Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Anno 3 - německy precizní

  12:00aktualizováno  11. října 11:49
Jako blesk z čistého nebe přišlo ohlášení třetího dílu oblíbené budovatelské série Anno, který má být nejen v jejím rámci revoluční. Vylepšení po všech stránkách nenechají nikoho chladným. Více v našem preview.

Anno 3 Anno je legenda – pravda, sice jen u našich západních sousedů v Německu, ale vynikající jméno si vydobyla i ve světě, a to se rozhodně nedá říci o každé hře. V samotné domovině prodali autoři ze Sunflowers dobrého půl milionu kopií druhého dílu – Anno 1503 a nutno říci, že ani ten první s rokem 1602 v názvu si nevedl o moc hůře. Právě ten odstartoval spanilou jízdu této budovatelské strategie. Tenkrát se psal rok 1999 a o tři léta později přišel po všech stránkách vypolírovaný, nikoli však revoluční a nutno říci, že i pěkně obtížný pokračovatel, který, jak už jsme řekli, zaznamenal v zemi piva a bratwurstů rekordní tržby. Němci si chtějí rok 2006 zřejmě pořádně užít, tudíž vedle chystaného MS ve fotbale, se chtějí vytasit s ještě jedním rodinným stříbrem. Ano, tušíte správně, skutečně půjde o pokračování Anna, a to o pokračování vpravdě revoluční. Tvůrci zvolili poněkud netradiční taktiku hodně předčasného uvolnění prvních informací, které jsou prozatím více technického rázu, ale nám se podařilo odhalit i samotné herní podrobnosti, takže každý, kdo hrál alespoň jednu výstavbovou strategii nebo chce teprve do tohoto, na vývoj velice obtížného, žánru zapadnout, nechť čte směle dál. Na konci článku dost možná zpozorujete, že už se na rok 2006 netěšíte kvůli fotbalu, nýbrž kvůli Anno 3 (dobrá, zas tolik vás asi nebude, ale co kdyby).Anno 1503

Největší porce informací se točí okolo zcela nového technického zpracování, o nějž se stará druhá generace enginu No Mans Land od Related Designs. Tito, rovněž z Německa pocházející vývojáři, nemají ovšem na svědomí jen úžasnou grafiku, o níž si povíme o několik řádek níže, ale kupodivu připravují i všechno kolem. Sice pořád pod dozorem Sunflowers, ovšem tento duchovní otec série se již zabývá zcela novým, revolučním, titulem, tudíž svěřil dobře rozjetou sérii do rukou partnerské firmy. Doufejme, že Related Designs do nich vloženou důvěru nezklamou a připraví nám opět špičkovou zábavu na stovky hodin.

Největší změnou je samozřejmě samotné převedení z 2D do plnohodnotného 3D, bez něhož si dnes jen málokterý titul dovolí vyjít. Nemusíme se ovšem bát nějakých, s tím souvisejících nepříjemností. Vše je podřízeno intuitivnímu interface, především pak ovládání kamery, která působí příjemně robustně a skutečně poslouchá vaše příkazy. Je celkem jasné, že většinu hry odehrajete ve vzdálenějšímAnno 3 pohledu, v němž má člověk přehled nad celým městem, ovšem jako sladkou odměnu jistě s povděkem využijete možnost prohlédnout si vlastní tvorbu kousek po kousku a pěkně zblízka. Tvůrci také tvrdí, že radost z malebného městečka je jednou z největších odměn a oni se ji prostřednictvím kvalitního zpracování snaží ještě zdůraznit.

Nutno prohlásit, že nad městy, která jsme měli možnost vidět, jsme opravdu slintali. Samotní lidé jsou sice oproti stavbám záměrně (aby byli lépe rozpoznatelní) v jiném měřítku, než ve skutečnosti, ovšem toho si pod vlivem nádherných katedrál, barevného trhu, uzoučkých uliček nebo krásně sklopených střech obyčejných domků, ani trochu nevšimnete. Člověk může přiblížit až na takovou vzdálenost, že například na pekárně vidí ve větru houpající se štítek, na němž není nic jiného, než preclík. Stejně je tomu u hospody a podobných zařízení. Co se týče inspirace – vývojáři ji berou jako kombinaci všemožných uměleckých směrů, od románského, přes gotiku, její pozdní variantu, až po renesanci, tedy dobu Leonarda da Vinciho. Vzniká tak nejen jedinečná architektura, ale i ostatní prvky kultury, jež tvůrci osvětlují v přiloženém „stylebooku“, kde se dozvíte Anno 1503 například o dobových krojích apod.

Jména použitých technologií při tvorbě Anna 3 bychom se původně vydali hledat spíše do akčního žánru, přesněji řečeno někam k Far Cry nebo novému Doomu, natolik jsou od klasických strategií odlišné. Posuďte sami: normal mapping, enviromental bump mapping či water refractions. Tyto, běžnému hráči nepříliš srozumitelné názvy, se starají kupříkladu o plasticky vypadající kameny na stavbách, realistické stromy s takřka pravým listím, které se navíc chvěje ve větru nebo špičkově vypadající vodu, jež byla na podobné úrovni viděna snad opravdu jen ve Far Cry. Je jasné, že tohle všechno si žádá pořádný výpočetní výkon, jenže musíme vzít rovněž v potaz i to, že počítače s 3.5 GHz procesorem nebo grafickou kartou Radeon 9800 Pro budou v roce 2006 již prakticky podprůměrem a přesně na takové sestavě by Anno 3 mělo obstojně běžet. Uvidíme, jak se Related Designs vyrovná s možností slušného oddálení, jež by na výkon mohlo být slušně náročné – s největší pravděpodobností půjde při pohled podobném ptačí perspektivě o rovnoměrné snížení detailů, které z takové výšky stejnak nerozeznáte. Skvěle působí i dynamické změny počasí ruku v ruce s plynuleAnno 3 se střídajícím dnem a nocí – jednoduše herní svět k pohledání.

Co se hráčům na Anno 1602 a 1503 nejvíce líbilo? A především – co ne? Tak přesně takové otázky si v Related Designs a Sunflowers kladli. Nejenže všichni zaměstnanci museli hrát předchozí dílka, aby si připomněli, co vlastně předchůdce prodávalo, ovšem neomezili se jen na interní analýzy. I zhruba pět tisíc hráčů z komunity podstoupilo rozhovory a vyplňování dotazníků, tudíž nyní mají tvůrci opravdu jasný přehled o tom, co ponechat a co si zaslouží vylepšit nebo dokonce vypustit. Rovných čtyři sta stran velice hodnotného materiálu se vývojářům, prostřednictvím tohoto neobvyklého kroku dostalo do rukou, a přesně tento materiál bude pro příští dva roky vývoje výchozím bodem. Stojí v něm například, že interface z Anna 1602 bude slavit návrat, jelikož byl až na malé mušky takřka bezchybný, což neplatilo o 1503, jež bylo nejen kvůli němu až příliš obtížné. Především pak různé nepříliš pochopitelné řetězce nebo nešikovné navazování ulic s největší pravděpodobností nepřežije, jelikož právě to z Anno 1503 udělalo menší oříšek i pro znalce jeho předchůdce.

Tak jde čas s Anno

Anno vstoupí s novým dílem do fáze trilogie, a to už je čas, kdy stojí za to si zrekapitulovat předchozí milníky. S prvním dílem, tedy Anno 1602, jsme měli tu čest již roku 1999, tedy abyste mi dobře rozuměli – Němci s ním měli tu čest a jelikož s takovým úspěchem nikdo nepočítal (přes tři sta tisíc prodaných kopií), nabrala anglická verze více jak roční zpoždění. Do světa tak přicházela již poměrně profláklá, což jí jedině pomohlo a prodeje se dohromady vyšplhaly až na kulatý milionek. Dnes už má Anno 1603 zastaralou 2D grafiku, ovšem mnohým znalcům vyhovuje více, než pokračování Anno 1503, jež přineslo trochu kontraproduktivní změny, ale také vypolírovanou grafiku. V Německu byl start opět raketový a dodnes se hra může pyšnit nevídaným půl milionem prodaných kopií (toto číslo pořád narůstá). Překlad do angličtiny nebyl nikterak svižný, ovšem naštěstí byl hotov dříve, než u předchůdce. Jenže ve světě už se hra takového úspěchu nedočkala. Vytýkána byla obtížnost, nepřehledný interface a množství chyb. Samostatnou kapitolou byl slibovaný multiplayer modus. Ten se nestihl zpracovat do originální verze, tudíž měl následovat formou patche, jenže dosud se tomu tak nestalo a podle autorů ho už ani nemáme čekat. Takhle se se zákazníky nejedná. Přesto přese všechno bylo Anno 1503 především po několika opravách velice povedenou hrou a doufejme, že Anno 3 bude ještě mnohem lepší. Předpoklady k tomu rozhodně má.

Přesto všechno je nám slibováno, že Anno zůstane za každých okolností Annem, Anno 1503 což je jedině dobře. Opět půjde o objevování ostrovního světa, o výstavbu a o hospodářství. Pět typů obyvatelstva (pionýr, kolonista, měšťan, kupec, šlechtic) s jejich potřebami zůstává stejně jako obchod, diplomacie nebo válečnictví. Militantní složka ovšem přeci jen dozná větších změn. Namísto velkého množství různých typů vojáků se tentokrát setkáme jen s menším typovým rozdělením, ovšem každá z jednotek bude disponovat větším množstvím funkcí, což se má postarat o větší přehlednost. Při kontaktu s původním obyvatelstvem a nepřátelskými národy dostane hráč do vínku rovněž více možností, jak reagovat.

Přes pěkně zpracovaný příběh a propracovanou kampaň, samostatné scénáře a v neposlední řadě multiplayerový part až pro čtyři hráče, bude největším tahákem nového Anna opět volná hra, kde si budete moci opravdu dělat, co se vám zachce. I tak si ale všichni jistě zmíněné možnosti milerádi projedou. Vždyť kampaň půjde vyřešit jak agresivní, tak mírumilovnou cestou a i na multiplayer je kladen velký důraz. Sice k němu naturel hry přímo nevybízí, ovšem tvůrci slibují, že ke kontaktu s protihráči dojde poměrně brzy a že se při něm rozhodně nebudeme nudit.

Je to nasnadě – všechno v Annu 3 bude větší, lepší, kvalitnější a hezčí. Přesto se tvůrci na rozdíl od další legendy německých luhů a hájů – Settlers 5, neodklánějí od kořenů. Těžko říci, jaký přístup je lepší, ale již teď se dá s přehledem prohlásit, že minimálně plány autorů jsou šlechetné – Anno 3 totiž ani omylem nebude prostým tahákem peněz z kapes hráčů, nýbrž plnohodnotným pokračováním. A pokud se sliby naplní, půjde o legendu i za hranicemi Spolkové republiky Německa. Sunflowers navíc už vědí, že jim jejich hrátky s patchi po druhé nikdo akceptovat nebude, tudíž se snaží hru co možná nejvíce vyladit a přidat všechny slibované módy. Hra by měla být hotová již počátkem roku 2006, ovšem kvůli tomuto obsáhlému betatestu se jí dočkáme až k jeho konci. Anno 3 by mělo být pro sérii jakýmsi milníkem. Po jeho vydání je co rok naplánováno další pokračování, mimo jiné i prozatím u ledu ležící Anno War.


Index očekávání: 85%
Autor:


Témata: Pivo

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Začala beta NHL 19. Schválně jestli najdete nějaký rozdíl oproti NHL 18

NHL 19

Na první pohled se nic nezměnilo, ale pokud si hru zahrajete, určitě oceníte daleko přesnější ovládání. Čas na...

Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

Just Cause 4

Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...

První dojmy: Spider-Man má našlápnuto stát se nejlepší komiksovou hrou

Spider-Man (PS4)

Po filmovém světě bere komiksové vydavatelství Marvel útokem i ten herní. Vyzkoušeli jsme si první dvě hodiny...



Najdete na iDNES.cz