Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ATARI a herní průmysl dnes slaví třicátiny

  12:00aktualizováno  8:23
Dnešek je pro každého pařana svátek stejně tak, jako je narozeninovým dnem pro legendární a asi nejslavnější herní firmu ATARI. Ta byla totiž založena přesně před třiceti lety a o tom, kdo má tuhle herní legendu dlouhou dobu udávající směr herní scéně na svědomí, o jejím vývoji i neslavném konci, je toto malé ohlédnutí.

Každý "pařan" by dnes mohl slavit svátek, narozeniny, či jinou významnou událost. Událost v oblasti her. Právě před třiceti lety totiž byla založena firma ATARI. "No a?" řekne si možná většina z vás. "Co nás zajímá nějaká firma ATARI, jako by těch firem a ještě k tomu počítačových nebylo dost." Ale není. Není takových, jako je ATARI. Co je tak zvláštního, až významného na tom, že je pro historiky dobré se zabývat datem jejího vzniku, tedy 27. 6. 1972?

Jedna jediná věc. Atari je totiž firma, která uvedla světově první komerčně úspěšnou videohru! Její název si určitě vybaví většina zvás, jde o Pong, hru pro dva hráče podobnou tenisu - lehkou k pochopení, lehkou k hraní. Každý z hráčů posouvá svou pálku/plošinku na opačné straně obrazovky, mezi nimiž se odráží jak o pálky, tak i o stěny, v různých úhlech míček (organizovaný shluk pixelů ;-)). Účelem je nepustit míček za svou pálku.

Není tedy divu, že se tato hra po USA rozšířila velmi rychle. Samozřejmě Pong nebyla jediná hra, kterou společnost, jejímiž zakladateli byli Nolan Bushnell (tehdy 29let) a Ted Dabney, montovala do stojanů. Bylo plno jiných her, jejichž hratelnost (a občas i nápaditost) se jen těžko překonávají... Třeba Pole Position, Tempest, Pac-Man, Defender, Joust, Missile Command, Centipede, Q*bert, Spy Hunter, Space Ivaders, Lunar Lander, Asteroids, Super Breakout...

K posledně jmenované hře se vztahuje docela zajímavý příběh. Autoři, kteří stvořili prapůvodní verzi hry, ze které vznikl i dodnes známý a populární Arkanoid, nebyli nikdo jiný, než Steve Jobs a Steve Wozniak, kteří v ATARI sestavili i první osobní počítač, ale jelikož ani ATARI ani HP neměli o produkt zájem, založili si tito dva v roce 1975 vlastní společnost, vesele prosperující i dnes, s názvem... Apple (Macintosh)!

Další vývoj nutil ATARI k výrobě herních konzolí na cartridge (ATARI 2600), kvůli které se z finančních důvodů spojili s Warner Communications (WC). V roce 1979 uvedli osmibitové počítače ATARI 400 a 800 a i díky nim vesele vydělávali každoročně dvojnásobné množství peněz. 25. 4. 1980 se z ATARI odpojila skupinka 4 lidí, aby založili Activision (Ghostbusters, River Raid, Pitfall 1 a 2). A rok 1983 je druhým nejsmolnějším v životě ATARI. 7. 12. 1982 kvůli špatnému obchodu s akciemi a nízkým příjmům WC obě firmy silně upadají! Dalšími hřebíčky do rakve byly v té době nekvalitní hry, zpětně nekompatibilní počítač ATARI 1200XL a stejně tak i konzole ATARI 5200. ATARI přesouvá továrny do Asie, a vydává dva nové počítače 600XL a 800XL, jedny z nejslavnějších osmibitů od ATARI.

Díky těmto problémům se WC rozhodli zbavit ATARI. Polovinu si nechali, později přejmenovali a prodali firmě Midway (1996) jako ATARI Games, polovinu prodali Jacku Tramielovi, bývalému CEO Commodore. Ten se svojí rodinou (čtyřmi syny) rozjíždí skutečný počítačový byznys. Zastavuje vývoj konzole ATARI 7800 a v roce 1985 uvádí dva nové osmibity, ATARI 65(SECAM)/800(PAL)XE a 130XE. Co je ale nejdůležitější, uvádějí ATARI 520ST, 16tibitový počítač! A po něm další řady, jako 1040ST/E, MEGA ST/E, TT030, Falcon 030.


Nový model Atari ST postavený na 32bitovém procesoru MC68000 (některé prameny sice zařazují tento CPU mezi 16ti bitové díky jeho datové sběrnici široké jen 16 bitů, nicméně z hlediska vnitřní architektury, programování a aplikací jde o plně 32bitový systém) uvedený v roce 1985 byl dokonalou trefou do černého. ST bylo navrženo jako silný univerzální počítač s širokými možnostmi uplatnění a k tomu bylo vybaveno výkonným CPU, moderní 3.5“ disketovou mechanikou, běžným sériovým a obousměrným paralelním portem. Hlavními trumfy byly však především v zabudovaném MIDI rozhraní, přívětivém okénkovém systému TOS ovládaném myší a především v kvalitním monochromatickém grafickém modu s rozlišením 640x400 a obnovovací frekvencí 72 Hz (na dnešní poměry se to zdá málo, ale uvědomte si, kolik lidí si ještě skoro celou první polovinu devadesátých let kazilo oči u počítačů připojených na televizi), který ve spojení s firemním digitálním (!) monitorem dával maximálně ostrý a stabilní obraz jako stvořený pro práci s textem, databázemi a uživatelskými programy vůbec. Nechyběly ovšem ani barevné „herní“ módy, tentokrát plně kompatibilní s TV normou, takže si na své přišli opravdu všichni. Navíc byl tento systém dostupný za velmi příznivou cenu a v několika konfiguracích, takže si ho mohl dovolit takřka každý.

To všechno by ovšem bylo málo bez adekvátního programového vybavení. To se objevilo záhy, počínaje hrami přes užitkové programy všeho druhu až po grafické a hudební programy. Vestavěné MIDI dalo vzniknout revolučním hudebním aplikacím (stačí zmínit jen legendární Cubase a Notator), které navždy změnily tvář práce s elektronickými hudebními nástroji a díky nimž se ST na mnoho dalších let stalo standardem v nahrávacích studiích i domácích zkušebnách syntezátorových muzikantů. ST si zpočátku drželo prim i v oblasti her, což ovšem skončilo s rozšířením konkurenční platformy Amiga, která díky barevnější hardwarově akcelerované grafice a stereofonnímu samplovanému PCM zvuku dala hrám další rozměr. Atari se sice snažilo kontrovat uvedením modelu STE, který rovněž obsahoval akcelerovanou grafiku a stereo PCM zvukový výstup, nicméně tvůrci her tato rozšíření moc nevyužívali. ST je tedy odsunuto na druhou kolej, alespoň co se her týče.

Posledním a z dnešního pohledu nejzajímavějším počítačem z dílny firmy Atari byl Falcon 030 s mnohými parametry pozoruhodnými i na dnešní dobu. Velkoryse byla pojata především jeho zvuková část, vybavená jakostními 16ti bitovými A/D a D/A převodníky a podporovaná DSP procesorem Motorola 56001, chybět pochopitelně nemůže ani MIDI. Grafický čip byl plně programovatelný, dokázal generovat takřka libovolné rozlišení omezené jen průchodností sběrnice a umožňoval připojit libovolnou zobrazovací jednotku od standardně používaného SVGA monitoru, přes staré firemní monitory pro ST až po obyčejnou televizi. Kromě toho byla rozšířená paleta barev, navíc se objevil režim truecolor a vestavěný genlock. K tomu všemu standardně rozhraní IDE, SCSI2, paralelní a sériový port, DSP port na připojení S/PDIF a/nebo až osmi externích A/D a D/A převodníků, LAN a TV výstup. To všechno prosím již začátkem roku 1993 a za cenu srovnatelnou se základní konfigurací PC 386DX.

První začaly těžit z potenciálu nového stroje hudební aplikace a díky DSP se otevřely běžným uživatelům netušené možnosti práce s digitálním zvukem. Stačilo připojit dostatečně velký harddisk a váš Falcon se rázem proměnil v osmi až šestnáctistopý digitální magnetofon s virtuální střižnou, mixážním pultem a možností aplikovat různé filtry, ekvalizéry a efekty v reálném čase a to celé synchronizovat s komplexním MIDI studiem. Dnes věc vcelku běžná, na počátku devadesátých let ovšem výsada pouze drahých studiových systémů. Nezůstalo ovšem jen u hudby, obrovský výpočetní výkon DSP se začal prosazovat i v dalších oblastech, grafickými filtry počínaje a přehrávači všemožných zvukových i grafických formátů konče. Pozadu nezůstali ani tvůrci her a dem, kteří v mnoha případech vyždímali z celého systému neuvěřitelné výkony.

Falcon byl a dosud je asi nejpopulárnější z 32bitové řady počítačů Atari. Díky vestavěnému IDE a SCS2 nebyl problém připojit libovolné diskové zařízení z PC světa, stejně jako běžné tiskárny, modemy, monitory či scannery. Díky DSP kvalitně přehrává mp3 a snad všechny existující formáty hudebních modulů o možnostech specializovaných hudebních programů nemluvě. Výhodou je snadná přetaktovatelnost (až o 60% včetně DSP a videočipu) či rozšiřitelnost o procesorovou desku s výkonnějším CPU, případně PCI grafickou kartu.


Dále ATARI v roce 1987 pokračovalo s vydáváním herních konzolí ATARI 7800 a XE Game System (XEGS), všem osmibitům ale ukončila podporu k 1. 1. 1992. Mezitím si ovšem prožila i nejpřevratnější rok ve své historii, rok 1989, kdy uvedla 16-bitovou herní konzoli do ruky, ATARI Lynx (příp. verze 2). Z vlastností můžeme jmenovat například 3.5" displej, 4096 barev, pro praváky i leváky, kvalitní zvuk... jenže GameBoy v té době vyhrál, především kvůli delší trvanlivosti baterek a nižší ceně. Náskok ATARI dohnal až po více než deseti letech s GBA! A ještě by bylo dobré vzpomenout drobnost, zázrak roku 1989 - první kapesní PC s názvem ATARI Portfolio! Velký byl jako VHS kazeta a přitom byl 16-tibitový IBM komptibilní počítač se 128kB RAM, paměťovou kartou i zvukem…

V historii ATARI již nyní následuje pouze jeden hardwarový produkt, který ještě nebyl jmenován. V roce 1992 ATARI zrušilo svůj projekt Panther, 16tibitovou konzoli, a o 2 roky později uvádí ATARI Jaguar, 64bitovou konzoli! Oproti Sega či Nintendo, kteří produkovali stále „pouze“ 32bitové konzole, nabídl ATARI Jaguar 16 milionů barev, zvuk v CD kvalitě, hardwarový Z-buffer, víceprocesorový (RISC), rozlišení 720*576. Podporována byla JPEG i MPEG komprese, Jaguar byl zkrátka dokonalý po všech stránkách. Téměř. CD-ROM pro něj totiž přišla na svou dobu pozdě a co se týče softwaru a podpory ze strany ATARI, tak to byl hlavní důvod jeho neúspěchu. Malá podpora, málo kvalitních her... Světlou výjimkou byla snad nejznámější ATARI hra Alien vs. Predator. Kvůli této konzoli vlastně ATARI ztrácela a ztrácela... až se spojila v roce 1996 s firmou JTS, výrobcem HDD, která ale měla své vlastní problémy, a tak namísto pomoci rozprodávala patenty a práva ATARI. Naštěstí bylo ATARI v roce 1998 koupeno firmou Hasbro Interactive, která uvolnila veřejnosti práva na Jaguara, jak na hry tak na konzoli, a jala se předělávat staré hity pro PC. Většinou úspěšně. Až do té doby, než byla Hasbro i s ATARI 6. 12. 2000 koupena aktuálním vlastníkem, jímž je firma Infogrames. Ta se snaží slávu ATARI opět přivést k životu, a vyždímat pomocí povědomí této značky u lidí z jejich kapes co nejvíce peněz. Na druhou stranu, ATARI je vidět. Na dresech Olympicu Lyon (fotbalové družstvo), reedicích klasik nebo nově na hrách, které Infogrames vydává pod značkou ATARI pro PC či PS2 (zejména v zámoří). Zpět na scénu konzolí se ovšem zatím nechystá i přesto, že až do roku 1996 ATARI snad nikdy nedělala hry pro jiná než svá zařízení.

Co říci závěrem? Snad jen popřát ATARI vše nejlepší k jejím třicátým narozeninám. Nolan Bushnell, zakladatel, oslaví příští rok šedesáté narozeniny. Infogrames si ATARI drží a drží ho i v povědomí lidí (důkazem toho byla ). A co ATARI samotná? Kdysi to bývala firma přicházející s revolučními novinkami - první videohra, domácí konzole, vysoce kvalitní hry, osmibity s úchvatnou grafikou, zvukem i rozšiřitelností, o 16-32bitech jste si mohli přečíst výše, Lynx, první kapesní PC, výjimečná herní konzole... bohužel, byla sice průkopnická, bohužel ve špatný čas... Zajímají-li vás další "vynálezy", jako uvažování o spojení přes síť Plato, Mindlink či helma na virtuální realitu pro Jaguara, navštivte www.atari-history.com.

Pro čtenáře BonusWeb sepsali Petr Liebl a Ctirad Feřtr

Autor:




Nejčtenější

Fallout: New Vegas
Ve Falloutu měla být svatba ve vegaském stylu, nezbyly na ni peníze

Vývojáři z Obsidian původně plánovali, že hra bude mít podtitul Sin City, že umožní hráčům vybrat si rasu hlavní postavy a dokonce chtěli ve hře zorganizovat...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Tomb Raider film
První trailer filmového Tomb Raidera s Alicií Vikander jako Larou Croft

Netrpělivě očekávaná ukázka z chystaného filmu na motivy herní série Tomb Raider je konečně venku. Ať už si o něm myslíte cokoli, musíte uznat, že to hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Japonský pár měl svatbu v arkádové herně
Pár měl svatbu v arkádové herně, místo svatebního tance hráli Tekkena

Neobvyklé místo pro svatební obřad si vybral mladý japonský pár. Místo tradičního kostela zvolili oblíbenou automatovou hernu a svůj svazek stvrdili společným...  celý článek

Call of Cthulhu (2017)
Božstvo ztělesňující veškerou hrůzu světa. Mýtus Cthulhu ve hrách

Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.