Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ashen – na mystiku s olovem

  12:00aktualizováno  23. dubna 4:12
Je zajímavé sledovat, jak chce každá nová platforma hráče hned zkraje oslnit dobře vypadajícími 3D akcemi. Nokia není výjimkou, a tak se v poměrně rychlém sledu objevuje další doomovka pro jech handheld.

Ashen Není tomu tak dávno, co jsme psali o první 3D FPS pro N-Gage – Red Faction. Tento port původní PS2 hry sice nedopadl nijak špatně, ale přeci jen to tak nějak nebylo ono a na po pár vystřílených šachetních chodbách bylo jasné, že tomu zkrátka tak nějak pořád něco chybí. Příznivci stříleček si tak možná budou moci spravit chuť v novém titulu Ashen, který se jako jeden z prvních může chlubit exkluzivitou pouze pro mobilní hračičku od Nokie.

Hlavní rozdíl oproti Red Faction je již v oblasti námětu. Zatímco dobrodružství na Marsu bylo cítit po futuristických zbraních, kosmických letech a brutalitě nadnárodních (spíše by se chtělo říci až nadplanetárních) molochů, Ashen se od první chvíle pouští na půdu mystiky a tajemna. Hlavní hrdina dostane jednoho dne dopis od své sestry, která se již celá léta zabývá nejrůznějšími okultními záležitostmi, a v něm stojí hodně divné věci. Dokonce tak divné, že dokáží rozhodit i našeho hlavního hrdinu, který se po mnoha letech odloučení bez prodlení vydává do města, kde jeho sestra žije, aby zjistil, co se vlastně děje. A voilá, dějí se tam opravdu hodně divné věci. Město je vybydlené, nikde ani živáčka, jako prvního uvidí náš frajer na zemi mrtváčka a když už na nějakou formu života narazí, nebude to setkání zrovna přátelské. Ještě že má u sebe pistoli. A ještě že cestou najdete nějaké pořádné zbraně.

Ashen Druhý rozdíl oproti Red Factionu je opět patrný na první pohled. Zatímco v marťanské odysee jste byli téměř výhradně uvězněni ve stísněných prostorách hlubokých dolů, případně jiných ineriérů, Ashen se z velké části odehrává i v otevřených prostorech, jako jsou kupříkladu právě ulice města. Ale ani interiéry nejsou pojaty nijak minimalisticky. Hned v úvodu se objevíte na nádraží, které je pojato poměrně velkoryse a prostorně, takže hned zpočátku hra navozuje úplně jiný dojem nežli Red Faction. A to je rozhodně dobře. Velice dobře pak působí úseky v ulicích, kdy je vaše trasa vytyčena sice naprosto lineárně a z cesty se nedá sejít, ani kdybyste chtěli, ale je vedena docela chytře, takže vás každou chvíli zavede i do interiéru některého z domů, protáhne sem tam přes nějakou tu pavlač či terasu, takže se vám ve výsledku docela i zdá, že procházíte různorodými prostředími. Docela dlouho jsme si lámali hlavy nad tím, co že nám to vlastně připomíná. Nakonec jsme na to ale přišli: nevíme v zásadě ani proč, ale tímto přístupem nám Ashen asociuje No One Lives Forever.

K tomu jistě přispívá i dost solidní technické zpracování, zejména pak grafika, která je příjemně prosvětlená a oproti kobkám na Marsu i detailnější, hezčí a propracovanější. Lehčím zklamáním jsou pak možná zvuky, jež místy působí lehce zastaralým dojmem, ale na druhou stranu je Ashen jejich škála poměrně pestrá, takže v celkovém součtu docela pohodově dotvářejí skvělou, leč nepohodovou, mystickou atmosféru celé hry.

Má tedy Ashen vůbec nějaké zápory? Má. Respektive jeden pořádný: ovládání. Je obecně známou zkušeností, že FPS akce nemají díky gamepadovému interfacu na konzolích kdovíjak skvělou pozici. Ale většinou se to dá ovládat docela v klidu, jelikož tvůrci se již předem snaží hru přizpůsobit konzolovým ovladačům. V případě Ashena to ovšem neplatí a potvrzuje se staré známé pořekadlo, že méně je někdy více. Je sice super, že se můžeme rozhlížet, otáčet se a dělat úkroky, ovšem pokud tohle všechno máte skloubit dohromady v rámci přestřelky s nepřítelem , rozhodně k tomu nebude tím nejlepším ovládací kříž a klávesnice N-Gage. Nepřátelé totiž nejsou žádní přiblblí panáci, takže nebudou stát celou dobu na místě, ale docela svižně kolem vás pobíhat a poskakovat. Zaměřit takového tatrmana pak vyžaduje opravdu hodně cviku. A to je určitě škoda, protože co se týče zpracování, atmosféry, designu a vlastně možná i příběhu, rozválcuje Ashen s naprostým přehledem Red Faction během první úrovně. Pokud by bylo ovládání omezeno klidně až na úroveň prvního Dooma, kdy víceméně stačilo zaměřovat pouze v horizontální úrovni, jednalo by se o parádní záležitost. Takhle však doporučujeme lidem s alespoň lehce nadprůměrnou trpělivostí.

Ashen
Výrobce/Distributor Torus Games / Nokia
Platforma N-Gage
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: bluetooth až 4 hráči
Verdikt: Nebýt zbytečně komplikovaného ovládání, stal by se Ashen na N-Gagi zcela nepochybně hitem.
Hodnocení: 65% (info)



Témata: Nokia

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

VIDEO: Peklo na Zemi. Sledujte první gameplay z Doom Eternal

Doom Eternal

Doom Eternal je pokračování povedeného kousku Doom z roku 2016, který značku restartoval. Podívejte se na první...

Nintendo prodalo k letošku přes sedm set milionů konzolí

Vlevo Gameboy (1989), vpravo Switch s odepnutými Joy-Cony

Nejúspěšnější konzolí Nintenda je handheld DS s prodeji přes 150 milionů kusů. Celkově se prodalo za dobu existence...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!



Najdete na iDNES.cz