hra na velmi dobré úrovni. Postavy se pohybují realisticky, není ostuda přepnout na filmový pohled při šarvátkách a kochat se melou. Jelikož není moc her, které by nějak zobrazovaly náš kus střední Evropy, je příjemnou změnou zase jednou vidět povědomé scenérie, pole, kopce a údolí, tak typická u nás i dnes. Potěší i jistá návaznost na naše území v jedné z kampaní. Do hry skvěle sedí folklorní hudba, obzvlášť hrdelní zpěv perfektně dokresluje atmosféru. Ta je opravdu nezaměnitelná, polský rukopis je nesmazatelný.

Trochu zlobí technická stránka hry. Hra má i celkem originální bugy, třeba občasná neschopnost ukládat pozice. Z těch nepříjemných ještě stojí za zmínku nefunkční grupování jednotek a občasné zamrznutí mise v důsledku nespuštění triggeru. Hra disponuje českou lokalizací, která by ale zasloužila ještě trochu péče.

Tentokrát to vyšlo

Hatred jen šokovalo, Ancestors Legacy je dospělejší titul, který má v sobě stále dost z vývojářské svéráznosti. Historii prezentuje v její syrovosti, krutosti a špinavosti. Na RTS má až filmové vyprávění, které moderním RTS dost chybí a promyšlenou UI. Je to hra, kterou si zahrajete rádi, navíc kdy můžete hrát za Slovany? Škoda těch pár bugů a nepříliš originálních kampaní. Celková prezentace ale mnohé vykompenzuje.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

76 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 28 čtenářů

Témata: Legacy

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...



Najdete na iDNES.cz