Atlantica - ostrov se vynořuje v Brně

  12:00
Nezávislost frčí: kdo patří k ideologii nebo velkému návrhářskému domu, ten je komerční a bez nápadů a zaslouží si kritiku, zatímco špinaví a vyhublí nezávisláci naopak podněcují publicisty k psaní pochvalných ód. Jak je to s Atlanticou?

Atlantica Stejně jako zákulisní technologii potřebuje hra přitažlivý setting a herní kulisy, které nejen nejsou okoukané, ale navíc se s nimi hráč může jednoduše ztotožnit - středověk, současnost, mírně alterovaná budoucnost... cokoliv z toho funguje. V případě Atlanticy brněnského týmu Lonely Cat Games se sešly obě ingredience ve správném poměru a nabízejí neobvyklý herní zážitek - jak jsme alespoň viděli v domácí dílně společnosti, která se nachází v rodinném domku nedaleko sídla dalšího herního gladiátora - Altaru. Desetičlenný tým Lonely Cat zatím není závislý ani na jednom z velkých výrobních domů v Čechách, své aktivity financuje ze zahraničí a má proto volnou ruku při vytváření obsahu a stylu hry. Atlanticu si mnozí z nás připomenou jako rok starou neimponující SF střílečku, ovšem od těch dob byl herní scénář přepracován a grafika pozměněna tak, aby vznikla přitažlivá akční adventura v nepříliš často využívaném prostředí mezopotamského starověku. Za otce projektu považujme programátora Michala Bačíka zodpovědného za kód k Deluxe verzi), ale ani on by nedokázal hru dovést do současné podoby, kdyby nebylo scénáristického zásahu Ondřeje Netíka (UFO: Aftermath), Atlantica - chirurgie po brněnsku který podle vlastních slov "jim to celé překopal" a vetkal do hry vlastní představu o Atlantidě založenou na demografii starověkých kolébek lidstva - Egypta, Mezopotámie a Persie. Samotná historie je ovšem suchopárná a hodí se k vytváření edutainmentu, ne ke hrám - a proto je Atlantica skutečnou Atlantidou, tajemným ostrovem s rozvinutou společenskou hierarchií a vyspělou technologií neznámého původu, která by v našem světě způsobila pánům ražení von Dännikena týdenní nespavost.

"Původní scénář byl takovou divočinou, kde vedle sebe byli mimozemšťané, Aztékové, cizí planety a technologie podobná Star Treku. Chtěl jsem ten chaos sjednotit. Když se řekne 'Atlantida', každý člověk má už pocit té starověkosti," tvrdí Netík, jehož autorský zásah do scénáře byl tak významný, že si vyžádal změnu v enginu. "Od původní verze se nyní Atlantica liší propracovanějším příběhem a důrazem na hloubku postav," potvrzuje Michal Bačík. "Rozhodně vytváříme příběhovou hru." O co tedy jde? Příběh je osudem klasické lidské nuly (ale spokojené nuly) - Atlantica - bitka v hospodě přerostla do povstání chrámového strážce, který se shodou událostí stane Vyvoleným hrdinou. Z toho vyplývá, že není dobré hlídat něco, kde se to proroctvími jen hemží a než se nadějete, tak do jednoho spadnete. Také se nabízí příležitost k propracování psychologie hrdiny od základů. "Postava má své svědomí a když udělá někde něco špatně, bude se podle toho cítit. O svých pocitech a náladách dává hráči najevo skrz samomluvu a vedení dialogů," říká Ondřej. Záleží tedy především na hráči, aby svého člověka udržel spokojeného a bez výčitek - kdyby to bylo naopak, svět by se zachraňoval s obtížemi.

Jestli o něčem Atlantica bude a nebude zároveň, je to akční pobíhání a střílení. Ano, na jednu pomyslnou stranu hry si můžete stoupnout, vzít do ruky mlátidlo a prosekat se přímo za nosem až na konec hry, ale tím si zkazíte zážitek z dialogů, větvení situací a taktických prvků. Po vzoru hry Atlantica - atmosféra je fantastická; na pozadí pokus o primitivní světlici hráčovy přestupky. Ondřej k tomu podotýká:"Podle negativních činů, jako je zabíjení civilistů, se okolí k postavě bude chovat a proto je lepší zabíjet co nejméně, a to i z jiných důvodů. Může se dokonce stát, že hráč zabije postavu, která by se v pozdějším vývoji stala důležitou a tím pádem si odřízne jednu vyprávěcí linii." Ovšem neděste se - Antlantica je stále akční hra a když cosi zvořete díky vlastní brutalitě nebo nedostatku inteligence, stále je tu možnost vzít do ruky zabíjecí pomůcku a prostě se prořezat vpřed. "Akce ale nehraje prim," uzavírá Michal.

Herní plocha je zobrazena v typicky trojrozměrném pohledu hlavního hrdiny (s možností satelitní kamery), který drží v prostředku obrazovky zbraň - a to ne ledajakou. V akci jsme viděli klasický luk a šípy, ale také technologické tajemnosti podobné spirituálním blasterům - se starobylou vizuální úpravou, ale metající namodralé energetické výboje. Každým milimetrem zbraně křičely po zmíněném Dänikenovi nebo vyspělejšímu Součkovi a jejich záhadologickém pátrání. Právě Atlantica - bandité si zkoušejí figury literatura o nepoznaných městech, tajemných vynálezech starověku a záhadných jevech v historii byla pro vývojáře velkou inspirací - věděli jste kupříkladu, že první baterii vynalezli již před Kristem v Bagdádu? Dokonce existují teorie založené na archeologických nálezech dokazující používání elektřiny v době kamenné, a tak dále - dostatečný počet otazníků k vytvoření originální in-game technologie. Efekty zbraní a vůbec světelné hrátky jsou programátorská chlouba - v domácím enginu Insanity3D do nich vložili dynamická vertexová a lightmapová světla společně s vyspělým particles systémem a doufají, že především díky nim se kritika na grafickou stránku hry bude dívat s radostí. Prezentační level nám ukázal světelné efekty pochodní a magických lamp kolem chrámu nebo jednotlivá světýlka prosvítající z oken mezopotamského města, a ty vypadají skutečně atmosféricky, skoro jako ve skutečnosti (autor článku se dlouho potloukal v bývalé Persii a přilehlém okolí). Architektura ovšem není zanedbána kvůli efektům a Zloděj bagdádský nebo Epos o Gilgamešovi krásně koresponduje s hliněnými Atlantica - zakopnutí o sněhovou hroudu vždy vzbudilo smích střechami jednotlivých domečků, s klikatými uličkami a s ohromnými těžkými hradbami. Postupně nám programátoři ukázali misi na sněhu, ve které bylo zapotřebí eskortovat velekněz skrz bandity zamořené území a dvě mise ve městě: jednu u chrámových vrat a druhou v samotném osídlení. Vzhledem k tomu, že jde o trio levelů určených pro alpha verzi si ušetříme nadšených výkřiků, protože již současný vzhled klasifikuje Atlanticu jako trojÁčkový titul - pakliže bude hratelnost stejně kvalitní jako grafika.

Cesta misemi není podřízena linearitě, ale je do jisté míry volitelná. Zároveň existuje několik možností, kudy se vydat, a ty se dále rozdělují, spojují a opět oddalují. "Mise se větví a i když musíte dohrát všechny mise ve hře, tak je nemusíte hrát ve standardním pořadí," potvrzuje Michal příjemné vytržení z obvyklého mise-po-misi schématu. V rámci jedné mise se odehraje několik zlomů posouvajících cíl k nečekaným rozuzlením. Výše zmíněná eskorta kněze byla přerušena zničeným provazovým mostem a Atlantica - tak tohle jsou ďábelští psi nutností najít vedlejší cestičku vysekanou do skály tak šikovně, že milý velekněz se v lumíkovském optimismu zřítil do propasti. "Ehm, tak tu umělou inteligenci upravíme, píšu si." Přechody mezi úkoly dokonce udržují sebrané předměty a zmíněnou reputaci, podle které se k hráči chová počítačové okolí buď nepřátelsky nebo příjemně. "Nezkušený hráč dokáže misi hrát několik hodin, narozdíl od profesionálního testera, který jí bude mít za půl hodiny hotovou," odpovídají návrháři na celkovou délku. Taková otázka je ovšem předčasná. Vývoj bude trvat celý rok a s trochou štěstí se Atlanticy dočkáme na Vánoce 2003. To se ovšem na oficiálních stránkách z ledna 2003 nedozvíte - tam naleznete pouze informace o "staré" Atlantice, a to je trestuhodným nedopatřením, které dělá z internetu karikaturu sebe sama. Snad to znamená, že práce ve studiu pokračují hektickým tempem - a na to konto doufejme, že Michal Bačík a Ondřej Netík vydrží a dotáhnou projekt do konce.
Hodně štěstí!

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...