Assassin's Creed - preview

  • 36
Je právě klidné, prosluněné letní odpoledne někdy v období 12. století. Po tržnicích ve Svaté zemi se procházejí velké davy normálně žijících občanů plus jedna oběť a jeden vrah

Assassin's Creed Je právě klidné, prosluněné letní odpoledne někdy v období 12. století. Po tržnicích ve Svaté zemi se procházejí velké davy normálně žijících občanů, které nezajímá nic víc než to, aby nakoupili suroviny u stánku s nimi. Ovšem, mezi těmito občany se nachází taktéž celkem vlivný člověk ohledně právě probíhajících křížových výprav, který bohužel už na tomto světě dlouho nebude. Davem se totiž právě prodírá neznámá osoba s bílou kápí přes hlavu, stejně barevným dlouhým pláštěm a čtyřmi nožíky ostrými jako břitva připevněnými u pasu. No, vypadá celkem dobře, z davu obyčejných, volně žijících lidí přímo vyčnívá. A jde si pevně za svým cílem. Má totiž jasný úkol – zabít onoho důležitého člověka nějakým tichým a nenápadným způsobem. Ono se to řekne, zabíjení potichu, ale mezi davy lidí, kteří neví, o co jde, to jde přinejmenším ztěžka. Při přiblížení se ke své oběti a prodírání se davem nic netušících lidí náš hrdina v bílém tasí z rukavice vražedně nebezpečný nástroj. Ostrou dlouhou věc, která ponejvíce Assassin's Creed připomíná jakési rypadlo. Akorát že tady se nebude rýpat do zeminy, ale do lidských hrdel.

Cestou do bezpečí se budete muset doslova probíjet stovkami obyčejných občanů.

To kdyby naše oběť věděla, určitě by okamžitě přestala nakupovat jablka nebo brambory (nebo čekat na odvoz, na koně, nebo zkrátka na cokoli jiného), a dala se na rychlý úprk. Leč, ona v nákupu jablek pokračuje v nevědomí, že se na ni chystá skočit nějaký úchylák v bílých hadrech. No, náš vrah se rozhoduje to ukončit celkem rychle, oběti skáče na záda, a jediným nenápadným pohybem jeho vražedné ruky je po všem. Nyní už jen slézá z mrtvého těla, které zůstalo ležet uprostřed tržnice. A jelikož je den, je zde plno lidí. A všichni tihle lidé vás při tomto incidentu bohužel viděli. Co naplat, dav začíná panikařit, křičet, utíkat kolem, a hlavně, rozestupovat se kolem vás. Vy tak zůstáváte v obrovském kruhu rozestoupených lidí tak říkajíc s holým zadkem. Po Assassin's Creed vraždě za vámi vystřelí celá obrovská četa vojáků, kterým se to, co jste udělali, nějak moc nezamlouvá. A tak nezbývá jiná možnost, než se dát na útěk. Rozběhne se proti davu lidí s jediným úmyslem – ztratit se v něm. Cestou do bezpečí se budete muset doslova probíjet stovkami obyčejných občanů. A právě s tímhle souvisí jedna z velmi zajímavých věcí ve hře.

Obyčejní lidé vám totiž mohou jak pomoci, tak vám i trochu znepříjemnit život. To budou dělat zejména tím, že se budou pokoušet vás zadržet. A to by nebyla opravdu žádná legrace, kdybyste byli pronásledováni několika vojenskými jednotkami a k tomu by na vás šli ještě pokojně civilové, kterých je ovšem ještě podstatně více než aktuálních pronásledovatelů. Zkrátka a dobře, měli byste si je získat. Toho nejlépe dosáhnete tím, že při útěku je nebudete moc srážet k zemi a tak podobně. Nesmíte zkrátka přesáhnout určitou mez snášenlivosti k vám, jinak bude zle. A takový slušně nakrknutý občan může vojákům za vámi dát informaci, kterým Assassin's Creed směrem jste se vydali. Další z mnoha faktorů, které úspěšné splnění mise trochu více oddálí. K onomu úspěšnému splnění mise se totiž počítá jak vražda, tak i následný úprk do bezpečí. Musíte zkrátka utíkat tak dlouho, dokud nenaleznete nějaké místo, kde budete pro pronásledovatele již „neviditelní“.

Všude ve hře je cítit neskutečná atmosféra místa.

Ovládání hlavní postavy mezi mnoha překážkami je velmi pohodlné, tady už se ukazují pravé možnosti konzole nové generace. Tak pro příklad si uvedeme jednu z mnoha honiček mezi davy. Pokud si myslíte, že se musíte každému občanovi vyhýbat, jste na omylu. Hlavní hrdina totiž disponuje tak trochu lepší umělou inteligencí, takže sám pozná, co má dělat. Davem si začne cestu Assassin's Creed prodírat zcela sám (stačí jen mačkat kolečko a o nic se nestarat. Snad jen o to, abyste lidi nějak moc nenaštvali), sám bude odstrkovat nic netušící občany, sám se jim bude vyhýbat. Vy ho jen budete navigovat, kterým směrem se má vydat. Tuhle věc kvitujeme palcem zdviženým rozhodně směrem vzhůru, nemusíte se tak zabývat prkotinami, ale v klidu si rozmýšlet strategii útěku.

Toto chování hlavního hrdiny se však dá využít i na střechách, od malých budov až po ty větší, mezi které patří třeba hradní stavba. Až se budete prohánět po těchto budovách, tvůrce hry budete doslova obdivovat. Věřte nám. Nemusíte se starat o žádné přiblblé načasování skoku, jako třeba v novodobé sérii Prince (která je mimochodem od stejných tvůrců jako Assassin´s Creed, Ubisoft Montreal), ale v klidu postačí, když opět budete navádět hlavního hrdinu směrem, kterým chcete. Pokud se naskytne nějaká příležitost ke skoku, hrdina našich srdcí si s touto záležitostí poradí zcela sám. Samozřejmě, někdo může Assassin's Creed namítnout, že chce hrát hru tak jaksi kompletně, včetně možnosti plného ovládacího modelu hlavní postavy. Ale berte to z té lepší stránky, pokud se bude postava na obrazovce plně ovládána vašimi povely, musí zákonitě dojít k jistým zjednodušením, nebo vám pak spoustu času zabere provádění víceméně běžných věcí, které nemají s hlavní myšlenkou hry zas až tak moc společného. Navíc se pak ani nemůžete tak říkajíc na plný úvazek věnovat krásné grafice.

Veřejné popravy a nesmyslné násilí moc ke smíchu nejsou.

Schválně si okolní screenshoty prohlédněte pozorně, z detailnosti prostředí a jeho propracovanosti vám pravděpodobně spadne čelist. Něco takového by na současné PS2 absolutně nebylo možné. Je jasné, že k hernímu prožitku hodně pomáhá právě grafika, protože je opravdu neskutečně nádherná a okolní stavby, tržnice, hradby, zkrátka tohle všechno si užíváte plnými doušky. Všude Assassin's Creed ve hře je cítit neskutečná atmosféra místa. Nádhera. Když autor tohoto textu poprvé viděl screenshoty ze hry a následně i video, zmohl se pouze na něco ve stylu „tak tohle bude vážně masakr…“

Možná by ale stálo za to si i říct, o čem že bude zdejší příběh. Z textu už jste mohli vyčíst, ze se všechno odehrává ve 12. století, tedy v době právě probíhajících křížových výprav, konkrétně třetí křížové výpravy. Křižáci zde válčili se Saracény o nadvládu nad Jeruzalémem. V těsné blízkosti těchto bitev žijí vystrašení obyčejní lidé, které už asi moc nebaví se každý den bát o svůj život. Ale nic jiného jim nezbývá. Veřejné popravy a naprosto nesmyslné násilí totiž moc ke smíchu nejsou. Mimo pozornost ostatních se pár lidí rozhodlo založit si organizaci, říkající si Bratrstvo zabijáků (assassini). Tihle lidi se rozhodnou popravám nevinných lidí a jiným svinstvům zabránit, a to tím, že odstraní pár vlivných osob. Jedním z těchto assassinů budete pochopitelně vy. Tahle možnost se vám ale nenaskytne dříve než v průběhu následujícího roku. Zatím byla odhalena a oznámena pouze verze pro PlayStation 3, nicméně diskutovat se záhy po letošní E3 začalo i o verzích pro PC, ale zejména pak pro Xbox 360.

Index očekávání: 90%