Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ATI Radeon 8500 – zabiják GeForce3?

  12:00aktualizováno  10. září 4:32
Toto úterý firma ATI oficiálně ohlásila svoje „kladivo na NVIDII“ jménem Radeon 8500. Je to čip s velkým potenciálem, jehož (ne zcela) funkční vzorky již byly některými významnými hardwarovými servery otestovány s výsledky, které nás nemohou nechat chladnými. Přečtěte si, jaký dravec se to v kanadském Torontu vylíhl.

ATI ohlašuje Radeon 8500
Konkurenti NVIDIE to nemají jednoduché, a zvlášť ne takoví, kteří by chtěli svými produkty přímo ohrozit její trůn. Kanadská firma ATI však před grafickým mamutem na zadek nepadá a zaslouží si za to rozhodně pochvalu. První generace Radeonů sice, řečeno sloganem našich politiků, nejvýkonnějším čipům GeForce2 a 3 po krku moc nešla, ale v úterý ohlášený (a předtím dlouho propagovaný) Radeon 8500 sahá k metám nejvyšším. Dříve známý pod pracovním názvem Radeon 2 nebo R200, Radeon 8500 přináší oproti svému staršímu bratru velké množství novinek, které jsou podpořeny hrubou silou převyšující současné možnosti GeForce3; jak to vyjádřil Tom Pabst, Radeon 8500 je „silnější GeForce3 plus něco navíc“.

Cesta do nitra čipu
Co je tedy uvnitř? O některých nových technologiích jsme byli firmou ATI informováni již v předstihu – jedná se o renderovací metodu TRUFORM a „chytrý stínovač“ SMARTSHADER. Dalším hitem 8500 bude vylepšený celoobrazovkový antialiasing z GeForce3, který ATI nazvala SmoothVision – je pružnější než jeho protějšek Quincunx, ale ze strany programátora vyžaduje o něco více práce. Zdokonaleny a opraveny byly také algoritmy pro vyjímání neviditelných povrchů z renderovacího potrubí, známé z prvního Radeonu jako HyperZ: nyní zde máme HyperZ II. Technologii HydraVision pro současnou práci se dvěma zobrazovacími zařízeními již známe z Radeonu VE. Radeon 8500 disponuje také velmi výkonnou jednotkou T&L, která v aplikacích intenzivně využívajících tyto instrukce nechává GeForce3 za sebou. Samozřejmostí je kvalitní přehrávání videa a podpora AGP 4x, deklarována je optimalizace pro instrukce SSE2 i 3Dnow! Jakožto i plná podpora DirectX 8.1 a OpenGL 1.3. Co se týče čísel, frekvence jádra a paměti činí 250 a 275 MHz, RAMDAC tepe na 400 MHz a standardní velikost paměti je 64 MB.

Radeon 7500 – řešení pro skromnější
Kromě vlajkového modelu 8500 přichází ATI i s vylepšenou verzí starého Radeonu, která nese jméno Radeon 7500. Přechod na 0,15mikronový výrobní proces umožnil použití vyšší pracovní frekvence a navíc byla do čipu začleněna podpora současné práce se dvěma monitory, která je u ATI nazývána HydraVision. Cílem, na který Radeon 7500 míří, je zřejmě připravované GeForce3 MX (NV17); ve své momentální (nefinální) podobě je schopen konkurovat čipům GeForce2 GTS a GeForce2 Pro.

A teď už něco benchmarků

3DMark2001

Celkový výsledek 3DMarku2001 vyzněl mezi dvěma největšími soupeři víceméně nerozhodně, ale připomeňme si, že GeForce3 do těchto výkonnostních výšin „vykoply“ až ovladače Detonator 20.80 – to, že s nimi NVIDIA přišla právě tento týden, jistě není náhoda. Lze očekávat, že po plném doladění Radeonu 8500 a jeho ovladačů se nový čip od ATI ujme nad GeForce3 vedení.

3DMark2001

Pikantní je výrazná porážka GeForce3 v oblasti, kterou do oblasti spotřební grafiky přinesla a na jejíž důležitosti bazírovala právě NVIDIA – hardwarové akceleraci transformačních a osvětlovacích operací (T&L). Radeon 8500 naopak zatím prohrává v rychlosti mapování nerovných povrchů (bump mapping) a výkonu stínovače vrcholů. Musím také poukázat na fakt, že ačkoli 3DMark2001 ukazuje Radeon 8500 ve velmi dobrém světle, benchmarky provedené Anandem na existujících hrách (Black & White, Serious Sam, Quake 3 Arena, Unreal Tournament aj.) dopadly vesměs, a často poměrně výrazně, ve prospěch GeForce3.

Se závěry ještě vyčkáme…
I když má Radeon 8500 velký potenciál, jsou zde, jak je u ATI bohužel zvykem, podstatné háčky. Prvním je prozatímní nedoladěnost čipů a ovladačů, které dostaly významné hardwarové servery k otestování. Soudě podle neschopnosti spolehlivě provozovat takové věci jako je výše zmíněný SmoothVision, HydraVision a přehrávání videa, kteréžto nedostatky zjistili Tom i Anand, má před sebou ATI ještě celkem dost práce. Kdy se tedy dočkáme grafických karet s Radeonem 8500 na trhu, zůstává stále otázkou – jsou sice ohlášeny na konec září, ale moc bych tomu nevěřil… Vzkažme tedy zatím do Toronta: Programujte, laďte, optimalizujte, ať svoje nadějné dítko nepohřbíte.

Zdroj: Tom's Hardware Guide, AnandTech, ATI

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz