ArmA 2 (PC)

ArmA 2 (PC)

Armed Assault 2 - podruhé a lépe

  • 9
Z prvního Armed Assault jsme popravdě nebyli příliš nadšení, nicméně druhý díl se jeví o poznání lépe a autoři si na něm dávají opravdu záležet.

ArmA 2 (PC)Z jedné původní Operace Flashpoint už jsou definitivně dvě série s poněkud nepřehlednými pravomocemi. Na začátku byl úspěch jedné válečné simulace, která ohromila celý svět. Jenže pak začaly nejprve žabomyší, později opravdu žhavé tahanice mezi vývojářským studiem Bohemia Interactive a britským vydavatelem Codemasters. Oficiální stanovisko znělo, že obě strany chtějí své budoucí kroky směřovat jiným směrem. Nakonec se ale ukazuje, že obě pokračují v rozvoji toho, co je proslavilo. Codemasters zůstala dnes už slavná značka, a tak zaúkolovalo největší interní vývojářský tým, aby připravil oficiální pokračování. Přes nejrůznější sliby tvůrců o zachování maximální realističnosti se přeci jen předpokládá, že tento titul půjde více „hratelnou“, tedy autenticitou méně svázaným směrem. Zato v BI studiu zůstávají věrni realistickým tradicím a po ne úplně povedeném Armed Assault, který se nicméně prodával i tak velice dobře, připravují druhý díl, jenž se s velkou pravděpodobností bude prodávat ještě lépe, jelikož by po kvalitativní odmlce měl opět nabídnout správně odměřenou porci simulovaného válečnictví.

ArmA 2 (PC)Vyzvědač, špeh, průzkumník, sabotér. Slova, která v češtině neznějí nikterak vábně se v americké armádě pojí pod mnohem zajímavějším názvem armádní funkce „Force Recon“. To už zní přeci jenom lépe a napínavěji. Úkoly takových vojáků jsou ale přesně takové, jak jsme zmínili. Jejich hlavním cílem je dostat se do nepřátelského týla, a to pokud možno nepozorovaně a zde se snažit vyslídit co možná nejvíce důležitých informací. Kromě prohlížení terénu a pohybu protivníkových jednotek dalekohledem je však úkolem této jednotky páchat i sabotážní činy, které mají pro hlavní armádu podpůrný účinek a mohou jí výrazně ulehčit práci. To může spočívat třeba v nepozorovaném odpálení důležité továrny do povětří, nebo likvidaci jednoho z padoušských vůdců. Přesně takovou roli dostanete i v Armed Assault 2, to znamená, že se budete muset často spoléhat na opatrné plížení a přestřelkám s přesilou nepřátel se spíše vyhýbat. Nebo je řešit aspoň tak, že vás neuslyší posily. A vězte, že šmírování dalekohledem nebude příliš časté. Nakonec – je to hra, a ta musí mít určitý spád.
 
ArmA 2 (PC)V Armed Assault 2 se tedy chopíte pětičlenného „Force Recon“ týmu, který budete muset provést kompletní kampaní. Autoři opět sáhli po fiktivní zemi i konfliktu (je zajímavé, že podobnou tradici si udrželo i oficiální OF 2) a zavedou hráče do země pojmenované Chernarus. Vězte, že jde o zemi ve střední Asii podobného typu, jako jsou všechny ty Turkmenistány, Kyrgystány či Tadžikistány. Jak už to tak bývá, nejsou tyto postsovětské země občansky zcela integrovány a v téhle se zrovna rozpoutala krvavá občanská válka. Jedna ze socialistických odštěpeneckých skupin (v podstatě teroristé) vtrhla do vládní budovy, kde hlavy státu oddělila od jejich krků a vyhlásila Socialistickou republiku Chernarus. To by nakonec mezinárodní společenství ještě mohlo přejít zdvihnutím varovného ukazováčku, nicméně socialisté se, jako kdysi Sověti či Rudí Khmérové v Kambodži, vrhli do provádění takzvaných „etnických čistek“, které však odnáší všichni odpůrci režimu.
 
ArmA 2 (PC)Americké armáda pod patronátem OSN proto vysílá své jednotky s jednoduchým cílem: zabránit dalšímu prolévání krve, čehož se dá dosáhnout asi jen prostřednictvím svržení režimu. Armed Assault 2 má být zajímavě rozděleno do tří kapitol, přičemž v každé si na svá bedra vezmete větší množství zodpovědnosti. Tak se docílí vhodně odstupňované obtížnosti, což by nemělo vyděsit ani méně zkušené hráče. V první kapitole kampaně budete ještě prostým vykonavatelem rozkazů velitele pětičlenné jednotky. Ten bude ovládán umělou inteligencí, která má být natolik kvalitní (ale i částečně naskriptovaná), aby rozkazy za jakýchkoliv okolností dávaly smysl.
 
Hráč přitom nemá být vázán na tělo jednoho ze čtyř podřízených, naopakArmA 2 (PC) – bude mezi nimi moct přepínat podle toho, jaký úkol zrovna dostane. Někdy tak využijete kulometčíka, jindy granátníka, pak se hodí medik a určitě se neztratí ani odstřelovač. Jakmile si všechny role hezky vyzkoušíte, přijde kapitola druhá, která vás postaví do pozice velitele pětičlenné skupiny. Jelikož jste si vším sami prošli, budete vědět, kdy a jak je vhodné využít schopností toho kterého vojáka. Škála rozkazů má být poměrně široká. Ve třetí fázi kampaně se na kariérním žebříčku posunete opět o pár příček vzhůru a pod své velení dostanete hned několik takových jednotek.
 
Coby příslušník „Force Recon“ se nemůžete spoléhat na pravidelné dodávky munice či potřebných obvazů. Jste odkázáni sami na sebe a tvůrci se tuhle skutečnost rozhodli ve hře reflektovat. Abyste tak získali potřebné věci, budete muset navázat kontakt s místními pašeráky a v propracovaném rozhovorovém systému smlouvat o cenách a dohadovat termíny dodání. ArmA 2 (PC)Tím se čas od času dostanete do časového presu, protože hra má probíhat dynamicky a bude tak jen na vás, kdy splníte ten který úkol, jenže na druhou stranu si zbraně či munici musíte vyzvednout v určený čas. A pokud se zrovna nacházíte na misi, tak to nestihnete. Je vůbec nutné mít povědomí o čase, ale také o velikosti herního světa, jež se vyšplhala na neuvěřitelných sto kilometrů čtverečních. Je třeba si uvědomit, že takové vzdálenosti nezdoláte za pár sekund a už vůbec ne pěšky. I proto tu je více jak padesát dopravních i bojových prostředků. Nechybí džípy, tanky, transportéry, ale ani vrtulníky.
 
Je pravda, že z prvního Armed Assault jsme byli po vypuštění velmi zklamáni. Časem se jeho hratelnost vydáním řady patchů vylepšila, ale stále to nebyly ty válečné orgie, jaké jsme zažili v Operaci Flashpoint. Tentokrát si však autoři dávají záležet mnohem více, už také vědí o mnohých úskalích a dokáží se jim vyhnout. Proto doufáme ve velmi kvalitní titul a jsme zvědaví na konfrontaci s druhým Flashpointem.

Témata: Rudí Khmerové