Po recenzích karet řady V7700 s high-endovými čipy GeForce GTS2 se konečně dostáváme k něčemu bližšímu kapse každého z nás. Testovaná karta je opět od firmy Asus a nese označení V7100/T. Vítejte tedy v low-endu, vítejte ve světe Geforce MX.
V posledních době stíhá nVidia bez problémů dodržovat 6-ti měsíční cykly obnovy grafických čipů a každých pár měsíců představí něco nového. Často nejde o nic tak převratného, jako spíše např. o úpravu frekvence čipů směrem nahoru a podobně. Bez problémů si udržuje výkonnostní prvenství v oblasti high-end grafických karet. Původní high-endové čipy z předchozí generace GeForce jdou s cenou nemilosrdně dolů, ovšem ne tolik, jak by bylo vzhledem k jejich relativnímu stáří žádoucí. Uživatel s malým rozpočtem proto nemá na dolním konci cenového spektra mnoho možností výběru. nVIDIA proto reaguje ohlášením nového čipu Geforce 2 MX určeného pro low-end. Zdá se, že hodlá tímto čipem postupně nahradit původní GeForce SDR.
Geforce 2 MX
NVIDIA dosáhla podstatného snížení ceny čipu úpravou některých základních funkčních rysů, které jsou zřejmé z následujícího srovnání:
Vývoj chipů do grafických karet od nVidie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jak již vyplývá z názvu, čip vznikl úpravou GeForce 2 GTS. Původní čtyři renderovací cesty byly redukovány na dvě a frekvence čipu byla snížena z 200 na 175 Mhz. DDR paměti nahradily na kartách levnější SDR s poloviční propustností. Paměti jsou stejně taktované jako u GeForce SDR (166Mhz) a tudíž se dostáváme na stejnou propustnost videopaměti. Podle údaje fillrate z tabulky by se mohlo zdát, že čip je podstatně pozadu za GeForce. Původní jádro GeForce ovšem umělo aplikovat pouze jednu texturu za hodinový cyklus kdežto jádro GeForce2 a tudíž i MX umí dvě. Vzhledem k tomu, že všechny hry jsou dnes již výhradně multitexture (=více textur je aplikováno ve stejném hodinovém cyklu), dostáváme pro Geforce MX vlastně 350 x 2 = 700 miliónů texelů oproti 480 milionům u GeForce, což už zní o mnoho lépe. Zjednodušení čipu a 0,18 mikronová technologie se projevila na spotřebě a tak v porovnání s původní GeForcí je spotřeba asi čtvrtinová (cca 4W). Jsou zde však ještě další novinky, které novou MX odlišují.
TwinView
První realizace tohoto nápadu je zřejmě s dílny kanadské firmy Matrox. Její karty ze série G400 disponují technologií nazývanou ´DualHead´, která umožňuje připojení dalšího zobrazovače kromě současného a tento zdvojený display efektivně využívat. Pointou je pochopitelně využití pouze jednoho grafického čipu na ovládání obou zobrazovacích jednotek. Oproti Matroxu je v NVIDIA implementaci označované ´TwinView´ více možných kombinací zobrazovačů:
Tedy shrnuto a podtrženo - dva normální monitory k tomu připojit nelze bez externího RAMDACu a taktéž nelze provozovat režim klasický monitor + TV zároveň (jako vždy přepínáme obraz buď na monitor nebo na TV). Pokud nějak nakombinujete zobrazovače dle požadavků, potom lze nastavit v ovladačích řadu rozličných módů zobrazení
Za sebe si myslím, že bez TwinView se klidně žít dá, ale pokud někdo má odpovídající kombinaci zobrazovačů, tak to může být zajímavé.
DVC - Digital Vibrance Control
Tohle je druhá ´inovace´ se kterou přichází MX. nVIDIA o DVC tvrdí následující: DVC bylo vytvořeno s cílem zobrazit obraz jasně, kontrastně a čistě. V ovladačích jsou tři stupně nastavení tohoto efektu. Účinek je okamžitý, ale poté, co jsem s tím trochu experimentoval, můžu s klidem říci, že ten samý kontrastní obraz lze s trochou snahy dosáhnout laděním jasu, kontrastu a gama korekce, které jsou v ovladačích od nepaměti. Zřejmé jsou dvě věci: implementované to rozhodně NENÍ na úrovni hardware a to samé dosáhneme trochu složitěji laděním gama korekce. Zdá se tedy , že jde o pouhý šikovný marketingový trik dle teorie "něco nového tam přece být musí".
Nyní již tedy o GeForci MX víme vše podstatné, podívejme se na řešení od Asusu - V7100/T.
Hardware
v balení je karta, manuál, 4x CD a dva propojovací kabely: S-Video a cinch-cinch
Software
Plná verze hry Soldier Of Fortune (OpenGL), software pro kalibraci obrazu 3Deep, DVD/Video-CD přehrávač Asus DVD 2000 a CD s ovladači.
Karta
Čip GeForce MX je osazen pouze pasivním chladičem, ale vzhledem ke zmíněným konstrukčním zjednodušením a výrobní technologii se ani bez větráku nepřehřívá. Chladič je šikovně žebrovaný a tak se dá větráček snadno dodatečně osadit. Kromě toho je okolo chladiče dokola rozmístěno celkem osm děr, kde je možné eventuálně uchytit pasivní chladič jiných (ale asi spíše větších) rozměrů. Drobnosti, ale potěší. Na kartě najdeme paměti Hyundai 6 NS skrývající slušné možnosti přetaktování. Přípojná místa jsou: monitor, kompozitní výstup cinch a S-Video výstup. Přes oba můžeme připojit TV pomocí přiložených kablíků (S-Video poskytuje o trochu lepší obraz). TV výstup realizuje televizní čip od firmy Chrontel a kvalita obrazu je srovnatelná s masově osazovanými čipy BT. Karta je docela sympaticky malá oproti dříve testovaným deskám.
Přetaktování
Karta je standardně nastavena na 175 Mhz jádro a 166 Mhz paměti. Stabilně se podařilo dosáhnout takt čipu 200 Mhz a takt paměti 205 Mhz. Vliv přetaktování si ověříme při vlastních testech.
Jedno je jisté již z analýzy architektury čipu v úvodu článku - čip je velmi značně (a vzhledem k optimálnímu umístění ve výrobním programu i záměrně) bržděn použitou pamětí typu SDR a ještě jejím nízkým taktovaním na 166 Mhz. Paměťová propustnost odpovídá propustnosti původní GeForce.
Systém
Karta byla testována na této sestavě:
Uvedený overclock umožňuje takto výkonný čip poměrně slušně zásobovat daty. I přesto, že karta pochopitelně podporuje přenos 4x AGP, zůstal tento díky použitému čipsetu nevyužit (ne, že by na tom nějak zvlášť záleželo). Lze jednoduše prokázat, že v současných aplikacích a hrách je přínos 4x AGP oproti 2x zanedbatelný.
Test
Výkon otestujeme klasickou sestavou testů - tedy:
Test 1 - OpenGL
Začneme s OpenGL. Následující tabulka ukazuje efekt přetaktování GeforceMX, ve sloupci najdeme jednak standardní taktování (tedy taktování 175/166 jádro/paměti) a jednak maximální stabilní taktování na 200 Mhz jádro a 205 Mhz paměti.
Výsledky Asus V7100/T v OpenGL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF |
Co jsme si mysleli, se potvrzuje na výsledcích - čip je limitován použitou pamětí a její nízkou pracovní frekvencí. S minimálním úsilím lze z čipu dostat poměrně solidní výkonovou rezervu. Jako optimální se jeví na kartě této kategorie rozlišení 1024x768 ve 32 bitech, které má po overclocku velice slušnou framerate. Provedl jsem druhou sérii testů, kde jsem nechal tuto maximální hodnotu frekvence na pamětech a snížil jádro na původní hodnotu od výrobce - tedy 175 Mhz. Výsledky se směrem dolů lišily maximálně o 2 snímky, ne víc. Je tedy jasné, že veškerý overclockovací potenciál vězí v pamětech. V podstatě je lhostejné, je-li na kartě aktivní či pasivní chladič či dokonce vůbec žádný. Hlavní zájem overclockera bude směřovat ke zvýšení frekvence pamětí a tudíž se při nákupu dokonale přesvědčete, zda výrobce používá alespoň jako Asus paměti 6NS, ne více. Mám dojem, že se od pochybných firem brzo vyrojí řada těchto karet osazených pamětmi 7NS (ti drzejší možná půjdou i výše) obvykle nakoupených někde z odpadu od výrobců pamětí - ovšem za nízkou cenu. Podobné praktiky byly k vidění u mnoha u nás prodávaných TNT2 Ultra, u kterých jste si o doporučeném taktování 183Mhz mohli nechat jenom zdát.
Test 2 - Direct 3D
Ještě si ověříme, zda výsledky z Q3A a vliv přetaktování bude mít podobný vliv i pod běžnějším rozhraním - Direct3D. Záměrně vybereme test na úrovní detailů HIGH, kde se by se měla jasně ukázat výkonová rezerva získaná vyšším taktem čipu a pamětí. Předpokládáme logicky, že největší přínos bude vidět v paměťově náročnějších 32 bitových módech. Použijeme osvědčené ovladače - Detonátory 3. Vzhledem k tomu, jak je naprogramován 3D Mark 2000, berte z rezervou absolutní hodnoty framerate v Direct 3D testu. Reálu se blíží spíše dosažená framerate v Q3A, čísla z 3D Marku 2000 jsou již tradičně nižší než požadovaných cca 30 fps i v rozlišeních, kde jsou hry bezproblémově hratelné. Půjde nám zejména o ověření dopadu overclockování na fillrate karty. Testy zopakujeme pro přetaktovanou i nepřetaktovanou kartu.
Výsledky Asus V7100/T v Direct 3D | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pozn.: test byl proveden v 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing, VSync OFF, Sound OFF ), Detonator 3 |
Opět velice slušné zisky po přetaktování a to zejména ve 32 bitových módech. Optimální cílový mód této karty - 1024x768 ve 32 bitech zaznamenal nárůst fillrate o celých 27% což je opravdu solidní výsledek. Poté jde fillrate nemilosrdně dolů, výše to již opravdu jde pouze v 16 bitech, ale vzhledem k low-end charakteru této karty je to odpovídající výkon.
Tolik testy. Mám-li doporučit, tak GeforceMX trefila přesně do černého. Koupíme-li kartu s alespoň trochu slušnějšími pamětmi, tak minimální snahou lze získat dodatečný výkon a tím rezervu v 1024x768 a 32 bitech. Pokud se chceme pouštět výše, je tu vždy Geforce 2 v plné neokleštěné verzi. Nákupem MX získáme kartu obsahující technologicky vyspělý moderní čip s nízkou spotřebou a chladným provozem, který nám po přetaktování dá výkon odpovídající cca 65-70% plné verze Geforce 2. Řešení od Asusu zřejmě nese opět firemní tradici poněkud vyšší ceny než konkurence, ale dle mého názoru se investice vyplatí. Asus tradičně používá při výrobě kvalitní komponenty (zde jsou důležité paměti Hyundai), a proto je vlastně jakákoliv jejich karta vždy bezproblémová a stabilní. Jen doufejme, že také brzo vydají vlastní ovladače na bázi referenčních Detonátorů 3 a to i pro Windows 2000. Asus V7100 si své kupce jistě bez problémů najde.
Hodnocení
Plusy: dobrý poměr ceny a výkonu (je to novinka, cena půjde rychle níže), snadná přetaktovatelnost, kvalitní použité komponenty.
Mínusy: Asus ovladače nejsou zatím na bázi Detonátorů 3
Recenzovanou kartu Asus V7100/T nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma AT Computers, Ostrava.