Athlon 64 & spol. přicházejí – část II

  12:00aktualizováno  1:08
Firma AMD nám ve své generaci K8 představila ne jeden, ale hned dva typy procesorů Athlon 64. Jsou si dost podobné, ale také významně odlišné, a to nejen cenou. S výběrem bych byl, jak už to u novinek bývá, trochu na rozpacích...

Dva kandidáti, dvě řady procesorů
V prvním dílu tohoto článku jsme stručně zhodnotili současnou situaci na špičce procesorů pro stolní počítače a zběžně porovnali úspěšnou, byť letitou architekturu Athlonů a Athlonů XP (firmou AMD označovanou jako K7) s právě nastupující architekturou Athlonů 64 (generace K8). Lze konstatovat, že i když nám K8 pořádně ukáže, co umí, teprve na 64bitovém operačním systému spojeném se 64bitovými aplikacemi, má některé vlastnosti, které z něj činí špičkového hráče i pod současným 32bitovým prostředím. Podívejme se tedy blíže na dva procesory řady K8, kterými nás firma AMD pro začátek oblažila. Ač jsou si podobné a oba jsou vyráběny 0,13mikronovým procesem v (relativně) nedalekých Drážďanech, přesto mezi nimi shledáte několik (někdy trochu znepokojujících) rozdílů.

1) Athlon 64: pro širší obec uživatelů
Mnohokrát jsem v minulosti na stránkách BonusWebu psal o procesorovém jádře ClawHammer – jádře, jehož první vtělení nyní přichází pod názvem Athlon 64 3200+. ClawHammer představuje čipový základ „skorošpičkových“ procesorů firmy AMD pro stolní počítače; nový Athlon bude nyní stát něco přes 400 dolarů. Tento Athlon obsahuje jednokanálový 64bitový paměťový řadič podporující klasické moduly DDR SDRAM až do frekvence DDR400. Co se týče systémové sběrnice (Front Side Bus – FSB), tento pojem odchází s K8 do věčných lovišť a místo něj se objevuje sériové spojení HyperTransport, které je rychlou dálnicí mezi procesorem a okolními čipy (southbridge, řadič AGP apod.).

Athlon 64 měl původně mít jen 512 KB cache L2, ale Intel ostře šlapající do pedálů přinutil AMD začlenit celý 1 MB. Cache L1 si zachovala stejnou velikost jako u Athlonu XP, totiž 128 KB – jen polovina z toho je však vyhrazena pro instrukce, takže celková datová cache Athlonu 64 činí 1088 KB. Potěšitelný je skromnější trend, který firma zaujala u číslování 64bitových modelů: Athlon 64 3200+ (skutečná frekvence 2 GHz = 200 MHz x 10) je (chvála Bohu) podstatně rychlejší než „nadsazený“ Athlon XP 3200+. Multiplikátor Athlonu 64 je zamčen, takže přátelé overclockingu si mohou hrát jen s frekvencí HyperTransportu. Závěrem dodám, že součástí instrukční sady Athlonů 64 je i pentiovská množina SSE2, a že se tyto procesory budou strkat do patice Socket754 a že obsahují tepelnou diodu, která signalizuje externímu čipu, že je kvůli teplotě procesoru třeba zpomalit nebo vypnout.

Athlony 64

2) Athlon 64 FX: nejlepší výkon, leč...
Pravý zlatý hřeb od AMD, procesor pro ty nejnadšenější hráče a animátory, nese jméno Athlon 64 FX. Ačkoli jsou si s Athlonem 64 v mnohém podobni, nese si FX některé trumfy (a slabiny) navíc. Na počátku jeho vzniku byla mimo jiné potřeba 128bitového dvojkanálového řadiče paměti – a proč by firma AMD vyvíjela další, když už měla jeden v serverových Opteronech. Pro FX byl ovšem mírně poupraven: jako plus přinesl podporu standardu DDR400, ale jen v podobě registrovaných (bufferovaných) modulů DIMM. Což znamená, že prakticky všichni zájemci o takovýto systém budou muset investovat i do nových pamětí.

Co se týče Athlonů 64 FX, jejich značení se ubírá spíše směrem k Opteronům; první model nese prostý název Athlon 64 FX 51. Číslovka 51 údajně neznamená nic, a jediné, čím si můžeme být jisti, je to, že se bude s příštími modely zvyšovat. Paticí pro FX bude Socket940 a cena se zatím blíží k 800 dolarů. Pokud by si někdo z vás chtěl náhodou první modely FX koupit, vězte, že AMD chystá na příští rok přechod na 939pinové verze FX, které už budou zřejmě podporovat klasickou (nebufferovanou) paměť, takže i pro milionářské synky by možná bylo lepší vyčkat :-).

Čipsety jsou a budou
Všichni tchajwanští chrliči čipsetů už mají připravenou (však na to měly při všem tom odkládání dost času) svou trošku do 64bitového mlýna, nicméně hlavními startovacími partnery AMD se staly – žádný div – NVIDIA a VIA. Reputace, kterou si NVIDIA vybudovala s rodinou nForce, je fenomenální, a zdá se, že i její čipset nForce3 bude mít pověst toho nejlepšího pro Athlon 64. Jak už se ale mnohokrát ukázalo, VIA nikdy nespí.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech

Autor:
Témata: Intel

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

Soutěž: Vyhrajte Fallout 76 s figurkou a tričkem

Fallout 76

Ve spolupráci s firmou Cenega jsme připravili soutěž o tři kusy hry Fallout 76, k nimž přidáme ještě figurku a trička....

OBRAZEM: Retro PlayStation vás přenese dvacet let zpět. První dojmy

PlayStation Classic

Retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde 3. prosince a obsáhne dvacet předinstalovaných her bez...

Brali jste si někdy kvůli hře dovolenou?

Vítězný doutník

Vzali jste si někdy volno kvůli hře, na kterou jste se velmi těšili? Pokud ano, napište nám pod článek do diskuze,...

Najdete na iDNES.cz