Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Area 51 – Nepřicházejí v míru

  12:00aktualizováno  26. května 6:09
Ještě nám ani nevychladly pistole, kterými jsme kosili nepřátele v posledních TimeSplitters a už je tu další kvalitní střílečka. Tentokráte nebudeme cestovat časem, ale bojovat za celé lidstvo proti šmejdu z vesmíru.

Area 51 David Duchovny (Akta X), Marilyn Manson a Oblast 51. Co vás při vyslovení těchto tří indicií napadne? Asi je jasné, že nepůjde o další variaci na Sims. David Duchovny se proslavil především svou rolí agenta FBI Foxe Muldera, který s vírou v mimozemský život neměl problémy, Marilyna Mansona by si klidně návštěvníci z vesmíru vzali domů a Oblast 51 je území, kde prý ztroskotalo U.F.O., což prý americké úřady velmi dobře tají (i když, jestli to tak je, proč o tom všichni ví?:)).

Area 51 tuto spekulaci bere jako reálnou věc a vy jako člen elitní vojenské jednotky Ethan Cole musíte odhalit a zabránit konspiraci, která nejen že vysvětluje řadu věcí z lidské minulosti, ale také hrozí, že zabrání další existenci našeho rodu. A to prostě nemůžete nechat jen tak. Proto se vydáváte na základnu v Oblasti 51, abyste přišli všemu na kloub a zabránili zkáze. Variací na podobné téma už tu bylo a mnoho z nich bylo méně naivních. Jenže, překvapivě děj, který je jako vystřižený z béčkového sci-fi, které se vysílá v pátek po dvanácté, hře přidává na atmosféře. Záporáci pronášející výhrůžky o smrti a zkáze jsou možná patetičtí, hrdina se zase musí potýkat nejen s nepřáteli, ale také sám se sebou. Je to možná klišé, ale právě tento nádech přidává titulu na sympatičnosti. Je to určitě lepší cesta, než se pokoušet vytvářet zdánlivě hyperrealistický a překombinovaný děj, který by se v závěru stal nechtěně směšným. Area 51

Pokud se vám nechce zjišťovat, proč děláte to nebo tohle, nemusíte se bát, že byste se ve hře zasekli.

Zpočátku se nevydáte do temných hlubin podzemních pater vědecké základny sami. Budete doprovázeni dalšími členy jednotky HAZMAT. Ale pokud se těšíte, že budete přepínat mezi jednotlivými vojáky, využívat jejich speciálních předmětů a unikátních talentů, tak to vás zklamu. Vy stále ovládáte Ethana Colea, ostatní se o sebe (velmi dobře) postarají sami. Nemohou umřít, dokud tak scénář nechce. Kdy a kde je roztrhají mimozemské bestie je předem určeno a vy to nemůže nijak ovlivnit. S dalšími lidmi po boku nestrávíte moc času, ale i tak jde o příjemné zpestření. Později ve hře narazíte i na další osoby, ať už vojáky nebo vědce, kteří budou pomáhat vám nebo vy jim. Opět ale opakuji, že dlouhou dobu se z jejich přítomnosti kochat nebudete. Tvůrci hry byli nemilosrdní a jen málokomu se podaří přežít déle než pár minut (samozřejmě, vy na tom budete o trošku lépe).

Většina osazenstva základny už je ale mrtvá nebo hůř – zmutovaná. Právě bývalí lidé zasažení změnami v DNA Area 51 budou jedni z vašich prvních nepřátel (společně s velkými pavouky). A už tihle bývalí příslušníci lidské rasy jsou pěkně rychlí a nebezpeční. Někteří se dokonce stále nevzdávají výdobytků naší technologie a kromě ostrých nehtů po vás ještě střílejí z různých zbraní. Pavouci sice takové privilegium nemají, ale klidně si vystačí s tím, co jim jejich tělo nabízí. Jsou mrštní a rychlí, takže je občas docela problém rozstřílet je na louži slizu. Později se objeví i silnější mutanti. Téměř nejnebezpečnější jsou ale mimozemští vojáci, kteří mají nejen odolná brnění a účinné zbraně (jak lidské, tak z jiných planet), ale také se zvládnou zneviditelnit. Nakonec si budete moci jako trofej nad krb dát hlavu samotných protřelých mimozemšťanů. Kde jsou ty časy, kdy se tyto roztomilé bytosti toužily s rozsvíceným prstem dovolat domů (i když, s dnešními meziplanetárními tarify za telefon, by bylo levnější rozpoutat mezigalaktickou válku). Jde sice o roztomilé bytosti – velká hlava s gigantickýma černýma očima, pohublé tělo s dlouhýma nohama a rukama, ale milé jako E.T. určitě nejsou. Obvykle jsou návštěvníci ukryti na nějaké plošině nad vámi, obklopí se energetickým štítem, který vůbec není snadné prorazit a posílají na vás své vojáky. Dvakrát také vyplýtváte pár zásobníků na bossech. Jde o několikametrové bytosti, jejichž likvidace od vás vyžaduje trošku trpělivosti, hodně kulek a rychlé reflexy. Nejhorším problémem není je porazit, ale to, že střetu s nimi předchází film, který nelze přeskočit. Podívat se na něj třikrát je sranda, ale po sedmé už vám úsměv na rtech trošku zamrzne.

Area 51

Zvláštností je skener, který máte na zápěstí. S ním lze snímat mrtvé, číst tajné složky, stahovat data z počítače a nacházet tak různé bonusy.

Animací (ať už těch in-game nebo standardních) není příliš. Ale vžít se do příběhu není nic složitého. Před každým z téměř dvou desítek levelů se dočkáte Ethanova monologu, který zhruba nastíní, co se děje. Pokud se vám nechce zjišťovat, proč děláte to nebo tohle, nemusíte se bát, že byste se ve hře zasekli. Mise jsou poměrně lineární a obvykle není těžké zjistit, jak se dostat dál. Pokud se vám do cesty postaví silové pole nebo zamčené dveře, pak je řešení vzniklé situace někde poblíž. Není obvyklé, že byste se museli vracet přes celou úroveň, abyste mohli otevřít některý ze zámků nebo přečůrali skener otisků prstů. Je sice pravdou, že se tím pádem zkrátí herní doba, ale domnívám se, že je to lepší než jí uměle protahovat tím, že je hráč nucený zkoumat desetkrát celý level, aby našel to, co potřebuje.

Vaším hlavním úkolem je prostřílet se na konec úrovně, ale dojde i na určitá zpestření. Někdy jsou to (ne)oblíbené časovky (ale jejich limit je dost tolerantní), budete muset ničit generátory nebo si sednout do věže vybavené silnými zbraněmi a trošku poškádlit hordy zmutovaných bestií.

Area 51 Váš arzenál není nějak zvlášť bohatý. Základní zbraní je pistole. S tou si ale nevystačíte dlouho. Když se na vás vrhne třímetrový mutant, je trošku problém zastavit ho s takovou hračičkou. Problémy by mu už mohl způsobit kulomet (ten budete používat nejčastěji). Následuje brokovnice. Bylo by zbytečné vykládat, že na dálku není zrovna nejúčinnější, ale pokud někdo stojí poblíž, pěkně mu to rozhodí pěšinku (stejně jsem se výkladu nevyhnul). Další na řadě je sniperská puška. Ta se bude několikrát opravdu hodit. Nepřátelé sice nejsou nějak výjimečně přesní, ale střílejí s takovou kadencí, že pravděpodobnost velí, že se trefí i na velkou vzdálenost. Proto je lepší ozdobit jejich čelo kulkou dříve, než to oni provedou vám. Poslední dva exponáty jsou hračičkami mimozemskými. První je unikátní tím, že nepotřebuje munici, ta se doplňuje sama. Následující je zase účinná na několik nepřátel najedou, ale té se naopak nábojů nedostává (za celou hru jsem jí použil dvakrát). Zbraně se nabíjejí automaticky, ale můžete je nabít i dříve než vyčerpáte celý zásobník. Přestože to trvá jen několik vteřin, občas se to hodí. Je možné mít dvě brokovnice nebo dva kulomety. To je sice efektivní, ale zase není možné manuálně nabíjet. Zbraně mají ještě sekundární mód (např. vystřelí obě najedou nebo laser ukáže, kam se odrazí střely), ale toho v podstatě není potřeba. Pro milovníky masivnější Area 51 destrukce jsou tu i granáty – standardní i zajímavější typy, které se rozpadnou do mnoha střepin a ještě způsobí energetickou vlnu. Ty už donutí nepřátele nahmatat si pro jistotou tep.

Zvláštností je skener, který máte na zápěstí. S ním lze snímat mrtvé, číst tajné složky, stahovat data z počítače a nacházet tak různé bonusy (některé z nich vysvětlují události z lidské minulosti). K postupu hrou to ale není ve většině případů nutné. Skoro bych zapomněl na to, že budete mít k dispozici i baterku. Na rozdíl od Dooma III ji ale můžete používat současně se zbraní. I tak se ale občas leknete, když se na vás vyřítí netvor z míst, kam světelný kužel nedosáhl (jednou jsem si skoro ušpinil spodní prádlo).

David Duchovny

Herec, režisér a scénárista David Duchovny se narodil 7. srpna 1960 v New Yorku. Přestože má na kontě poměrně velké množství rolí, je známý především díky seriálu Akta X. O tom vám určitě nic vyprávět nemusím. Kromě této série se objevil například komedii Zoolander (2001), v sci-fi komedii Evoluce (2001), ale také v erotických Denících červených střevíčků. Area 51 není první hrou, kde jsme mohli slyšet jeho hlas, mezi další patří The X Files: Resist or Serve nebo povedená komiksová akce XIII.

Area 51 Hra je zpestřena tím, že hlavní hrdina je také zasažen mutací a v případě potřeby se může proměnit v bytost, která sice nepoužívá zbraně, ale nějak jí to nevadí. Pokud se Cole transformuje do této podoby, můžete protivníky rozporcovat dlouhými pařáty, vystřelovat rudé výboje nebo (a to se opravdu hodí) vysílat parazity, kteří nejen že zasaženého zabijí, ale ještě vám doplní zdraví. V mutanta se nemůže proměnit vždy, ale jen v případě, že máte dostatek energie. Tu získáváte likvidováním nepřátel, nacházením injekčních stříkaček, nebo jí můžete doplnit u mrtvol, které jsou zahaleny oranžovou aurou. Jestliže jste ve své druhé formě, můžete také vidět vojáky, kteří se zneviditelní. Ale oni se dají postřehnout i v případě, že jste ve své lidské podobě, takže je zbytečné plýtvat energií.

Celkovou prezentaci mohu hodnotit jedině kladně. Grafika se povedla. Animace postav je velmi dobrá, prostředí je variabilní, textury uhlazené. Lidská vojenská základna působí chladně a temně, zatímco mimozemská je plná světelných efektů a futuristických hračiček. Co bych vyzdvihl úplně nejvýše, je dabing. Hře opravdu prospělo, že byli osloveni profesionálové na slovo Area 51 vzatí. Excentrický Marilyn Manson namluvil (jak jinak) jednoho z mimozemšťanů a hlavního hrdiny se ujal David Duchovny. I když myslím, že byl v seriálu Akta X v české verzi nadabován opravdu dobře, musím říct, že jeho skutečný hlas je zajímavý a rozhodně je cítit, že se do své postavy vžil.

Area 51 dokazuje, že first-person střílečky nejsou jen doménou PC, ale že jsou skvěle hratelné i na konzolích. Ovládání vám vejde do krve mnohem dříve než byste očekávali, takže klidně zapomenete na pohodlnější myš. Pokud hře prominete naivní příběh, pak jen stěží najdete něco, co by bylo možné titulu vytknout. Vynikající grafika, chytlavá hratelnost, povedená hudba, možnost hrát on-line a špičkový dabing, co bychom si mohli přát víc?

Area 51
Výrobce/Vydavatel Midway/Midway
Platforma PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ano
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 322 kB
Verdikt: Sci-fi střílečka, která postrádá jen zajímavější příběh a trošku inovace. Jinak má vše, co by si likvidátor mimozemských agresorů mohl jen přát.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:


Témata: dabing, krb, Xbox

Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Ubisoft cenzuruje nahé sochy ve výukovém módu Assassin’s Creed: Origins

Cenzura v Assassin’s Creed: Origins

Až příliš puritánsky se zachovali autoři hry Assassin’s Creed: Origins. V jinak historicky přesné hře totiž...

Další z rubriky

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

RECENZE: PlayerUnknown's Battlegrounds je nejdůležitější hra roku 2017

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

Stovka lidí seskočí nad opuštěným ostrovem, přežít může jen jeden. Takto jednoduchá premise stačila největšímu hernímu...

Najdete na iDNES.cz