Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Anno 1404 - stavitelova nirvána

aktualizováno 
Pokračování stavitelské série Anno chce zavést přístupnější ovládání, ale zároveň nahustit obsahovou stránku.

Anno 1404 (PC)

Anno 1404 (PC)V Německu vzniká poměrně velké množství her, ovšem z nějakého důvodu jsou většinou úspěšné hlavně uvnitř hranic země. Jistě, nějaké ty exportní artikly, jako třeba akční Crysis nebo strategii Settlers, Německo má, ovšem řada titulů je ve zbytku světa nápadně přehlížena.

Platí to například pro RPG Gothic, o kterém na Západě nikdo moc neví, ale třeba také pro sérii Anno, o níž ví sice více lidí, ale že by to byl nějaký prodejní šlágr v Americe či západoevropských zemích, o tom se mluvit nedá.

Přitom Anno je sérií, která si drží konstantně vysokou kvalitu, byť se člověk může trochu ztrácet v její posloupnosti (Anno 1602, Anno 1503, Anno 1701). Jak už v Německu bývá zvykem, jedná se o strategii, a to strategii budovatelskou a zaobírající se správě středověkými tématy. Je to pokaždé pěkná piplačka, která se ale pilným hráčům dokáže odvděčit.

Anno 1404 (PC)Ovšem i ve studiu Related Desings si uvědomují, že by to chtělo přece jen masovější publikum, a tak se pro čtvrtý díl Anno 1404 jali přepracovávat interface, aby byl o poznání intuitivnější a přehlednější. Zároveň však slibují ještě větší důraz na komplexnost herních systémů, bez nichž by Anno nebylo Annem.

Autoři dobře vystihli současný „simácký“ trend a rozhodli se poněkud více soustředit na požadavky jednotlivých občánků vašeho postupně se rozrůstajícího a zvelebujícího se ostrůvku. Prakticky všechno ve hře, ať už to jsou budovy nebo výrobní řetězce, je přiřazeno k jedné nebo několika potřebám. Jedná se o tyto: výživa, společnost, pití, víra, ošacení, zábava, bezpečnost a vlastnictví.

V podstatě neustále budete muset balancovat ve svých činnostech tak, abyste jednotlivé potřeby drželi v takových mezí, které zaručují postup na další civilizační úroveň. To je jakési gró vašeho snažení, odměna, ale i prokletí zároveň. Protože čím vyšší stupeň vyvinutosti společnosti, tím vyšší požadavky jednotlivců vás čekají.

Anno 1404 (PC)Dobrým příkladem je například výživa. Zatímco první zemědělci a obyčejný plebs se spokojí s chlebem a mlékem pro všechny a hned je spokojený, budoucí patriciové už brblají, když nemají pořádně tučnou kýtu. A co teprve šlechta – ta požaduje dokonce artikly z dovozu! Hráči, starej se.

Tento hospodářský systém slibuje mnohem větší provázanost a také více a komplexnějších výrobních řetězců. Ostatně, leccos napovídají už počty zboží. Těch bylo v minulém díle úctyhodných pětatřicet, ovšem v Anno 1404 se jejich počet ještě zdvojnásobil.

Uspokojení potřeb tak bude možné skrz řadu různých řetězců. Ovšem jejich poskládání nebude zase tak snadné, jelikož mají sestávat z většího množství jednotlivostí, tedy jasně rozděleného primárního, sekundárního a terciárního sektoru – samozřejmě v podmínkách středověku.

Anno 1404 (PC)Efekty jsou poměrně jasné. Čím déle budete hrát jednu partii, tím náročnější výzvy před vás budou postaveny. Nemělo už by se tak stát, že poměrně brzy vše vyženete na maximum a potom už jen se zalíbením zhlížíte na své dílo. Tentokrát se budete muset ohánět o poznání více a ve větším tempu, a to i v pozdějších fázích.

Důležitou roli má mít příroda a terén, který z ní vyextrahujete, respektive na který ji upravíte. Zpočátku si budete muset vystačit s tím, co bylo naděleno shůry a umisťovat budovny, manufaktury, výrobny, řemeslárny a zemědělcárny co nejefektivněji.

Samozřejmě tak, aby u nich byl přístup k potřebným surovinám, ale také tak, aby vymyšlený výrobní řetězec měl co nejkratší a nejlepší cestu. K tomu si připočítejte i základy marketingu, jako že obchody a tržiště by měly být blíže bohatších čtvrtí apod.

Vaše sídlo se už totiž nebude vyvíjet zcela rovnoměrně, což je jedině dobře, protože takhle v něm vznikne hned několik monokultur, nucených k nějakému pospolitému životu. Budou tu boháči, ale zůstane i chudina.

Anno 1404 (PC)A na ulicích se objeví první žebráci. O ně se můžete sice postarat a dát jim základní potřeby – to vás ale bude stát finance. Pokud tak neučiníte, budou okrádat měšťany, a v případě, že je vyženete za hranice města, udělají si terč z vašich obchodních výprav. Ideální řešení? Vyberte si sami.

Důležitým přídavkem do Anno 1404 je nová kultura, která doplní již stávající – západní. Jedná se o orientální svět, který si budete moct sami hezky vybudovat, ale také s ním z pozice západu obchodovat. První možnost je ale každopádně lákavější.

Zjistíte totiž, že orientálci mají zcela jiné potřeby a především staví na poněkud odlišných výrobních řetězcích. Autoři se snaží o co nejlepší vystižení této společnosti. K tomu patří i jejich (ale nejen jejich) monumenty. Na nich má nový díl do značné míry stát.

Anno 1404 (PC)Takový monument je nejvýznamnější stavbou, jakou můžete vůbec postavit. A podle toho to také vypadá. Stavba probíhá opravdu dlouho a budete kolem ní muset řešit řadu problémů. Když se ale podaří ji dokončit, budete se moct těšit z řady bonusů a výhod.

Jak vidno z obrázků, tvůrci hodně zapracovali na grafické stránce, která nepostrádá detail vlastní 2D strategiím, zároveň se ale drží moderních technologií a běží na trojrozměrném enginu. To vše dělá z Anno 1404 velice atraktivní stavitelskou strategii, který by konečně mohla výrazněji prorazit i za hranicemi Německa.

Autor:




Nejčtenější

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Další z rubriky

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.