Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Area 51 - první dojmy

  12:00aktualizováno  3. března 10:59
Vydáním Killzone započalo období čekání na další skvělá FPS, mezi něž nelze nezapočítat i hru Area 51, kterou ve svých interních studiích připravuje firma Midway. Naše dojmy z první hratelné verze můžete najít v následujícím článku.

Area 51 Hlad hráčů po jakostních FPS se po příchodu Killzone či druhého dílu Halo poněkud utišil, nicméně to neznamená, že by v přípravě nebylo několik zajímavých kousků, které by mohly všechny hráče, kteří po lahodném menu upadli do odpočinkové letargie, znovu nakopnout k nějaké aktivitě. Jedním z takových titulů, které si dělají ambice na nejvyšší příčky je pak i Area 51 od Midway, jejíž hratelná betaverze se nám nedávno dostala do spárů a my jsme tak mohli vyzkoušet, zdali na to vůbec má.

V prvé řadě je ale potřeba si říci, že autoři pro tuto hru možná nezvolili úplně vhodný název. Stejně jako stále předem moc nedůvěřujeme videohrám ohánějícím se licencovaným názvem některého z filmových trháků, nebudí moc důvěry ani právě připravovaná FPS, kterážto se v názvu „honosí“ odkazem na tu úplně nejprofláknutější vojenskou základnu na světě. Navíc boj proti mimozemským bytostem je rovněž vcelku slušná berlička, která dá chtě nechtě vzpomenout na památný díl seriálu Simpsonovi, kde Bart se svou partičkou tvoří konspirační teorii o tom, že dospěláci jsou mimozemští upíři. O to překvapivěji pak možná bude znít sdělení, že Area 51 má šanci na to, aby se po delší době stala opět jedním ze skutečně velmi kvalitních Area 51 počinů z produkce Midway.

Již od těchto okamžiků je ale zřejmé, že tvůrci z Midway se s tím zase až tak moc nepárali a okopírovali co mohli.

Hra začíná samozřejmě velmi nenápaditě, ale na druhou stranu velmi přitažlivě, co se týče úvodní CGI animace. Na výzkumné stanici, která se zabývá studiem mimozemských organismů se nemůže stát nic jiného, než že se jednomu šmejdu z vesmíru podaří podaří prolomit bariéry neprolomitelného zabezpečení a vyhrne se do prostor stanice. Skupinka strážců, která jde celou záležitost rutinně prošetřit končí jako sedláci u Chlumce, přičemž přežívá pouze jeden z nich, ovšem jeho organismem prostoupí neznámý symbiont, čímž pádem se tento voják stává nepříčetným a následně pak vůbec prvním cílem (pomineme-li úvodní výcvikovou střelbu na terče) ve hře. Na pomoc je tedy povolána speciální jednotka, jejíž členem jste samozřejmě i vy, která má na základně nastolit pořádek.

Již od těchto okamžiků je ale zřejmé, že tvůrci z Midway se s tím zase až tak moc nepárali a okopírovali co mohli. Zaprvé tedy hlavní hrdina nosí dioptrické brýle, které jako by vypadly z pouzdra Godona Freemana a když si nasadí helmu, vypadá jako mariňák z Halo pouze s tím rozdílem, že na zádech si táhne jakýsi dýchací přístroj nebo co to vlastně má být. Pro Midway Area 51 snad už i typický lehčí šlendrián se ale projevuje i později: je kupříkladu dost podivné, že voják vyslaný do speciální mise do ní vstupuje ozbrojen pouze základní pistolkou. Ale budiž, hlavně když se to bude dobře hrát a bude to zábava.

Občas se některý z mutantů vydá vaším směrem, jako kdyby vaši pozici znal již dávno před tím než vtrhnul do dané lokace.

A to si dovolujeme tvrdit, že bude. Sice asi Area 51 nebude nějakým kultovním titulem, ale zatím se jeví jako veskrze příjemná záležitost a to i přes to, že ve verzi, kterou máme k dispozici ještě není úplně ideálně doladěno ovládání, takže se nám občas trochu hůře mířilo. S mířením souvisí i zajímavá možnost, kdy si ze standardního FPS pohledu (zbraň zobrazena v levé dolní části obrazovky plus standardní zaměřovací kříž) můžete přepnout na pohled „mířící“, kdy se vám vaše zbraň zobrazí tak, že se díváte přes její mušku a míříte pomocí ní. Chvályhodné je pak zejména to, že tento pohled pranic neubírá na přehlednosti a hratelnosti. Hratelnost se zatím jeví jako víceméně lineární, kdy je vám klasicky zadán úkol, po jehož splnění následuje update vaší mise. Hra je ale vítaně oživována nejrůznějšími rozhovory se členy vaše týmu, které zní docela slušně a nepostrádají naturel „životem zkroušených“ vojáků. V souvislosti s vašimi kolegy jsme pak byli překvapeni, že i v této fázi již disponují vcelku slušnou umělou inteligencí, nezdálo se, že by měli tendenci se zasekávat za rohy či překážky a při přestřelkách s bandami potvoráků pálí vcelku rozumně, mají snahu své palebné úhly i překrývat, ale hlavně je jejich palba účinná a ne jen pro Area 51 efekt. Je tedy možné se zašít někam stranou a mimozemšťany likvidovat pěkně separováni od zbytku vaší skupiny, na niž nabíhají hlavní vlny nepřátel. Pravdou ale zůstává, že občas se některý z mutantů vydá vaším směrem tak nějak automaticky, jako kdyby vaši pozici znal již dávno před tím než vtrhnul do dané lokace.

Vcelku slušně působí i grafické zpracování, které i přes svou lehčí zubatost dokáže velmi slušně navodit atmosféru ponuré výzkumné stanice. Trošku lepší by mohly být pohyby příšer, na niž sice není co zkazit, protože nikdo vlastně neví jak se „ve skutečnosti“ pohybují, ale přesto se nám zdály poněkud zbytečně trhané a ne úplně ideální. Ale i přesto se zdá, že se v Midway do tvorby Area 51 pořádně opřeli a přestože se asi nebude jednat o žádný Halo killer, hodně by nás překvapilo, kdyby se ve výsledku nejednalo o po všech stránkách slušný titul.

Index očekávání: 75%

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Další z rubriky

Overwatch jako bojovka? Fanouškovské video ukazuje, že by to šlo

Overwatch Fighter

Podívejte se, jak by to nejspíš vypadalo, kdyby chtěl Blizzard udělat z Overwatche bojovku.

Hotová hra čekala v šuplíku 17 let, vyjde až nyní díky Kickstarteru

40 Winks

Téměř 17 let od původně plánovaného data vydání se majitelé konzole N64 konečně dočkají hry 40 Winks.

Mobilní Fire Emblem Heroes vydělal za první rok téměř 300 milionů dolarů

Fire Emblem Heroes

Free 2 play mobilní taktická hra na hrdiny Fire Emblem Heroes vydělala za první rok 295 milionů dolarů.

Najdete na iDNES.cz