Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ATI Radeon 8500 – zabiják GeForce3?

  12:00aktualizováno  10. září 4:32
Toto úterý firma ATI oficiálně ohlásila svoje „kladivo na NVIDII“ jménem Radeon 8500. Je to čip s velkým potenciálem, jehož (ne zcela) funkční vzorky již byly některými významnými hardwarovými servery otestovány s výsledky, které nás nemohou nechat chladnými. Přečtěte si, jaký dravec se to v kanadském Torontu vylíhl.

ATI ohlašuje Radeon 8500
Konkurenti NVIDIE to nemají jednoduché, a zvlášť ne takoví, kteří by chtěli svými produkty přímo ohrozit její trůn. Kanadská firma ATI však před grafickým mamutem na zadek nepadá a zaslouží si za to rozhodně pochvalu. První generace Radeonů sice, řečeno sloganem našich politiků, nejvýkonnějším čipům GeForce2 a 3 po krku moc nešla, ale v úterý ohlášený (a předtím dlouho propagovaný) Radeon 8500 sahá k metám nejvyšším. Dříve známý pod pracovním názvem Radeon 2 nebo R200, Radeon 8500 přináší oproti svému staršímu bratru velké množství novinek, které jsou podpořeny hrubou silou převyšující současné možnosti GeForce3; jak to vyjádřil Tom Pabst, Radeon 8500 je „silnější GeForce3 plus něco navíc“.

Cesta do nitra čipu
Co je tedy uvnitř? O některých nových technologiích jsme byli firmou ATI informováni již v předstihu – jedná se o renderovací metodu TRUFORM a „chytrý stínovač“ SMARTSHADER. Dalším hitem 8500 bude vylepšený celoobrazovkový antialiasing z GeForce3, který ATI nazvala SmoothVision – je pružnější než jeho protějšek Quincunx, ale ze strany programátora vyžaduje o něco více práce. Zdokonaleny a opraveny byly také algoritmy pro vyjímání neviditelných povrchů z renderovacího potrubí, známé z prvního Radeonu jako HyperZ: nyní zde máme HyperZ II. Technologii HydraVision pro současnou práci se dvěma zobrazovacími zařízeními již známe z Radeonu VE. Radeon 8500 disponuje také velmi výkonnou jednotkou T&L, která v aplikacích intenzivně využívajících tyto instrukce nechává GeForce3 za sebou. Samozřejmostí je kvalitní přehrávání videa a podpora AGP 4x, deklarována je optimalizace pro instrukce SSE2 i 3Dnow! Jakožto i plná podpora DirectX 8.1 a OpenGL 1.3. Co se týče čísel, frekvence jádra a paměti činí 250 a 275 MHz, RAMDAC tepe na 400 MHz a standardní velikost paměti je 64 MB.

Radeon 7500 – řešení pro skromnější
Kromě vlajkového modelu 8500 přichází ATI i s vylepšenou verzí starého Radeonu, která nese jméno Radeon 7500. Přechod na 0,15mikronový výrobní proces umožnil použití vyšší pracovní frekvence a navíc byla do čipu začleněna podpora současné práce se dvěma monitory, která je u ATI nazývána HydraVision. Cílem, na který Radeon 7500 míří, je zřejmě připravované GeForce3 MX (NV17); ve své momentální (nefinální) podobě je schopen konkurovat čipům GeForce2 GTS a GeForce2 Pro.

A teď už něco benchmarků

3DMark2001

Celkový výsledek 3DMarku2001 vyzněl mezi dvěma největšími soupeři víceméně nerozhodně, ale připomeňme si, že GeForce3 do těchto výkonnostních výšin „vykoply“ až ovladače Detonator 20.80 – to, že s nimi NVIDIA přišla právě tento týden, jistě není náhoda. Lze očekávat, že po plném doladění Radeonu 8500 a jeho ovladačů se nový čip od ATI ujme nad GeForce3 vedení.

3DMark2001

Pikantní je výrazná porážka GeForce3 v oblasti, kterou do oblasti spotřební grafiky přinesla a na jejíž důležitosti bazírovala právě NVIDIA – hardwarové akceleraci transformačních a osvětlovacích operací (T&L). Radeon 8500 naopak zatím prohrává v rychlosti mapování nerovných povrchů (bump mapping) a výkonu stínovače vrcholů. Musím také poukázat na fakt, že ačkoli 3DMark2001 ukazuje Radeon 8500 ve velmi dobrém světle, benchmarky provedené Anandem na existujících hrách (Black & White, Serious Sam, Quake 3 Arena, Unreal Tournament aj.) dopadly vesměs, a často poměrně výrazně, ve prospěch GeForce3.

Se závěry ještě vyčkáme…
I když má Radeon 8500 velký potenciál, jsou zde, jak je u ATI bohužel zvykem, podstatné háčky. Prvním je prozatímní nedoladěnost čipů a ovladačů, které dostaly významné hardwarové servery k otestování. Soudě podle neschopnosti spolehlivě provozovat takové věci jako je výše zmíněný SmoothVision, HydraVision a přehrávání videa, kteréžto nedostatky zjistili Tom i Anand, má před sebou ATI ještě celkem dost práce. Kdy se tedy dočkáme grafických karet s Radeonem 8500 na trhu, zůstává stále otázkou – jsou sice ohlášeny na konec září, ale moc bych tomu nevěřil… Vzkažme tedy zatím do Toronta: Programujte, laďte, optimalizujte, ať svoje nadějné dítko nepohřbíte.

Zdroj: Tom's Hardware Guide, AnandTech, ATI

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...

Takový normální porod
Takový normální porod

O porodu s časovým odstupem, nadhledem a snad i s vtipným podextem píše uživatelka eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz