Athlon 64 & spol. přicházejí – část I

  12:00aktualizováno  27. září 2:52
Firma AMD konečně po mnoha měsících ukončila čekání na procesor Athlon 64. Jsou ale nám, běžným uživatelům, v současné době k něčemu 64bitové procesory? Případná pro a proti si musí posoudit každý sám...

Čekali jsme dlouho...
Firma AMD vyvíjela procesorovou architekturu K8 (známou též pod kódovým názvem Hammer) dva roky a je pravda, že tento čas jí poskytla zejména velmi zdařilá koncepce Athlonů (XP). Ne že by v posledních měsících byly Athlony XP schopny držet kompletně krok s nejnovějšími Pentii 4, ale nikdy nebyly výrazně pozadu a dobrým poměrem cena/výkon si (zejména mezi domácími uživateli) stále udržují širokou skupinu příznivců. Prodeje však táhne podniková a státní sféra, kam se Intel dokázal za poslední půlrok slušnou měrou vrátit, takže momentálně je podíl AMD na trhu jen necelých 16 %, zatímco Intel okupuje přes 82 %.

K8 obecně
Architektura K8 se od své úspěšné předchůdkyně nijak revolučně neliší. Jednou z významných změn je podstatně vylepšená predikční jednotka, která se snaží odhadnout kódovou větev, kterou se bude dál vykonávání programu ubírat. Dalším zdokonalením je mírně snížená latence a zvýšená přenosová kapacita cache L1 a L2. Práci s velkou operační pamětí urychlují zvětšené vyrovnávací paměti TLB (Translation Lookaside Buffers). Nejdiskutovanější a (pro budoucnost) nejvýznamnější vlastností procesorů K8 je schopnost pracovat v 64bitovém režimu.

AMD ve svém Athlonu 64 samozřejmě nepřichází s prvním 64bitovým procesorem na světě; jeho prvenství však spočívá v tom, že obohatilo dlouholetou architekturu x86 o 64bitová rozšíření při současném zachování kompatibility s obrovskou základnou 16- a 32bitových programů. Intel se před lety vydal jinou cestou: zavrhl zpětnou kompatibilitu s x86 a vytvořil instrukční sadu IA-64. Pro serverové procesory Itanium sice existuje emulátor 32bitových programů, ale nepatří k nejdokonalejším a nejrychlejším prostředkům. Konečně k nejzajímavějším a nejkontroverznější obohacením nových procesorů AMD patří integrovaný řadič paměti, který na jednu stranu výrazně snižuje latenci při přístupech do paměti a „odlehčuje“ výrobcům základních desek, ale na druhou stranu vás může při potřebě změnit typ pamětí přinutit i k výměně procesoru.

K čemu nám bude 64bitový procesor?
Není pochyb o tom, že základem k využití 64bitového procesoru je 64bitový operační systém. Je pravda, že v těchto dnech se z útrob Microsoftu noří betaverze 64bitových Windows XP, ale podle mně známých referencí se zatím nejedná o nic spolehlivého a finální verzi spatříme až někdy v prvním čtvrtletí příštího roku. Pak tu máme podstatně odladěnější betaverzi 64bitového Red Hat Linuxu, pro kterou ovšem scházejí 64bitové aplikace „masovějšího typu“. Jaké tedy mohou nastat kombinace a jaké výhody nám v nich Athlon 64 přinese?

Nejběžnějším nasazením v nejbližších měsících bude bezpochyby provozování 32bitových aplikací po 32bitovým operačním systémem. Zde nám z 64bitovosti Athlonu 64 nepoplyne žádný užitek – kladně zapůsobí pouze integrovaný řadič paměti, vylepšený prediktor větvení, vyšší frekvence jádra a rozšířené TLB.

Při nasazení s 32bitovou aplikací pod 64bitovým OS se kromě výše uvedených výhod dostaví i další. Paměťově náročné aplikace si budou moci alokovat až 4 GB paměti, nicméně aby si to tuto možnost většina z nich uvědomila, bude nutné je jemně upgradovat. Dále bude OS schopen využít většího množství registrů, které Athlon XP dává v 64bitovém režimu k dispozici – jak inteligentně jich při správě systému využije, to se ještě ukáže.

Konečně zde máme ideální případ, který se však do našich domácností asi honem neprobojuje: 64bitové aplikace běžící na 64bitovém OS. Tady už nejen operační systém, ale i samotná aplikace má přístup k dodatečným registrům a k paměti v rozsahu 1 TB. U aplikací nepříliš náročných na paměť se očekává nárůst výkonu o 10-20 %. Pokud se však bude jednat o aplikaci, která dokáže využít operační paměti větší než 4 GB, nepochybně dosáhne díky možnosti udržet všechna data v RAM ještě výraznějšího náskoku.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech

Autor:
Témata: Intel, Linux, Microsoft

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Seriál podle Castlevanie byste neměli minout, ani pokud jste hru nehráli

Castlevania

Animovaný seriál z dílny Netflixu sice využívá licenci na sérii klasických videoher, ale funguje i jako samostatné...

OBRAZEM: Retro PlayStation vás přenese dvacet let zpět. První dojmy

PlayStation Classic

Retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde 3. prosince a obsáhne dvacet předinstalovaných her bez...

Najdete na iDNES.cz