Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ArchLord - první dojmy

  12:05aktualizováno  18. září 11:08
Očekávané MMORPG ArchLord bude brzy k dostání i u nás. Vyplatí se do něj investovat drahocenné úspory nebo je lepší zůstat u starých osvědčených titulů? Kápnou vám Codemasters do noty?

ArchLord

S rostoucím zájmem o MMORPG se do Evropy a USA dostávají i tituly, jež slaví obrovský úspěch daleko na východě. Není to tak dávno, co se Codemasters postarali o akční MMORPG RF Online od známé korejské společnosti CCR, kombinující fantasy a sci-fi. Toto dílko se však na západě nedočkalo vcelku pochopitelně takové slávy, jak obě firmy předpokládaly. Hráči zmlsaní tituly jako Ultima Online, World of Warcraft, EverQuest I, II a Guild Wars si jen těžko zvyknou na sterilní virtuální svět a prachsprosté grindování, okořeněné zpočátku zajímavým, ale později silně stereotypním PvP. Když tedy Codemasters ohlásili další korejské MMORPG s názvem ArchLord, příliš nadšení jsme z toho nebyli. Vývojáři z NHN Games však nabídli několik zajímavých prvků, jež nám malinko zvedly náladu. Proto jsme neodolali nabídce zapojit se do poslední fáze betatestu, jež předcházela spuštění plné verze hry, stanovenému na 26. září 2006.

ArchLord ArchLord ArchLord

ArchLord

Uhození Korejci
ArchLord se na první pohled nijak zvláště neliší od ostatních MMORPG. Čeká vás tvorba postavy, při níž si nejprve zvolíte rasu: lidé (humans), orkové (orcs) a měsíční elfové (moon elves). Podle toho dostanete dále na výběr z několika povolání - lidé nabízí rytíře, lučištníky a mágy; svalnaté zelené bestie trénují berserkery, lovce nebo kouzelníky; a ušlechtilí elfové se dělí na rangery a elementalisty. Každá z představených ras (kromě měsíčních elfů) přináší tedy tři základní herní typy - bojovník, střelec a kouzelník. Zvláštní je, že v betaverzi nebylo možné zvolit pohlaví - to bylo postavám předurčeno na základě výběru rasy a povolání. Toto omezení může mnohým hráčům pěkně hnout žlučí a otázkou tedy zůstává, zda se objeví i v plné verzi hry. Rovněž další úprava vzhledu nijak nezaujme a na rozdíl od špičkového EverQuestu II je zpočátku omezena pouze volbou účesu a typu obličeje.

Jakmile si tedy vytvoříte vlastního avatara (ArchLord nabízí tři volné sloty na postavy), můžete se po hlavě vrhnout na průzkum magického světa Chantra, rozděleného na území lidí, orků a měsíčních elfů. Na základě předchozího výběru rasy se ocitnete v jednom ze tří počátečních měst, kde začnete tradičním způsobem promlouvat s počítačem řízenými postavami a plnit všechna jejich přání. Tu pobijete určitý počet různých monster, tam zničíte ďábelský obelisk - zkrátka nic nového pod sluncem. Vaše postava zesílí, navlékne si nové brnění, uchopí silnější zbraně a vydá se na další průzkum divočiny. Nutno podotknout, že po grafické stránce má ArchLord stále co dohánět a vzhledem k vydání plánovanému na konec září se žádného markantního zlepšení asi nedočkáme.

Jak můžete spatřit na okolních screenshotech, prostředí u nočních elfů a lidí je vcelku povedené, ale šedé pláně orků se opravdu nevydařily. Ještě štěstí, že modely postav, jejich výbava (zbraně a brnění), kouzla a speciální pohyby jsou skutečně vydařené. Připravte se však na uhozené východní prvky, jež se na grafickém zpracování nemilosrdně podepisují. Nechybí tedy elfská rangerka v bělostných podvazcích nebo její magií opředená kolegyně s malou kabelkou u pasu a nevinným kukučem osmileté holčičky ve tváři. Samozřejmě narazíte také na drsné válečníky v plátovém brnění pobitém hřeby a obrovská monstra, z nichž se vám zježí chlupy na zádech, ale je třeba počítat i s těmito něžnými bytůstkami.

ArchLord ArchLord ArchLord

ArchLord

Bez PvP to nepůjde
Kromě rozsáhlých exteriérů čekají na vaše dobrodruhy i různé dungeony a uzavřené prostory, v nichž narazíte na extra tuhé protivníky. Stejně jako ve většině MMORPG je tedy mnohem lepší spolupracovat s ostatními hráči - válečníci poslouží jako štít a agilní střelci s křehkými kouzelníky je podpoří z bezpečné vzdálenosti. Ve hře nenajdete žádného léčitele, a tak se musíte nalívat všemi možnými lektvary, z nichž dva nejzákladnější slouží k doplňování životní a magické energie. Prvních pár levelů si tyto lahvičky budete úspěšně šetřit, ale při boji se silnějšími protivníky se bez nich už neobejdete. A vzhledem k tomu, že ArchLord klade rovněž velký důraz na PvP, bez pořádné zásoby se do světa raději nevydávejte. Mimo město vás totiž může napadnout jakýkoliv hráč, který si na vaši postavu brousí zoubky, a to i pokud jde o příslušníka stejné rasy. Pravda, je to trochu postavené na hlavu, ale autoři tyto základní principy hry nehodlají nijak měnit.

Napadnout vás navíc může v podstatě kdokoliv! Pokud se oplátovaný hejsek na 80. levelu (maximum je 100) rozhodne skolit mága, jemuž na desáté úrovni ještě teče mléko po bradě, nikdo a nic mu v tom nezabrání. Jakmile se váš avatar vyhoupne na šestou úroveň, musí být neustále na pozoru jak před zástupy počítačem řízených monster, tak i před krvelačnými hráči. Vývojáři hru koncipovali jako krutý boj o přežití, který rozhodně nepadne do oka každému příznivci MMORPG titulů. Ještě štěstí, že do hry implementovali postihy za nečestné PvP. Jestliže napadnete postavu, jež se nachází o více jak čtyři levely pod vaším hrdinou, budete potrestáni speciálními body - tzv. villain points. Jakmile jich nasbíráte více, získáte postupně tři tzv. rogue levely a na každém vás neminou různé postihy, z nichž nejhorší je absolutní zákaz PvP, velké penále za smrt a snížení počtu sbíraných zkušenostních bodů. Reputaci si samozřejmě můžete zlepšit, cesta k nápravě je však zdlouhavá a trnitá. Z počítačem řízených protivníků vám začnou padat tzv. pardon scrolls, jež budete do zešílení sbírat a prodávat speciální postavě. Za blbost se zkrátka platí!

Největším úspěchem ve virtuálním světě ArchLord je post ArchLorda, který jeden dlouhý měsíc vládne celé zemi (může například měnit počasí), získá létajícího mounta (draka) a skupinu elitních strážců. Cesta na vrchol je však určena pouze skalním hráčům, jež hře obětují maximum. Základem je získání maximálního levelu a vynikající výsledky v PvE i PvP. Nejsilnější guildy se poté jednou měsíčně utkají v boji o hrad, kde nestačí jen zběsile klikat a napájet se lektvary, ale na řadu přijde i taktizování a využívání speciálních válečných strojů, jako jsou katapulty, trebuchety nebo beranidla. Vítězná skupina se poté utká a nejsilnější přijme čestné místo vládce.

ArchLord ArchLord ArchLord

ArchLord

Boje v sedle
Samotný boj probíhá podobně jako ve většině ostatních MMORPG. Určíte cíl a klikáním na ikony vybraných speciálních útoků a kouzel provádíte různé speciality, jimiž drtíte protivníka a vylepšujete vlastnosti a schopnosti vaší postavy. Nedílnou součástí hry je rovněž oblíbený craft, ve kterém budete například stahovat zvířata z kůže, vařit různá jídla a vyrábět třeba speciální lektvary, po jejichž požití se váš hrdina či hrdinka na určitou dobu promění v určité monstrum a získá různé bonusy. Samozřejmě nechybí ani mounti, přičemž každá rasa osedlá jiné zvíře - lidé se projedou na ušlechtilých koních, orkové zotročí brutální válečné nosorožce a noční elfové ochočí mystická, lvům podobná stvoření. To by samo o sobě nebylo nijak zvláštní, pokud by se autoři nesoustředili také na boj v sedle, k němuž vám poslouží různé speciální zbraně. Rovněž samotná zvířata budete moci sami vylepšovat, což je další lákadlo pro všechny, kteří chtějí ze hry vytěžit opravdu maximum.

Na finální verdikt je ale stále poměrně brzy. Betaverze totiž obsahovala spoustu chyb a nedostatků, jež se podepsaly třeba na kostrbatém ovládání. Postavy tak šlo komandovat pouze myší, jelikož klasický směrový kříž "WSDA" nebyl do hry ještě zcela implementován, což se projevovalo opožděnými reakcemi. Interface nás rovněž nijak zvláště nezaujal a autoři by na něm měli ještě pořádně zapracovat. Ani opravení spousty malých i větších nedostatků však nic nezmění na tom, že ArchLord rozhodně není mainstreamovým titulem. Spousta hráčů nezkousne asijský styl, jiní zase nesnáší PvP, jemuž se v této hře prostě nelze vyhnout. Codemasters to tedy opět budou mít dost těžké, i když tentokrát zatím vše vypadá o poznání lépe než v případě zmiňované RF Online. Nicméně se domníváme, že ArchLord časem upadne do levelovacího stereotypu, podpořeného šikanou slabších jedinců z řad silnějších hráčů. Rovněž nový platební systém PlayPLUS, o kterém jsme vás informovali již ve starším tématu, nevypadá nijak zvlášť lákavě a může hru jednoduše pohřbít do bahna podprůměru. Jak rádi bychom se mýlili...

ArchLord ArchLord ArchLord

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Ubisoft cenzuruje nahé sochy ve výukovém módu Assassin’s Creed: Origins

Cenzura v Assassin’s Creed: Origins

Až příliš puritánsky se zachovali autoři hry Assassin’s Creed: Origins. V jinak historicky přesné hře totiž...

Další z rubriky

Napodruhé a lépe. Battlefront 2 potěší každého milovníka Hvězdných válek

Star Wars Battlefront 2

Vydali jsme se do mrazivého Švédska okouknout zblízka napjatě očekávanou hru z prostředí Hvězdných válek. A dlouhé...

První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Assassin’s Creed: Origins

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky...

Pouliční demonstrace jako zábava? Hrajeme Riot: Civil Unrest

RIOT - Civil Unrest

Originální realtimová strategie z prostředí pouličních protestů má veliký potenciál, bohužel však naráží na nepovedené...

Najdete na iDNES.cz