ATI, NVIDIA a optimalizace ovladačů

  12:00
Jakým směrem se nám to vlastně vyvíjejí ovladače grafických karet? NVIDIA otevřeně deklaruje pochybný záměr optimalizovat je pro každou významnou hru, ATI chce zachovat obecný přístup... Osobně držím palce ATI.

Lesk a bída Futuremarku
Kauza optimalizací a „optimalizací“ ovladačů pro jednotlivé hry a benchmarky je intenzivně přetřásána už několik měsíců. Tu pravou vlnu rozpoutal v květnu Futuremark, když oprávněně a veřejně obvinil NVIDII, že její úpravy ovladačů Detonator za účelem podávání co nejvyššího výkonu v 3DMarku03 už překročily mez švindlování – důkazem budiž tento na stránkách Futuremarku (kupodivu) stále ještě umístěný dokument. Překotná snaha programátorů NVIDIE totiž vedla mj. k různým poruchám generovaného obrazu, což už samo o sobě nedovoluje označit činnost NVIDIE jako optimalizaci. NVIDIA však zasáhla a přiměla Futuremark potupně odvolat tvrzení o švindlu, nicméně v odezvě na širokou kritiku svých „optimalizací“ si vytyčila jistá pravidla, kterými se v této věci hodlá řídit. Jak striktní tato pravidla jsou, to ovšem posuďte sami.

Co můžeme očekávat?
Nevím jak vás, ale mě otevřeně deklarované plány NVIDIE optimalizovat své ovladače pro kdejakou jednotlivou hru či benchmark poměrně iritují. Očekával bych, že ovladače budou kvalitním můstkem k hardwaru poskytujícím každé hře ekvivalentní možnosti, a ne rozrůstajícím se příkazem case detekujícím, jestli byl právě spuštěn 3DMark03.exe či nějaký jiný vyvolený program, a následně vyvolávajícím předem připravené chování. Server FiringSquad dal nedávno příležitost zástupcům ATI a NVIDIE, aby se k takovémuto optimalizování vyjádřili. Musím říct, že níže uvedené názory Chrise Evendena, ředitele marketingu ATI, mi mluví z duše:

„Pokud nebudeme v ovladačích dělat to, co aplikace žádá, vydáváme se na riskantní dráhu. Vyvstane otázka, kde má být nakreslena dělicí čára. Támhle ušetříme snížením přesnosti shaderu, tuhle zase budeme aplikovat jen anizotropické filtrování, a pěkně brzy přestaneme poskytovat hráčům ten zážitek, který jim chtěl dát tvůrce hry. Vývojáři softwaru a grafici přece sami vědí, že musí zajistit vhodný kompromis mezi kvalitou obrazu a počtem generovaných snímků za sekundu – a činí tato rozhodnutí při vytváření hry. My vidíme svou roli opravdu v tom, že budeme v ovladačích dělat přesně to, co jejich hry žádají, a budeme to dělat rychleji než kdokoli jiný.“

Zástupce NVIDIE Tony Tomasi je naopak toho názoru, že jeho firma dokáže vsadit do ovladačů Detonator „validní optimalizace“ bez negativního vlivu na kvalitu obrazu. Podle Tomasiho si dříve mohli vývojáři ovladačů Detonator optimalizovat sami podle svého uvážení, z čehož vznikly ony poruchy obrazu v 3DMarku03 (příklad viz obrázek – nahoře obrázek generovaný ovladači, dole tak jak má být). Nyní však už budou muset být všechny optimalizace zaregistrovány, vnitrofiremně publikovány a verifikovány týmem pro zajištění kvality. Znamená to, že veřejnost se i nadále od NVIDIE nedozví, pro které hry jsou ovladače Detonator specificky optimalizovány. Tomasi říká: „Optimalizace nejsou nic nového. Shadery prostě poskytují další stupeň programovatelnosti, se kterým lze v tomto směru pracovat.“

Chyba v 3DMarku03

Detonator budoucnosti = sbírka detekcí a optimalizací
Když si porovnám přístupy obou firem, moje sympatie se hluboce přelévají k ATI. Otázkou ovšem zůstává, jestli ATI dokáže na svém postoji setrvat, i když budou její produkty trvale výkonově znevýhodňovány tím, že ovladače Catalyst budou přistupovat ke všem hrám jednotně a nikoli individuálně jako Detonator. Recenzenti grafických karet, budou-li chtít zůstat objektivní, mají před sebou věru těžký úkol: teď aby testovali produkty jednak na nějakých neznámých hrách či benchmarcích, které NVIDIA ještě nestačila zohlednit v ovladačích (tím se získá „obecný“ výkon), a jednak na herních hitech, kterým NVIDIA přisoudila zvláštní zacházení – každá hra má ale pro každého hráče jinou hodnotu, která se navíc může měnit s časem... Cítím potřebu se vyjádřit, jak je teď módní říkat, pregnantně: NVIDIA tu zadělává na bordel, ve kterém se budeme ztrácet všichni.

Zdroj: FiringSquad

Autor:
Témata: software
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Někteří hráči strávili s demem na Stellar Blade už přes 50 hodin

Očekávaná playstationová exkluzivita Stellar Blade zaujala hráče natolik, že ji procházejí znovu a...

Po dohrání hry by mělo být možné dát spropitné, navrhuje exšéf Blizzardu

Bývalý šéf slavného studia Blizzard sdílel na sociální síti X myšlenku, že by příběhové hry měly po...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...