Army Men: RTS – vzhůru do boje

• 2
Od té doby, co se na monitorech našich milovaných PC poprvé objevili plastoví vojáčci, uběhla již spousta času. Hry s titulem Army Men vystřídaly několik žánrů a nyní se autoři vrhli na zpracování 3D realtimové strategie. Vraťte se tedy do dětských let, kdy jste vedli nikdy nekončící bitvy, a alespoň na chvíli se staňte generály.

Army Men: RTSPo několika měsících máme opět možnost vrátit se společně s plastikovými vojáčky do svých mladých let a zabojovat si s nimi jak se patří. Dalším titulem po nedávno představené hře Army Men: Air Attack je přednedávnem vyšlý Army men: RTS. Každý už určitě ví, že v těchto titulech máte na starosti vést partu plastikových vojáčků a pomocí nich dobýt určité cíle. Pokud nevíte, ale poohlédnete se po okolních obrázcích, vše vám bude okamžitě jasné.

Předešlému dílu (Army Men: Air Attack) byla vyčítána přílišná jednoduchost a krátká doba hraní, a ani já se v recenzi na další díl této série, která se objevuje hlavně na PSX, tomuto vyčítání nevyhnu. Tento problém je nejspíš následkem skutečnosti, že hra pochází právě z prostředí konzolí. Můj pohled má být objektivní, a tak musím konstatovat, že chlapci od 3DO se tímto titulem nijak nevytáhli.

Jednoduchý úvodní filmeček nijak graficky nevyniká. Vaši paňáci se v plechovce dostávají do základního tábora a vyprávějí si. Potom najednou bum a jsou vysypáni na zemi. Mírně pochroumaný velitel vyjeveně vyleze z hromady ostatních zelených vojáků a odejde do základního stanu, kde už na něj Army Men: RTSčekají dva jeho naštvaní nadřízení, kteří ho a jeho skupinu posílají do boje... zachránit vojáčka, jenž přišel k ošklivému úrazu – díře v hlavě, což pro plastikového panáčka není smrtelný úraz. Dostáváte se konkrétně na zahrádku domu číslo 17 a musíte se probojovat přes hromadu nepřátel až do vašeho cíle. Některé podrobnosti se dozvídáte před jednotlivými částmi kampaně a potom už vás hodí jako neplavce do vody a kápo starej se...

Úkoly v kampani jsou různé. Například se musíte dostat na určitý bod nebo musíte zničit budovu vašeho nepřítele a tak dále. Někdy si založíte základnu, jindy zase jediným vojáčkem prokličkujete nepřátelský tábor, ovšem pokud vás dřív nezabijí... fantazii se meze nekladou a v této hře to platí dvojnásob. K dispozici máte vždy různý počet vojáčků, kteří mají různé zbraně, a tak můžete i zjistit, o co v misi půjde... je jasné, že pokud vaše základní skupinka bude sestávat ze dvou hledačů min, nepůjde o vzdušný boj. Ale vaše skupina nemusí být vybavena jenom vojáčky. Dále zde máte k dispozici třeba tanky, obrněné transportéry, lékařské vozy, vrtulníky a bagry. Pomocí nich si postavíte základnu, přičemž musíte dávat pozor na omezení, která v jednotlivých misích máte. Někdy můžete vyrobit Army Men: RTSjenom určitý počet paňáků nebo tanků a tak dále. Po dokončení kampaně jste ohodnoceni a můžete dostat i medaili, pokud například splníte úkol rychle. Získat medaili není zas až tak těžké a povedlo se to i ihned po prvním hraní mise, ale být obdarován medailí nejcennější, tzn. zlatou, může opravdu jen herní genius. V tomto případě musíte splnit i všechny přídavné úkoly, jako třeba neztratit ani jednoho svého muže nebo dohrát úkol do určitého času či zničit všechny nepřátelské jednotky.

Mimo možnosti kampaně máte na výběr, jako skoro v každé strategické hře tohoto typu, ještě tutorial nebo obyčejnou mapu, kde jde o to zařídit si fungující základnu a rozstřílet svého nepřítele. Tutorial plní svou úlohu mistrně a během několika chvil vás naučí pochodovat s vašimi jednotkami, ale dokonce i základní taktice boje.

Ve vaší základně budou dominovat budovy, jako jsou kasárna a garáže, které vám budou vyrábět vojáčky, tanky a různé vozy. Tyto budovy je však potřeba dále upgradovat, aby stačily konkurenci, a navíc je také chránit třeba strážnými věžemi nebo kulometnými hnízdy. Pozor musíte dávat nejen na to, jestli se vám tyto budovy navzájem kryjí, ale také na to, k čemu jsou určené. Army Men: RTSStrážná věž jako jediná totiž dokáže ohlídat i vzdušný prostor. Samozřejmostí je i rozdílná náročnost budov při stavbě, protože na každou spotřebujete rozdílné množství plastikové hmoty. Získávat hmotu je jedním z nejdůležitějších aspektů hry. Další surovinou je i energie, kterou utratíte hlavně při stavbě vozů. Tyto dvě složky sbíráte pomocí náklaďáků a odvážíte je do budovy k tomu určené. Je lepší, pokud máte vozů víc, jelikož v pokročilejším boji byste kvůli nedostatku surovin mohli ztroskotat. A kde suroviny seberete? Máte několik možností. Plast budete těžit z různých hraček – například ze stříkací plastikové pistole nebo plastového supermana. Zajímavou a logickou možností je recyklace. Pokud zničíte jakoukoliv bojovou jednotku vašeho nepřítele i jeho budovu nebo naopak přijdete o nějakou vaší věc, zůstane vám na zemi roztavená hmota, z které také něco málo vytěžíte. Energii budete získávat například z tužkových baterií nebo hodinek (kde je také baterie).

Graficky bych hru označila jako mírný podprůměr, i když oproti minulému dílu si o malinko polepšila. Je jasné, že celou dobu se budeme pohybovat po infantilně provedených interiérech a na podkladu narazíme například na jízdní kolo, sádrového trpaslíka, kolíček na prádlo, baseballovou pálku nebo na skateboard. To ale neznamená, že grafika musí být hrubá, neprokreslená a Army Men: RTSjednoduchá. Každému tento styl určitě nesedne a i mně nebylo dobře, když jsem už po několikáté viděla tu hrůzu v podobě již zmiňovaného obrovského trpaslíka umístěného na kraji záhonku s květinami, které také nevypadaly moc příjemně a byly všechny stejné.

Hudba mi celkem vyhovovala, jenom určité její části mi za malinkou chvilku začaly vadit a taktéž její hlasitost je občas celkem nevyvážená. V úvodním intru jsem měla velké problémy vůbec slyšet rozhovor mého seržanta s jeho nadřízenými. Zvuky občas zanikají, ale jsou příjemné, a i když se skoro pořád opakují, budou se vám líbit a jistě vám nebudou vadit.

Zdá se, že celou dobu na tento kousek jenom nadávám, ale tak to není. V této hře jsem narazila na nemálo opravdu skvělých částí, které bohužel díky svým mínusům vytvářejí celkem rozporuplný a nemastný-neslaný celek. Jde například o AI protivníka, která určitě nebudí dojem "blbosti". Snaží se vás napadat z různých stran a pokouší se upoutat vaši pozornost na méně důležité útoky, přičemž vás ještě větší armádou napadne z jiné strany, a dokonce vás tak může položit na lopatky. Vaše jednotky se za umělou inteligenci také nemusí stydět. Army Men: RTSNapříklad auta na suroviny okamžitě zjistí, že potřebujete jinou komoditu, než kterou těží, a tak v době nouze pomáhají těžit zbývající složky. Také pokud některý zdroj vytěží, nezůstanou stát a čekat, až co jim přikážete, ale najdou si zdroj jiný, který je dokonce nejblíže vaší základně, a dokonce na něj nestřílí protivníci – pokud se tak stane, ujíždějí do bezpečí. Další zajímavou možností je určit si, kam se vám budou jednotky z jednotlivých budov ubírat. K tomu máte určený praporek, který si postavíte kam jenom budete chtít. Dále se už o nic nemusíte starat. Takto bezbolestně můžete i hlídat jednu z nejvíce ohrožených částí vaší základny a přitom se nemusíte skoro o nic starat.

Takto bych mohla pokračovat donekonečna, něco si pochvalovat a potom si hned stěžovat se mi ale nechce. Tato hra má několik opravdu skvělých možností a obsahuje i zajímavé nápady, leč bohužel společně s nehezkou grafikou tvoří opravdu hodně rozporuplný celek, ke kterému si ještě přidejte krátký herní čas a jednoduchou obtížnost. Každému navíc tento styl hry nemusí padnout a mně osobně se zdá, že cílovou skupinou tohoto titulu budou děti (samozřejmě chlapci) ve věku 8 až 13 let.

Army Men: RTS
Výrobce: Pandemic Studios
Vydavatel: 3DO