Budgetové hry obvykle nebývají valné kvality, k těm od neblaze proslulé divize Activision Value se pak vyplatí přistupovat ještě s dvojnásobnou opatrností. Občas se ale přece jen pěkný kousek urodí, jak dokazuje příklad Serious Sama, Line of Sight: Vietnam či – Atlantis Underwater Tycoonu. Ten přichází s otřelými principy, minimem originálních myšlenek, ale parádním zpracováním a hratelností, nad kterou nelze mávnout rukou.
Základní nabídka Atlantis Underwater Tycoonu spočívá v příběhovém módu o třech kampaních, několika desítkách samostatných misí a nezbytném Sandbox módu. Přitom ovšem rozdíl mezi kampaní a scénáři je jedině v tom, že u prvního se mise zpřístupňují postupně – ač se tento mód hry jmenuje příběhový, žádný příběh neobsahuje a jedná se jen o sled úkolů, které na sebe jen výjimečně logicky navazují.
Cíle se neodlišují od klasiky budovatelských her tohoto typu: vybudovat město s určitými hodnotami počtu obyvatel, kvality okolního prostředí, hodnotou turistického ruchu, těžby, vězňů apod. Co Atlantis Underwater Tycoon z této skupiny vyčleňuje, je variabilita vývoje podmořského městečka.
Začátky bývají pokaždé stejné – je potřeba zajistit dostatek vzduchu, elektrické energie a pracovních sil, k čemuž poslouží hydroponické farmy, elektrárny a ubytovací zařízení. Obyvatelům je nutné poskytnout alespoň minimální servis – obchody s jídlem, nemocnice, škola či knihovna jsou tu právě za tímto účelem. Další rozvoj už je ale plně v režii hráče: ekologický fanatik začne kultivovat okolní faunu a flóru, postaví vodní zoo, domeček pro želvy, rejnoky či žraloky a bude dávat setsakramenský pozor na hladinu znečištění. Pragmatický ekonom začne těžit ropu, postaví zlaté doly, farmu s perlorodkami a vydělá miliardy na průmyslu. Člověk se sadistickými sklony se nebude ostýchat postavit pod hladinou celou síť věznic s různou měrou ostrahy a ten, kdo strávil poslední velké prázdniny v jižněji položených krajích, jistě s radostí rozvine turistické atrakce, ubytovací prostory a umožní tak suchozemským krysám prožít tu nejlepší podvodní dovolenou.
V Atlantis Underwater Tycoonu je na výběr z obrovského množství budov – jsou tu desítky typů a každý z nich má řadu variant lišících se kvalitou nabízených služeb. Už jen domky pro řadové obyvatele se vyskytují ve čtyřech variantách, dále jsou tu obchody, skladiště, administrativní budovy, nemocnice & sportovní zařízení, „zvířecí“ stavby, turistické ubytovací budovy, turistické atrakce, těžařská zařízení, zpracovatelské závody, továrny, vojenské budovy či věznice. Samozřejmě ne všechny jsou přístupné hned od začátku – někdy je potřeba postavit jinou budovu, jindy natěžit určitou surovinu. Naštěstí se ale autoři neuchýlili k vynalézání. Vynalézání je nejnesmyslnějším a nejzbytečnějším prvkem všech tycoonů, což naštěstí v Anarchy Enterprises pochopili.
V průběhu výstavby je nutné sledovat řadu faktorů. Budovy ke své funkci potřebují dostatek elektrické energie, vzduchu (stačí postavit příslušná zařízení) a pracovní síly. Hráč musí nejen budovat dostatečné množství domů – nebudou-li se v nich lidé cítit šťastně, z města mu tak jako tak odejdou. Je tedy potřeba udržovat na přijatelné úrovni znečištění vody a úroveň vodního života a v neposlední řadě poskytnout lidem vedle nutných servisních budov i nějakou tu zábavu.
Zajímavým zpestřením je výběr hlavní postavy. Hráč může volit z cca deseti různých postaviček od šíleného vědátora přes policejního náčelníka až k strýčko-samovskému kapitalistovi. Každý z nich má dvě kladné a jednu zápornou vlastnost, respektive dva kladné a jeden záporný bonus k určitým statistikám – volba policejního náčelníka se tak vyplatí pakliže je úkolem mise vybudovat velkou věznici, zatímco posledně jmenovaného Uncle Sama využije hráč především v těžařských a na výrobu zaměřených misích.
Atlantis Underwater Tycoon je zpracován kompletně ve 3D, takže prostředí oceánského dna je pěkně členité a terén hraje při budování velkou roli. Fádnost okolí zmírňují nepříliš četné rostliny a mnohem četnější i graficky propracovanější živočichové, kteří se mezi nimi proplétají. Potkat žraloka či rejnoka tak není velkou vzácností a díky prakticky zcela volné kameře je možné ho vidět zdálky stejně tak jako přiblížit si detailně jeho čelisti.
Vůbec – grafické zpracování jako celek si zaslouží jedině chválu. Vzhledem k většinou nepříliš velkému rozsahu map, na kterých se úkoly odehrávají, je orientace snadná, navíc je k dispozici dvojrozměrná mapa, která pomůže těm, kdo se snad přílišným zoomováním a otáčením ztratili. Modely budov jsou především z větší vzdálenosti opravdu pěkné a hlavně rozmanité – jak barevně, tak i designově, což je dostatečně dobře vidět z přiložených screenshotů. Jediný problém grafiky nastává při maximálním přiblížení. Budovy se trochu zkostrbatí, ale to by zase tak nevadilo. Horší jsou postavičky obyvatel města, které je najednou vidět skrze prosklené tunely a kopule – jsou totiž tak uboze animované, že celý „úžasný zážitek“ z maximálního přiblížení pokazí.
Hudba a zvukové efekty jsou na průměrné úrovni. V průběhu hry se ozývá několik melodií, které jsou poměrně nevtíravé a nikterak výrazné, což je na druhou stranu dobře, protože se neustále opakují. Hra nebyla namluvena a všechny briefingy (ostatně velmi stručné) jsou tak podávány čistě textově, což je zřejmě daní nízké ceně hry, ale za pozitivum to rozhodně považovat nelze.
Atlantis Underwater Tycoon je velkým překvapením. Od tycoonu, o kterém nikdo až do doby vydání nikdo neslyšel ani slovo, a který navíc distribuuje Activision Value, lze právem očekávat to nejhorší. Jaké je ovšem překvapení negativně zaujatého hráče, když zjistí, že se ve skutečnosti jedná o nápady neoplývající, ale variabilní, pěkně technicky zpracovaný a hratelný kousek!
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|