Připomeňme, co se stalo. Epic se dlouhodobě vymezuje vůči výši poplatků, které vývojáři odvádějí provozovatelům platforem, na něž své hry umísťují. U Steamu, Applu i Googlu je to 30 procent, stejně jako u PlayStation Storu, Xbox Storu a Nintendo eShopu. A to se zdá Epicu moc. U vlastního Epic Store poplatky činí jen 12 procent.
iPhony se zakázanou hrou jsou luxusní zboží, chtějí za ně i sto tisíc |
Aktuální kauza začala tak, že se Epic rozhodl vyprovokovat smazání svého hitu Fortnite z aplikačních obchodů App Store a Google Play. Udělal to tak, že porušil pravidla obou platforem a nabídl hráčům, aby si herní měnu koupili po novém i napřímo a levněji. Jenže z takové transakce nemá Apple ani Google nic. Reakce obou společností na sebe nenechaly dlouho čekat. Nejprve odstranil hru z obchodu Apple a posléze i Google.
Na to Epic zareagoval podáním žalob. Že šlo o předem plánovanou akci dokládá i fakt, že měl připravenou vlastní verzi ikonické reklamy 1984 na Macintosh. Ta se jmenuje Nineteen Eighty-Fortnite – #FreeFortnite. Více jsme psali na Bonuswebu zde.
K odvetné akci ovšem přistoupil i Apple. Ten hrozí, že pokud Epic nevydá do 28. srpna na iOS verzi Fortnite s platbami podle dříve odsouhlasených pravidel, tedy pouze s poplatkem 30 procent pro Apple, ukončí Epicu všechny vývojářské účty. Tím by ho odstřihl od vývojářských nástrojů spojených s vývojem na iOS a Mac.
A tady už se dostáváme daleko za hranici Fortnite. Epic totiž není jen Fortnite a obchod Epic Store, ale také Unreal Engine. Tedy populární vývojářský nástroj.
„Akce Applu nenapravitelně poškodí reputaci společnosti Epic mezi hráči Fortnite a bude mít katastrofické následky pro budoucnost Unreal Enginu. Pokud Unreal Engine nemůže nadále podporovat platformu Applu, vývojáři softwaru, kteří ho používají, budou nuceni používat alternativy,“ píše Epic. Ten zároveň požádal soud, aby zastavil toto odvetné opatření. Řada vývojářů tak je nyní v nejistotě.
Až následující dny ukážou, jak daleko jsou aktéři ochotni zajít. Epic chtěl upozornit na výši poplatků, možná by oželel Fortnite, ale je připraven obětovat i vývojáře, kteří používají Unreal Engine? Apple ukázal záda streamování v podobě Stadie i Projektu xCloud. Chce ovšem kromě Fortnite přijít i o Unreal Engine? Nad mobilními hrami většina pravověrných hráčů ohrnuje nos, ale nelze ignorovat fakt, že vydělávají ohromné množství peněz. Riskne Apple, že se k němu někteří hráči mobilních her obrátí zády a přejdou na Android? Nebo se všichni nakonec nějak dohodnou?