Arcania: A Gothic Tale (PC)

Arcania: A Gothic Tale (PC)

Arcania: A Gothic Tale - podaří se restartovat legendu Gothic?

  • 88
Může být restart série Gothic po zpackaném třetím díle úspěšný? Autoři nechtějí oslovit jen skalní fandy, ale i příležitostné hráče.
Arcania: A Gothic Tale (PC)Kolem značky Gothic se v minulých letech děly pěkné kotrmelce. Začaly to totálně zabugovaným Gothicem 3, který kvůli nekonečnému zástupu chyb a chybek nemohl naplno rozvinout svůj, nezpochybnitelně velký potenciál.

V důsledku toho se začaly obviňovat vydavatel JoWood s vývojářským studiem Piranha Bytes, kdo že za tento neutěšený stav hry vlastně může. Celá roztržka skončila rozchodem obou subjektů. Německé studio se vrhlo na vytváření vlastního titulu Risen, který se stále více jeví jako pokračovatel té pravé gothicovské linky.

Rakouskému JoWoodu pak zůstala práva na Gothic, což zúročil již vydáním datadisku Gothic 3: Forsaken Gods, jímž vlastněArcania: A Gothic Tale (PC) potvrdil, že je to on, kdo může za zabugované tituly. Jelikož opět tlačil na předčasné vydání Forsaken Gods, aby se stihly Vánoce, a titul tak opět vyšel neodladěný a zabugovaný.

Nicméně to hlavní, co má JoWood v rukávu, je oficiální čtvrtý díl Gothicu. Na jeho vývoj bylo najato studio Spellbound, známé sérií tematických taktických strategií jako Desperados nebo Chicago 1930. Zatím ale tým nevytvořil žádné RPG.

Došlo rovněž ke změně názvu. Ten nový zní Arcania: A Gothic Tale. Důvod je prozaický. JoWood se pokouší o jakýsi restart série. Chce dát zapomenout na Gothic 3 a zároveň také oslovit americké a západoevropské publikum, na něž série Gothic nikdy zvlášť nezapůsobila. Na rozdíl od střední a východní Evropy, kde patří k nejoblíbenějším RPG ságám. Arcania: A Gothic Tale (PC)Proto ta snaha, aby čtvrtý díl působil vlastně jako nová hra. Zároveň by ale podle tvůrců neměl zarmoutit pravověrné fanoušky.

Se změnou názvu nicméně přicházejí i další zásadní změny. Například střídání na postu hlavního hrdiny, a to dosti dramatické. Kdo by se byl nadál, že bezejmenný rek z minulých dílů se stane padouchem? Přesně to se ale přihodilo. Dnes se jmenuje Rhobar III. a vládne silnou paží. Zapomenuty jsou jeho hrdinské skutky – teď vystupuje v roli nekompromisního plenitele a ničitele zemí i lidských životů.

Jeho zuřivost postihla i nového, opět bezejmenného hrdinu, když vojáci vpadli do jeho rybářské vesničky a vzali mu domov i rodinu. To si správný hrdina samozřejmě nemůže nechat líbit a spolu s pomstou se pokusí zachránit celou říši.

Základem každého Gothicu byl velký a pestrýArcania: A Gothic Tale (PC) svět. Arcania nemá být výjimkou. Po většinu času hry se budete pohybovat na rozlehlém ostrově Argaan. Ten se dělí na čtrnáct lokací, mezi nimiž můžete pochopitelně pochodovat bez nutnosti nahrávání. Bezešvý a pospolitý svět už fandové Gothicu vyžadují.

Variantou je ale i přemístění pomocí teleportu, které jistě využijete třeba tehdy, když se máte přemístit ze západní na východní část ostrova, což by mohlo vyžadovat i desetiminutový pochod či jízdu na koni.

Autoři překvapivě prohlásili, že nás v novém prostředí nečekají žádné zasněžené pláně ani pouštní regiony. Atraktivitu by si ale prostředí udržet mělo. Těšit se tak můžete na výlety do pohoří, deštných pralesů, bažinatých lokací a dost času strávíte samozřejmě i v zatuchlých kobkách.

Při pohledu na obrázky vás možná něcoArcania: A Gothic Tale (PC) trkne do očí. Ano, Arcania působí mnohem světlejším a barevnějším dojmem než dosavadní Gothicy. Tvůrci tuto změnu přiznávají a odůvodňují ji snahou přilákat nové hráče, které přílišná ponurost předchozích dílů prý odrazovala. Na internetu už každopádně vznikají petice za návrat tradičního stylu.

Autoři pro změnu ujišťují, že se pokusí připravit co nejlepší mix, aby byli uspokojeni všichni. Takže temná a atmosférická zákoutí či místa rozhodně nezmizí, ale hodně času bude třeba strávit i tam, kde to původního ducha série příliš nepřipomíná.

Arcania sice bude vlastním samostatným příběhem, který půjde zcela bez problémů hrát bez znalosti předchozích dílů, na druhou stranu se tu setkáte se starými známými. Mezi nimi nechybějí ani sympaťáci,Arcania: A Gothic Tale (PC) kteří pomáhali předchozímu hrdinovi, jenž je ale svou nynější královskou činností zklamal.

Za všechny můžeme jmenovat například Gorna, skvělého bojovníka se sekyrou, jenž se zdržuje v zámku ve městě Stewark. Nejlepší ohnivý kouzelník široko daleko Milten se pro změnu uchýlil do bažin.

Zachován zůstane propracovaný systém gild, jež mají získat ještě větší důležitost. Je možné vybírat mezi gildami mágů, lovců, alchymistů, válečníků či obchodníků. Příslušnost k jedné z nich výrazně ovlivní průběh hry, a to už jen celou řadou úkolů, které od nich dostanete.

Celkem by hra měla nabízet nějaké tři stovky questů, z nichž šedesát procent bude ležet na hlavní dějové linii. Zbytek budou úkoly vedlejší, které mají být ale mnohemArcania: A Gothic Tale (PC) delší, třeba i shluknuté do jakýchsi minipříběhů. Zatímco tak hlavní dějovou linku dohrajete za zhruba třicet hodin, s plněním všech výzev, na které narazíte, se můžete dostat na více jak dvojnásobek.

Důležitou součástí je pochopitelně boj. Trochu znepokojivé je, že tvůrci tvrdí, že se bitkami půjde proklikat. Zkrátka příklon k akčním RPG. Naštěstí si vzali aspoň ponaučení ze Zaklínače a podobně jako v něm je možné vyvolávat komba tím, že zaútočíte v příhodný okamžik signalizovaný určitým symbolem.

Čím déle přitom tlačítko pro útok podržíte, tím by měl být mocnější. Podobně to bude fungovat u střelby z kuší a luků. Tady je ale navíc možné vybrat si mezi automatickým a manuálním zaměřováním.Arcania: A Gothic Tale (PC) Zatímco v prvním případě jen střílíte zhruba směrem k nepříteli, v druhém už je třeba vypočítávat i trajektorii letu. Rozdíl je i v síle – automatika nenadělá zdaleka takové škody jako úspěšný manuální výstřel.

Jak už bylo řečeno, JoWood chce zaujmout co možná nejvíce hráčů, a to i těch, kteří hrají na konzolích. Proto nebudou chybět výrazná zjednodušení v ovládání, což ale vzhledem k trochu krkolomnému ovládání předchozích dílů vůbec nemusí být na škodu.

Konečně se tak objeví minimapa v jednom z rohů obrazovky a navíc bude na první pohled jasné, z kterých zabitých nepřátel lze vytáhnout nějakou kořist. Při boji potom budou mít protivníci nad hlavami ukazatele energie, což vám umožní více předvídat a taktizovat. Podle tvůrců ale půjde tyto komfortní pomocníky vypnout, nebo nastavit jen některé.

Arcania: A Gothic Tale (PC)Arcania: A Gothic Tale má již co nevidět vstoupit do alfa stádia a být tedy víceméně hrubě dokončená. Pak už nastane fáze optimalizace, která jak známo, nemusí dopadnout úplně nejlépe, obzvlášť když JoWood opět stanovil datum vydání na vánoční sezónu.

Ani nechceme přemýšlet o tom, co se stane, když to autoři nebudou stíhat. JoWood už několikrát předvedl, že mu není proti srsti vydat nedokončenou hru, hlavně včas, aby to přineslo kýžené prostředky do firemní kasy. Nezbývá než doufat, že tentokrát tomu bude jinak a že Arcania skutečně potěší jak pravověrné fandy série, tak nováčky. Ruku do ohně bychom za to ale nedali.