Austerlitz: Napoleon's Greatest Victory

12:00aktualizováno  15. února 2003 10:14
Austerlitz je německé pojmenování známého Slavkova u Brna, které symbolizuje pro Francouze jedno z nejúžasnějších vítězství La Grande Armée v době Napoleonských válek. Dokážete také velet Francouzům tak dobře, že zaženete nepřátele na potupný útěk? Nebo naopak v čele rusko-rakouské armády dáte útočníkům co proto?

Austerlitz: Napoleon's Greatest VictoryAusterlitz je pokračováním přibližně před rokem vydaného Waterloo: Napoleon's Last Battle. Na první pohled od sebe obě hry nerozeznáte – pochopitelně až na to, že "tenkou červenou linii" britských vojáků vystřídala masa (víceméně) spojené rusko-rakouské armády. Engine je ostatně až na malé detaily identický s patchovaným Waterloo, takže můžete například schovávat dělostřelce před jízdou do karé (speciální čtvercová formace pěchoty, vhodná proti jízdě) a využívat dalších vylepšení, které patch tehdy Waterloo přinesl.

Breakaway Games možná budou chrlit další a další "napoleonovky" na beznadějně zastaralém enginu Sid Meier's Gettysburgu (neb to je engine této již pět let staré hry, se kterým se tu setkáváme) podobně, jako Talon Soft své neslavné Battlegroundy. Možná je to tím, že mne napoleonské války zajímají mnohem více než válka Severu proti Jihu, možná tím, že Waterloo a Austerlitz nejsou v žádném případě, narozdíl od talonsoftí hrůzy, špatné hry, ale docela bych to i uvítal – ačkoli věcí k vylepšování je v Austerlitzu i Waterloo požehnaně.

Především na umělé inteligenci by měli pánové z Breakaway Games pořádně zapracovat. Počítač není příliš "takticky chytrý" a rozhodně by z něj nebyl dobrý generál. Zcela nesmyslně nechává Austerlitz: Napoleon's Greatest Victorymasakrovat jízdu nájezdy na pěchotní karé, místo aby urychleně přitáhl s dělostřelectvem a namačkané pěšáky jednoduše rozstřílel na kousíčky. Obecně se při útoku příliš nestará o své vojáky a je schopen nechat zlikvidovat několik pluků nesmyslným pochodováním v koloně, která je samozřejmě lákavým terčem pro dělostřelectvo. Mluvím samozřejmě o dva nejtěžší stupně obtížnosti, jinak hra nemá prakticky smysl, vyhráváte většinou rutinně i bez složitějšího manévrování.

A právě manévrování je při "opravdovém" hraní na vyšší obtížnost klíčem k úspěchu. Fungovalo to u skutečného Slavkova proti armádě protifrancouzské koalice před skoro dvěma sty lety a funguje to i u Slavkova počítačového. Klíčem k vítězství je položka ve Waterloo velmi opomíjená, a to posily. Je to pochopitelné – v Belgii manévrovala francouzská Severní armáda i Wellingtonova britsko-holandská armáda mnohem méně a počítač vám nadělil maximálně pár batalionů plus nějakou tu artilerii. Austerlitz je mnohem štědřejší a těžce zkoušeným či v panice ustupujícím jednotkám přicházejí na pomoc celé divize. Prostudování toho kdo, kam, v jakém počtu a hlavně kdy přijde, je přímo klíčová záležitost, jinak nemáte (pokud hrajete za Francouze) prakticky žádnou Austerlitz: Napoleon's Greatest Victoryšanci, protože ve většině případů na začátku čelíte slušné (i dvojnásobné) přesile.

Austerlitz je rozdělen na několik dílčích částí samotné bitvy. Kromě tutorialu, který vás naučí ovládání a současné používání pěchoty, dělostřelectva a jízdy (což je nutnost), obsahuje hra několik separátních srážek. Pokud nechcete řídit hned celou bitvu, můžete se pustit do jednotlivých srážek obou znepřátelených armád – například bitvy o Sokolnice, souboje sboru maršála Lannese s Bagrationem v severní části bojiště (ten je extrémně tuhý), boje francouzské a ruské gardy a podobně. Tyto dílčí boje jsou rozděleny podle velikosti a počtu pluků, kterými disponujete, na malé, střední, velké a masivní (ty trvají i několik hodin), přičemž autoři připravili historické scénáře s přesným postavením vojsk i spekulativní scénáře typu "co kdyby" – co kdyby Napoleon nevyklidil strategicky významné Pratecké návrší, co kdyby se vyměnilo Bagrationovo pravé a Buxhöwdenovo levé křídlo, co kdyby dorazily důležité jednotky o hodinu později a podobně.

Grafika odpovídá použitému věkovitému enginu, 3D části našich nadupaných GeForce či Radeonů s klidným tikotem odpočívají, neb Austerlitz akceleraci vůbec nepodporuje. Rovněž se nedá změnit rozlišení, jež zůstává v 800x600. Austerlitz: Napoleon's Greatest VictoryZazoomováním k bojujícím panákům se dočkáte nechutné pixelace krajiny i objektů, animace vojáků jsou, diplomaticky řečeno, podivné a hra vůbec potvrzuje zažitý fakt, že hardcore strategie jsou obvykle graficky odfláknuté.

Nicméně ovládání, snad nejdůležitější vlastnost každé dobré strategie, je v Austerlitz dokonalé. Můžete se starat o jednotlivé pluky, pohybovat brigádami, divizemi či celou armádou (což je ovšem spíše hypotetické) vybráním příslušného generála či maršála. Zkrátka, kam se pohne generál, tam jdou za ním jeho muži (pokud zrovna neprchají z bojiště v panické hrůze). Vojáci jsou schopni vykouzlit nejrůznější formace (linii, rozptýlení, kolonu, útočnou kolonu, dvojitou linii a podobně), které se musíte naučit používat stejně dobře, jako v reálném životě kartáček na zuby či holící strojek, jinak budete bitvy pouze prohrávat. Důležitou novinkou je možnost svěřit jednotky do opatrování AI spolu se základními příkazy, například útoku na určité místo, držení pozice a podobně, což je velmi šikovné a v bitvách většího rozsahu i nezbytné. Defenzivní úkoly zvládá počítač poměrně slušně a ušetří vám tím mnoho starostí. Ve Waterloo to hodně chybělo – několikrát se mi stalo, že jsem, zaujatý soubojem na jednom konci mapy, s hrůzou zjistil, že mi nepřítel rozdrtil druhé křídlo, až díky divoce blikajícím dialogovým oknům, oznamujícím úprk části vojska z bitevního pole.

Austerlitz: Napoleon's Greatest Victory

V případě Waterloo platilo, že pro optimální prožitek ze hry je dobré přečíst si vynikající knihu Luboše Taraby. U Austerlitzu je to podobné. V obchodech je k dostání poměrně snadno "Slunce nad Slavkovem" autora Dušana Uhlíře, věnující se rozboru samotné bitvy u Slavkova, menších bitev, které Slavkovu předcházely, i charakteru zúčastněných armád. Četba je to zábavná a určitě se v militaristické části vaší knihovny nijak neztratí. A pokud se zajímáte o období napoleonských válek jako celek, mohu jen doporučit knihu autentických výpovědí prostých vojáků "The Mammoth Book of Soldiers at War" britského nakladatelství Robinson a samozřejmě Císařovy paměti, které jsou v anglickém překladu dostupné na stránkách Projectu Guttenberg.

Austerlitz je i přes různé větší či menší chyby hrou dosti zábavnou a pro ty hráče, kteří se zároveň zajímají o války konce osmnáctého a začátku devatenáctého století, je ideálním přírůstkem do sbírky počítačových her na toto téma. Hodnocení je stejné, jako mé hodnocení Waterloo – obě hry se ostatně až na ztvárněnou bitvu prakticky neliší.

Austerlitz: Napoleon's Greatest Victory
Výrobce: Breakaway Games
Vydavatel: Shrapnel Games