Arx - podzemní pevnost v ohrožení

  • 380
O lidských slabostech, o začátku konce světa, o rasové nesnášenlivosti, o touze po moci, o odhodlání postavit se zlu a bezpráví - o tom všem bude vyprávět first person RPG Arx, které si za svůj vzor vzalo především Ultimu Underworld.
Arx

Arkane Studios je docela malinká firmička. Byla založena 1. října 1999 a tvoří ji jen 6 lidí. RPG Arx, na němž v současnosti pracují, je jejich společným "dream" projektem. Příběh vás zavede pod zem, kam se po zničení slunce stáhli všichni lidé z povrchu. V bývalých dolech vybudovali město Arx, kde teď sousedí se všemi možnými rasami - gobliny, trpaslíky, troly a podobnou fantasy pakáží. Nebylo by samo sebou, aby v tak různorodém společenství šlo všechno jako na drátkách - rasové konflikty jsou na denním pořádku a do toho si ještě dělá laskominy na ovládnutí města démon Akbaa. K dosažení svého cíle se spojí s městským knězem Iserbiem, který pro něj založí tajnou sektu, v níž se pomocí lidských obětí shromažďuje energie nutná pro Akbaaovy úmysly. Nekalé praktiky prohlédne až královský astronom Fallan a předtím, než je zavražděn, se pokusí varovat obyvatele Arxu před číhající hrozbou. Jak do toho všeho zapadáte vy, není tak úplně jasné, ale na začátku hry se zkrátka probudíte ve vězení a protože se vám tam ani trochu nelíbí, hodláte z něj nejprve uprchnout a potom i zachránit budoucnost Arxu.

Nemusíte se bát, že v podzemí na vás nečeká nic jiného než šedé dungeony a hnědé dungeony a pro zpestření ještě tmavě zelené dungeony. Svět Arxu je mnohem různorodější - nejen vlhké stoky a zatuchlé jeskyně, ale celá podzemní města s obchůdky, tržišti a chrámy, vodní i lávová jezera, hrady, ledové říše a specifická doupata některých ras. NPC by měly být dost vychytralé a například spolupracovat při pátrání po vás. Dokáží spolu i komunikovat, takže je leckdy můžete slyšet, jak si třeba vyprávějí vtipy. Navíc když poznáte jejich slabé stránky, může se vám v kritické situaci podařit vyvolat souboje mezi nimi navzájem a nepozorovaně okolo proklouznout.

Arx

To, co by na Arxu určitě nemělo ujít vaši pozornosti, je systém magie. Místo míchání lektvarů či prostého klikání na ikony, se tady každé kouzlo skládá z run (stejně jako slovo z písmen) a chcete-li ho vyvolat, musíte všechny runy načrtnout myší do prostoru před sebou. Pokud je nakreslíte správně, kouzlo se provede, pokud ne, nestane se nic a nebo třeba náhodou přijdete na nějaké kouzlo nové. Autoři se rozhodli lépe vám zprostředkovat pokusy a omyly začínajících čarodějů, a tak si psaní run nejprve musíte osvojit během výukového kurzu, aby vaše radost ze zvládnuté magie bylo pak o to větší. Celkem se můžete naučit přes 50 kouzel.

Zvolená perspektiva z vlastního pohledu se podle vývojářů mnohem lépe hodí pro navozování pocitů klaustrofobie nebo strachu z neznáma za rohem. Pokud by vám snad bylo líto, že svoji postavičku vůbec neuvidíte, mohla by vás trochu potěšit informace, že se v průběhu hry budou objevovat videosekvence, v nichž se hlavní hrdina bude objevovat v third-person perspektivě.

Arx

Poslední, o čem je třeba ztratit řeč, je způsob boje. Bojovat se bude na blízko i na dálku, zbraně se vyskytnou jak jednoruční tak obouruční, používat můžete i různé obranné taktiky jako krytí štítem nebo úkroky vzad nebo stejně jako v Thiefovi se lze místo otevřeného konfliktu proplížit ve stínech. Úder mečem nebo čímkoliv jiným provedete tak, že podržíte určité tlačítko tak dlouho, dokud se nerozhodnete udeřit - pak ho pustíte, čímž se zbraň vymrští a provede výpad. Účinnost úderu závisí na mnoha aspektech - vaší síle, schopnosti zacházet se zbraní, druhu zbraně nebo obranyschopnosti napadeného nepřítele.

Klasické aspekty RPG her se zlepšováním statistik zůstaly zachovány. Zabíjením nepřátel nebo plněním questů získáváte body, kterých když nashromáždíte dostatek, povýšíte o jednu úroveň. Při té slavnostní příležitosti vám budou přiděleny body a ty můžete rozdělit mezi své schopnosti. V tomto ohledu tedy nic nového, ale inovativní systém magie jako novinka úplně stačí a jak to celé nakonec dopadne, na to si budeme muset počkat zřejmě ještě hodně dlouho.