Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Asphalt: Urban GT

  12:00aktualizováno  20. března 8:21
Titul Asphalt: Urban GT není sice úplnou novinkou, ale jako launchový titul na nové platformě má určitě slušnou pozici. Minimálně v tom, že v našich končinách představuje první závody nové handheldové generace.

Asphalt: Urban GT Nelze si dnes snad již ani představit situaci, že by při launchi jakékoliv nové konzole chyběla v nabídce první vlny titulů nějaká závodní hra. Nintendo DS při svém nástupu na evropský trh samozřejmě není výjimkou a milovníky rychlých kol se snaží nalákat na zajímavou závodní hru z dílen firmy Gameloft, která se na hry pro nejrůznější přenosná zařízení specializuje, odehrávající se podle nejnovější závodní módy v ulicích světových velkoměst a za plného provozu. Asphalt: Urban GT ovšem není zcela původním produktem, původně jsme se s ním mohli setkat již na N-Gage, ale vzhledem k rozdílnosti hardwarového výkonu obou platforem je jasné, že v případě verze Nintenda DS, by se teoreticky mohlo jednat prakticky o úplně jinou hru.

Je tomu tak ale jen zčásti, protože na druhou stranu je jasné, že vývoji her z první vlny nebyla v důsledku snahy stihnout launch konzole věnována až tak maximální péče, jako tomu bude u titulů následujících. Možná ale autorům této hry jen tak trochu křivdíme a možná že až čas ukáže, že se jedná o prvotřídní dílo. Ale i přes jisté výhrady, které k této hře máme, Asphalt: Urban GT můžeme zodpovědně říci, že se jedná o velice slušný titul, který prozatím, co se handheldů týče, je tím nejlepším, co lze mít. Ano, Ridge Racer na PSP bude určitě rychlejší a graficky hezčí, ale než bude uveden na náš trh, bohužel si ještě nějaký ten měsíc počkáme, nehledě na to, že o jeho hratelnosti toho zatím z vlastní zkušenosti zase až tak moc nevíme.

Škála aut jde od běžných vozů typů VW New Beetle přes sporťáčky typu Audi TT až po supersporty od Lamborghini.

Co se ale týče Asphalt: Urban GT, prošel naším nekompromisním testem a jeho výsledek rozhodně není vůbec špatný. Při první jízdě by se mnohým mohlo zdát, že tato hra disponuje poněkud slabší grafikou, což je zcela jistě dáno hypováním síly a možností obou nových přenosných platforem, ale až se se hrou trochu sžijete, tak zjistíte, že grafika rozhodně není tak špatná, jak se vám zdálo zpočátku , a že je jak vcelku detailní, tak pro účely daného žánru i docela přehledná. Jediné, co lze grafice vytknout, tak je ztvárnění automobilů tvořících běžný provoz na závodních tratích, které jsou zbytečně moc hranaté, jejich typů je docela malý počet a jejich pohyb v zatáčkách naprosto nepochopitelně trhaný. Vozy vás i vašich soupeřů vypadají již ale velmi slušně a i s okolím tratí si tvůrci docela vyhráli, přestože lze občas zaznamenat nějaké to doskočení některého ze vzdálenějších objektů.

Asphalt: Urban GT Podíváme-li se na herní koncept, máme tu čest s víceméně tou nejklasičtější formou pouličního závodění. Závodíte na naprosto uzavřených městských okruzích (bohužel jsme nezaznamenali ani žádné zkratky), na nichž ale funguje běžný provoz a na startu se vám postaví povětšinou (podle typu závodu) osm počítačem řízených protivníků. Hned na startu ale překvapí rozestavění protivníků, kteří nestojí na klasickém startovním roštu, ale pole je poněkud více roztahané. Vy samozřejmě stojíte vždy až na osmé pozici, takže to k vedoucímu závodníkovi máte docela daleko. Typů závodů zde není nijak mnoho, v podstatě pouze čtyři: klasický závod na určený počet kol, duel jeden na jednoho a modifikovaný knockout, kdy je okruh rozdělen na několik úseků a na každém checkpointu vypadává ten, kdo je na poslední pozici. Jedná se o velmi rychlou záležitost, kdy k dokončení alespoň jednoho celého okruhu většinou potřebujete být alespoň na třetí pozici. Čtveřici pak doplňuje speciální režim, kdy se posadíte za volant policejního vozu a máte za úkol dohnat šílence v nadupaných vozech a vyřadit je ze hry tím, že je na nějakou dobu „zaměříte“. Závody v hlavním režimu jsou rozděleny do jakýchsi šampionátů lišících se podmínkami, za nichž je možné do nich vstoupit: kupříkladu pouze s vozy Aston Martin, s auty německé provenience nebo s výkonem pod danou hranicí. Tím se dostáváme k licencovaným vozům, kterých zde rovněž není kdovíjak závratné množství, které je ale v zásadě naprosto dostačující. Škála aut se táhne od běžných vozů typů Volkswagen New Beetle přes sporťáčky typu Audi TT až po supersporty od Asphalt: Urban GT Lamborghini a automobilové koncepty. A aby toho nebylo málo najdeme zde i nějaký ten offroad. Za peníze vydělané v závodech pak je možné všechny vozy opatřit nějakým tím tuningem, bez čehož si dnes hru podobného typu snad již ani nelze představit.

Co se týče hratelnosti, bez výhrad na ni platí přísloví „s jídlem roste chuť“.

Poněkud minimalistický přístup tvůrci projevili i při tvorbě tratí, kterých zde rovněž není nikterak ukrutné množství (dá se na nich ale jezdit i v obráceném směru), ale při hraní se to možná paradoxně ukázalo jako klad. Vzhledem k tomu, že je hra určena pro přenosné zařízení a tedy pro chvilkové hraní, je vcelku rozumné, že se nemusíte učit každou chvíli nějaký nový okruh. Na začátku tak budete jezdit jen po nějakých třech, čtyřech tratích a na další se v hlavním režimu dostanete až po relativně dlouhých odehraných úsecích v případě, že odemknuté šampionáty budete jezdit popořadě. Na druhou stranu ale v této souvislosti zamrzí, že s touto myšlenkou moc nekoresponduje nutnost zajet vždy celý šampionát najednou. Jediným řešením je hru zapauzovat a konzoli „uspat“, po vypnutí by bylo potřeba jet celou sérii znovu.

Začátek nové série?

Na velkých konzolích máme tři elitní série arkádových závodů, které sázejí na akční pojetí jízdy v hustém provozu. Zcela jasně dominuje Burnout a o čestné druhé místo se přetahují Midnight Club a Need for Speed. Žádná z těchto sérií ovšem nezaznamenala výraznější úspěch na přenosných konzolích. Buď se jednalo o veskrze normální záležitost a nebo tvůrci vůbec nesebrali odvahu se na toto pole pustit. Na handheldech tak v současné době zcela jednoznačně vládne Asphalt. Seberou naopak jeho tvůrci se v budoucnu pustit na pole domácích konzolí?

Asphalt: Urban GT Co se týče hratelnosti, bez výhrad na ni platí přísloví „s jídlem roste chuť“. Zpočátku se hra může zdát pomalá (začínáte totiž právě s offroady) a ovládání těžkopádné, ale jak si na zdejší poměry budete zvykat, zjistíte, že jízda je opravdu dynamická a vzhledem k častému používání nitra byste možná občas i uvítali, kdyby byla místy i o něco pomalejší. S nitrem, které se vám kumuluje klasicky při riskantní jízdě či kolizích je ale potřeba zacházet poměrně takticky. Automaticky se totiž do palivové směsi přimíchává po uvolnění a opětovném sešlápnutí plynového pedálu, takže vás může dostat i do pěkně ošemetné situace. Typickým příkladem je brzdění do ostrého esíčka, které tak musíte projet tak říkajíc na jeden zátah bez přidání plynu mezi zatáčkami, jinak vás totiž ve druhé zatáčce nitro katapultuje k bariéře, která vás zase zpomalí a dávka nitra tak padne naprosto zbytečně. Navíc jsou vozy při aktivovaném nitru hůře ovladatelné, takže to opravdu chce místy i trošku přemýšlet a netúrovat to vkuse na plný kotel.

Celkově jsme tak i přes jisté nedostatky s Asphalt: Urban GT velmi spokojeni. Těžko říci, jak dopadne ve srovnání s dalšími závodními tituly chystanými pro NDS. Možná jsme jej tedy přecenili, možná podcenili. Každopádně se ale v dnešních dnech jedná o velmi solidní závodní záležitost, kterou můžeme v případě, že si plánujete pořídit nový handheld od Nintenda hned v počátcích jeho existence na našem trhu, s klidným svědomím doporučit. Zdali si tento status udrží i nadále, ukáže až čas a další závodní hry pro NDS.

Asphalt: Urban GT
Výrobce/Distributor Gameloft / Ubisoft
Platforma Nintento DS
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2 hráči
Verdikt: Velmi slušné akční závody, které naznačují sílu nové platformy.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

RECENZE: S DOOM VFR zažijete krvavé peklo zase trochu jinak

DOOM VFR

Jde vůbec dohromady spojení frenetické akce a virtuální reality? Král bezduchých stříleček vám v tom přichází udělat...

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

Zabíjet nácky ve Wolfesteinovi je zábava i bez hrdiny Blazkowitze

Wolfenstein II: The Adventures of Gunslinger Joe

Přídavek pro letošního Wolfensteina určitě neoslní originalitou, ale o to tu přeci nejde. Další tři levely plné...

Najdete na iDNES.cz